Hoe reageren jullie op een paard dat trapt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Hoe reageren jullie op een paard dat trapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 07:34

DC heeft me een keer getrapt en die heeft dus een goed pak slaag van me gekregen. Ik was behoorlijk boos en ze heeft dus een paar goeie klappen gehad. Volgens mij heeft ze er ook van geleerd want ze doet het nu niet meer. Nu vroeg ik me af hoe jullie reageren als je paard naar je trapt.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 07:54

Ik heb het toevallig vandeweek meegemaakt. Pojack (jaja stef die met die bos manen) trapte naar Tjody en daar zat toevallig mijn arm tussen. Van Gwenda heeft hij daarna nog wat schoenafdrukjes gekregen (ik had een mooi hoefijzerafdrukje in mijn arm).
Het ligt eraan waarom een paard trapt, terugtrappen heeft meestal niet veel zin, dan plaats je jezelf lager in rangorde en is het hek van de dam. Grote mond geven werkt beter of compleet negeren daarna.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 08:02

Ik kan best begrijpen dat een paard trapt als hij/zij bang is van iets of als je onverwachts achter hen aan loopt of komt.
Als een paard je echter toch gemeend trapt zal die toch het verduren krijgen. Dat heeft volgens mij niets te maken met je te verlagen, maar hen te laten weten dat het niet okee is om gemeend te trappen.
Ik weet niet echt of een grote mond bij ieder paard werkt.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:18

Bij butterfly werkt een grote mond wel want hij dreigt eerst voordat ie trapt en dan kan ik hem dus nog een waarschuwing geven. Haha! Hij heeft me nog nooit raak getrapt gelukkig. Schijnheilig Wat ie vroeger wel deed was met zijn 'poot' op mijn voet gaan staan en geloof me dat ging NIET per ongeluk. Boos!

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:20

Ik heb ooit eens een hengst verzorgd, die mepte ook om de haverklap. Een keer had ik hem vasstaan aan een houten hek, hij mepte weer. Ik begon zo te schelden en heb hem teruggeschopt. Hij is door het hek gevlogen. En vanaf dat moment is het over. Nooit meer iets geprobeerd.
Ik zeg niet dat die de manier is, maar even flink schelden doe ik altijd.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

piggie!!!!
Berichten: 318
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:35

als ik mijn paard in de trailer wilde zetten, wilde hij nooit, als je dan met een hand op zn kont kwam, begon hij te trappen. ik sla hem dan meteen, gewoon omdat het niet mag. schelden helpt niks, daar trekt hij zich niks van aan. en hij trapte heeel gericht. in een groep wordt een paard ok meteen afgestraft als hij iets doet wat niet door de beugel kan. door andere paarden of door de leider. dit is precies hetzelfde, jij bent de leider en jij zegt dat dat niet mag.

P&K was weer supergezellig!!!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:51

1x doen, 10x boem. Een paard dat naar mij trapt kan een dreun terug krijgen. En wel dushandig hard dat 'ie het niet snel zal vergeten.

Nulla tenaci invia est via

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:52

Tja, Nappie heeft 1 keer geprobeert te trappen en toen was ik hem te vlug af, voordat hij het wist had ie al tegen dat been een mep met een zweep gekregen (ik was aan het lange teugelen, vandaar de zweep!) daar was ie goed van ondersteboven.

Van de week was ie heel erg aan het etterbuilen toen er foto's moesten worden gemaakt, op een gegeven ogenblik was de veearts hem zat en pakte ze me 2 handen een stuk vel in z'n nek Verward ik dacht nog, dat helpt vast niet, maar plots had Nap door dat ie gebeten werd.......(dat waren de handen van de veearts die letterlijk zijn nek/halsvel omdraaide en ze zei daarbij helemaal niets) oef, daar was ie wel even van onder de indruk *LOL* vervolgens heeft ie nog braaf gestaan Haha! Ik weet dus nu welke tactiek ik kan toepassen, gewoon velletje omdraaien en weinig zeggen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 10:52

Dat doet ie maar 1 keer, dan heeft ie ze te pakken, en zal hij er heel goed overnadenken om het nog een keer te doen.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:12

Idem, ik beuk er met al mijn kracht op los. en meestal zijn het niet de klappen maar de boosheid waarmee je ze uitdeelt die indruk maken. Vrouwtje eeeerg boos! Boos!

Culemborg here I come!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:34

Ik heb nog nooit een paard gehad dat me probeerde te trappen.
Ik heb ook nog nooit een trap gehad. Wel een keer bijna door een pony van iemand anders in de parade. Ik zag een groot stuk hout uit mijn vaandel vliegen. Pffiew
Ik zou me erg aggressief opstellen en kwaad kijken, dat effect is beter dan slaan. Dan ga ik er wel vanuit dat het jou als zijn leider beschouwt.
Dat werkt namelijk ook goed bij minder ernstige vergrijpen.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 11:39

Ik had een hele tijd geleden (ongeveer een jaar?) bijna een mep te pakken, voor het eerst. Hij had me kunnen raken, maar trapte opzettelijk naast...maar goed, hij haalde dus wel naar me uit! Ik werd zo ongelooflijk boos en heb hem een hele harde trap gegeven in zijn buik....hij heeft het nooit meer gedaan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 12:45

Dan word ik toch wel zo godsgruwelijk kwaad!

Het ligt er maar net aan wat voor schoenen ik aan heb en of ik wat in mijn handen heb.

Heb ik klompen aan dan schop ik een paar keer flink van me af, heb ik een singel, hoofdstel of iets anders in mijn handen waarmee ik hem kan raken dan sla ik daarmee, vaak schop ik namelijk zo hard dat ik beurse tenen er aan over hou dus gebruik ik liever een 'hulpmiddeltje'.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:04

bij mij krijgen ze een hele harde klap met mijn platte hand onder de buik en ik jaag ze weg. zo gebeurd dat in de groep ook. hangt van het paard af of ik terug kom om te knuffelen als ze weer braaf zijn. meestal doe ik dat wel, maar ik moet je bekennen dat er nouwelijks naar mij getrapt word.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:14

TIko heeft nog nooit naar mij getrapt.
Als hij dat wel zou doen (zonder reden) zou ik ook echt wle terug trappen / slaan. Hji moet echt wleweten dat hij dat niet mag doen!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:19

Pinky heeft ook nog nooit naar mij getrapt. Wel naar anderen. Vooral mensen die hij niet mag trapt hij. het klinkt heel stom maar ik kan zo een paar mensen opnoemen die hij nooit zal trappen, maar ik weet er ook een paar te noemen waar hij al vuil naartoe kijkt en waar hij naar trapt al het hem uitkomt.
Als het gemeen is hoe hij trapt krijgt hij een flinke schup van mij. Of het helpt weet ik niet, want hij heeft het nog wel vaker gedaan. Maar hij schrok in ieder geval flink

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:23

Jammer dat ik hier zoveel fysiek geweld zie als strafmaatregel. Dat kan echt anders

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:37

Romkabouter schreef:
Jammer dat ik hier zoveel fysiek geweld zie als strafmaatregel. Dat kan echt anders


Hoe dan?
Blacky heeft nog nooit naar me getrapt maar al zou ie dat doen dan kreeg ie toch een harde dreun terug.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:48

Slaan en hard ook. Graag met iets wat ik binnenhand bereik heb. Wil er zelf geen pijn aan over houden Boos! Boos!

IcePrincess

Berichten: 7740
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:51

ik ben 2 keer geraakt toen een paard me trapte.
de eerste keer toen ik Tinker in een weitje aan een halster liet grazen, ernaast was een tennisbaan en daar waren ze aan het klooien met zo'n omroepinstallatie, daar schrok hij dus van....de eerste keer rende hij een klein stukje en koin ik hem nog tegen houden maar de tweede keer rende hij ineens bokkend weg en daarbij heeft hij mij een paar keer geraakt (schouder gekneusd, blauwe hoefafdruk op m'n bovenbeen, m'n handen open en een grote wond op m'n onderarm....heb nu af en toe nog last van m'n schouder en een litteken op m'n arm) ik heb hem toen niet bestraft omdat het niet zijn schuld was.
de tweede keer was op ponykamp...ik had een jonge haflinger die er niet van hield om gepoetst te worden onder zijn buik...ik deed dit dus wel en kreeg z'n achtehoef heel hard tegen m'n knie...hem heb ik ook niet bestraft omdat het me eigen schuld was omdat ik wist dat hij dat gewend was.
ik ben ook nog een keer bijna getrapt door een ander paard toen ik z'n stal inkwam om haar hoofdstel om te doen...haad heb ik toen wel een knal met het hoofdstel verkocht omdat ze er maar mee door bleef gaan.

ik vind dat je best een tik mag uitdelen als je paard je zonder reden probeerd te schoppen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:53

Dreigen = met zware stemverheffing toespreken.
Uithalen = een enorme trap geven tegen datzelfde been, eenmalig overigens.

Er 10 x zo hard en zo vaak op inhakken doe ik niet, dat vind ik te ver gaan. Maar van een soortgenoot krijgen ze tenslotte ook een knal. Dat verhaal over 'als je terugtrapt, dan sta je lager in de rangorde' snap ik overigens niet helemaal.

Ameretto haalt gelukkig heel weinig uit. Soms als reactie als je hem poetst terwijl hij die dag overgevoelig is op de achterhand (komt wel eens voor). Het is dan ook niet op de persoon gericht, maar er zal maar net op dat moment iemand nietsvermoedend langslopen (of een paard of hond).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:59

Paarden onder elkaar gebruiken als eerste hulpmiddel (bijna) altijd fysiek geweld en daarna zonderen ze het paard af uit de kudde tot dat deze zich overgeeft en weet te gedragen... dus fysiek 'geweld' kan geen kwaad als je er maar geen gewoonte van maakt. Het is beter om één keer hard uit te halen (= gelijk duidelijk) dan 10 keer een klein tikje geven waarbij de boodschap niet overkomt.

Zoals het gezegde: wie niet horen wil moet maar voelen!

Met vriendelijke groet!

In 2017 verwacht:
Blue Hors Zack x Gribaldi x Balzflug x Amor

Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:05

Als een paard echt expres trapt vind ik ook dat je een klap terug kan geven.....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:09

Romkabouter schreef:
Jammer dat ik hier zoveel fysiek geweld zie als strafmaatregel. Dat kan echt anders


ik vind dat je een paard moet behandelen zoals zijn soort genoten dat zouden doen in dit geval. een tik en weg jagen niet ten het hoofd maar onder de buik daar is niets geweldadigs aan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:19

Romkabouter schreef:
Ik zou me erg aggressief opstellen en kwaad kijken, dat effect is beter dan slaan. Dan ga ik er wel vanuit dat het jou als zijn leider beschouwt.
Dat werkt namelijk ook goed bij minder ernstige vergrijpen.


Zo dus Lachen
Als je paard dan de aandrang vertoont om weg te komen is het niet nodig om hem daarna nog een trap te verkopen, want de straf zit hem in het eerste deel. En aan een touw of in de stal kan hij niet wegkomen.
Als je paard zich er geen moer van aantrekt heb je geen juiste verhouding met je paard. Door hem te slaan krijgt je paard misschien wel respect voor je, maar geen vertrouwen. En respect zonder vertrouwen groeit snel uit tot angst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: furioso en 89 bezoekers