Geslachtsdeel schoonmaken? Wie doen het? en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Geslachtsdeel schoonmaken? Wie doen het? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:00

Hai,

misschien beetje een stomme titel, maar anders kan ik het niet verwoorden.
Wie maakt er allemaal het geslachtsdeel schoon van zijn/haar pony/paard (Ongeacht geslacht, merrie, ruin of hengst)

Hoe vaak doe je het?
Wanneer doe je het?
waarmee doe je het?
en hoe doe je het?

Ik heb een merrie en haar achterkant maak ik schoon als het vies is.
Dat is dus de ene keer sneller als de andere keer.
Ik maak het meestal schoon met een babydoekje en anders met een washandje.
En hoe? ja ik poets gewoon heel voorzichtig alle viezigheid eraf...

En bij mijn ruintje maak ik zijn banketstaaf alleen schoon wanneer hij hem laat 'hangen'.
Dat is dus alleen als hij heel moe is of ik hem lekker aan het kriebelen of borstelen ben.
Dat doe ik dan ook met een babydoekje en dan probeer ik voorzichtig de velletjes eraf te halen..

Vork Jam! smakelijk onderwerp he? maar niet heus Vork
Maakt niet weg dat ik er gewoon benieuwd naar ben wat andere mensen doen.

_Lady_lover_

Re: Geslachtsdeel schoonmaken? Wie doen het? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:36

Daar ben ik ook benieuwt naar Lachen

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:39

Ik maak die van mn shet 1x per 3 maanden schoon met wat water en mn handen sommige mensen gebruiken olieen enzo maar vind ik neit nodig:)

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:40

Mijn ruintje had wel last van zn koker, er zat elke keer een soort zwart pek op zijn been. Toen heb ik met een heel dun platic ding (wat om mn nieuwe dekje zat) met lauw water de binnenkant van zijn koker schoon gemaakt, er zwam behoordlijk wat prut uit. Hand er plat in en dan langs de zijkanten van de koker leeghalen. hij heeft er na die tijd nooit meer last van gehad (terwijl dat schoonmaken toch al bijna anderhalf jaar geleden was)

Mij is ook altijd verteld dat je met zo min mogelijk spul erin moet, omdat je dan de zuurgraad aantast, dus niet meer shampoo's of betadine erin..

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:41

Ik hoor sommige mensen die zeggen dat het niet hoeft, andere mensen zeggen dat het moet. Weet iemand ook de noodzaak van het schoonmaken van het 'zaakje'? Ik snap best dat je de vellen niet van z'n l-l wilt halen.

Mijn vorige verzorgpony probeerde altijd naar de eigenaresse te schoppen als die de vellen van zijn ding wou halen. Ik wist toen nog niet dat meer mensen dat 'normaal' vinden. Ik zei dan ook: "Vind je het gek dat ie schopt als jij aan z'n l-l-velletjes trekt"

LMuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:42

Wat ik weet dat het bij hengsten zelf word ''gesmeerd'' en dat je er bij ruinen op moet letten en merrie's eens in de zoveel tijd met een spons:)

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:44

het lijkt me idd niet zo goed om shampoo of wat dan ook daar bij te doen. als je naar mensen kijkt, is het ook niet aan te raden om je schoon te maken met schampoo, omdat het idd andere zuurgraad is.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:49

Ik denk ook dat het per paard verschilt, het ene paard krijgt er last van (overtollige prut/smeersel productie) en de ander niet. Vooral een kwestie van je paard kennen denk ik..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:56

Bij mijn ruin maakte ik hem regelmatig schoon, was ook makkelijk want hij stond er bijna op te wachten. Hij liet hem altijd hangen na het rijden. Ik gebruik altijd hand warm water ervoor en een schoon doekje. Bij mijn merrie maak ik haar kont ook regelmatig schoon uiteraard als het vies is en bij haar uiers voel ik ook regelmatig automatisch tijdens het poetsen of daar ook geen klodders tussen zitten.

De reden waarom het beter WEL gedaan kan worden is doordat ze in het wild dus elkaar schoonmaken doormiddel van dekkingen en de merrie's de veulens spenen. Hierdoor wordt alles gesmeerd en uitgeplasd. Ruinen zijn er niet in het wild. Als ze niet in de natuur zijn moeten we ze helpen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:15

Mijn ene paard heeft er nooit last van. De andere minimaal en de derde moet echt wel af en toe gebeuren. Ik heb dus 3 ruinen. Ik doe het alleen als het echt erg vies is. Dat is ongeveer 2 keer per jaar. Hij heeft er een vreselijke hekel aan. Dat houd dus in dat ik niet uitgebreid velletjes er af kan gaan halen. Ik smeer hem zo snel mogelijk in met babyolie. Dit is niet schadelijk, en door het in en uit de koker schuiven gaat de viezigheid er vanzelf af. Op deze manier heeft hij er geen last van en loop ik ook geen gevaar.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:22

Bij de merrie's doe ik het ook.Als het vies is.Gewoon met een sponsje of doekje met water.Ook bij de uiers ertussen,Daar zit ook vaak van die uhmm klontjes..
Bij de andere 2 (ruin en hengst) gaat het niet.Probeer t welis maar dan schoppen ze naar hun buik en opzij..Dus dat lukt nooit.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:27

Mijn verzorgpaard merrie had laatst allemaal vastgekleefde mest aan haar geslachtsdeel en het leek me pijnlijk, zoiets als bij arabian_girl wat zij beschrijft. Ik heb het van de week gedaan en controleer het nu gewoon elke dag of ze daar niet iets heeft zitten.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:30

splash1999 schreef:
Bij mijn ruin maakte ik hem regelmatig schoon, was ook makkelijk want hij stond er bijna op te wachten. Hij liet hem altijd hangen na het rijden. Ik gebruik altijd hand warm water ervoor en een schoon doekje. Bij mijn merrie maak ik haar kont ook regelmatig schoon uiteraard als het vies is en bij haar uiers voel ik ook regelmatig automatisch tijdens het poetsen of daar ook geen klodders tussen zitten.

De reden waarom het beter WEL gedaan kan worden is doordat ze in het wild dus elkaar schoonmaken doormiddel van dekkingen en de merrie's de veulens spenen. Hierdoor wordt alles gesmeerd en uitgeplasd. Ruinen zijn er niet in het wild. Als ze niet in de natuur zijn moeten we ze helpen.

ik doe het eigenlijk nooit, maar nu ik jou verhaal lees, is het eigenlijk niet overbodig..

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:39

Mijn merrie heeft een tijdje last gehad van diaree toen maakte ik het wel elke dag schoon omdat het gewoon te smerig was.
En nu ze daar geen last meer van heeft doe ikhet ook niet meer kijk wel altijd even maar zolang niet nodig doe ik dat niet.

Maar tuusen haar tepels doe ik het wel regelmatig.
Zij heeft tussen haar tepels zo onwijs veel huidvet zitten (lijkt op zwarte teer) dat ik daar af en toe het ergtste weg haal.
Niet alles want het is wel een bescherm laag.
Van de zomer heb ik 1 keer alles gedaan omdat het zoveel was kwam er opeens een korts vanaf met bloed en pus ontstoken dus..
Meteen helemaal schoon gemaakt en nergens geen last van gehad daarna maar ik hou dit zeer zeker altijd goed in de gate..

Roxxana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:28

IvysToeter schreef:
Hai,

misschien beetje een stomme titel, maar anders kan ik het niet verwoorden.
Wie maakt er allemaal het geslachtsdeel schoon van zijn/haar pony/paard (Ongeacht geslacht, merrie, ruin of hengst)

Hoe vaak doe je het?
Wanneer doe je het?
waarmee doe je het?
en hoe doe je het?

Ik heb een merrie en haar achterkant maak ik schoon als het vies is.
Dat is dus de ene keer sneller als de andere keer.
Ik maak het meestal schoon met een babydoekje en anders met een washandje.
En hoe? ja ik poets gewoon heel voorzichtig alle viezigheid eraf...

En bij mijn ruintje maak ik zijn banketstaaf alleen schoon wanneer hij hem laat 'hangen'.
Dat is dus alleen als hij heel moe is of ik hem lekker aan het kriebelen of borstelen ben.
Dat doe ik dan ook met een babydoekje en dan probeer ik voorzichtig de velletjes eraf te halen..

Vork Jam! smakelijk onderwerp he? maar niet heus Vork
Maakt niet weg dat ik er gewoon benieuwd naar ben wat andere mensen doen.

Nu maar hopen dat Sinterklaas deze banketstaaf niet in je schoen achterlaat ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:34

Haha!

Hmm, even een vraagje over dit onderwerp dan.. Wat te doen als je paard 'em gewoon nooit eens effe laat hangen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:54

Die van Dennis controleer ik wel, maar is altijd schoon(hengst die zomers dekt en 's winters de boel ook lenig houd Knipoog ).

Bij de merries haal ik regelmatig de 'prutjes' tussen hun uier weg en kijk of de achterkant schoon is. Als het schoon is ga ik er niet onnodig aan zitten te prutsen.
Mijn merries gaan er helemaal voor staan voor een 'uier-frunnik-beurd', heerlijk vinden ze het!

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:00

Heb der eigelij knog nooit van gehoord Knipoog
Maar bij mijn paarden (en andere die op stal staan van andere mensen) is het ook nooit gebeurt en geen problemen mee gahad.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:42

Volgens mij doen heel veel mensen dat helemaal niet bij hun paard! Ik zie het bijna nooit op stal. Zelf maak ik bij mijn merries regelmatig schoon tussen de uiers en dat is dan ook hard nodig, daar komt best veel vuil (zand etc) en zweet tussen.
Onder de staart doe ik af en toe even met een spons die ik speciaal daarvoor apart houd (voor elke merrie een eigen spons).

Je moet dit zeker regelmatig doen en vanaf jong leren, anders schrikt je paard zich rot. Ook bij merries goed oppassen dat je niet met je hoofd onder hun buik gaat hangen, voor het geval ze toch geirriteerd raken en naar voren trappen ... Dus zijlings langs je paard blijven staan en alleen je arm onder de buik doen, dan kun je met je hand of (warm) vochtig doekje de uier zo schoonmaken.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:43

Ik heb een merrie, ruin , en hengst veulen. Bij alle 3 wordt er regelmatig gecontroleerd en schoongemaakt. Ze vinden het zelfs lekker, heb altijd het idee dat die troep ook jeukt dus weg ermee. Ik verwijder eerst de klonten met de hand en daarna effe met baby doekje erover gaat super. Ze vallen alle 3 in slaap tijdens het proces. Haha!

Odess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:46

Ik doe er helemaal niets aan, hou het wel in de gaten, maar heb nog nooit het idee gehad dat het nodig was.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:57

Odess schreef:
Ik doe er helemaal niets aan, hou het wel in de gaten, maar heb nog nooit het idee gehad dat het nodig was.

Hoe kan dat nou? Er komt toch altijd vuil in (zowel bij ruin/hengst (koker) als merrie (uier)), dus hoe gaat dat dan weg ....? Dat gaat volgens mij echt niet vanzelf!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:02

Ik heb het ook nog nooit gedaan !
Mijn pony heeft der ook geen last van hoor Bloos

meisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:52

nee een vrouw bij ons op stal zij het zelfde als jou jorisdy
die heeft het nooit gedaan ze vond het niet nodig.
alleen nu zijn ze onwijs ontstoken en moet 3 keer in de de da komen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:18

Ivy vind het ook heel erg lekker hoor als ik tussen haar uiers frunnik.
Soms ook niet, maar de meeste keren wel.
soms gaat ze helemaal met 1 been wat omhoog staan zodat ik er beter bij kan haha