Dressuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 21:35

Ik heb bewust gekozen voor dressuur en wil het ook zo houden; een klein sprongetje kan er wel af maar echt jumpen zal er nooit van komen, vind dit nogal 'sadistisch' Heeft iemand ook zo een gevoel?

Maar naar het schijnt kan dressuur wel subjectief punten gegeven worden? Vind dit nogal een 'eng' idee. Is dat zo?

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 21:58

Dressuur is en blijft een jurysport...Haha! kan ik verder niets anders van maken *LOL* Er zijn hele goede jury's maar ook een aantal mindere...

Geef mij maar springen, een balk is een balk en daar kan niemand omheen *LOL* Het 1.60 internationaal zal het nooit worden, maar ik ga liever een wedstrijdje springen dan dressuren...(ook al ben ik het meestal wel met mijn punten eens hoor *LOL* ). De sfeer op het springveld vind ik ook gewoon stukken beter(net als met SGW, waar ik echt aan verslaafd ben). mensen geven daar minder snel het paard en de omstandigheden de schuld, maar daar zijn geloof ik wel meer topics over...*LOL*

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 22:11

Ik hou het toch ook maar bij dressuur, ben net terug van de springles, maar ik kan me er niet toe brengen om dan ook meer te springen dan van die pietluttige kruisjes, vindt het niet sadistisch nee, waarom dat zo?
Heb gewoon ergens de moed verloren , terwijl ik toen ik jonger was gewoon overal op af reed, stond bij de pony's bekend om mijn snelle, maar risicovolle barrages Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel . Waarom durf ik dat niet meer? ach ja....

Maar ja, bij dressuur kan zeker subjectief punten gegeven worden. Heb ook vaak moeten schrijven en ook al eens meegemaakt dat een jurylid de deelnemers uit "zijn" vereniniging bijzonder hoge punten krijgen, terwijl ik hier en daar toch proeven zag die toch echt stukken beter waren. (goed ik ben geen jurylid, maar bij een L-proef kan ik denk ik (hoop ik) nog wel redelijk beoordelen.).
Maar ik neem het op de koop toe, als ik zelf vind dat ik een goede proef heb gereden en geen prijs heb ben ik 10x meer tevreden dan dat ik weet dat de proef niet zo denderend was en toch een prijsje heb weten te behalen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 22:55

Ik houd het gewoon bij western Haha! Alhoewel dat ook gewoon een jurysport is natuurlijk.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 23:08

alles wat niet direct meetbaar is en waar dus mensen bij te pas komen om het te beoordelen is subjectief.

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 09:24

Goddess schreef:
Ik vindt het niet sadistisch nee, waarom dat zo?


Nou, bij echt hoge sprongen jakkeren ze de paarden daarover enzo... en de zweep wordt naar mijn zin toch ook iets te snel gebruikt. Bij springen letten ze nauwelijks op het gedrag (omgang en zachtheid met het paard)? dat vind ik jammer...

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 09:34

Zania, ik denk dat je een wat bevooroordeeld beeld hebt van de springsport, het zou je nog wel eens mee kunnen vallen....immers echte prestaties worden alleen daar mogelijk waar het paard zich fit en gelukkie voelt. Ook springen is een samenwerking...

Bovendien, zie jij dan nooit die doorgewinterde dressuurruiters rijden met de slof op strak en de sporen erin en maar schreeuwen onder het rijden. Kom eens kijken hierzo, ik kan je er een paar prachtige exemplaren van laten zien...de dressuursport kan ook heel wreed zijn....

bijdewee; Goddess, jij hebt wel een heel duister onderschrift, brrr...spooky...

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 09:47

Citaat:
Nou, bij echt hoge sprongen jakkeren ze de paarden daarover enzo... en de zweep wordt naar mijn zin toch ook iets te snel gebruikt. Bij springen letten ze nauwelijks op het gedrag (omgang en zachtheid met het paard)? dat vind ik jammer...

(professionele) springruiters zijn consequent met hun paarden bezig. Over het algemeen zijn ze zeer correct. Ze moeten wel want ze verdienen hun brood ermee.
Sinds ik me actief in het springwereldje begeef, heb ik meer respect gekregen voor springruiters.
Nee, zacht zijn ze niet voor hun paarden. Maar moet dat dan? Paarden zijn ook niet zacht voor elkaar hoor!
Keihard zullen ze ook niet zijn want dat kost hun hun inkomsten.

Ja, sommige amateurs jakkeren hun paarden inderdaad over de hindernissen, maar diezelfde amateurs zie ik ook liever niet terug in de dressuurring.

In vind jouw beeld ten opzichte van springruiters erg negatief.

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-02 09:49

Dees schreef:
Zania, ik denk dat je een wat bevooroordeeld beeld hebt van de springsport, het zou je nog wel eens mee kunnen vallen....immers echte prestaties worden alleen daar mogelijk waar het paard zich fit en gelukkie voelt. Ook springen is een samenwerking...

Bovendien, zie jij dan nooit die doorgewinterde dressuurruiters rijden met de slof op strak en de sporen erin en maar schreeuwen onder het rijden. Kom eens kijken hierzo, ik kan je er een paar prachtige exemplaren van laten zien...de dressuursport kan ook heel wreed zijn....

bijdewee; Goddess, jij hebt wel een heel duister onderschrift, brrr...spooky...


OK, je hebt een deel gelijk Haha! maar bij echte dressuurproeven enzo kan je toch niet zo hard doen?

En inderdaad een slof en sporen ed zijn ook Misselijk

Bedankt voor je reactie, je hebt gelijk maar toch iets in me blijft het zeggen (dressuurdressuur...)

Enne, Goddess, inderdaad nogal een onderschrift Haha! en bij jou Dees, toch leuk om knap te zijn Haha!

Groetjes

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 09:58

Ik schommel zo'n beetje tussen diverse disciplines, maar heb tijden fanatiek gesprongen, en daar herken ik niets sadistisch in terug. Ik denk dat jij veel te weinig af weet van de springsport, gezien die opmerking. Geeft verder niet, als jij tevreden bent met dressuur rijden en is dat oké, maar je moet niet gaan oordelen over iets waar je niet veel verstand van hebt. Springen is niet je paard over een sprong meppen, net zoals dressuur niet een paard in de krul rukken is.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:09

Ik vindt dressuur gewoon leuker om te doen, maar het is ook niet echt dat ik keus heb. Mijn paard heeft een lichte vorm van artrose en daarom wil ik niet springen. En dressuur vindt ik gewoon leuker om te doen.
Dat het een jurysport is, dat merk ik bijna elke wedstrijd wel. Bv. een instructrice bij ons op stal is ook officieel jurylid, en als zij jury is wint altijd één van haar leerlingen. Toeval? Ik denk het niet.. Frusty

germie

Berichten: 26017
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:47

Vroeger was dressuur geen wedstrijdsport. Dit is pas later gekomen. Dressuur heb je ook voor het springen nodig. Springen is echt heel leuk en niet gemeen tegenover het paard. Het paard moet vertrouwen in jou hebben, anders springt hij niet hoor.
En erover slaan, hebi k nog niet gezien, wel dressuurmiepen die aan de teugels rukken en slaan met de zweep.
Een keer goed kwaad wordne op je paard mag, ik scheld ook af en toe het paard uit, maar ik sla dan niet omdat ik geen zweep heb, de stem is mijn straf.
Een paard is sterker dan je denkt. Net als dat mensen 4 onderdelen op een dag veel vinden voor het paard. Je moet het paard goed in de gaten houden dan kan het best, een manegepaard loopt soms wel 7 proeven op 1 dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:56

Ik snap niet wat sommige voor een raar beeld van de springruiters hebben hoor Verward

Hoge dressuur is zelfs zwaarder voor de pezen en gewrichten van het paard dan springen. Iets wat de meeste mensen niet weten.
Het ziet er dan rustiger uit maar dat zegt helemaal niks.

Verder rijden dressuurruiters ook met slof, niet alleen springruiters.
En op het dressuur terein zie ik die dressuurzwepen ook flinke tetsten uit delen.
En sporen worden ook door dressuur ruiter soms overmatig gebruikt.
Oke in de ring zijn sommige zo schijnheilig dat ze met een bigsmile rustig zitten, maar kijk daar thuis maar eens in de training.

Ik denk dat en springruiter helemaal niet grover is.
Dit vooroordeel hoor ik trouwens wel vaker op bokt en snap er geen snars van?!

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:46

Citaat:
bijdewee; Goddess, jij hebt wel een heel duister onderschrift, brrr...spooky...


hoezo??? is toch niet zo heel duister??? kan veel erger hoor Extreme duivel

Ik heb zelf alle disciplines wel gehad geloof ik zo'n beetje....
Maar je kan alle disciplines zo sadistisch maken als je wil, maakt niet uit of ja dan dressuur rijdt, springt, western rijdt, SGW rijdt etc.
Dat ligt niet aan de discipline maar aan de ruiter..........

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Re: Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:08

Zania schreef:
Ik heb bewust gekozen voor dressuur en wil het ook zo houden; een klein sprongetje kan er wel af maar echt jumpen zal er nooit van komen, vind dit nogal 'sadistisch' Heeft iemand ook zo een gevoel?


'n Beetje afwisseling kan toch geen kwaad Verward, ik wil eigenlijk western en endurance gaan rijden en ook wat springen Lachen Moet maar kijken wat ervan komt Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 10:46

Kitty schreef:
Nee, zacht zijn ze niet voor hun paarden.


Niet allemaal bedoel je zeker Haha!