Pools ras met een S?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Pools ras met een S?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 10:56

Op vakantie op Vlieland heb ik een strandrit met een leuk paard gemaakt. Terug bij de stal keek ik even op zijn boxdeur (aan alle deuren hing een kaartje met naam ras en leeftijd) en toen bleek hij een Pools ras te zijn waar ik nooit van gehoord had. Hoe het precies heette weet ik niet meer. Iets van Starsky ofzo. Er zat iig een a met een tekentje er boven op in. Zegt iemand dit misschien iets enne zo ja wat zijn dit dan voor paarden? Ben wel benieuwd want ik had er zelf nooit van gehoord. Heb het nog in mijn rassenboek opgezocht maar daar was het niet te vinden.


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 12:56

Heb er mijn rassenboek even bij genomen, maar vind niets met een S Verward .
Wel heb ik hier het "Wielkopolski" paard gevonden Scheve mond . Was het trouwens een paard of een pony???
Bel anders die stal nog eens op om te vragen naar het ras?!!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:10

Ik ken alleen de Noordduitse Sleewijker (zit tussen een fjord en een trekpaard in).

:evaw:

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 13:19


Je suis Charlie.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-02 22:18

Het was een paard en geen Welkopolski helaas.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 00:18

Bel die stal anders nog eens op voor het ras...ik ben haast zeker dat het een Wiekopolski was....andere Poolse rassen ken ik namelijk niet.

Je suis Charlie.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 08:05

Een Slasky oftewel een Slaska. Wil je er de afstamming even opzetten dan kan ik je er wel meer over vertellen(anders Yootha wel) Het is de Poolse naam voor de landstreek Silezie, dat bestaat uit 2 gedeelten OPPER SILEZIE en NEDER SILEZIE met als toenmalige burchtheer die zetelde op slot FURSTENSTEIN onder duits beheer. Vele malen zoals tegenwoordig is dit gedeelte bij Polen geweest en is FURSTENSTEIN nu onderdeel van de staatsfokkerij met de naam KSIASZ. Dit is dus ook de verblijfplaats en de geboortegrond van de Slaska''s die allen rechtstreeks afstammen van oud-Oldenburg, oud-Oostfriesch bloed. Biretta haar vader is een Slaska. Aan zuivere Slaska's zijn er nog ongeveer drienhonderd in Polen. Wij doen vele zaken met deze stoeterij. Vorig jaar zijn Yootha en ik er geweest en dit jaar gaan we er weer een weekje heen. Het is een vrij zwaar landbouw/rijpaard ook uitermate geschikt voor mennen, een gouden karakter, sober in onderhoud, stokmaat van 1.54 tot 1.65. Hoop je voldoende te hebben ingelicht. Als het goed is moet er ook een brandmerk opzittten. Wagenwiel met kroontje, te zien op de www.ihwstudbook.com, en 2 nummers op de rug, links en rechts.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 09:32

Afbeelding

Dit is een Slaska hengst. Vader Glöckner, moeder Bieriozka.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:00

Hé Greetje en Yootha,
Wat goed van jullie Lachen ! Ik heb (had Knipoog ) nog nooit van dat ras gehoord Verward !
Ik vind het wel een mooi beestje!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 13:01

Die Slask is de vader van Biretta. Onze Biretta is een halve Slask.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:08

Super Greetje, weer wat geleerd. Ik had ook nog nooit van dat ras gehoord... Die hengst is echt geweldig...dit formaat paard, daar houdt ik van!

Je suis Charlie.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-02 22:31

Dankjewel! Het zal idd een Slaska geweest zijn. Leuk, hebben we weer wat geleerd en wel stoer stevig paard trouwens.
Het paard waar ik op reed was ook erg braaf. Hij was nog maar een paar maanden op die manege (had daarvoor een tijd voor de kar gelopen) maar hij liep de ritten superbraaf. Zijn galop zat ook erg lekker en dat vind ik niet zo gauw van een groot paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers