vraagje over de stalling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

izi

vraagje over de stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 09:44

ik zit erover te denken om weer een paard aan te schaffen en ben hier in de buurt aan het rondkijken naar stalling.
nou heb ik iets gevonden wat maar 5 min van huis af is.
er is een grote binnenbak van 60 bij 40,en ieder paard heeft zijn eigen stal,hier zitten tralies tussen,dus de paarden hebben wel kontakt met elkaar,het zijn geen dichte wanden.
ook heeft ieder paard zijn eigen stuk weiland,ze staan dus niet met zn alle in een kudde,maar allemaal apart op hun eigen stuk.
het voordeel vind ik dat je zelf mag bepalen of je hem buiten zet,dus ook bij noodweer,of veel regen kan hij naar buiten,het is jouw stuk land dus je bepaalt zelf wat je ermee doet.
nog een voordeel is dat iedereen zelf zijn voer regelt en voert.hooi kan je daar kopen,ruwvoer moet je zelf kopen.
nadeel:je moet alles zelf doen,dus ook het binnen en buiten zetten,wat betekend dat ik voordat ik te werk ga er ook heen moet om hem buiten te gaan zetten,en erna weer heen moet om hem binnen te zetten,uit te mesten en te voeren etc.
de stalling is absoluut niet duur en het voordeel is dus dat je alles helemaal zelf kan bepalen.
de nadelen vind ik wel dat de paarden niet in kuddeverband staan,en dat je zelf buiten moet zetten...
zouden julie toch voor een dergelijke stalling kiezen?

en nog een vraag over de wei:als ik er voor kies om hem altijd buiten te zetten (ook als het regent dus) en zn weiland is stukgelopen,moet dat dan in het voorjaat helemaal opnieuw ingezaaid worden etc??

ellepel

Re: vraagje over de stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:48

ik zou verder kijken naar een andere stal waar ze wel in kuddeverband staan en weer je niet 3x per dag heen hoeft om te voeren etc...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 09:51

is er niet iets te regelelen met andere mensen die daar stallen, dat jullie jullie landjes bij elkaar trekken, en de paarden omstebeurd op en af het land halen?
de binnenbak is wel echt een voordeel, maar in mijn ogen moet een paard ook paard kunnen blijven!
dus lekker kunnen rennen in het land hoort daar ook bij, ik weet niet hoe groot die stukjes zijn, per paard?
over de zode, als het gewoon normaal nat is geweest en wat vertrapt dan komt het vanzelf wel weer goed in het voorjaar, maar als het een modderpoel is geworden moet je het wel weer laten vlakken en inzaaien..

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 09:55

Marigold schreef:
is er niet iets te regelelen met andere mensen die daar stallen, dat jullie jullie landjes bij elkaar trekken, en de paarden omstebeurd op en af het land halen?
de binnenbak is wel echt een voordeel, maar in mijn ogen moet een paard ook paard kunnen blijven!
dus lekker kunnen rennen in het land hoort daar ook bij, ik weet niet hoe groot die stukjes zijn, per paard?
over de zode, als het gewoon normaal nat is geweest en wat vertrapt dan komt het vanzelf wel weer goed in het voorjaar, maar als het een modderpoel is geworden moet je het wel weer laten vlakken en inzaaien..

dat is idd ook een goed idee,maar ja daar kom ik pas achter als ik mijn paard daar heb staan natuurlijk.de stukjes per paard zijn zo'n 500m2

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:22

Dat is wel HEEL klein , als het regent in de winter dan heb je geluk als er na een paar weken (dagen Haha! ) nog gras op staat als je paard elke dag buitenkomt. Dag en nacht is dan al helemaal geen sprake van , eerder een uurtje per dag als je wilt dat er eind van de winter nog wat groene sprieten te zien zijn.

500 vierkante meter is niks. Een longeerbak waar ze net een grote volte in kunnen lopen van 20 meter is al 400m2... kun je nagaan hoe klein een landje dan is.

Je landje is dan 10 x 50 meter , of 20 x 25 meter. Dat is echt erg klein , net leuk als paddockje voor je stal voordat de echte wei begint Knipoog

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 08:14

succes!

Natasya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:59

Misschien kun je wel regelen met iemand die daar ook staat dat je ze samen zet zo doe ik het ook vaak omdat er bij ons niet zoveel paarden naar buiten gaan Knipoog succes ermee in ieder geval.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:29

waar wil je staan (plaats / omgeving). als je daar zoveel moet doen dan zou ik met de anderen iets proberen te regelen. Indien je alles zelf moet doen kun je dit wel elke dag??? Verder vraag ik mij af of de paarden dan geen voernijd (of onrust op stal is) hebben indien zij op verschillende momenten gevoerd worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:37

Heb ook zo een stal, wil nooit meer anders. Wij hebben een schema en doen alles volgens toerbeurt voeren, buiten, binnen en weer voeren. Nu gaan de paarden in 3 groepen naar binnen, mijn paard met zijn maatje als laatste, dus wij moeten om de beurt nog een keer komen om binnen te doen, maar dat vind ik niet erg. Diegene die bang is dat zijn paard te dik wordt kan dus zelf bepalen hoe laat hij naar binnen gaat. Alles gaat in de ochtend tegelijk naar buiten.

Over je weidebeheer, hangt van de grond af, hoe groot, voer je bij als het kaal wordt, zet je een stukje af om kapot te laten lopen, bemesten? In het voorjaar komt het vanzelf weer op, je kunt wel bij blijven zaaien, dus regelmatig wat kale plekken bijzaaien, de mest opruimen scheelt ook, anders krijg je pollen/mestplekken en dat gras eten ze niet meer.

Kijk of je een groepje kan verzamelen en doe om beurten 1 taak. Zet je voer klaar voor de volgende dag en je zult zien dat je een prima stal voor je paard hebt, je kunt nl alles voor jouw paard aanpassen zoals jij wilt. Schepje meer of minder of lekker veel hooi voor de nacht of in de zomer op de wei voeren en lekker laten staan, kun je nu zelf bepalen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:05

1x per dag een baal ruwvoer opentrekken en in t voorjaar opnieuw inzaaien

jammer dat ze niet in kuddes mogen staan. Misschien kan je iemand vinden die dit ook wil en dan knoop je de stukjes land aan elkaar en staan ze met z'n tweeen. Of gebruik je het ene stuk voor in de winter het ander voor 's zomers

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 18:15

Ik zou het niet doen met die afgesloten stukjes wei... Die mensen die er nu staan vinden het waarschijnlijk prima zo, anders hadden ze er allang voopr gekozen om de stukjes wei samen te trekken. Ik vind persoonlijk dat een paard gewoon heerlijk rond moet kunnen rennen, en dat gaat niet op zo'n klein stukje

Meikevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:33

Is deze stal heel toevallig in geldrop?
voor de rest vind ik wel dat de paarden samen zoude moeten staan en ook kunnen ze niet echt lekker bewegen in zon kleine wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:35

Hoe groot is het stukje wei dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:50

russel schreef:
Hoe groot is het stukje wei dan?

500m2

Best weinig... dat heeft een paard zo op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:22

Een buitenbak is toch 800 m2? Dan is het idd wel klein. Maar ach hij kan wel buiten zijn en dat is wel belangrijk, gewoon een berg hooi erin, dan kan hij toch de hele dag lekker buiten zijn en wat knabbelen. Het is ook niet de bedoeling dat het weidepaarden zijn heb ik begrepen.

Wat kost de stal?

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 07:10

russel schreef:
Een buitenbak is toch 800 m2? Dan is het idd wel klein. Maar ach hij kan wel buiten zijn en dat is wel belangrijk, gewoon een berg hooi erin, dan kan hij toch de hele dag lekker buiten zijn en wat knabbelen. Het is ook niet de bedoeling dat het weidepaarden zijn heb ik begrepen.

Wat kost de stal?

slechts 100 euro,maar ja,je moet wel alles zelf doen en het voer en stro nog aanschaffen dus dat komt er nog bij.

ik heb inmiddels een manege gevonden hier in de buurt welke het dubbele vraagt,(225,-) maar waar wel alles gedaan wordt voor je.er is een binnenbak,een buitenbak en een paddock.
hier is het nadeel dat je niet zelf kan bepalen wat er gevoerd wordt en dat het 2x zo duur is.
voordelen zijn dat de paarden daar wel dagelijks buiten komen,en in kudde verband.
nog en voordeel is dat ik er maar 1x per dag heen hoef ipv 2x,ik weet niet of ik dat vol zou houden naast mijn werk.
maar ja die prijs he......ik denk wel dat een paard gelukkiger is op stal nr 2,en het sprak mij ook meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:13

Het is echt een overweging. Het proberen waard. Ik wil niet meer anders. Dat de paarden in groepen naar buiten gaan is fijn, maar Daar kleven ook nadelen aan. Hoe lang per dag, elke dag ook in de winter? Wordt er gekeken of er paarden tussen zitten die de pispaal zijn en worden die dan in een andere groep gezet. Is het weidegang of komen ze een halve dag in de prut vermengd met mest te staan. Ben je precies en kun je aanzien dat hij in de oliebol staat, dat hij lang binnen staat, dat er altijd veel volk daar is, dat je altijd met een heleboel moet rijden in de bak, dat er lessen zijn en je niet kunt rijden, dat er tijden zijn in het weekend die je niet echt goed uitkomen en dat het dan wederom weer druk is op de manege. Voor mij geen manege hoor, blehhh, maar dat is persoonlijk.

S'morgens voeren als je er kort op woont is niet zo erg, gewoon een kwartier eerder opstaan, alles klaar zetten eventueel paard in 1hand en hooi en brok in andere hand en beest buiten zetten. Ook kan je afspreken dat er 1 voert en een ander buiten zet en weer een ander binnen haalt en voert, als je altijd zorgt dat het voer klaar staat is het een kleine moeite voor een ander. Kom je om uit te mesten, te rijden en alles weer klaar te zetten. Kun je per week afwisselen wie voert, welke paarden naar buiten of binnen zet. Stel er komt iemand die s'morgens gaat rijden en voor het naar huis gaan jouw paard buiten zet, voer jij haar paard in de ochtend, dan kan er iemand zijn die jouw paard binnen zet en voert en als je alles die ochtend voert heb je ook voor haar wat gedaan die dag waardoor zij maar 1 keer hoeft te komen. Jij moet die dag 2 keer komen, maar een week later weer niet. Ja idd je moet er wat voor over hebben, maar het is a way of life en als je er aan gewend bent, is het ook gezellig je dier weer te zien, hij staat er echt op te wachten en de band die je dan met hem krijgt is iets wat je dan niet meer kan missen.

Heel fijn als je zelf kunt bepalen hoeveel stro in de stal, hoeveel hooi en welke kwaliteit. Als jullie genoeg mensen hebben, kun je een vrachtwagen gecombineerd hooi/stro uit duitsland laten komen, heb je zeker goed spul en de kosten delen.
Dat je paard alleen staat buiten is niet zo heel erg hoor. Je kunt hem altijd nog een tijdje in de bak zetten met een maatje en laten rennen en laten kroelen. Kroelen en neuzen doen ze ook over de draad met elkaar en ze lopen met zijn allen naar voren en naar achteren onder het grazen. Die van mij staat met een merrie, dus als ruin geen speeltijd. Ruinen spelen hun hele leven met elkaar, merries niet. Die van mij is een echte ravotter met een ruin, maar hij moet zijn weitje delen met zijn buur en die is nu toevallig een merrie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:32

Als je gaat omrekenen met de extra kosten voor de goedkope stal denk ik dat je zowat even duur uitbent aan het einde.

Als je stro, hooi en krachtvoer moet gaan kopen ben je zo 100 euro per maand kwijt. En dan moet je je tijd nog erbij tellen. Hoe doe je dat met vakantie en ziekte enz.

Daarnaats is 500 m2 veel te klein om aan grazen te gaan denken. Dat is in een korte tijd kapot gelopen en moet je constant hooi bij blijven voeren.

Ik zou zelf voor de duurdere stal kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:06

MMM effe kijken hoor ik heb ongeveer 10 a 11 pakken hooi per maand is 1,75 tot 2,25 per hooi, hangt er van af hoeveel je in totaal gaat afnemen, voor 6 paarden ongeveer 650 pakken hooi, scheelt in de prijs. Dan is stro goedkoper dan hooi, laat zeggen je neemt van die grote balen van ongeveer 300 kg. Omgerekend stro zal je dan ongeveer 1 a 1,50 per pak stro, dus ongeveer 5 pakken per maand, dan ongeveer 2 kilo brok per dag is 60 kg per maand. Is heel persoonlijk, ik voer geen brok, maar stel basisbrok is ongeveer 7 euro per zak van 20 kilo is 28 euro per maand.

Is nog geen 100 euro, dus valt wel mee en dan heb ik ruim gerekend in hoeveelheid. 50 euro is redelijk. Als je alleen voor het geld denkt en denkt een tientje of zo uit te sparen, kan je nog wel eens teleurgesteld zijn. Goedkope maneges is een ramp, de duurdere hebben betere service en daar betaal je ook voor.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:00

ik hou er zelf meer van om onbeperkt hooi te voeren en dan aan te vullen met zo'n vitamine korrel van pavo.

dit is op de manege niet te regelen,daar wordt gewoon biks en hooi gevoerd,op Zich ook niet verkeerd natuurlijk,maar het is niet mijn eerste keus.

wat het rijden betrefd:op de pensionstal waar je alles zelf moet doen is maar een bak,en er is ook GEEN losgooibak.
rijden,longeren etc alles gebeurt in die bak.

op de manege is les van half 4 tot half 9.
er zijn dagen dat ik smiddags of sochtends kan komen en dan de bak praktisch voor mezelf heb,of er zijn dagen dat ik savonds kom en dan kan ik dus vanaf half 9 in de binnenbak terecht.
er is ook een paddock waar ik kan longeren en hem los kan gooien,en als de binnenbak erg vol is is er altijd nog de buitenbak.
ik denk dat ik zelf het beste voor de duurdere stal kan gaan,misschien kan ik daar in overleg mijn voer ook nog wel aanpassen,en dus bijv alleen hooi laten voeren en dan zelf nog een vitamine korrel geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:28

Ik denk dat ik je eerste post dan niet goed heb begrepen, daar praat je over een grote binnenbak en een eigen stukje wei. Is dat de selfservice stal of de manege?

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:48

russel schreef:
Ik denk dat ik je eerste post dan niet goed heb begrepen, daar praat je over een grote binnenbak en een eigen stukje wei. Is dat de selfservice stal of de manege?

dat is de zelfservice stal.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:02

Ik vind het erg belangrijk dat mijn paard in ieder geval bij één ander paard staat. Een paard is nou eenmaal een kudde dier en contact in de stal alleen is niet genoeg.
Ow, mocht je paard het stukje grond kapot lopen, dan loopt hij het gras kapot, wat inhoudt dat je in het voorjaar opnieuw gras moet zaaien. Als de omstandigheden goed zijn (zo en water ed) groeit gras erg snel. Maar in het begin kun je iegelijk je paard niet op de gezaaide grond zetten omdat hij het jonge gras dan weer vertrapt.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een stal waar je paard met andere in een kleine groep op een grotere weide kan staan. En waar de wei niet jou verantwoordelijkheid is, maar die van de eigenaar. Dat zorgt voor minder zorgen en geregel aan jou kant en je paard staat toch lekker buiten!

Succes met je keuze

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:27

Ik zou voor de manege gaan.Daar zitten voor mij veel meer voordelen aan.Je paard kan naar buiten met andere paarden.De les tijden vallen mij ook erg mee en ja kan dan wel gewoon in de buitenbak rijden dus je hoeft niet percee tot half 9 te wachten.
Ik zou gewoon eens overleggen met de manege eigenaar of jij je eigen brok mag klaar zetten in bakjes en dat hij het dan wil voeren word meestal niet moeilijk om gedaan.

De eerste stal lijkt erg mooi maar wat als jij als enige besluit om je paard buiten te zetten en je paard kan niet alleen staan dan moet hij alsnog binnen blijven.De stukjes land vind ik ook veel te klein voor 1 paard als je nu nog meerdere stukje shebt kun je hem omweiden maar nu is het gras straks op.Ik wil zelf dat mijn pony's 3/4 keer per dag hooi krijgen hoe moet je dat combineren met je werk.Ik denk dat er wel heel veel onderling in overleg word gedaan op zo'n stal maar ik zou niet willen dat mijn pony door elke keer iemand anders word gevoerd.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:57

Een stukje wei van 500 m2 is binnen anderhalve week kaal (= compleet gemilimeterd) en met een week regen een modderpoel zonder gras als je paard veel buiten staat. Inzaaien in het voorjaar heeft geen enkel nut. Je moet minimaal 8 weken wachten en vervolgens is het weer binnen anderhalve week gemilimeterd. Ik heb op mijn stukje daarom houtsnippers liggen. Dan blijft de bodem in ieder geval 's winters droog. De kosten voor het bijvoeren zijn bij mij vrij hoog, doordat er veel hooibalen doorheen gaan (bijna één per dag). Ik kom op ongeveer 100-150 euro uit met hooi, stro en brok. Wat kosten betreft maakt het naar mijn mening dus helemaal niet uit voor welke stal je kiest. Bij de manege krijg je wel meer service voor hetzelfde bedrag.