Zadelonderlegger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 12:15

Wie rijdt er met een onderlegger en waarom?
Gebruik je hem alleen onder dunne schabrakjes of ook onder die nieuwe schabrakjes die allemaal best zacht en dik zijn?
En als je ermee rijdt, van welk materiaal is het gemaakt en merk je verschil als je zonder rijdt?

Ben gewoon effe nieuwsgierig.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 13:04

hey
ik gebruik een onderlegger van Equiline, aan de voorkant is het gewoon een lap stof, en achteraan een soort kussentje. Mijn zadel ligt anders achteraan te laag.
Dit dus tot ik ooit genoeg gespaard heb voor een prachtig nieuw dressuurzadel Knipoog
Verder heb ik nog wel een gelpad liggen.
Mijn dekjes zijn meestal wel dik genoeg, zodat er niet meteen een gelpad onder moet.
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 13:59

Ik had bij mijn oude zadel een schapenbondje er onder liggen.
Maar nu heb ik een nieuw zadel gekocht en hoeft dat gelukkig niet meer.
Als ik een sjabrak koop let ik er wel op dat hij zo dik mogelijk is.
Met mijn jonge paard heb ik 1x met een gelpad gereden en toen heeft hij giga hard gebokt. Niet meer gedaan dus Lachen

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 14:34

Ik rijd eigenlijk altijd met lamsvellen onderlegger. Niet omdat mijn zadel verkeerd ligt, maar omdat een lamsvellen onderlegger het beste voor de rug is. Het neemt vocht op, verdeelt de druk goed en is gewoon lekker zacht Haha! .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 17:57

Ik rij met een schapenvacht onderlegger en soms (als ik met een dik dekje rij) met een gelpad. Dit omdat hij wat gevoelig is op zijn rug en ik het gewoon fijner vind voor hem (zachter)

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 18:08

Ik rij met alle paarden met gelpads, ik heb een Action gelpad en een Alfa gelpad, bij 2 van de 3 paarden is het meer uit voorzorg, en voor Nena is het omdat zij een gevoelige rug heeft.
Verder rij ik Nouska ook met een rubberen onderlegger die van achter oploopt omdat bij haar het zadel van achter te laag ligt.
Het liefst heb ik ook zo dik mogelijke shabrakjes.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 19:47

Als je je zadel passend moet maken met zadelonderlegger, dan past je zadel gewoon niet. Ook als je zadel anders van achteren te laag ligt. Dan past het misshcien wel op je paard, maar niet voor de ruiter.

Ik gebruik alleen maar dunne dekjes. Ooit hoop ik nog eens een schapenvachtsjabrak te kopen, die vind ik namelijk ook erg mooi. Nepbont is veel te zweterig vind ik.
Vroeger moest je in de zadelrubrieken op keuringen zonder sjabrak rijden. Bij een goed passend zadel hoeft dat geen probleem te zijn. Het staat voor een keer best mooi vind ik.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:10

Ik reed altijd met gelpas, maar sinds ik haar weer opgepakt heb ben ik daarmee opgehouden.
Mijn zadel is helemaal aangepast(vorig jaar) en ik ontdek nu dat het zonder gelpad eigenlijk mooier ligt dan met....dus dat ding gooi ik ver achter in de kast voorlopig!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 23:46

wij rijden sharir met een earo gelpad (of is het nou aero Verward )
we kochten namelijk een nieuw zadel, zadels aan huis laten passen enz. en deze zou echt goed leggen. maar sharir kreeg wel witte haren op zijn schoft na een tijdje Verward
een gelpad gekocht en toen kreeg hij er geen nieuwe meer bij (en ze zijn nu zelfs aan het verdwijnen )

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 09:56

Met een gelpad, tegen rugklachten. Bij mayandour alleen een chabrak.

Let love shine so bright

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:12

Ik gebruik altijd een gelpad onder welke zadeldekje dan ook, maar dit was omdat mn pony geschoren was (ook onder de zadelplek ), maar later omdat de druk dan beter verdeeld werd en hij er lekkerder mee liep

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:51

Ik rij met een echt bontshabrakje en dat is voornamelijk omdat het gewoon fijner is voor het paard en niet omdat het zadel anders niet zou passen.

Schuimophogers worden meestal als noodoplossing gebruikt en het wil eigenlijk zeggen dat het zadel gewoon niet past.
Over gelpads heeft laatst een test gestaan in de Bit hoorde ik. Daar kwam uit, dat ze de druk meestal niet beter verdelen en dat het soms juist alleen maar slechter wordt.
Iemand van stal rijdt met een orthopedisch shabrak en daar zijn ze erg positief over, hij voelt ook lekker dik aan.

Citaat:
Ik gebruik altijd een gelpad onder welke zadeldekje dan ook

Ik hoop dat je hem BOVEN het zadeldekje gebruikt.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:36

Tessebes schreef:
Ik rij met een echt bontshabrakje en dat is voornamelijk omdat het gewoon fijner is voor het paard en niet omdat het zadel anders niet zou passen.

Schuimophogers worden meestal als noodoplossing gebruikt en het wil eigenlijk zeggen dat het zadel gewoon niet past.
Over gelpads heeft laatst een test gestaan in de Bit hoorde ik. Daar kwam uit, dat ze de druk meestal niet beter verdelen en dat het soms juist alleen maar slechter wordt.
Iemand van stal rijdt met een orthopedisch shabrak en daar zijn ze erg positief over, hij voelt ook lekker dik aan.

Citaat:
Ik gebruik altijd een gelpad onder welke zadeldekje dan ook

Ik hoop dat je hem BOVEN het zadeldekje gebruikt.


Vraagje: Waarom zou een gelpad boven het zadeldekje moeten?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:51

Omdat een gelpad nul komma nul vocht opneemt en lucht doorlaat, kun je je voorstellen hoe dat voelt voor een paard na verloop van tijd.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:11

Ja dat is waar! Daar had ik nog even niet over nagedacht! Dank je!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:19

ik gebruik heel soms een gelpad onder m'n zadel, ik weet dat het zweet maar daarom heb ik er een hoesje omgemaakt van dik stof dat heel veel vocht opneemt.
maar eigelijk bijna nooit, m'n shabrakken schuren niet, dus het is eigelijk ookn iet nodig

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 20:07

Tessebes, is dat een schabrak van helemaal bont waar je altijd mee rijdt of alleen onder het zadel met nog een ander schabrak? Ik heb nu namelijk een paar van die dikkere schabrakken gekocht en vroeg mij af of het nog nodig is om daar iets onder te leggen. Volgens mij rijdt je dan bekant op een dekbed..

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:08

Ik heb er vroeger een gelpad onder gehad, maar het ging er eigenlojk alleen maar slechter van liggen. Ik heb nu al een tijdeje een nieuw zadel, omdat het oude dus gewoon niet pastte.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:25

essie79 schreef:
Tessebes, is dat een schabrak van helemaal bont waar je altijd mee rijdt of alleen onder het zadel met nog een ander schabrak?


Het is een shabrak met bont van onderen en nog wat extra bij de schoft en aan de bovenkant is het gewoon stof. Het is zoiets als op de foto, maar dan met bont in dezelfde kleur als de stof en dus wat minder opvallend.
Afbeelding

Ik kan voor jou en je paard niet bepalen wat wel of niet goed is. Je moet kijken of een dik shabrak + een bontje de ligging van het zadel niet verslechtert.

B_Bos
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:57

Een lamsvel zadelonderlegger verdeeld de druk, zorgt dat er geen druk- of schuurplekken ontstaan en voert het vocht goed af. Je kunt ook kiezen voor een wervelkolom vrije zadelonderlegger waarbij het deel van de zadelonderlegger van de wervelkolom vrij is. Een lamsvel Sjabrak of Westernpad is eveneens een goed alternatief. Enkele voorbeelden:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Maandag
Berichten: 23
Geregistreerd: 04-04-12

Re: Zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:37

Ik gebruik ook een gelpad in verband met de rug.

seran313
Berichten: 26
Geregistreerd: 06-04-12

Re: Zadelonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:25

Een bontje is beter dan een gelpad, en ik zou het gewoon zonder uberhaupt een dekje gebruiken.

Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:01

Ik gebruik een lamsvellen onderlegger, omdat ik het mooi vindt, en het is lekker zacht voor de rug.

✨Sonante 25/05/1999-22/08/2019 (Lancet X Saluut) ✨
Ravello 04/06/2015 (Almglimt X Haugguten)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:05

B_Bos schreef:
Een lamsvel zadelonderlegger verdeeld de druk, zorgt dat er geen druk- of schuurplekken ontstaan en voert het vocht goed af. Je kunt ook kiezen voor een wervelkolom vrije zadelonderlegger waarbij het deel van de zadelonderlegger van de wervelkolom vrij is. Een lamsvel Sjabrak of Westernpad is eveneens een goed alternatief. Enkele voorbeelden:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Lamsvellen verdelen géén druk. Juister zou overigens zijn, kracht verdelen waardoor de druk verminderd .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Perros, Pinacolada en 48 bezoekers