Te jong ingereden???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Te jong ingereden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 18:16

Sorry dit wordt een heel lang verhaal.
Ik heb een paard denk dat ie nu 5+ jaar is maar weet het niet zeker.2 1/2 jaar terug leerde ik hem kennen omdat zijn baasje een verzorger zocht.Er werdt tegen mij gezegd dat ie 3 was en ingereden mocht worden.
Nu is hij sinds oktober 2000 van mij heb hem toen opnieuw ingereden,want hij was niet goed ingereden[ze zijn hem gaan inrijden zonder ooit een les gevolgt te hebben].In maart 2001 heb ik aan de da gevraagd hoe oud hij hem schatte en hij dacht dat ie 4 was.Nu las ik in een boek dat paarden rond hun 4 1/2 klaar zijn met het wisselen van hun tanden,hij is nog steeds aan het wisselen,terwijl hij nu zeker 5 1/2 zou moeten zijn.Nu is hij met rijden ook niet echt prettig maar wil wel graag voor je werken.En wat ik ook altijd zo vreemd heb gevonden is dat als ik zijn rug stevig poets dan duwt ie hem weg.Ik vraag me af of het voor hem niet beter is om hem een jaartje te laten staan en alleen te longeren en voorlopig niet te rijden.Want achteraf hoor ik van mensen dat er al op hem gereden werd voordat ik hem ging verzorgen,dus toen was ie zeker nog geen drie.Weten jullie misschien wat ik nu het beste kan doen???


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:43

Ik denk dat je hem een jaartje op het land moet laten staan. En laat hem voor de zekerheid ff nakijken. Er kan namelijk slijtage ontstaan als hij te vroeg is belast. Veel succes ermee.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:44

een DA erbij halen, zowiezo voor het nakijken van zn rug en dan kun je het ook meteen vragen

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 19:38

Bij mij op stal staat een friese ruin. HIj word in augustus 2, en ze zijn hem nu aan het inrijden... Ik vind zoiets ronduit belachelijk, marja, hij is niet van mij, en zij zecht dat ze hem NU nog de baas kan... *zucht*
Denk dat dat paard op oudere leeftijd helemaal kapot is!
Succes ermee, en ff ontopic: ik zou ook ff advies vragen aan de da.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:12

Destinietje schreef:
Bij mij op stal staat een friese ruin. HIj word in augustus 2, en ze zijn hem nu aan het inrijden... Ik vind zoiets ronduit belachelijk, marja, hij is niet van mij, en zij zecht dat ze hem NU nog de baas kan... *zucht*
Denk dat dat paard op oudere leeftijd helemaal kapot is!
Succes ermee, en ff ontopic: ik zou ook ff advies vragen aan de da.


Dat is helemaal dom!! Hoe bedoel je ik-verkloot-mijn-paard-graag.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-02 20:21

Maar even terugkomend op bud. kan een paard zo laat nog tanden wisselen of niet?Ik hoop het wel want ik ga het nu wel heel somber bekijken. Scheve mond Voor de zekerheid ga ik er toch een dierenarts bijhalen.Laat het jullie wel even weten als hij is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 20:28

Zou sowieso even een DA laten kijken, zeker ook ivm met zijn rug. Maar opzich is wisselen op 5 jarige leeftijd niet zo raar. Dat heeft die van mij ook gedaan en die heb ik al vanaf zijn geboorte dus ik wist heel zeker dat hij al 5+ was.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 23:41

Ik ken ook een meisje met een Fries die net 2 jaar is. Ze rijd er nu ieder dag op en springt ook al met hem...das toch niet normaal??
Maarja, ik raad je ook aan om hem even te laten onderzoeken door de DA, dan weet je het zeker.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 23:50

Dat late wisselen kan best, sommige paarden zijn gewoon wat later rijp. Ook al zijn ze dan 3 dan nog kun je die typjes beter nog een jaartje laten staan. Die rug zou ik laten checken door je da.
Maar op tanden kun je je behoorlijk verkijken, wij verkochten onze welshpony van 12 jaar (geboorte datum stond in de papieren!) en de DA die haar keurde was ervan overtuigd dat ze hooguit tussen de 6 en de 8 jaar oud was. haar gebit was dus erg gaaf en minder versleten dan je zou hebben verwacht van een 12 jarige ( de papieren waren heus in orde want we hadden haar zelf als veulentje gekocht!)

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 23:56

idd een veearts kan redelijk precies zien (op een half jaar nauwkeurig ongeveer) hoe oud een paard is. Als hij echt op zijn 2e is ingereden dan zou ik 'm inderdaad op het land zetten en af en toe een buitenritje. Lekker relaxed aan doen. Longeren juist niet want dat is niet erg goed. voor de pezen.
Voor zijn rug idd veearts erbij, dan weet je of het door te vroege belasting komt of doordat hij misschien spierpijn heeft of een koutje (door een regenbui) Succes

:evaw:

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:27

Evy"]
[quote="Destinietje schreef:
Bij mij op stal staat een friese ruin. HIj word in augustus 2, en ze zijn hem nu aan het inrijden... Ik vind zoiets ronduit belachelijk, marja, hij is niet van mij, en zij zecht dat ze hem NU nog de baas kan... *zucht*
Denk dat dat paard op oudere leeftijd helemaal kapot is!
Succes ermee, en ff ontopic: ik zou ook ff advies vragen aan de da.


Dat is helemaal dom!! Hoe bedoel je ik-verkloot-mijn-paard-graag.
[/quote]

Ja dat vind ik ook Lips are sealed
maarja, hij is niet van mij Misselijk

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:37

als je hem klinisch en/of rontgenologisch had laten keuren, waren ze er toen al achter gekomen dat zn rug niet helemaal in orde is...

Daarom is keuren nou zo belangrijk! Want ook daar kijken ze naar het gebit en dus ook de leeftijd...

ik zou met de dierenarts overleggen wat te doen, die kan hem zien, wij niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:38

Welke tanden is hij aan het wisselen???

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 13:38

Je kan dus aan de dierenarts vragen wat zijn leeftijd is en of hij al geschikt is om bereden te worden.

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 22:14

Hoi pipo het zijn de buitenste tanden die hij wisselt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:04

wat ik zou doen is hem lekker losjes longeren aan een halster niet te kleine volte. hem dus lekker ontspanne laten lopen. ondertussen laat je een fyfio naar hem kijken. zijn de klachte weg. zet je heem 1/2 tot 1 jaar op het land ergens, dan haal je hem terug laat je hem weer chekken door een fisio is alles goed ga je hem rustig op nieuw inrijden. niet te snel. naar twee maanden laat je de fysio weer chekken is het goed dan gaan je verder. laat hem dan een half jaar latter weer chekken is alles goed dan kan je de fysio een jaar later nog eens vragen. vergeet hem zomers niet een maand of twee rust te geven in de wei.
dit is wat ik zou doen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

__rosalie__
Berichten: 674
Geregistreerd: 04-07-02
Woonplaats: Weesp

te jong ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 11:33

bij ons op stal stond eerst een shetlander van1 jaar oud en die liep al met een kind van 6 en een zadeltje op. dat is ook apnormaal. en ik zal de dierenarts er ook bij halen

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:37

das gewoon mishandeling.
ik heb nu een bijna 2 jarige nrps...
ze is zooooo sterk, dat wil je niet weten.
ze heeft een blessure gehad, en heeft 2 maanden stilgestaan.
ze is nog behoorlijk stijf, maar ik longeeer haar elke dag .
deze zomer kan ik nog niet op haar rijden...als iedereen gaat rijden ga k gewoon mee wandelen, heel leuk, maar ik hou haar dan niet.
dus daarom longeer ik af en toe met bit, zodat ik in de zomer gewoon nmormaal met haar naar buiten kan.

Terug van weggeweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:44

chantal21 schreef:
Hoi pipo het zijn de buitenste tanden die hij wisselt.

Die wisselen ze als ze 3,5 jaar oud zijn.
De ruinentand komt door tussen de 4,5 en 5, maar er zijn uitzondering, mijn ruin is 5 en zijn ruinentanden zijn aan een kant nog niet door.

Ik zou toch de dierenarts een laten kijken, maar ik denk dat ie pas 3,5 is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:45

Naomi schreef:
das gewoon mishandeling.
ik heb nu een bijna 2 jarige nrps...
ze is zooooo sterk, dat wil je niet weten.
ze heeft een blessure gehad, en heeft 2 maanden stilgestaan.
ze is nog behoorlijk stijf, maar ik longeeer haar elke dag .
deze zomer kan ik nog niet op haar rijden...als iedereen gaat rijden ga k gewoon mee wandelen, heel leuk, maar ik hou haar dan niet.
dus daarom longeer ik af en toe met bit, zodat ik in de zomer gewoon nmormaal met haar naar buiten kan.


Gekkenhuis!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:47

en waarom dan?????/ wat zou jij doen?

Terug van weggeweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:52

Een paard kopen wat je baas kan is een optie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 13:54

Of dat dier gewoon tot zijn derde in het land, en als je de verleiding niet kan weerstaan, koop je een ouder paard. Mensen kunnen geen jonge paarden opvoeden, dat moet je door andere paarden laten doen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:01

Pipo schreef:
. Mensen kunnen geen jonge paarden opvoeden, dat moet je door andere paarden laten doen.


Helemaal nix aan toe te voegen.

VOor chantal, ik zou als ik jou was idd de DA er bij halen dan weet je iig of ie medisch in orde is ja/nee.
Psychisch is dan nog maar de vraag als ie al zo jong begonnen is....

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 18:38

ok een ander paard is een optie, maar ze is erg ziek geweest en is gewoon even veel te sterk, niet alleen voor mij, maar iedereen, en nu gaat het perfect , ik kan gewoon lopen buiten met een halster...de dierenarts had mij dit zelf aangeraden...

Terug van weggeweest


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77, Lynn_Nikita en 122 bezoekers