Paard niet te pakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Paard niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 21:28

Een vriendin van mij heeft haar paard nu 2 maanden op de wei staan en krijgt haar dus absoluut niet te pakken. Vandaag ben ik mee geweest, het paard kent mij niet echt, en ik kreeg haar dus ook niet te pakken. Je kan haar naderen tot ong. 2 meter en dan rent ze weg. Ze blijft wel in de buurt, rent als het ware rondjes om je heen, maar je komt dus niet dichtbij genoeg. Ook als je een hele tijd in de wei gaat zitten komt ze niet naar je toe. Volgens mij moet er straks nog een lasso aan te pas komen als ze terug naar stal moet. Er staan nog 5 andere paarden bij die je wel kan pakken.

larie
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:36

misschien moet je het eens met een bakje biks ofzo proberen met iets lekkers misschien help dat groetjes larissa

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:37

kan je haar niet ergens proberen in te sluiten ofzo? Verward

larie
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:43

maar misschien gaat het paard dat angstig voelen en valt ze misschien aan

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:46

probeer het is op de 'free-style' manier. Is al een ander topic over geweest dus moet je maar even zoek en anders pb je maar even.

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:49

Belangrijk is dat je haar niet aankijkt. Paard = vluchtdier en 2 priemende ogen zien er aanvallend uit en dus zal ze vluchten, dus waarschijnlijk rent ze niet opzettelijk weg.
Dus kijk haar niet aan en loop ook niet recht op haar af, niet zwaaien met je armen etc. En een bakje met een of ander wil ook denk ik wel helpen.
Succes! Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:15

Ga vaker het land in, ga naar haar toe. Loop niet recht op haar af, loop een beetje slingerend door het land, aai ook de andere paarden. Gewoon op je gemak met een worteltje of iets anders lekkers.
Als je haar mag benaderen dan geef je het lekkers, aai je haar en ga je weer weg. Dit doe je meerdere keren.
Daarna neem je haar eens mee van het land. Stukje wandelen en daarna weer terug.
En als ze eenmaal weer op stal is dan moet ervoor gezorgd worden dat het dier weet wie de leider is en respect krijgen. De band verder opbouwen zodat dit je volgend jaar niet meer overkomt.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 22:31

Alle tips die werden gegeven heeft ze al geprobeerd. Ook met een emmer biks of ander lekkers komt ze niet. Op een ander paard af lopen en de ander kant oplopen werkt ook niet. Je komt gewoon niet dichtbij genoeg. Het lijkt gewoon een soort spelletje van haar, maar ze geeft het ook niet op.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:57

Wat bij Sya heeft geholpen is dat we de rest van de kudde bij haar weg hebben gehaald. (de wei was in 2-en verdeeld) ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om ze te scheiden, maar zo ja, haal dan de anderen eruit en zij zal willen volgen. Zo niet laat haar maar even alleen. Ga bij het hek staan en wacht af. Bij ons duurde het 5 min. en we hadden haar.

Succes.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:14

Wat je ook kunt proberen is haar bij de rest van de kudde en je zelf weg te jagen. Ik heb dat wel eens gedaan bij nieuwe paarden, je geeft daarmee je leiderschap aan en bij mij helpt het altijd. Wel wat geduld hebben, zo gauw je merkt dat hij/zij niet naar je toe komt, wegjagen. Uiteindelijk (is mijn ervaring, gelukkig) komen ze naar je toe.

wazzup

Berichten: 636
Geregistreerd: 03-02-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:16

dit hielp heel erg bij mij :

ga gewoon een keer , met alleen een appel naar het weiland , je geeft dat paard een appeltje en loopt daarna gewoon ( zonder paard ) weer terug .,... dit doe je een aantal keren , en als je haar dan wil gaan halen denkt ze : he zal ze nuook wat lekkers hebben ?? ..

daar voor heb ik geprobeert promiss jaloers te maken !! : gewoon op een paar meter afstand gaan staan geen aandacht schenken aan je paardje , maar gewoon ander epaarden gaan aanhalen , op een gegeven moment word ze van zelf jaloers , en jah dit kan even duren maar dat moet je dr voor over hebben !!

larie
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 21:52

misschien moet ze het spelletje mee spelen kijk wat hij doet en speel het gewoon mee en idderdaad jaloers maken wil ook wel een lukken

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 22:09

Oooohhhh, daar word ik dus gewoon gestoord van. Gelukkig heb ik geen problemen met DC. Ik heb ooit een quarter gehad van 2 jaar oud. Ze was ontzettend wild toen we haar kochten. Een vriend van ons toen heeft een paar uurtjes in de wei met haar bezig geweest. Hij bleef een eindje van haar vandaan, liet zijn hoofd zakken. Ieder keer kwam ze een stukje dichter. Hij blies de adem door zijn mond zodat het paard het ook kon horen. In drie uur tijd had hij haar aan de halter en was ze klaar om naar haar nieuwe eigenaar te gaan. Nu was dit paard wel heel bang, maar het lukt hem wel. Dat paardje van je vriendin is inderdaad er een spelletje van aan het maken. Zolang ze haar niet te pakken krijgt zal ze er eeuwig een spel van maken. Nu is het ook zo dat sommigen ontzettend boos op het paard worden en dan het paard ook nog een draai voor de kop geven eenmaal het paard gevangen is. Niet doen dus!
Ik hoop dat jullie het paard kunnen vangen! Ik weet hoe frustrerend het is! Haha!

nath

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-02
Woonplaats: baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:00

Ik heb het zelf ook meegemaakt met een paard, elke keer als ik naar haar toeging ging ze weg. Op een gegeven moment had ik lekker veel tijd en ging ik de wei in ik begon eerst een tijdje achter haar aan te lopen zonder iets te zeggen en na een poosje ging ik naar andere paarden die een beetje aaien iets lekkers geven.. na een tijdje begon ze op me te letten en ik ging niet meer achter aan lopen maar juist weg van haar gewoon rondjes door de wei het duurde niet lang of ze liep als een hondje achter me aan!! toen ging ik stilstaan en stopte zei ook weer na een tijdje toen ik weer bleef staan kwam ze gewoon naar me toe en kon ik haar pakken ze kreeg meteen wat lekkers en toen ben ik weggegaan.
Later las ik het boek van Monty Roberts en daar stond precies het zelfde in!! *LOL* veel succes groetjes nathalie.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 14:11

Dat heb ik met die van mij ook gehad toen hij een jaar of drie was.
We hebben hem eerst (na al het bovenstaande geprobeerd te hebben) ingesloten met een schrikdraadomheining, maar zelfs na twee dagen zonder water konden we hem nog niet vangen. Uiteindelijk hebben we wat kennissen ingeschakeld en hem over de weg achter mijn andere paard aan naar de dichtstbijzijnde stal gejaagd. Daar ben ik hem in een smalle gang om de nek gesprongen om het halster om te krijgen. En jawel hoor, zodra hij het gevoel had weer ín gevangenschap' te zijn, was hij weer zo mak als een lammetje.
Veel succes, en oh ja, tegenwoordig heb ik genoeg aan een plukje gras om zijn interesse te wekken en laat hij zich zo pakken.

Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:57

Kendra schreef:
Wat je ook kunt proberen is haar bij de rest van de kudde en je zelf weg te jagen. Ik heb dat wel eens gedaan bij nieuwe paarden, je geeft daarmee je leiderschap aan en bij mij helpt het altijd. Wel wat geduld hebben, zo gauw je merkt dat hij/zij niet naar je toe komt, wegjagen. Uiteindelijk (is mijn ervaring, gelukkig) komen ze naar je toe.


Monty Roberts methode! Is de beste!!! Helpt altijd...

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:14

Elles_Vrijenesse schreef:
Monty Roberts methode! Is de beste!!! Helpt altijd...


Ik heb 'em van Hempfling; komt op hetzelfde neer dus.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 14:13

wazzup schreef:
dit hielp heel erg bij mij :

ga gewoon een keer , met alleen een appel naar het weiland , je geeft dat paard een appeltje en loopt daarna gewoon ( zonder paard ) weer terug .,... dit doe je een aantal keren , en als je haar dan wil gaan halen denkt ze : he zal ze nuook wat lekkers hebben ?? ..


neem ook eens een halster (touw) mee als je dat appeltje gaat brengen
dan betekend dit niet dat ze deze x werken moet ipv een appel gaat krijgen
Haha!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 20:12

IK heb het ook gehad met mijn eerste bijrijpaardje Peter Pan. Hij vertrouwde me niet. Wist ook dat ik met hem aan het werk ging. Nou is hij een nieuwsgierig paard en dus ook snel nieuwsgierig te maken.
Op een gegeven moment ging ik een keer vlakbij hem op mijn hurken zitten. Ik had een plastic zakje meegnomen en ritselde daar wat mee. In mijn oogkoeken zag ik dat hij keek.
Toen stond ik op en liep verder. Een stukje verder deed ik precies hetzelfde. Hij kwam al dichterbij. Ik heb het nog 2x moeten doen voor ik hem had.
De keer daarna hoefde ik het maar 1x te doen.
Wat heel belangrijk is, dat als ze komt, je haar gelijk beloont. Dit werkt echt!

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 20:38

Mijn verzorgpaard doet ook zoiets, ze staan met zn drieen in de wei, maar zij valt ook nog aan als je in de buurt komt, maar als ze bij het hek staat is er niks aan de hand. Een keertje was het zo erg, hebben we de andere twee eruit gehaald, en zijn weggelopen, ze rende met een noodgang naar het hek, en we konden haar gewoon pakken. Nou zij eruit, en andere twee er weer in, misschien is dit een tip??