2 jaar en beslaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

2 jaar en beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 00:32

Omdat Mysty haar hoeven heel snel slijten en nu nog een foute stand aan nemen hebben we besloten haar te beslaan.
Mysty is in Juni 2 jaar geworden dus voor het werken op de harde weg zou ze nog geen ijzers nodig hebben.
Het probleem is alleen dat ze veel te hard slijten ookal staat ze in de wei. Zeker nu haar stand ooknog verkeerd is kan er niets aan gedaan worden doordat de hoeven al te kort zijn. Ze zou aan de buitenkant meer eraf moeten omdat ze 'koehakkig' staat.
Omdat dit dus alleen met ijzers te doen is hebben we besloten dit te doen.
Zeker nu ze ook af en toe over de weg mee loopt.
Wat is jullie mening hierover? Of hebben jullie een betere oplossing?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 00:38

Ik denk dat je nu al te laat bent om de stand nog echt te corrigeren, een beetje misschien wel, maar helemaal wordt lastig, daar moet echt als veulen al mee begonnen worden. En koehakkig is IMO de minst erge fout qua stand.
Maar als de hoeven echt dusdanig afslijten dat ze er last van heeft, dan kan het middel nooit erger zijn dan de kwaal: lekker laten beslaan dus!

Nulla tenaci invia est via

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 09:32

Als Mysty zo snel slijt zou ik zeker ijzers om doen. Ik zie niet dat het verder schade aan kan richten. En het snelle slijten kan zeker schade aanrichten...

Jeddah was met twee ook al beslagen, vooral omdat bij die manege er heel veel grint lag, dat ging tussen haar hoefwand zitten en ze kreeg hoefzweren.

Ze is nu 6 en ik heb sindsdien altijd ijzers eronder gehad. We zijn een paar maar van stal verhuisd en elke hoefsmid zegt weer wat een mooie harde hoeven ze heeft. Dus wat dat betreft kan het denk ik geen kwaad.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 11:39

Ja, als dat het beste is....Wat zegt de hoefsmid erover? Hij heeft er het meeste verstand van.
Je hebt ook wel van die middeltjes in de paardendrogist staan, voor snellere hoefgroei enzo

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 12:10

Bedankt voor de reacties.

De veearts gaf ons de tip haar te laten beslaan (is al tijdje terug zelfs).
De hoefsmid gevraagd en die raadde het af. Volgens de veearts puur omdat hij geen zin heeft zo' jong en klein dier te beslaan.
Toch hebben we nu besloten haar te laten beslaan. Of onze hoefsmid het nou wil doen of niet..

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 12:10

Ik zou inderdaad ook afgaan op wat de hoefsmid zegt.. die weet het beste wat goed is voor je paardje.....

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 13:25

vraag anders eens een secend opinion (in dit geval een derde ) van een andere DA of hoefsmid, misshcien dat een andere hoefsmid het wel wil doen
en je kunt echt nog wel wat aan de stand of de vorm van de hoeven veranderen, mijn pony heb ik gekocht op 4 jarige leeftijd, z'n hoeven waren verschikkelijk, volgens sommige mensen zouden daar nooit meer mooie hoeven uitkomen, maar nu zijn ze eigenlijk super

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 13:54

Hmm, misschien verkeerd begrepen. MAar je werkt dus al met een twee jarige? Anders noem je niet dat je veel de weg op gaat!
Als het echt nodig is, en het is beter voor je paardje, dan zal een ijzertje wel de oplossing zijn. Vraag anders een goede veearts wat die ervan vindt.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:16

nee ze gaat gaat juist niet de weg op! Voor het werk op de harde weg zo ze het niet nodig hebben ( is dus een beetje sarcastisch bedoel denk ik)
Ik zou er gewoon ijzers onder gooien, als de veearts dat heeft gezegd, en je ziet denk ik zelf ook wel of het nodig is of niet!
Sommige hoefsmeden zijn zo eigenwijs, dat je wel is gaat denken of ze hun geld nog wel kunnen gebruiken.
V.B. Ik verzorg een welshcob, en die heeft verschrikkelijke scheuren in z'n voorhoeven, nou wordt dat alleen maar erger omdat hij zonder ijzers staat (het heeft een soort hefboom effect, omdat hij platvoeten heeft), nou is de hoefsmid er 4 weken bijgeweest, maar nee horr het was totaal niet nodig, nu is hij deze week weer geweest (de scheuren waren inmiddels bijna tot bovenaan) en nog vertikken om er ijzers onder te gooien. De eigenaresse is zelf ook dom, zegt ze tegen mij, ja het lijkt erger omdat z'n hoeven langer zijn geworden... ja daag, hopeloos wordt je daar van!!
Maar je moet doen wat het beste is voor je paardje, jij loopt toch ook niet graag met pijn in je voeten!!?? Haha!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 bezoekers