wintervacht.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

wintervacht.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 23:25

is misschien een beetje raar, maar mijn paard begint nu al met de wintervacht.
zijn er hier op bokt ook mensen wiens paard nu al een wintervacht begint te maken.
ik heb haar nu al met een (winter)deken op buiten lopen en s'nachts staat ze op stal, om de haargroei enigzins tegen te houden.
heeft iemand tips hoe ik het nog enigzins kan tegenhouden Verward
ze is altijd al vroeg geweest maar dit jaar is het wel extreem. en wat als het weer zo warm wordt zoals ze voor dit weekeinde hebben voorspeld.
moet ik er nog wel even bij vertellen dat ze een paar weken terug last van haar longen heeft gehad, maar ook toen ( ze moest zo veel mogelijk naar buiten) liep ze met deken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:28

Hoe oud is ze?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 23:32

ze is 16. maar ik heb er nog een van 30 en die heeft nog gewoon haar zomervacht. ik heb ook wel het idee dat het een beetje van de ziekte komt, maare heb je toevallig nog tips over het voorkomen dat ze nog meer wintervacht krijgt. je zou op dit moment haar benen eens moeten zien, een verschrikkelijke bos haar, en allemaal van die uitstekende haren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:36

Mmm, ik zat een beetje te denken in de richting van de ziekte van Cushing, vandaar mijn vraag, herken je je paard hierin:

Een bij oudere paarden regelmatig voorkomende aandoening is een gezwel (tumor) van de hypofyse. De meeste patiënten met een gezwel van de hypofyse zijn meer dan 20 jaar oud (niet dus). In de meeste gevallen is daarbij het gedeelte van de hypofyse ontaard dat ACTH produceert. Daardoor ontstaat een voortdurend hoge productie van bijnierschorshormonen (corticosterdiden) en dat effect is verantwoordelijk voor het ziektebeeld. Deze aandoening staat bekend onder de naam 'de ziekte van Cushing' en komt met name ook regelmatig voor bij de hond. De patiënten hebben een opvallend lange, dorre vacht die met name aan de benen vaak krullerig wordt. Omdat oude haren niet loslaten ontstaat een rommelig haarkleed.
Op den duur zakt de buik uit en krijgt een klokvorm. De rugspieren en de bekkenspieren nemen in omvang af en de rug zakt vaak door.
Op stal merkt de eigenaar op dat het paard te veel drinkt en dus ook te veel urineert. Dat laatste brengt met zich mee dat het strobed snel nat wordt. Paarden met een hypofyse-tumor zijn vaak gevoelig voor infecties, met name van de huid, en daarnaast zijn ze vaak ook chronisch hoefbevangen.
Uitgebreid diergeneeskundig onderzoek kan de vermoedelijke diagnose bevestigen, de dierenarts heeft een aantal testen beschikbaar waarmee de hypofysefunctie kan worden onderzocht.
Er zijn middelen voorhanden waarmee de productie van ACTH kan worden onderdrukt waardoor er al snel een duidelijke verbetering optreedt. Het zal duidelijk zijn dat een dergelijke behandeling de rest van het leven van het paard moet worden voortgezet.
Naast de medicamenteuze behandeling heeft de patiënt een optimale verzorging nodig, voer van goede kwaliteit, een goede landverzorging (het zijn vaak dieren op leeftijd) en een goede hoefverzorging. Dat laatste is met name van belang als er sprake is van chronische hoefbevangenheid. Ook aan de verzorging van de huid moet extra aandacht worden geschonken. Wanneer men op deze wijze te werk gaat, kan men nog jaren van het paard genieten.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:39

Oh ja, bronvermelding: gezondheid en ziekte bij paarden, Prof. Dr. H.J. Breukink

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 19:02

Die van mij heeft het ook maar vooral als eht lang achterelkaar regent zoals laatst het gaat er nu allemaal weer uit maar ze gaat als het regent niet meer zonder dekentje de wei in ook staat ze soms 's nachts met een deken op omdat ze voor de keuring moet en ik haar echt super kort in het haar wil houden

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 22:22

hoi,

wel je bent niet de enigste hoor Haha! bij al mijn 5 paardjes ook de luxe types zag ik dat ze een wintervacht al aanzetten ,komt van deze natte koude zomer dat ze veel eerder zijn en die van mij lopen dag en nacht buiten op de wei op dit moment ,ook met slecht weer (zullen ze wel moeten want we zijn bezig met hun nieuwe stallen)
die van mij zijn trouwens allemaal wel gewend om zonder dekens de winter door te komen ,alleen bij hele extreme kou beneden de -10 krijgt alleen dalia een deken op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 12:59

Zoals bij tina. Mijn paard reageert ook sterk op het weer. Nu het weer warmer wordt, verliezen weer hun wintervacht. De mindere conditie doet ook zijn werk. Mijn paard loopt dag en nacht op de wei en er zijn best wel wat frisse nachten geweest de afgelopen 2 weken, wat donkerder weer. Dat zie ik meteen aan zijn vacht, moeder natuur zorgt goed voor zijn diervolk hoor.

Wij jasje aan, paardje wat extra haartjes. Jasje uit, haartjes vallen uit.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 23:02

Wat mij opgevallen is dat er ook al bladeren van de bomen vallen;moeten wij ons misschien gaan voorbereiden op een vroege of strenge winter(de natuur weet dat beter dan wij)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 00:31

Fab begint ook al een beetje met verharen hoor! Als ik manlief zo gek krijg wil ik dit jaar toch proberen om savonds het licht langer aan te laten. Bij kippen werkt dit ook Lachen dan 'denken' ze dat het langer dag is en blijven ze aan de leg........paarden 'denken' dan dat het nog zomer is en maken minder wintervacht.......zeggen ze..........

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 07:19

Tjo begint ook al weer een aardige vacht aan te maken hoor, maar ik begin echt nog niet met dekens, in oktober na de Centrale Keuring gaat gewoon het scheerapparaat erover. Misschien wordt ze dan NOG donkerder (is na de scheerbeurt van vorig jaar 4 tinten donkerder geworden (is isabelkleur)).
In Noorwegen schijnt het nu al weer koud te worden, erfenisje van de oudheid zeggen we dan maar.
Viv

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 13:04

Tiko is zijn wintervacht nog steeds niet helemaal kwijt!
Maar zweten jullie paarden ook zo als het nu een dagje warm is? Ik vind het zo zielig, maar goed daarom gaan we hem komende winter ook scheren, heeft ie het niet meer zo warm aan het begin van de zomer.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 18:52

Camilla begint ook al een beetje vacht te verliezen zag ik gister... Boos!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:38

Jamy niet hoor, die heb nergens last van (nog enit gezien iig)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:44

fabienne schreef:
Fab begint ook al een beetje met verharen hoor! Als ik manlief zo gek krijg wil ik dit jaar toch proberen om savonds het licht langer aan te laten. Bij kippen werkt dit ook Lachen dan 'denken' ze dat het langer dag is en blijven ze aan de leg........paarden 'denken' dan dat het nog zomer is en maken minder wintervacht.......zeggen ze..........


Ja dat heb ik idd ook gehoort!
Ze gaan dus alleen verharen omdat het eerder donker word en dan weten ze dat het dan kouder gaat worden.
Ik heb dus altijd gedacht dat ze gewoon gingen verharen als het kouder werd. Haha! Maar dus niet!
Ach, ik ga der gewoon scheren denk ik.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 23:58

ik heb Jamy nog nooit geschoren (heb het zowieso nooit gedaan) maar als het niet nodig is doe ik het ook niet.