witte haren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 18:20

Max heeft gelukkig witte benen van zichzelf... Maar idd gewoon zorgen dat t niet gebeurd he.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 21:06

mijn pony heeft toen hij klein was zijn voorbenen beschadigd, dus er zitten nu een paar plekken onderaan, zo heb ik hem gekovht, ook heeft hij een plekje van de schoft, van een keer vallen.
Dus nee het is niet mijn schuld!
Vind ik ook een rare reactie trouwens!
Ik heb een vos dus op wedstrijd kan ik het niet goed wegwerken, maar als iemand een idee heeft hoe, ik hoor het graag van je, op een normale manier aub!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 21:23

Ducotjuh ik denk dat ze zo reageren omdat ze het zelf nog niet hebben meegemaakt.En dat heeft niets te maken met goed opletten of niet. Je gaat er van uit dat het niet door goed passende peesbeschermers wordt veroorzaakt.Nadat ik die wonden zag[dacht gewoon dat ie zich in z'n stal verwondt had ofzo]heb ik een tijd geen peesbeschermers om gedaan.Nadat z'n been genezen was heb ik ze weer gebruikt en toen merkte ik pas[te laat dus] Frusty dat het daardoor kwam.Fouten maken is menselijk toch? Verward

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 21:55

Ik ken ook een paard dat na een huidinfectie witte plekken kreeg, het komt niet altijd door drukkingen...(ook al hoort zij ook vaak dat ze niet goed opgelet heeft Frusty )

Wel raar dat op het lijf bij een wond meestal wel gewoon bruin of zwart haar terugkomt Verward Mijn paardje heeft heel vaak wonden en schrammen van het spelen en dat wordt wel allemaal weer bruin Verward

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-02 22:00

Bij een verdrukking wordt de bloed toevoer afgesloten dat veroorzaakt het afsterven van belangrijke cellen die voor de groei en kleur van het haar zorgt.Bij verwondingen is dit niet altijd het geval en herstellen de cellen zich weer gewoon.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:05

Silvia"]
[quote="jamylover schreef:
Nope,drukplekken gaan niet meer weg.En idd,had je maar beter opgelet...


Reakties zoals bovenstaand slaan dus nergens op! Vaak weet je zelf niet dat je paard gevoelig is voor bepaalde beenbeschermers en ineens zit zo'n wondje er!
Mijn paard heeft bijv. een stukje vel van zijn been afgeschaafd, vraag me niet hoe. Daar komen dus ook witte haartjes op.
Dusseh..... ik kan mijn paard geen 24 uur per dag in de gaten houden dus vertel mij maar eens hoe ik beter op had moeten letten?!?!
[/quote]


Idd, er zijn zoveel paarden die wel eens een drukplek krijgen, ook mensen die heel goed opletten kan dit overkomen, soms controleer je het erg vaak, zoals een vriendin van mij, met haar zadel, en gaat het toch een keer fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:18

gomir schreef:
Ik ken ook een paard dat na een huidinfectie witte plekken kreeg, het komt niet altijd door drukkingen...(ook al hoort zij ook vaak dat ze niet goed opgelet heeft Frusty )

Wel raar dat op het lijf bij een wond meestal wel gewoon bruin of zwart haar terugkomt Verward Mijn paardje heeft heel vaak wonden en schrammen van het spelen en dat wordt wel allemaal weer bruin Verward


Kawa heeft vroeger in de draad gezeten en heeft daardoor wel witte strepen voor terug gekregen.
Toen was hij nog donker van kleur, maar die strepen zaten gelukkig op niet al te zichtbare plaatsen b.v bij de elleboog.
Nu vallen ze helemaal niet meer op, wel makkelijk op dat moment een schimmel Haha!

Maar dat die wonden wit zijn geworden zal hierboven wel uitgelegd zijn.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 22:27

leentje schreef:
kijk, dat is nu denk ik één van de weinige voordelen aan een schimmel
al kan je die drukplekken natuurlijk vééééééél beter voorkomen


Haha! Heb je gelijk in Haha! alleen heb je schimmels die dus juist zwarte plekken krijgen, zoals die van mij!
Niet veroorzaakt door drukplekken hoor maar gewoon door vechten (ruig spelen dus) in de wei!
Die van mij kreeg 5 jaar geleden de eerste na een stoeipartij en daar zit nu een grote zwarte vlek, na 5 jaar nog niet weg dus dat zal wel het zelfde zijn.
Nu krijgt hij per jaar zo'n 3 a 4 vlekken erbij waar hij wondjes heeft gehad van het "ruig stoeien" ik vind het best cool staan Cool

Groetjes, Tanja.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 23:27

Tja, mijn paard heeft een paar lelijke littekens op haar achterbenen, waarschijnlijk van draadwonden, maar dat is niet duidelijk omdat ze die al had toen ze op de manege kwam. daar groeit dus helemaal geen haar meer op, zelfs geen witte haren.
Ik zie hiermee wel mijn afwijzing van beenbescherming onderbouwd. Een reden te meer om het zo min mogelijk te gebruiken.
Je kunt opletten totdat je een ons weegt, maar je kunt toch moeilijk elke vijf minuten afstappen om alles te controleren; en juist tijdens het gebruik kan er vanalles gebeuren waardoor ze toch gaan knellen, ondanks dat ze in eerste instantie goed zijn aangebracht.

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

kleurspoeling / witte haren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 09:12

hoi,
Een kleurspoeling word inderdaad wel eens gedaan vooral met een keuring.
Het is wel tijdelijk want die kleurspoeling gaat er natuurlijk weer uit.
Het is een optie om het niet te laten opvallen.
Maar de schoonheid van een paard veranderd heus niet door een paar witte haren.

gr Knipoog

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 09:53

Op de stal waar Bunny stond reed ik wel eens op een paard.Dat paard had vroeger verkeerde beenbeschermers/bandages opgehad en het is nooit meer weggegaan.Bunny heeft ze niet want,ik rij met goed passende beenbeschemers.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:24

chantal21 schreef:
Ik gebruik ze alleen nog maar als ik ga springen en dat is zelden,maar het zijn IDD van die harde van het BR merk.Enne ik zet binnenkort wel een foto op bokt dan mogen jullie beoordelen of het lelijk is of niet.

Sorry hoor, maar hier wil ik toch even op reageren.
Je baalt van die witte haren, dat kan ik me nog wel voorstellen.
Ik weet ook dat je niet altijd wat aan drukkingen kan doen, maar om nu NOG die beenbeschermers te gebruiken die de drukkingen hebben veroorzaakt dat snap ik niet!

Iets past er niet goed, het klemt, schuift, schuurt, is te groot of juist te klein... maar lekker zit het niet. Dan doe je toch niet nog dezelfde beschermers om? Ook al doe je ze niet vaak om, met warm weer, wat zand of juist met nat weer gaat het des te eerder vervelend zitten en hebben ze in no time weer drukkingen.
Dan kan ik niet meer zeggen dat je voorzichtig doet anders had je wel andere beschermers aangeschaft!

Jij doet toch ook geen schoenen aan die je niet passen, ook al is het maar om af en toe te dansen? Verward

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:09

Volgens mij kan je die witte haren voorkomen als je er uierzalf opsmeert. Als er dus een drukking of een wondje is op het been, of schoft, dan moet je er uierzalf opsmeren, dan komen er geen witte haren op, heb ik wel eens iemand horen zeggen

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:04

als een paard een wond heeft hoeven er toch niet altijd witte haren voor in de plaats te komen.
mijn verzorgpony heeft zichzelf een keer door het hek van de bak gedrukt en had een enorme grote snee op z'n bil, precies in een bruine vlek...ik was bang dat er dan witte haren voor in de plaats zouden komen maar gelukkig waren ze gewoon dezelfde kleur als z'n vlek dus nu zie je er niets meer van
maar je ziet wel vaak witte plekken bij de schoft van manegepony's dus misschien dat het bij drukplekken anders is

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 15:43

Toscar had, toen ik hem kocht, 2 grote doorgereden plekken op zijn rug.
Ik heb een ander zadel, goed passend, en de plekken zijn nu (half jaar later) bijna helemaal verdwenen!
Ik denk dus dat het plekjes zijn geweest zoals Cowgirl beschreef!
Voor wedstrijden zou je ze kunnen "verven"...

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 16:07

snoocky heeft ook witte haren gekregen op de drukplekken, maar echt lelijk nu, nee.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 17:13

Dat heeft onze Nappie 2 jaar geleden (tijdens mijn vakantie, toen ik er niet was!) ook opgelopen van te strakke peesbeschermers, erger zelfs......op sommige plekken heeft ie zelfs nooit meer haren terug gekregen! Frusty Het was heel dik en opgezet met harde korsten erop en een paar weken later vielen die eraf en kwamen er witte haren en blijvende kale plekken voor in de plaats! Ik heb dus peesbeschermers afgezworen en als ik beenbescherming om doe zijn dat neopreenbeschermers die het hele been omsluiten of ik bandageer gewoon maar peesbeschermers komen er bij mij niet meer in! Boos!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 23:02

Ja ik dacht nog aan kaal scheren dat stukkie, maar heeft dus geen zin daar het eea kapot is daar binnen. Ziet er niet uit, paard is donker en langs schoft zit een aardige witte plek....

liset
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-01-02
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 23:29

Rebel heeft ook witte plekken op zijn rug gehad van het zadel.
Ik kreeg van iemand de tip om er elke dag na het rijden laurierzalf op te smeren.
Na verloop van tijd zijn er weer bruine haren teruggekomen.
Er zitten er nog maar een paar witte haren.
Je moet echt met je neus erop gaan staan om ze te zien.
Het schijnt dus te helpen.
Ook heb ik wel eens gehoort dat je er rauw eiwit op kunt smeren, maar ik heb nog niemand gesproken die dat deed, dus het resultaat weet ik niet.
Liset

repelsteeltje
Berichten: 41
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: leiden

haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 18:30

chantal21 schreef:
Ducotjuh ik denk dat ze zo reageren omdat ze het zelf nog niet hebben meegemaakt.En dat heeft niets te maken met goed opletten of niet. Je gaat er van uit dat het niet door goed passende peesbeschermers wordt veroorzaakt.Nadat ik die wonden zag[dacht gewoon dat ie zich in z'n stal verwondt had ofzo]heb ik een tijd geen peesbeschermers om gedaan.Nadat z'n been genezen was heb ik ze weer gebruikt en toen merkte ik pas[te laat dus] Frusty dat het daardoor kwam.Fouten maken is menselijk toch? Verward
kan het zijn dat die van mij zwart zijn Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 18:43

Ik had peesbeschermers van eskadron. Ze pasten prima, maar ik zag ook ineens een kaal streepje op de rand van de peesbeschermer. Enige tijd later witte haren.

ff turen hoe dat nou toch kon. De peesbeschermer is nog in prima staat maar het randje is iets gaan verweren en schuurt kennelijk een beetje. De schade is niet na 1 maal gebruik maar doet wel zijn werk na dagelijks gebruik.

Mijn paard heeft zwarte benen en met een wit streepje niet zo mooi, maar so what. Wat laurierzalf er op gesmeerd en andere peesbeschermers gekocht.

Nu een jaar later, weg witte haren, welliswaar geen acht meer opgeslagen, maar geen witte haren meer. Rara maar het kan dus wel weggaan.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 19:18

hai.

Mijn shetlander heeft sinds kort drukplekken.
Maar toen hij nog een normale vacht had, kwam je dit niet te zien, nu heb ik hem geschoren , nu zie je het wel......
Maar het rare is toen ik hem niet geschoren had dus niet .
Zou het nu weer normaal aangroeien?