Extreme eenkennigheid? (lang verhaal)

Moderators: Amaryllis, Just_Sannee, C_arola, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mer1980

Extreme eenkennigheid? (lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-02 14:15

Ik heb dus mijn 4 jarige merrie Ro. Ze heeft haar hele leven voordat ze bij mij kwam bij haar moeder en oma op het land gelopen. 1 eigenaar gehad en verder niet opgegroeid in groepsverband. Ze was nogal gehecht aan haar eigenaar en kon zeer moeilijk wennen aan de nieuwe omgeving. Dit ging gepaard met heel erg opfokken op stal en slaan tegen de achterwand dag in dag uit.
Nu staat ze dus alweer een tijdje op dezelfde stal en gaat het goed. We hebben haar echt moeten laten wennen aan andere paarden. In het begin schermde ze er 1 af en er kwam niemand in de buurt. Door langzaam te wennen gaat het nu goed in de groep.
Als iemand anders haar meeneemt is ze heel onrustig en blijft ze draaien en schrapen.
Na 3 maanden in de groep te hebben gelopen bij de rest is ze verschrikkelijk moeilijk te hanteren, omdat ze de groep niet meer uit wil. Na een week met gevaar voor leven haar het land uit te hebben gehaald en geprobeerd te rijden gaat het nu weer wat beter. Sinds gisteren is ze weer braaf met rijden.
Nu kan alleen ik haar normaal uit de groep halen bij de rest gaat ze recht omhoog draait ze om en sleurt je mee terug. Dat probeerde ze bij mij eerst ook, maar met een hoofdstel en hengstenketting lukte het mij wel.
Wat kan ik aan deze lastige eigenschap doen. As ik haar weer voor me gewonnen heb gaat ze voor me door het vuur. Ik kan alleen niet op vakantie zo. Ik ga haar nu aan een bijrijder laten wennen dit zal wel goed gaan als ik er de eerste keren bij blijft lukt dat wel mits je rustig blijft.
geef mij tips ik heb echt al een hoop geprobeerd.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 20:12

Da's inderdaad een lastig probleem.
Ik denk dat je op dit moment niet veel anders kunt doen dan haar consequent behandelen.
Zodat ze precies weet wat ze aan je heeft.
De paarden in de groep zijn tenslotte ook consequent (zeker qua rangorde !) en daarin voelt ze zich blijkbaar nu ook goed.
Ik denk dat het een kwestie van geduld een doorzettingsvermogen is.
Gewoon relaxed proberen te blijven, en geduld met haar hebben.
Ze is tenslotte nog jong, en heeft door haar verleden nog veel in te halen.

Is er dan ook nog goed nieuws ?
Vast wel !
Het voordeel van eenkennige paarden is, dat als je eenmaal hun vertrouwen en respect gewonnen hebt, dat ze dan voor je door het vuur gaan.
Probeer hier maar aan te denken als het een keer wat minder gaat.
Het komt allemaal wel goed, laat je niet van slag brengen !

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie