Vliegenfrontriem en Sinterklaas effect......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Vliegenfrontriem en Sinterklaas effect......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 21:49

Sinds een tijdje heeft mijn paard een (leren) vliegenfrontriem met van die suede franjes.
Zo'n frontriem wordt bevestigd over de oren (net als een gewone frontriem), en dan zit er een leren keelband aan die d.m.v. een gesp verstelbaar is.
Nu is het probleem dat het ding nogal vaak onder z'n keel hangt, hij lijkt Sinterklaas wel met zo'n nepbaard Haha!
De maat is goed, maar om een of andere reden draait het ding telkens een halve slag.
De keelband zit dan achter de oren, en de franjes hangen onder z'n kin.
Niet echt effectief tegen de vliegen dus

Hebben jullie dit probleem ook weleens, en is er evt. een oplossing voor ?
De keelband doe ik zo strak mogelijk, dat wil zeggen: genoeg ruimte om te ademen (ook fijn.....), maar naar mijn gevoel ook zeker niet los.

Ook heb ik er aan gedacht dat m'n paardje evt. verstrikt zou kunnen raken in de frontriem.
Aan de rechterkant van de keelriem heb ik het leer doorgeknipt en er gaatjes in gemaakt.
Deze doe ik dan met naaigaren vast, mocht er iets gebeuren dan knapt de hele constructie in 1x af, en om opnieuw te bevestigen hoef ik alleen de draadjes maar weer vast te zetten.
Het verschuiven staat hier los van, de stukjes "doorgeknipt" leer zitten strak tegen elkaar aan d.m.v. het naaigaren.

Iemand enig idee hoe ik het verschuiven tegen kan gaan ?

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:34

Hihihi, sorry ik zie het helemaal voor me Haha!

Wel raar dat hij verschuift, bovenop zit hij toch voor en achter z'n oren langs ?
Ik heb zo niet een oplossing voor je, evt een tussenstukje over de voorpluk maken , dus tussen de oren door, zodat hij minder makkelijk over de oren glijdt.
Mijn paardje heeft zo'n vliegenmasker van de paardedrogist om, zeer stevig materiaal en verschuift absoluut niet, mijn paard vind het geen probleem om dat ding om te hebben, het ziet er alleen niet uit... Cool

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-02 10:55

't Is inderdaad een erg leuk gezicht, zeker als je bedenkt dat het ook nog een schimmel is, het is net Sint himself Haha!
Jammer alleen dat het effect volledig verloren gaat.

Hij lijkt me trouwens een prima idee om een verbinding te maken tussen de frontriem en de riem achter de oren.
Nu je het woord "voorpluk" gebruikt, zit ik er ineens aan te denken dat dit er weleens iets mee te maken kan hebben.
"Normale" paarden hebben vaak een volle voorpluk, terwijl mijn schimmeltje maar een paar zielige haartjes heeft zitten.
Er zit dus niets om het op z'n plaats te houden, behalve z'n oren dan Pling

Bedankt voor de tip, meer tips zijn natuurlijk altijd welkom !