Wat voor gras voor weide gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whissie

Wat voor gras voor weide gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:07

Hoi,

Wij zijn verhuisd naar een plek met eigen weiland/ruimte/enz. Maar het grote weiland van 4500m2 was en is vooral onkruid. We hebben het dit zomer wel gebruikt, maar er staat ongeveer 70% onkruid.
Het advies aan ons was, doodspuiten en opnieuw uitvlakken en inzaaien.

Mijn vraag is dus: waar kunnen/mogen we dit mee doodspuiten en Wat voor graszaad moeten we gaan gebruiken voor een paardeweide?

Ik hoor zoveel verschillende dingen, dat ik het niet meer weet... en aangezien dit ons eerste eigen weiland is....

Het kleine weiland is wel redelijk, daarvan is ca 20% onkruid. Waarmee kan ik dit onkruid weg krijgen terwijl het gras behouden blijft? In dit kleine weiland kunnen we niet met trekker komen, bemesten heb ik dus ook met de hand gedaan...

ArcesStables

Re: Wat voor gras voor weide gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:15

Het beste kan je gewoon een loonwerker in de buurt hierom vragen, die heeft er het meeste verstand van, ook van het onkruid etc. en die kan je dus de goeie verdelgingsmiddelen aanraden (Mccp, Mcpa etc.) zelfde geld voor de grassoorten etc.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:27

ja, dat had ik ook gedaan, maar die geven allen een ander advies Verward heb 3 gevraagd en 3 verschillende adviezen...dus vandaar dat ik het hier plaats voor advies Haha!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:33

dan is nog de vraag, welk onkruid heb je id wei?

MCPA
onkruidbestrijdingsmiddel tegen éénjarige en overblijvende tweezaadlobbige onkruiden zoals distel, boterbloem, paardenbloem, kruiskruid. Het werkt via het blad. Het wordt toegepast bij de teelt van granen, vlas, en, asperges, gladiolen, op gazons en sportvelden, onder fruitbomen enz. MCPA wordt vooral gebruikt onder de vorm van een zout, zoals het natriumzout of het dimethylaminezout. Merknamen van MCPA-houdende producten zijn onder andere: Agrichim MCPA, Agroxyl, Euroxone, Hedonal M Forte, Herbivit, Hormonex, Luxan MCPA.

en voor het gras:
http://www.hofmanap.nl/paardenwei.html

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:42

Haha! dankje
ik heb vooral zuring(zilverzuring zeggen ze ook wel eens) weegbree/smalbree en aan 1 zijde allemaal distels klein en laag en een paar groten

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:43

daar kunnen we wat mee, 2 seconde, zal t ff opzoeken

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:46

Glyfosfaat of Mecroprop-d (mccp),

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:47

voor distel is het vooral mcpa, je zou dan mischien een mengeling kunnen laten maken van Mcpa en Mccp, dan heb je meteen alles.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:11

Dankje! En ook voor die site, heb alles al even uitgedraaid! OK dan!
Zo leer ik steeds meer Tong uitsteken

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:13

moet het zelf ook allemaal nog leren, woon pas 3 maanden nu op een boerderij met 3 hectare grond.
Zorgen dat je goed vrienden word met de buren en loonwerkers in de omgeving, daar heb je zoveel aan! daar leer ik iig het meeste van.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:16

Voor inzaaien zou ik Engels Raaigras nemen, is heel goed paardengras!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 20:24

even kijken... daar zijn 3 types van Tong uitsteken ja, ben hard aan het leren!! haha.
En wat betreft vrienden met loonwerkers = geen probleem, wonen al jaren in een boerendorp Tong uitsteken santos ook bedankt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:37

Gras + onkruid platspuiten met Roundup (=glyfosaat). MCPP en MCPA laten het bestaande gras ongemoeid, en dat lijkt me niet zinnig, want je wilt de handel onderploegen en vlakken.
Inzaaien kan met BG 5 of BG 11 (enige verschil is dat in 5 witte klaver zit, en in 11 niet), of met een 100% raaigrasmix (BG3).
www.barenbrug.nl is een goede bron van info mbt moderne graszaden en tevens de bekendste leverancier van graszaden. Zij leveren bv HorseMaster (een vergelijkbaar mengsel als BG11) maar ook GreenSpirit, een 100% raaigras mengsel met verschillende raaigrasrassen, en dan zijn er binnen GreenSpirit ook nog versies voor maaien of juist intensief beweiden.

Als je nu nog wilt zaaien: dat kan, maar vóór inzaaien injecteren mag nu niet meer (het is na half september), en kunstmest heeft nu ook geen zin. Volgend voorjaar eerst maaien voordat je er paarden opzet helpt om een goede zode te krijgen, en dan kunnen je paarden er mei/juni makkelijk al weer in.
Anders volgens voorjaar doodspuiten, injecteren en inzaaien. Dan kunnen je paarden er pas eind van de zomer in.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 23:14

Oke!! heel erg bedankt! dit ga ik even uitprinten.
Wilde inderdaad van het voorjaar ermee beginnen, aangezien we nog een 2e wat kleiner weiland hebben waar ze eerst op kunnen.