De haren van mijn fjord zijn niet meer zo als het hoort te zijn ze zijn dik en helemaal uit elkaar gevallen.. Maar nu ben ik bang om het helemaal te kort wieken want weet iemand hoelang het ongeveer duurt voordat de manen weer beginnen aan te groeien ? En of je mischien manen van een fjord dunner kan krijgen ? Ze heeft haar manen nu zo'n halve hand breedte hoog staan maar toch hangen de manen nog steeds Ze is al een beauty maar als haar manen weer mooi zijn is het me princess wie heeft tips alles is welkom !!
De manen kun je van een fjord wel uitdunnen, dan moet je ze trekken, ik denk alleen niet dat het echt mooi word en je krijgt ze niet zo mooi dun als van een ponytje want hun maanaanzet is erg breed. Ik knip op de manege waar ik werk ook altijd de fjord (nou ja fjord, hij is bont maar verder fjord). Ik knip ze altijd zo kort dat ze rechtop staan. Dat is bij het ene paard anders dan bij het andere. Zorg wel dat je een boog maakt, dus in het midden iets langer en bij de oren en de schoft korter. Manen stoppen niet met groeien als je ze afknipt, ze groeien gewoon door. Misschien helpt het bij jouw fjord om de zijkanten wat korter te knippen dan de binnenkant van de manen, dan blijven ze beter staan. Ga steeds even kijken van een afstandje als je aan het knippen bent , dan kun je zien of je recht gaat en of het er noch een beetje mooi uitziet.
Wij hebben ook een halve Fjord op stal. had ook hele lange manen. Die hebben we helemaal gekortwiekt en nu groeien ze weer mooi rechtop. Het wel of niet hard groeien van de manen verschilt wel per paard. Zou er rekening mee houden dat het bij kortwieken wel een aantal weken zal duren voordat het weer een beetje leuk staat, maar dan heb je ook echt een supermooie kam!
ik weet niet hoe oud je fjord is, maar bij oudere fjorden lukt het vaak niet meer zo goed om de manen mooi rechtop te houden.. ( waarom weet ik niet) dus inderdaad lang laten groeien of genoegen nemen met een wat 'breed uitstaande' bos...
Mijn fjord is 7 jaar maar heeft altijd een opstaande manenkam gehad maar de laatste keer toen ik het netjes in een coupe had geknipt is het helemaal gaan inzakken.. heel jammer maar wil het zo wie zo niet lang laten groeien.. Bedankt alvast voor de reactie maar wil er graag nog meer hebben..
Je kan het gewoon heel kort knippen hoor, binnen een maandje ongeveer is dat wel weer aangegroeid. Als het daarna niet is gelukt kan je altijd nog helemaal afscheren, dan blijven ze wel omhoog staan ipv opzij. Succes!
Knip ze inderdaad vrij kort. het witte gedeelte op 2/3 cm. Het zwarte iets hoger.
Als je het nat maakt kun je het wat gemakkelijker knippen. Misschien dat ze wat schuurt zodat het wat uit gaat staan? Dan gewoon met een manenkammetje rechtop zetten, na een aantal dagen is dat ook weer netjes.
groeit echt snel bij hoor! om de manen van mn fjord echt netjes te houden zou ik ze zelfs eigenlijk iedere 2 weken moeten bijknippen, zo snel gaat dat dus! lekker kortwieken en netjes vormpje er in gaan bijhouden zou ik zeggen, komt het helemaal goed
Als manen eenmaal zijn gaan hangen, blijven ze dat doen. Gelukkig niet permanent. Remedie is dan een keer zo kort als nodig afknippen en weer bij laten groeien.
Knip de manen dus eens heel kort netjes in vorm. Zoals fjord nina zegt, het witte max. 2 cm ofzo en het zwart dan iets langer. Dan staan ze waarschijnlijk allemaal weer netjes rechtop. Vooral in het begin een kwestie van bijhouden en kort houden. Op den duur worden de manen steeds steviger en blijft het ook bij iets langere manen staan..
kirsty_1978
Geplaatst: 19-03-09 13:56
Persoonlijk heb ik een fjord van ongeveer 9 maanden en ik twijfel heel sterk over het al dan niet knippen van de manen. Wat is eigenlijk de hoofdreden dat dit bij fjorden wordt gedaan?
Ik heb de manen afgelopen winter laten groeien tot ze omvielen, maar bij nader inzien vond ik het toch niet zo mooi. Ik heb ze begin januarie helemaal kort geknipt (gemilimeterd) en nu kan ik ze alweer in een boog knippen! als je van lang naar kort gaat moet je wel alles afknippen/scheren anders blijft het omvallen en wordt het geen mooie boog. Succes
Dit topic is idd wel heel erg oud. kirsty_1978 je mag een nieuw topic openen met je vragen hierover dit topic is echt te oud en krijgt daarom ook een slotje.