Wat voor bit voor knaagkever?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Wat voor bit voor knaagkever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:10

Ik ga voor Pablo een ander bit kopen. Het bit wat hij nu heeft is eigenlijk te net iets te smal, hij heeft er nog nooit wondjes van gehad maar het is net te smal.
Hij heeft al vanaf de 1e keer dat hij een bit in kreeg het grappig gevonden om een bit in te krijgen. Hij hapt vol vreugde zijn bitje in, doet zijn hoofd naar beneden zodat ik er goed bij kan. Maar hij vindt het ook leuk om met zijn kiesjes even op het bit te bijten. Maakt een leuk geluid of voelt leuk, ik weet het niet. Hij doet het als ik zijn hoofdstel net in heb gedaan of als hij lol heeft. Als ik hem na het rijden lange teugel geeft doet hij het ook vaak maar ook soms in de uitgestrekte stap of als hij iets moeilijk vind of het er niet helemaal mee eens is en het moeilijk vind (als hij het ergens niet mee eens is krijgt hij ook een lange zeer bewegelijke bovenlip).
Hij heeft nog nooit zijn tong over het bit gedaan, is heel los in zijn mondje maar ik vraag me toch af wat voor een bit ik het best kan kopen.
Pablo doet het met een dubbelgebroken bit, bustrens, watertrens, enkelgebroken bit, rubberbit (alleen hoor je het dan niet maar je ziet het later aan je bit des te meer),Aurigan, koper, rvs, dik bit en dun bit. Niet dat ik zo vaak van bit wissel maar die heb ik de afgelopen 4,5 jaar allemaal wel eens in gehad.
De tandarts vindt zijn tanden er goed uit zien, heeft geen haken en ook geen last van zijn wolftandjes en ruinen tanden.
Zijn neusriem strakker doen vind ik geen oplossing. Voor een bit zit ik nu te twijfelen tussen een enkelgebroken bustrens of een ongebroken bustrens. Ongebroken lijkt me wel wat omdat hij dat minder beweeglijk is maar misschien kan hij daar wel net zoveel op bijten?
Wie weet wat ik het beste kan kopen?
Hij vind sowieso alles leuk om mee te spelen waar hij met zijn mond bij kan. Hij rommelt ook altijd met kettingen waar hij maar bij kan en zet zijn tanden graag in de bewegelijke zadelstangen die aan onze boksen vast zitten. Ik denk dus dat hij vooral uit speelsheid met zijn bit rommelt maar het zou wel prettig zijn als hij het wat stiller hield. Overigens is het niet echt een probleem maar als ik toch een nieuw bit koop wil ik wel het beste kopen natuurlijk.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:23

Dat spelen met het bit is juist erg goed! Een droge mond is een stugge mond, van spelen gaan ze lekker schuimen, ik zie het persoonlijk graag.
Ik zou voor een dikke KenK Ultra Conrad gaan, zeg 18 mm dikte, of misschien nog dikker.
Goed zacht bit, bijt ie heus niet in een middag kapot. Je paard wil het bit dus duidelijk wel aannemen, je kan gerust het zachtste bit gebruiken wat er is, dat is de KenK conrad ultra, dubbelgebroken

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 21:29

Die heb ik nu alleen een maatje te klein (is van zijn mams geweest maar die was heel wat kleiner).
Maar uh, ik denk dat ik dan nog even moet sparen en het een maand (of 2..3)later word. Maar als dat echt het beste is neem ik dat wel.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:05

Hangt je bit niet te laag? Als een bit op de goede hoogte hangt, dan kunnen ze er niet zo makkelijk op bijten hoor!
De juiste plaats voor het bit in de mond is tussen de snijtanden en de kiezen bij merries en tussen de haaktanden en de kiezen bij ruinen en hengsten. Er mogen daarbij 1, 2 of 3 plooien in de mondhoeken ontstaan. Als er geen plooien in de mondhoeken te zien zijn hangt het bit vaak te laag en moet het paard het bit zelf omhoog zien te houden om te voorkomen dat het tegen zijn tanden aanslaat. Bovendien kan het dan makkelijk zijn tong over het bit brengen.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 09:20

Margreet schreef:
Hangt je bit niet te laag?

Nee, hij kan er bij niet met zijn tanden maar het lijkt wel met de kiesjes die achter de lagen beginnen Verward . Volgens mij duwt hij met zijn tong het bit nog wat hoger en dan kan hij er bij. Er zijn ongeveer 2 plooien in zijn mondhoeken.
dat hij met het bit speelt wil trouwens niet zeggen dat hij enorm schuimt. Hij heeft het wel helemaal vochtig in zijn mondhoeken en vaak wat schuim.
Wat ik me nog afvroeg is als Pablo een zachte mond heeft en ik blijf mijn best doen met zachte hand te rijden kan ik dan niet net zo goed een rvs trens nemen ipv van K&K? Hij schuimt er niet meer of minder op.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 11:14

Een frummelkont, net als de mijne, die kan ook nergens afblijven Haha!. Ik rijd hem vaak met bosal zodat hij niets te frummelen heeft, alleen met omdoen kan hij er al niet afblijven. Als ik hem met bit rijd heb ik een dubbelgebroken trens. Hij speelt er graag mee maar pakt hem niet vast ofzo. Ik heb ook altijd gehoord dat het goed is als ze met het bit spelen in de mond. De maat moet natuurlijk wel goed zijn.

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Yaffie en 89 bezoekers

cron