wat is wijsheid ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LucyB

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Sint Jacobiparochie, Friesland

wat is wijsheid ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 23:19

Ik wil graag weten wat jullie zouden doen in mijn plaats
De pony waar ik van hou en vertrouw Lovers kan niet meer bereden worden en blijft gewoon bij ons staan. Nu heb ik een pony in bruikleen gekregen die zomerexceem heeft (ik woon aan de kust) maar hij is erg dominant van aard en ik ben bang dat rijden met hem niks wordt voor mij, ik ben nl erg krakkemikkig (reuma,laats uitgegleden en meteen driedubbele beenbreuk Lips are sealed etc.) en daardoor onzeker met rijden en heb ik moeite met het echt vertrouwen van mijn rijdier. dat vertrouwen heb ik eigenlijk alleen met Cheeta (mijn zieke merrie). Nou zat ik te denken om maar te stoppen met dromen over rijden, een mak paardje kopen zit er niet in omdat ik Cheeta en ook nog twee andere ponies te verzorgen heb (jaarling van mijn man en klein ponietje van mijn dochtertje) en de 'makke'paardjes zijn niet meer te betalen, lijkt het wel.
Nou hou ik ook erg van mennen maar het ponietje van mijn dochter heeft narigheid meegemaakt voor de kar en ze is heel erg bang. Zou het een oplossing zijn voor mij om een jonge kleine pony te kopen van 2/2.5 en die rustig aan te beleren voor de kar (ik heb daar genoeg ervaring mee) en te wachten of ik ooit op het paardje van mijn man kan rijden ?? Wat zouden jullie doen?
Ik zat zo te denken : als ik het zonder rijden echt niet uithou zou ik toch ook af en toe een paardje kunnen huren, toch ? Wat is wijsheid in dit geval ? Verward


boemel

Berichten: 8356
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 23:30

In ieder geval geen paard/pony gaan rijden, waar je geen vertrouwen in hebt, want dan gaat de lol er snel af en heb je sneller gevaarlijke situaties.

Een jonge pony zelf beleren is een optie, maar natuurlijk ook niet helemaal zonder gevaar. Ieder dier reageert toch anders en in onverwachtse situaties maakt een jong dier makkelijker gekke sprongen. Is met je gezondheid ook niet echt een goed idee. Bovendien is het met een jong dier altijd maar afwachten hoe het gaat. Sommige pakken het snel op, anderen moeilijk en niet elk dier is even makkelijk verkeersmak te krijgen. Is een wat oudere pony, die het werk al goed kent geen beter en veiliger idee? Misschien wel wat duurder, maar je hebt meer garantie voor plezier. Gewoon wat langer doorsparen. Een pony waar je uiteindelijk niets aan blijkt te hebben is tenslotte ook niet goedkoop.

Weet je niet iemand, waarmee je af en toe samen aangespannen kan rijden? Een hoop mensen gaan niet graag alleen met een aanspanning op weg.

Een paard af en toe huren kan natuurlijk ook, maar dat vond ik zelf nooit zo leuk, omdat ik het zelf fijn vind om een band te hebben met het dier dat ik rij. Maar als je daar geen probemen mee hebt, kan dat ook best leuk zijn.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 23:53

Zelf vind ik het juist niet zo prettig om op vreemde paarden te rijden. Huren zou voor mij dan ook geen optie zijn.

Dat hele brave pony's per definitie duurder zijn geloof ik niet. Maar je moet er wel goed voor zoeken.

Beleren lijkt me als je wat angstig bent ook niet echt een idee, als je bang bent om iets te breken geef je die angst toch door aan het paard.
Je kan natuurlijk gewoon afwachten of je het rijden echt gaat missen. Als dat het geval blijkt kan je alsnog een brave pony zoeken.

Het lijkt me wel heel vervelend als je door lichamelijke beperkingen je hobby niet meer kan uitoefenen zoals je eigenlijk zou willen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 00:34

Ik heb ook lichamelijke beperkingen wat rijden betreft, ben met mennen begonnen, mijn paardje laten beleren (goed laten beleren) En haar toch verkocht.
We hebben nu a-welshjes voor de keuring en fokkerij. Mischien ooit weer aangespannen.
Ik was lid van een menclub en wordt binnenkort weer lid van een menclub(dichter in de buurt en met meer buitenritten)
Ik heb daar geen eigen aanspanning nodig en ze willen me helpen om mijn pony's te beleren.
Huren vindt ik persoonlijk niet zo leuk en prettig, wat voor paard krijg je, hoe is die en wat doet die (die = m/v)
Ik zou geduld opbrengen en wachten op het jonge paardje, lid worden van een menclub/vereniging.
En lieve paardjes hoeven niet duur te zijn, ook weer geduld opbrengen en zoeken, kijken, overleggen.
Desnoods zet een advertentie van wat je zoekt. En dan nog is geduld een schone zaak.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 19:19

Is er niet iemand die je in eerste instantie zou kunnen helpen met dat paard die je in bruikleen hebt? Wat naar mijn idee wel geld is dat als je er bang voor bent je het niet moet doen, je brengt het toch over op dat paard. Het uitwijken naar mennen lijkt mij best wel een goed idee, zo ben je toch met je hobby bezig. Wat inderdaad al gezegd werd moet je geen dingen overhaasten. Je kan je toch rustig eens gaan orienteren wat het allemaal gaat kosten om een paardje te kopen die al beleerd is mak of eventueel als de jaarling oud genoeg is. Overhaast naar mijn idee niks, maar geef het ook nog niet op. ALs ik een klein beetje voor mijzelf redeneer dan zou ik niet zonder mijn paarden kunnen (mennen of rijden) het brengt mij ontspanning en is een uitlatingsklep. Laat een handicap je dit niet afnemen, maar neem de tijd om te kijken wat je mogelijkheden zijn! Heel veel succes er mee!!!

The future is nothing more than another today. It's just that when you get there, you have more yesterday's behind you and a fewer tomorrows to look forward to.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 20:19

Mijn situatie was en is als volgt:
Na een ongeluk mocht en kon ik niet meer rijden, een aantal jaren ook niet gedaan, maar wel naar concoursen (keuringen vondt ik niets aan)
Toen het geluk gehad dat we een huisje konden kopen met grond: eerst een shetje gekocht, 3 kleur bont merrie, gewoon als grasmaaier zeg maar.
Daarvoor geitjes gehad (dwerggeitjes en melkgeitjes, maar die braken altijd uit en liefst midden in de nacht) toen dus een shetje, was drachtig toen we haar kochten, maar dan heb je dus een veulen en wat moet je er mee????????????
Wilde toch intensiever met paarden bezig, naar de manege, rijden weer geprobeerd, maar door mijn rugproblemen kon ik niet doen wat ik doen moest (rijden ging dus niet meer) Wat nu?
Mennen, tijdschriften gehaald (mensport), boeken gekocht en geleend, naar wedstrijden gekeken (wedstrijden wilde ik niet maar gewoon om te kijken wat er "te koop" was in de mensport.
Rond geinformeerd naar een menclub en begonnen met het koetsiersbewijs, inmiddels hadden we er een betuigde merrie van 1.30 bijgekocht, deze was ook drachtig, bleek later.
Na de opleiding koetsiersbewijs, weer naar wedstrijden gekeken, en vondt toch een paard fijner (mijn betuigde pony ging perfect in het tuig, maar wat ze niet wilde deed ze niet en werd bang voor haar op de weg en dus hebben we haar verkocht samen met de shet) en een rijpaard kwpn aangeschaft (heb 3 kids en deze merrie is en was super braaf vooral bij kinderen en dat was mijn eerste vereiste) De merrie laten betuigen, passend tuig gekocht, wagonette en hot sik.
Maar ik had bij het optuigen en aanspannen altijd hulp nodig, ik moet gelijk de openbare weg op en kon niet in de bak of op de weide rijden, en dat vondt ik vervelend. Dus tuig en wagen verkocht en een nieuwe eigenaar voor mijn paardje, ik vondt het zielig voor haar om maar als grasmaaier verder door het leven te moeten (ze kreeg voldoende aandacht, maar er werd verder niets mee gedaan, een bijrijder gevonden, maar die sloopte meer (tuigage) en wist alles beter (mijn dalemaanzadel was niet goed (na laten kijken en er mankeerde niets aan, en al die dingen meer). Met kennissen gesproken over wat en welke paarden/pony's (mijn kids begonnen zich ervoor te intresseren) dus maar weer boeken opgehaald, rasbeschrijvingen aangevraagt (lang leve internet) en naar keuringen wezen kijken (a-welshjes). En nu hebben we 3 merries ( een 8 jarige en haar dochter van vorig jaar, en een 3 jarige)
Ik heb lol, mijn kids hebben lol, dus iedereen blij.
In dit alles in een tijdsbestek van zo'n 8 jaar. Heb ik geduld gehad? enerzijds wel, heb alles geprobeerd en de periodes waren lang genoeg, had ik vooraf kunnen bekijken wat ik precies wilde? nee, ik moest het een en ander uitproberen om te kijken of het wat voor me was (lichamelijk gezien)had ik alleen kunnen aanspannen en optuigen dan was de kwpner waarschijnlijk nooit weggegaan en had ik de hele zomer met paard en wagen rond gereden, op de mencursus ben je met een 3tal personen per paard/wagen combinatie, thuis ben je alleen.
Mis ik het rijden? nee
ga ik weer aangespannen rijden? mischien in de toekomst een van de welshjes laten betuigen.
Ik hoop dat je aan mijn verhaal wat hebt met het maken van je beslissingen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

LucyB

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Sint Jacobiparochie, Friesland

harstikke bedankt voor jullie reacties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 20:47

Voortaan wordt ik een mennende bokker ! Ik heb het altijd al leuk gevonden en ik kan het (ben zelfs een tijdje koetsier geweest) en beleren heb ik ook ervaring mee ( ik moet het nu alleen nog rustiger aan doen als normaal maar dat is voor de pony niet verkeerd), kar en tuig heb ik nog dus staat niets me eigenlijk in de weg - behalve dan nog een juiste pony, maar dat is inderdaad een kwestie van geduld Party!! Met mennen heb ik ook geen last van mijn evenwicht, met rijden wel omdat dat ook is aangetast en als ponybeest dan een sprong maakt dan weet ik al dat ik vliegles krijg Clown
Het is bij mij een gevoel/verstand zaak , enerzijds weet ik dat ik geen dingen moet doen die niet meer kunnen maar de acceptatie is gewoon moeilijk, vind ik Huilen Gelukkig zijn er nog wel andere dingen die ik wel kan en ik kan gelukkig met ponies om blijven gaan, dat is toch een groot goed !! Vroeger was ik iemand die veel reed en nergens bang voor was, toen mankeerde ik nog niets en nu ben ik een watje, maar die mogen er ook best wezen Haha! !!! Nogmaals bedankt voor de reacties!

pmarena

Berichten: 48061
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 21:24

Je hebt dus je paardje met pensioen , een kleine pony voor je dochter ,
en een jaarling van je man. En dan de bruikleen-pony als ik het goed begrijp ?

Als je de bruikleen-pony niet vertrouwd kun je aan dat vertrouwen gaan werken , of er mee stoppen.

Als de kleine pony angst heeft voor het mennen , kun je daaraan werken ,
het beestje laten staan voor je dochter , of het wegdoen naar een goed tehuis en er een eandere pony , ook voor jezelf voor terugkopen.

En de jaarling , als jullie het allemaal daarmee erg zien zitten dan kun je wachten tot je daarmee meer kunt doen , of is het echt een paardje voor je man en niet de bedoeling dat jij er veel mee doet ?

Als ik het zo lees zou ik zeggen : doe er 1 weg en koop er een andere lieverd , betrouwbaar dier voor terug waar jullie allemaal plezier van kunnen hebben , of ga aan de slag/ heb geduld met wat je hebt ?

Pony huren is natuurlijk niet zo leuk en betrouwbaar als een beestje van jezelf....

LucyB

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Sint Jacobiparochie, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-02 21:40

het bruikleen paardje kan voorlopig nog wel blijven, hij had hele erge zomerexceem en is nu lekker door ons opgelapt en omdat we aan de kust wonen voelt hij zich heerlijk, hij staat in de wei en kost op het moment ook niet zoveel, alleen wormenspuit/hoefsmid maar geen stro/biks.
En misschien komt het vertrouwen nog wel...
het kleine ponietje is heeeeeel erg bang, als je alleen al met je tong klikt als ze in het tuig staat dan krimpt ze helemaal in elkaar met haar kruis en ik heb geen zweep en geen oogkleppen op uit gewoonte dus ze kan alles zien en ze weet dat ik echt niet sla (ik heb wel een zweep maar gebruik hem eigenlijk nooit, heb hem ook niet bij me) en toch raakt ze in paniek als er karren en tuigen aan te pas komen. Ik denk zelf dat ze een of meerdere keren heel hard moet zijn afgeranseld voor de kar. Onder het zadel is ze superbraaf en ook wel eens ondeugend, gewoon zoals ze op stal ook is en langs de weg is ze hartstikke cool. Er is duidelijk iets gebeurt wat met tuig/kar te maken heeft. ik heb haar in het tuig gezet om te kijken of ze het snapte en toen was ze dus zo bang (dit zonder kar) en toen ze een keer de kar zag ging ze al aan de haal over het land van de buurman. Zolang ik achter haar aanloop in het tuig en ik maak verder geen klikgeluiden dan snapt ze alles maar zodra je klikt is het mis ?!
De jaarling is echt bedoeld voor mijn man om western mee te rijden, het rare is dat hij heel eenkennig is en ik eigenlijk beter met hem uit de voeten kan maar dat was eigenlijk niet de bedoeling Knipoog

pmarena

Berichten: 48061
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 22:06

Dat klik-probleem zou je kunnen oplossen door hele dagen liedjes te klikken ipv fluiten / neurie-en Haha! , zodat het diertje doorkrijgt dat er helemaal niks gebeurd....

Ik hoop dat je een fijne oplossing voor iedereen vindt !
Wel grappig , heb je verdorie 4 (!) paardjes en eigenlijk nog niet genoeg Lachen .

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-02 13:34

Wat zomereczeem betreft:

Als je aan de kust woont moet je je pony wassen met zeewater, want die mineralen zorgen ervoor dat je pony er geen last van heeft of zo.
Wij wonen niet aan de kust, en wij hebben er een of ander middeltje voor met Mineralen uit de Dode Zee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Noor17, YandexBot en 74 bezoekers