Kosten castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Kosten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-02 14:39

Ik zou graag weten wat de kosten van het castreren van een minishetlander ongeveer zijn. Wie o wie kan mij helpen.


Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 16:07

Ligt er aan wie het doet. Als je het door de veearts laat doen zal het duurder zijn, dan dat je het gewoon door een boertje laat doen. Bij ons op stal zijn de paarden gecastreerd door een varkensboer (primitief in het land zonder verdovingen etc) en dat koste 30 euro. Maar dat waren wel grote paarden, misschien is het voor een Shet goedkoper.
Voordeel van een primitieve castratie is dat de paarden niet vervoerd kunnen worden, ze worden in de kudde gesneden, ze hebben geen last van de risico's die een verdoving met zich meebrengt, ze hebben minder last van stress en naderhand minder kans op ontstekingen (er kan geen stro ofzo in komen, ze worden gelijk weer losgelaten en de wonden zijn na een paar dagen geheeld).

Bon Jovi rules!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 18:54

Ik geloof iets van rond de 150 euro of gulde dat weet ik dus niet Scheve mond
Vriendin van mij had het pas nog aan de veearts gevraagd

22 Januari verwachten we ons kleintje

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 19:41

voor gabber was ik ongeveer 75 gulden kwijt en dat gebeurde gewoon in het land

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 19:46

Corona schreef:
Ligt er aan wie het doet. Als je het door de veearts laat doen zal het duurder zijn, dan dat je het gewoon door een boertje laat doen. Bij ons op stal zijn de paarden gecastreerd door een varkensboer (primitief in het land zonder verdovingen etc) en dat koste 30 euro. Maar dat waren wel grote paarden, misschien is het voor een Shet goedkoper.
Voordeel van een primitieve castratie is dat de paarden niet vervoerd kunnen worden, ze worden in de kudde gesneden, ze hebben geen last van de risico's die een verdoving met zich meebrengt, ze hebben minder last van stress en naderhand minder kans op ontstekingen (er kan geen stro ofzo in komen, ze worden gelijk weer losgelaten en de wonden zijn na een paar dagen geheeld).


dit begrijp ik niet zo goed??? Worden die hengsten allemaal ZONDER verdoving gecastereerd????? Geeneens plaatselijk????
Dat moet pijn doen..... Scheve mond

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 20:02

gabber werd gewoon helemaal verdoofd. maar ik denk dat als je een plaatselijke verdofing neemt dat het goedkoper is. ik heb er nog nooit van gehoord dat het zonder verdoving word gedaan

madelien

Berichten: 1669
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:07

luck heb ik door de dierenarts laten doen. het was gewoon op stal en met een verdoving (weet niet of het plaatselijk was volgens mij niet hij begon te wankelen maar hij bleef wel staan (??) ) het was €135,- maar hij gaf me de 50€ terug (ik gaf hem een briefje van 100 en 1 van 50) omdat hij het zielig vond voor me (ik heb gejankt). bij de kliniek was duurder volgens mij rond de 200€ maar weet ik niet zeker. anyway luck is eenw elsh-B en kostte 135€ (maar ik kreeg korting dus 100€) snappen jullie het nog Haha!

<3Trotse mama van Madison (14-09-09), het prinsesje en Marisol (19-01-12), ons Sumo-kindje <3
|( Papa Hendrik, vredig heengegaan op 25-04-08. Papa Richard, onverwachts overleden op 08-07-08. Uit het oog, maar nooit uit mijn hart!! |(

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:12

laurake"]
[quote="Corona schreef:
Ligt er aan wie het doet. Als je het door de veearts laat doen zal het duurder zijn, dan dat je het gewoon door een boertje laat doen. Bij ons op stal zijn de paarden gecastreerd door een varkensboer (primitief in het land zonder verdovingen etc) en dat koste 30 euro. Maar dat waren wel grote paarden, misschien is het voor een Shet goedkoper.
Voordeel van een primitieve castratie is dat de paarden niet vervoerd kunnen worden, ze worden in de kudde gesneden, ze hebben geen last van de risico's die een verdoving met zich meebrengt, ze hebben minder last van stress en naderhand minder kans op ontstekingen (er kan geen stro ofzo in komen, ze worden gelijk weer losgelaten en de wonden zijn na een paar dagen geheeld).


dit begrijp ik niet zo goed??? Worden die hengsten allemaal ZONDER verdoving gecastereerd????? Geeneens plaatselijk????
Dat moet pijn doen..... Scheve mond
[/quote]
Ja...misschien ben ik weer een erg grote dierenvriend, maar ik las dit bovenste met enorm wijd openstaande ogen. Dat is toch niet normaal?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:21

En door een primitief varkensboertje?
Je hebt geluk gehad denk ik. Meestal gaat zoiets als volgt:
"Mijn paard is gecastreerd, het was lekker goedkoop, maar hij is wel dood"
Je laat toch niet de eerste de beste boerenl*l je paard castreren? EN dan zonder verdoving? Zou dat boertje ook niet leuk vinden. Haha!
Hoe castreerde hij ze, met bakstenen?

Goedgekeurd onderschrift :)

leoni

Berichten: 737
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 07:59

ik heb ergens gelezen dat het tussen de 50 a 100 euro zit of goedkoper maar de meste mensen hebben geen vaste prijs moet je gewoon een prijs zeggen en als die dan acoord gaat dan kan het voor de prijs die je graag wil hebben (maar dat is niet altijd zo) Haha! gr:leoni

profiel vernieuwt!! 24-08-06 Goh ben jij ook weer eens online? JA!!!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:23

Hier kost een shetlander hengstje ongeveer 60 euro, dan komen er 2 dierenartsen en gebeurt het wel in het land maar wel onder narcose.
Hoe groter het paard hoe duurder de casteratie.
Wij hebben vorig jaar onze fjorden ruin laten casteren en die koste ....ff rekenen naar euroos......uhhh...70 euro.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:39

Ik waz voor mijn haflinger 110 euro kwijt.. in t land met volledige narcose!!!

Maaruh zonder verdoving???? dit vind ik echt ziek sorry hoor!!!
Dan maar 80 euro meer kwijt zijn!!!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:31

tja, het zijn niet mijn paarden en het gebeurt daar al jaren zo. inderdaad helemaal zonder verdoving. de paarden worden onderuit gehaald, de zak wordt open gesneden (een piepklein sneetje met een zeer scherp mesje), de ballen er uit gehaald. vervolgens worden de paarden direct los gelaten en lopen ze zonder problemen gelijk weer weg. paarden hebben een veel hogere pijngrens dan mensen (als je ziet hoe enorm hard die klappen zijn die ze elkaar geven) en schijnen er weinig last van te hebben. ze komen zelfs nieuwsgierig kijken als de tweede wordt geholpen. als het echt pijn zou doen, zouden ze nooit meer naar je toe komen.
ze gaan gelijk weer lopen dollen met elkaar en hebben geen last van ontstekingen. de wonden genezen prachtig!!
tuurlijk laat je het niet door een of andere amateur doen, maar die man die het doet is al in de 70 en doet dit al zijn hele leven. hij werkt super snel, binnen 5 minuten is alles klaar.
ik zeg niet dat ik het op deze manier zou doen, maar het is een optie voor sommigen.

Bon Jovi rules!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:04

Nou inderdaad.......Bij kleine biggetjes doen ze het ook altijd zonder verdoving...
Lijkt me erg sterk dat die paarden niets voelen...Nee hoor, ik ga voor de verdoving..Dan maar wat geld kwijt..

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 22:28

sorry hoor maar toen ik dit las, schrok ik echt!!!!!!! Mijn paardje is ook in het land gecastereerd, maar ik betaalde 350 gulden. Dit viel mij nog mee want meestal is het wel duurder. Jenson werd ook geheel verdoofd, schoongemaakt, en er werden 2 kleine sneetjes gemaakt zeg maar...
En het werd gewoon door een echte dierenarts gedaan in het land. Ik kan niet voorstellen dat het 30 euro heeft gekost!!!! Was dat een varkensboer ofzo???

Ik ben de zon in de zomer, de sneeuw in de winter, en de druppel die de lente doet overlopen........
ben jij!!!!!

esythegirl

Berichten: 231
Geregistreerd: 03-08-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 15:49

de prijs is bij elke dierenarts verschillend...
de prijs verschild ook van het gewicht en de grote van een paard/pony.
als ik jouw was zou ik gewoon je dierenarts bellen om het te vragen...
succes

ieder paard heeft zijn eigen waard!!! Lovers

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 16:54

Het ligt aan het gewicht , voor onderandere de verdoving, de hoeveel heid van dat spul dus (behalve voor Corona Lips are sealed Lips are sealed) Bij mijn paardje koste het 250 gulden. Maar de dierenarts is zow lief dat er 50 af ging Tong uitsteken Cool
Ik zou het dus never nooit niet zonder verdoving doen! Corana, als paarden elkaar slaan doet het ook zeer hoor, en als je een paardslaat voelt ie het toch ook Frusty !!!
Ik doe het liever met, dan maar meer kosten!
En ik vind het niet alleen zielig bij paarden hoor, ook bij die biggetjes en andere dieren!
En het lijkt mij dat als je het zonder verdoving doet(dat je dus eigenlijk geen ervaring met het punt operaties hebt) dat je dan veel sneller ontsteking enz krijgt

Bij een shetlander kan het dus veel goed koper zijn.
Vraag het gewoon even aan je DA
Laatst bijgewerkt door Nina op 09-08-02 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 12:17

1. Jullie doen net alsof ik het eens ben met deze manier van casteren. Het zijn niet mijn paarden, ik heb er niet voor gekozen, maar omdat het wel vaker gebeurd heb ik het hier als een optie geplaatst...niet mijn optie.
2. omdat ze in het land staan en er dus geen stro of hooi in de wond kan komen ontstaan er minder ontstekingen. door de verdoving wordt de wond dik en moet ie afgespoten worden, dat hoeft nu ook niet (geen afspuittrauma's zoals een ander paard bij ons nu wel heeft). ook gaat de frisse wind er overheen van buiten, wat ook verkoelt. de jonge hengsten die altijd in de kudde hebben gelopen, hebben nu niet de stress van vervoer en op stal staan.
3. ik zou voor deze manier van castreren kiezen MITS er plaatselijk verdoofd wordt. ietsje, zodat net de scherpe kantjes van de pijn er af zijn, maar dat de wond niet enorm dik wordt.

Bon Jovi rules!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 12:21

Corona schreef:
1. Jullie doen net alsof ik het eens ben met deze manier van casteren. Het zijn niet mijn paarden, ik heb er niet voor gekozen, maar omdat het wel vaker gebeurd heb ik het hier als een optie geplaatst...niet mijn optie.
2. omdat ze in het land staan en er dus geen stro of hooi in de wond kan komen ontstaan er minder ontstekingen. door de verdoving wordt de wond dik en moet ie afgespoten worden, dat hoeft nu ook niet (geen afspuittrauma's zoals een ander paard bij ons nu wel heeft). ook gaat de frisse wind er overheen van buiten, wat ook verkoelt. de jonge hengsten die altijd in de kudde hebben gelopen, hebben nu niet de stress van vervoer en op stal staan.
3. ik zou voor deze manier van castreren kiezen MITS er plaatselijk verdoofd wordt. ietsje, zodat net de scherpe kantjes van de pijn er af zijn, maar dat de wond niet enorm dik wordt.

neeeh maar je doet net of het allemaal zo leuk is voor die beesten, en je doet zo gewoon over deze manier.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 12:29

Corona schreef:
3. ik zou voor deze manier van castreren kiezen MITS er plaatselijk verdoofd wordt. ietsje, zodat net de scherpe kantjes van de pijn er af zijn, maar dat de wond niet enorm dik wordt.


Dat dik worden of niet dik worden van de wond komt heus niet doordat er verdoofd word of niet verdoofd wordt, maar omdat er in het paard gesneden wordt. Er is dus gewoon een wond. En daar reageert het lichaam op.

Ik zou dus nooit mijn paard zonder verdoving laten castreren, en als ik het thuis zou laten doen, altijd op het land. En zelfs daar is de kans op infectie aanwezig, maar minder groot dan in stal. Dierenartsen zullen zelf al met het voorstel komen om op het land te castreren. En ze zullen altijd een paar mooie zonnige dagen afwachten, om het risico van infectie te beperken.

Afspuittrauma's komen alleen als het paard voor de castratie weinig in mensenhanden is geweest, maar ook hoe er met het paard anders is omgegaan. Natuurlijk doet een straal op het zaakje pijn. Maar als je hem dan ook nog op zijn flikker geeft, zal hij pijn combineren met water en combineren met straffen. En voor de rest van zijn leven komt hij daar nooit meer overheen. Het is echt een kwestie van: hoe ga ik met mijn paard om...?

Tja, en zoals wij met onze paarden omgaan is in ogen van menig boer ook niet normaal. Wij verwennen ze teveel en leggen ze in de watten. Toegegeven, maar er zijn uitersten. Je kunt de dierenarts roepen bij elk wondje, en grote ontstekingen hun gang laten gaan onder het mom van: het is vanzelf gekomen, en het gaat vanzelf weer weg?

Wat betreft mijn voorkeur voor castratie: Wij hebben een oudere hengst bij ons op stal staan die in Utrecht gecastreerd moest worden omdat hij al 7 jaar was/is en volgroeid. Daar hebben ze het laparoscopisch gedaan. Drie kleine gaatjes in iedere flank, en dat is alles. Het hele zaakje hangt er nog, de zaadleiders zijn doorgehaald en de teelballen verschrompeld. (Methode stond in de Bit van één of twee maanden geleden). En nee, het was geen klophengst.

De uitslag of er nog zaadcellen worden aangemaakt moet nog bekend worden, anders word er alsnog klassiek gecastreerd. Maar reken maar dat deze castratie wat duurder is dan gewoon op het land. Voor een mini-shet misschien ietsje overdreven. Maar dat vind ik wel een hele mooie manier.

Je suis Charlie.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:21

Verdoving heeft wel degelijk invloed op het dik worden. Ik moet woensdag zelf een operatie ondergaan en dat moet onder algehele narcose omdat de chirurg niet kan werken op door verdoving opgezwollen huid.
Ik ga mij niet verder verdedigen, het is niet mijn keuze voor een castratie en wie er van jullie denkt dat dat wel het geval is.....tja...daar heb ik geen boodschap meer aan.
Laatst bijgewerkt door Corona op 04-08-02 23:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Bon Jovi rules!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:26

Tja...jij moet met jezelf door één deur...
En ik zou wel eens willen weten hoe jij met die plastische chirurgie zou piepen als er geen algehele narcose aan te pas zou kunnen komen...

Zou je het dan als nog laten doen?

Je suis Charlie.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:32

IK BEN HET NIET EENS MET ZONDER VERDOVING CASTREREN!!!!!!

Bon Jovi rules!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:39

Corona schreef:
IK BEN HET NIET EENS MET ZONDER VERDOVING CASTREREN!!!!!!


Dat is niet het antwoord op mijn vraag... Knipoog

Je suis Charlie.

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 22:42

ik word niet gecastreerd dus heb hierover geen mening sorry.
je moet trouwens eens weten hoe je mensen kwetst met zulke opmerkingen.....

Bon Jovi rules!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 111 bezoekers