is het erg halster om in het weiland.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alicia

Berichten: 525
Geregistreerd: 01-02-02

is het erg halster om in het weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-02 09:30

hoi allemaal mijn paard is zaterdag avond het weiland in gegaan en heb het halster omgelaten is dat erg.ik weet het niet zeker.er zijn mensen en kinderen bij mij op de boerderij die het halster afgedaan hebben wat is nou het verstandigste.

ik hoop dat iemand het verstandigste weet en alvast bedankt.

groetjes en veel xxxxxxx kusjes alicia. Lovers



Party!! nikki is de beste. Party!!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 09:38

Ik denk niet dat dit veel kwaad kan hoor... Lennon staat ook vaak met halster op de wei (omdat hij zich dan veel makkelijker laat vangen dan zonder halster, dus als ik weet dat ik ga rijden blijft het halster om...)

Zolang het een goed passend halster is lijkt mij het echt geen kwaad te kunnen...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 10:05

Natalie schreef:
Ik denk niet dat dit veel kwaad kan hoor...


Totdat ze gaan krabben achter hun halster en zo vast blijven zitten.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 10:08

Of dat ze met elkaar gaan spelen en er een ander in het halster vast blijft zitten.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 10:43

als er altijd iemand in de buurt is(zoals bij ons,de wei is vlak achter de ponyclub,als je in de piste rijdt,zie je in de wei,of als je achter de stal gaat kijken,dus de pony's hun halster blijft wel aan)dan kan dat niet zoveel kwaad,overlaatsd stond iemand's paard in de wei,hij was vastgeraakt in de sloot!zonder halster was dat een pak moeilijker geweest, en we konden dat dus weeral zien gebeuren...

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 11:06

waar moet je anders een vliegennetje aan vast maken???????

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 13:28

Rianne schreef:
waar moet je anders een vliegennetje aan vast maken???????


Gewoon niet dus. Als gevolg van het vastzitten is bij ons op stal ooit een paard aan overleden op de wei.
Manuel.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 13:40

Voor veel vliegenkappen hoef je geen halster om. Deze zitten met klitteband vast en zijn super veilig.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 14:37

Inderdaad, niet doen. Als ze eens ergens aan blijven hangen kunnen ze zichzelf wel ophangen. Overigens heb je tegenwoordig ook vliegennetjes die je onder de keel kunt bevestigen, je hebt er dus geen halster voor nodig.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 15:11

Party!! NIET doen alicia, ik moest gisteren bij de dierenarts zijn, om voor snoocky een spray te halen, toen heb ik het toevallig gevraagd, want ik wist het ook niet, de dierenarts vond het beter om de halster af te laten in de wei, dan maar wat langer lopen om je paard te vangen, dat is beter dan dat het misschien ergens aan of achter blijft haken. maar je moet zelf natuurlijk beslissen wat jij wilt doen oke? in ieder geval een leuke vacantie morgen, en mooi weer (dan hebben wij dat ook *LOL* ) hoefjes van snoocky. Party!!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 15:32

Tot nu toe heb ik drie dode paarden (gelukkig niet van mij) gezien door een halster wat omgelaten was. Alle drie zijn ze op een verschrikkelijke manier door verstikking en wurging om het leven gekomen. Een keer zo'n paard zien hangen is genoeg om de rest van je leven het halster af te doen als ze de stal of wei in gaan. Dat wil je echt niet meemaken met je eigen paard of welk paard dan ook.

Als ik al een halster omlaat dan is het er een die super versleten is en zeker bij het minste of geringste kapot gaat, of als ik er continue oog op kan houden.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 15:42

gewoon af doen.
die van mij heeft op het moment wel een halster om in de wei, omdat hij nu al(!) 1x uit de wei is gesprongen(werd opgesloten door ander paard) en anders had ik hem niet goed kunnen vangen.
maar als je paard al langer in die wei staat zou ik het gewoon af doen, behalve als je paard regelmatig ontsnapt dan.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 17:47

Ik heb ze het liefst zonder halster op de wei. 1 merrie krijg ik zonder halster niet te pakken nu er een veulen bij loopt en de jaarlinghengst is ook heel wat makkelijker te vangen met halster.
Maar ik gebruik alleen halsters die op meerdere punten te verstellen zijn. Zo kan ik ze precies op maat maken en kunnen ze er niet met een hoef o.i.d. in blijven haken.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 20:56

Mijn paarden hebben allebij gewoon een halster aan en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Bij mijn buurman is een keer het paard blijven steken en die is gestikt, maar zijn hoefijzers staken een heel eind uit naar achteren, dus dat is zeer waarschijnlijk de oorzaak geweest. Maar voor mij is het nooit een reden geweest om de halster niet om te laten. Ik zou ook niet weten hoe ik dayt moest klaarspelen. Met 2 pony's aan de hand allebei hun halster afdoen en dan ook nog eens ze weer te pakken krijgrn zonder halster. Nou mij niet gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 20:59

Behalve dat ze ergens achter kunnen blijven hangen, elkaars tanden uit de mond kunnen trekken bij het spelen en er met hun hoef in terecht kunnen komen, kan ook de hangende onderlip ontstaan door het halster dag en nacht om te laten. Als je paard plat op de zij slaapt, loop je het risico dat dat ijzeren ding aan de zijkant precies tegen een drukpuntje bij de kaak komt. Daardoor sterven wat zenuwen af, waardoor de hanglip kan ontstaan.

Ik doe het gewoon nooit. Ik hou toch ook m'n sokken niet aan in bed?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:13

Citaat:
Maar voor mij is het nooit een reden geweest om de halster niet om te laten. Ik zou ook niet weten hoe ik dayt moest klaarspelen.


Openhalen, hoef ertussen en/of verstikking van je paard is geen goede reden? Ongelofelijk. Zeker als je het al een keer heb zien gebeuren...

Ik heb liever dat ik er de hele week over doe om mijn paard te pakken dan dat ik hem ooit vast zie aan z'n halster.
Manuel.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 00:05

ik zou ook nooit het halster omlaten behalve als er 24 uur per dag toezicht is ik heb al te veel gruwel verhalen gehoord over door hun eigen halster gewurgde paarden en al de andere verwondingen die die dingen kunnen veroorzaken
ook ik loop liever dan maar wat langer achter mijn knol aan dan dat ik hem opgehangen in het land of op stal vind
groetjes sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 00:10

Mij paard komt gewoon als ik fluit }> kwestie van opvoeding, en dan hoef je dus ook geen halster om te doen in het land. Als je een halster omdoet, let er dan op dat het niet heel los om zijn hoofd zit, dat maakt de kans op vastzitten groter. Vaak komt het overigens niet voor.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 00:19

robbie schreef:
Mijn paarden hebben allebij gewoon een halster aan en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Bij mijn buurman is een keer het paard blijven steken en die is gestikt, maar zijn hoefijzers staken een heel eind uit naar achteren, dus dat is zeer waarschijnlijk de oorzaak geweest. Maar voor mij is het nooit een reden geweest om de halster niet om te laten. Ik zou ook niet weten hoe ik dayt moest klaarspelen. Met 2 pony's aan de hand allebei hun halster afdoen en dan ook nog eens ze weer te pakken krijgrn zonder halster. Nou mij niet gezien.


heel eenvoudig, je zorgt er gewoon voor dat de paarden zich gedragen (je weet wel, opvoeding) en je houdt van het een het halstertouw vast en bij de ander doe je het halster af en laat je het touw om de hals heen zodat ie er niet meteen vandoor spurt en dan doe je bij de ander het halster af en dan laat je beide los.

ook kun je ze een voor een doen, dwz de een in de wei achter het draad losmaken en de ander nog vast voor het draad met het draad ook in de hand (moet er natuurlijk geen stroom opzetten, maar wij deden altijd het stroom eraf als wij de paarden buiten/binnen deden) en dan de ander ook achter het draad vast maken.

ik ging ook altijd met 2 paarden naar de wei of bak en toch liepen ze los zonder halster.
hoe?, gewoon door de opvoeding, van iig 1 paard (de mijnes) en streng optreden tegen de andere (verwend kinderponytje, maargoed).

uit de wei halen is nog makkelijker, beide halsters met touwen mee, eentje het halster omdoen, dan naar de ander en die het halster omdoen en terug naar de stal.
daarbij moest ik ook nog vaak de draad van de wei vasthouden en daarna de draden weer dicht doen en dat allemaal in mn eentje.

dus als je er een beetje moeite voor doet, lukt het ook jou wel.

en niet de ijzers is waarschijnlijk de oorzaak geweest dat het paard van de buurman stikte, maar dat ie het halster om had.
want zonder halster wassie niet gestikt, zonders ijzers had je grote kans gehad dat dat niks zou uitmaken.
dik gel#l dus.

die van mij staat nooit op stal met een halster om, net als in de wei.
deze kun je gelukkig wel makkelijk pakken (komt vaak al op je af), maar de vorige niet, dat was een heel gedoe, maar voor ons nooit een reden om het halster om te laten.

we hebben liever dat gedoe om haar te pakken gehad, dan zo'n risico.
al was het maar een takje dat achter het halster blijft steken en daardoor het paard in paniek raakt en niks meer ziet en blind voor zich uit rent door de draden van de wei heen.

en als je paard loskomt? wat dan?
dat doet ie ook wel zonder halster om hoor.
en als je um snel wilt pakken, gewoon een touwtje om de hals doen, dan heb je um enigszins vast (ook niet in de wei dus) en eventueel kun je daarna het halster om doen.
paard in de sloot, in de sloot kun je het halster ook wel omdoen ipv dat die in de sloot nog ergens achter blijft haken op het moment dat je het nog niet in de gaten had.

ik kan geen redenen bedenken waarom een paard in de wei een halster om moet hebben.
als ik paardjes in de wei zie met een halster om, dan heb ik altijd de neiging om naar de eigenaar toe te stappen om te vertellen wat ie het paard eiegenlijk aan doet (zo'n risico dus).
ook in de stal kan ik niks bedenken.

die van mij heeft dus alleen het halster om als ik er bij ben.
in de buurt is ooit al eens een veulentje gestorven omdat ie een halster om had en een paard bijna gestikt door het halster.

die van mij had trouwens ook al zo'n leuke ervaring, de op dat moment verzorgster van Chriss (ik lag op dat moment in het ziekenhuis) had haar vast staan, maar Chriss schrikt ergens van en gaat hangen, op een gegeven moment ligt ze dus, maar het halster wil maar niet los, net als de ketting (ja, leip, dat wist ik al, daarom zette ik haar wel met het touw vast, maargoed), die hebben dus het halster doorgesneden in alle haast, anders had ze wel meer gehad dan kreupel en een dikke wond onder de buik (oftewel, zet een paard dus ook nooit vast zonder dat je haar in 1 seconde weer los kan maken)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:21

Bij merries met een veulen doen wij het zeker niet. Merries gaan ook wel eens liggen en als veulen willen drinken gaan die met hun voetjes krabben op de merrie en zo'n hoefje zal maar net in het halster steken. Heb trouwens bij een kennis een veulen aan het halster in het hek zien hangen. Dood natuurlijk.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:23

Bij alle mensen die ik ken gaan de halsters gewoon om in het land (manege, eigenaar verzorgpaarden, eigenaar verzorgpony's, vriendinnen, overig). Ik heb wel eens gehoord van ophangen, maar als je een goed afgezet stuk land hebt, met draad en sloten, dus niets waar het paard in kan blijven hange, dan is de kans minimaal dat er iets gebeurt.
Dat van dat ophangen, dat had die merrie gedaan omdat ze ergens achter is blijven haken, dus als je dat uitsluit, dan valt het wel mee, zeker als je het 1 keertje vergeten bent.
Ik heb geen eigen paard, dus ik heb er ook niets over te zeggen, maar er zijn nou eenmaal paarden die je zonder halster niet zomaar meer vangt. als ik een paard zou hebben die je zo te pakken had, dan hoefde er van mij geen halster om, maar anders ging ie gewoon om.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:53

Citaat:
maar er zijn nou eenmaal paarden die je zonder halster niet zomaar meer vangt


Als je naar ze toe kan komen, kan je ze ook een halster omdoen. Als ze dat niet toestaan kwestie van opvoeden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 08:56

Nou, het is niet altijd een kwestie van opvoeden, het ligt ook aan de rang in de kudde, het karakter van het paard zelf, en de leeftijd. Jaarlingen zijn vaak lastig te vangen, zeker als ze in een kudde in opfok staan, en verder ken ik een 22-jarige merrie, altijd in handen geweest, maar nooit is het gelukt om haar in te rijden, en in de zomer is ze alleen te vangen als ze vindt dat het gras te kort wordt. Anders moet je eerst alle andere paarden weghalen, voordat je haar hebt. Dit is dus altijd al zo geweest, dus dit heeft echt niets met opvoeding te maken. De overige 20 paarden die ik zo ken, die zijn wel gemakkelijk te vangen hoor, maar ik wil even zeggen, NIET ALLES HEEFT DIRECT MET OPVOEDING TE MAKEN, OOK ANDERE DINGEN SPELEN EEN ROL

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:01

germie schreef:
NIET ALLES HEEFT DIRECT MET OPVOEDING TE MAKEN, OOK ANDERE DINGEN SPELEN EEN ROL


Ik hoor je wel. Natuurlijk heb je er paarden bij die gaan wegrennen als je eraan komt lopen, ze zien het misschien als een spelletje. Maar uit jouw verhaal:

Citaat:
Ik heb geen eigen paard, dus ik heb er ook niets over te zeggen, maar er zijn nou eenmaal paarden die je zonder halster niet zomaar meer vangt.


begrijp ik dat je wel naar ze toe mag lopen maar hun simpelweg het halster niet om mag doen. Kom nou, da's toch een kwestie van opvoeden dan!
Manuel.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:10

Nee hoor, die komt niet eens, die moet je met biks, touwen en weet ik veel wat vangen. DUS ECHT VANGEN, is nog nooit anders geweest bij die 22-jarige (volgens de eigenaar doet ze dit dus al 22 jaar!!!) Nou, de overige 16 paarden die in het land lope zijn wel te pakken, dus dan maak je mij niet wijs dat dit een opvoedingsprobleem is. Als 16 paarden wel normaal doen en 1 niet, dan ligt het aan het paard. Ze hebben allemaal dezelfde opvoeding gehad.
Dieren in Opfok zijn het vangen nog niet gewend, dsu dat is ook nog geen opvoedingsprobleem, dat komt wel als ze 3 zijn.
Bovendien, de paarden die ik rij zijn wel te vangen/pakken hoor, zonder problemen, je loopt het land in, roept het juiste paard, paard kijkt op, en je loopt erheen en je hebt ze. Ze hebben inderdaad altijd een halster om, maar ja, daar heb ik niets over te zeggen (heb ik overigens ook nooit gedaan, vind het wel best, maakt mij niet uit, halster om of af, er is altijd toezicht)