Ijzere halster

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 10:54

owja...mandy...niet omkijken en druk, doe ik als hij stilstaat, als hij mij opzij trekt krijgt hij op zijn flikker. Dreigen enz. doet hij heeeeeeeeel af en toen en steeds en steeds minder.

Wat het trailer inlopen betreft: dan heb jij het zelfde probleem met Navy! Jij krijgt haar er ook regelmatig niet in, en hoewel het gisteren dan misschien vrij snel ging bij jou en Navy vrij snel ging, was JIJ niet de gene die NAvy er in kreeg, maar een wildvreemde vrouw.

Trouwens, Die aanpak heeft gelukkig wel degelijk geholpen, want Tiko liep er gisteravond (2e keer op de dag dus) zonder veel problemen in. Zweepje eracher (alleen dreigen) en hup...hij liep naar binnen.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:55

Mandy, ik zou er ook niet aan willen beginnen, als ik dit van te voren had gehoord. Maar achteraf gezien, zou ik het een volgende keer (zolang het echt niet willen is) zo weer op deze manier doen. we zijn er eerder uren mee bezig geweest, en ook niet altijd even vriendelijk gebleven. Nu (oké wel een echt harde aanpak) stond hij er binnen een half uur in, en toen ik het 's avonds nog een keer probeerde stond hij er in vijf minuten in, paar keer stijgeren, toen zweepje erachter en zonder geweld is hij er in gelopen. Zijn we misschien een keer heel streng geweest, maar als het probleem nu voorgoed is opgelost (moet nog blijken) ben ik blij dat we het gedaan hebben. MIsschien één keer veel geweld, maar scheelt daarna een heleboel gezeik, gestress en gevechten. Dat is dan naar mijn mening toch beter voor je paard.
En toen ik halverwege een keer zei, ik begin nu toch wel wat voor een ijzeren halster te voelen, was jij de gene die zei dat je je dat heel goed voor kon stellen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:19

hoi ik heb ook een trailer probleem met mijn pony net als tiko wij hebben echt al alles geprobeerd longeerlijnen ,praam, zweep , bezem,lokken met voer duwen trekken maar dumeco wijgert om maar een stap te zetten hij stijgert alleen.we hebben er al verschillende mensenbij gehad, maar hij gaat er echt niet in en naar 3 uur proberen ben ik t zo zat dat we hem maar op stal zetten want niemand weet hoe we hem op de trailer kunnen krijgen iemand tips?groetjes noor

Dummie you are alway in my mind. I'll never forget you. Love you for ever!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 12:33

de voer truc. Niet voeren, niks te eten geven alleen eten op de trailer. Niet eten op de trailer dan geen eten. (moet je wel bv eerst op de laadklep beginnen, anders weet hij ook niet dat hij binnen wel eten krijgt).

:evaw:

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:35

Tiko schreef:
Opzich stond hij er vandaag binnen een half uur in, maar wel met geweld. Ik denk dat zo'n ijzere halster minder gestress geeft als hij er in keer op reageert dan veel klappen en getrek en gesjor. Vandaag ging iemand mij helpen, (had de hengstenketting om, omdat hij zich vaak losrukt. Zij deed de ketting door zijn mond, en toe luisterde hij wel beter, maar ging er zeker niet meteen in. Achteraf heb ik spijt dat ik niet gezegd heb: NIET DOEN, mar hij moet er toch in, en zo als veel mensen bij mij op stal zeiden, als je het vriendelijk blijft proberen hoeft hij pas luisteren als hij er zelf zin in heeft, en NIET wanneer jij dat wil.


En daar zit volgens mij de fout. Hij stond er binnen een half uur in, maar wél met geweld. Waar is dat nou voor nodig? Natuurlijk moet hij respect voor je hebben, maar je hoeft een paard niet met geweld de trailer in de slaan. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je eerst eens werkt aan het wederzijds vertrouwen én respect, voordat je met oefenen op de trailer begint. Als je paardje jou niet vertrouwt of respecteert, dan zal hij niet achter je aanlopen de trailer in. Je paardje over laten nemen door anderen zie ik al helemaal niet zo zitten. Heel soms wil het nog wel eens zo zijn dat een paardje in 1 keer met een vreemd persoon erop loopt, maar daar zou ik niet vanuit gaan.

Mijn advies: ga door middel van bepaalde grondoefeningen werken aan het wederzijdse respect en vertrouwen tussen jullie. Als je denkt dat dat beter is geworden, probeer je het nog eens. Ook belangrijk punt is dat je je paardje laadt zoals JIJ dat wilt. Je zegt nl. dat je niet achter deze methode staat. Dan moet je daar ook niet mee doorgaan! Alleen doen wat JIJ het beste vindt, en niet zeggen van "ik heb maar eens dit gedaan om die en die dat zei" en "ik heb besloten strenger te worden omdat die en die dat vond". Onzin. Je moet het zelf willen en zelf doen! Je paardje voelt jouw twijfeling bij het laden ook, en dat is nou ook niet bepaald bevordelijk voor een vlotte gang van zaken....

Maar goed, mijns inziens los je met geweld al helemaal niet veel op. Iedere volgende keer dat je je paard wilt laden, zal hij dat weer samenbrengen met het geweld van de vorige keer. Als het je lukt om je paard gerust te stellen en te laten zien dat het niet eng is, dan kom je een stuk verder.

O ja, en al die kettingen; daar ben ik al helemaal geen voorstander van.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:47

Ik ben het helemaal met je eens Marieke!! En dan ook echt helemaal, fijn dat jij mijn mening verwoord Lachen

`..en hoewel het gisteren dan misschien vrij snel ging bij jou en Navy vrij snel ging, was JIJ niet de gene die NAvy er in kreeg, maar een wildvreemde vrouw. ´
Dat is dus niet waar. Ik kan me ook niet herinneren dat jij erbij stond, maar ik zal je wel over het hoofd hebben gezien..
Navy hebben we er met z´n vieren ingekregen, zonder Richtje, mij en Daisy was het die vrouw echt niet gelukt. Zeg dus geen dingen waar je niet bij was en dus geen verstand van hebt. Dat zij Navy op het goede moment pakte zegt niet dat ze het ook zonder ons had gekunt. Onzin.

Nogmaals, ik ben het helemaal met je eens Marieke, heb je eigen mening en aanpak. Hij heeft geen respect, en moet op zijn plaats gewezen worden, maar met kettingen door zijn mond? Hou je bij je eigen methode en laat je niet opvertuigen door iemand die zegt dat het het beste is.

Het heeft oveerigens wel geholpen, Tik stond er vandaag 2 x achter elkaar binnen een minuuthje in. Grote klasse, hele vooruitgang. Maar hoe dat nou komt (respect? Angst? Begrip?)??

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 17:10

Ik heb misschien nog een tip die best wel diervriendelijk is. Scheve mond

Je doet een longeersingel om bij je paard en dan maak je aan allebei de zijkanten een longertouw vast (je hebt dus 2 touwen nodig).

Paard zet je voor de trailer, touw doe je in de trailer, om de stang en dan weer terug uit de trailer.

Dan moet er dus aan allebei de kanten iemand aan het touw langzaam trekken en als je geluk hebt, loopt je paard er zo in.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 17:27

Tiko gaat er nu idd, heel snel, makkelijk en zonder enig geweld de trailer in. en volgens mij gewoon omdat hij nu snapt dat hij gewoon zonder gezeik de trailer in moet, en dat er anders maatregelen volgen. Dit scheelt in het vervolg weer drie uur trekken, duwen, slaan en veel frustraties. Dus achteraf ben ik zeer blij dat we het wel met geweld hebben gedaan, want hij snapt nu gewoon dat hij er in moet en doet dat ook zonder protest. Overigens had ik hem nog vast toen hij erin geslagen werd, dus het was niet zo dat een vreemde hem er in gezet heeft, die 'vreemde' (die Tiko overigens ook wel eens voert en buiten zet al s wij er niet zijn) sloeg hem er alleen wel in.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 17:46

Ik heb met rillingen dit zo zitten lezen ongeveer. Wat een manier om je paard te behandelen. Sorry maar daar weet ik even geen goed woord voor.
Ik kan me niet voorstellen dat je werkelijk alle methodes al hebt gehad ?
Niks hoeft met geweld opgelost te worden, zolang je zelf maar creatief genoeg bent!

Voor diegene die het op een eerlijke en vooral rustige manier wil doen een tip die wel wat langer duurt, maar zeker werkt!

Zet je trailer in de wei of bak. Klep open, deurtje open. Stang weg, zodat het paard nergens over kan struikelen. Laat je paard in de bak/wei.
Snij een paar appels in stukken en leg deze over de loopplank de trailer in. Neem je paard aan de hand mee richting trailer en geef hem een laag stuk appel,zodat ie met z'n neus bij de klep is. Laat je paard dan los en ga buiten de bak of wei zitten ( zo laag mogelijk, dat het paard je niet ziet.) Het kan een dag duren het kan een uur duren, maar elk paard gaat erin, als is het uit nieuwsgierigheid.! Probeer dit een paar keer, laat desnoods een trailer altijd in de wei staan, ! nooit meer problemen, ik ken nu 3 paarden waarbij het op deze manier is gebeurt, en alle 3 de paarden gaan fif en oortjes naar voren de trailer op zonder ook maar in te houden of om te draaien!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 19:47

Marieke22"]
[quote="Tiko schreef:
Opzich stond hij er vandaag binnen een half uur in, maar wel met geweld. Ik denk dat zo'n ijzere halster minder gestress geeft als hij er in keer op reageert dan veel klappen en getrek en gesjor. Vandaag ging iemand mij helpen, (had de hengstenketting om, omdat hij zich vaak losrukt. Zij deed de ketting door zijn mond, en toe luisterde hij wel beter, maar ging er zeker niet meteen in. Achteraf heb ik spijt dat ik niet gezegd heb: NIET DOEN, mar hij moet er toch in, en zo als veel mensen bij mij op stal zeiden, als je het vriendelijk blijft proberen hoeft hij pas luisteren als hij er zelf zin in heeft, en NIET wanneer jij dat wil.


En daar zit volgens mij de fout. Hij stond er binnen een half uur in, maar wél met geweld. Waar is dat nou voor nodig? Natuurlijk moet hij respect voor je hebben, maar je hoeft een paard niet met geweld de trailer in de slaan. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je eerst eens werkt aan het wederzijds vertrouwen én respect, voordat je met oefenen op de trailer begint. Als je paardje jou niet vertrouwt of respecteert, dan zal hij niet achter je aanlopen de trailer in. Je paardje over laten nemen door anderen zie ik al helemaal niet zo zitten. Heel soms wil het nog wel eens zo zijn dat een paardje in 1 keer met een vreemd persoon erop loopt, maar daar zou ik niet vanuit gaan.

Mijn advies: ga door middel van bepaalde grondoefeningen werken aan het wederzijdse respect en vertrouwen tussen jullie. Als je denkt dat dat beter is geworden, probeer je het nog eens. Ook belangrijk punt is dat je je paardje laadt zoals JIJ dat wilt. Je zegt nl. dat je niet achter deze methode staat. Dan moet je daar ook niet mee doorgaan! Alleen doen wat JIJ het beste vindt, en niet zeggen van "ik heb maar eens dit gedaan om die en die dat zei" en "ik heb besloten strenger te worden omdat die en die dat vond". Onzin. Je moet het zelf willen en zelf doen! Je paardje voelt jouw twijfeling bij het laden ook, en dat is nou ook niet bepaald bevordelijk voor een vlotte gang van zaken....

Maar goed, mijns inziens los je met geweld al helemaal niet veel op. Iedere volgende keer dat je je paard wilt laden, zal hij dat weer samenbrengen met het geweld van de vorige keer. Als het je lukt om je paard gerust te stellen en te laten zien dat het niet eng is, dan kom je een stuk verder.

O ja, en al die kettingen; daar ben ik al helemaal geen voorstander van.
[/quote]

Ik ben opzich zeker geen voorstander van geweld, maar Tiko had het duidelijk nodig om op zijn plaats gezet te worden. Ook is het zo, dat ik idd het heb gedaan naar aanleiding van een gesprek, daardoor ben ik strenger geworden, door dat gesprek heb ik in gezien dat dat nodig was, niet omdat het van die gene moest.

Ook is hier iets blijkbaar onduidelijk: Tiko is niet bang! Ik loop de laatse tijd vrij veel met TIko, en hij loopt, met ze hoofd laag, braaf achter me aan. Tot ik bij de trailer kom, maar hij is overduidelijk niet bang. Ik heb het wel eens 2 uur met lief zijn, en misschien een longeerlijntje gebprobeerd, maar dat werkt niet. Oke...misschien is onze band niet alles, maar ik vind braaf de trailer in gaan een onderdeel van de opvoeding. Hij volgt mij braaf, maar niet de trailer in.

Je zei ook dat hij de volgende keer al het geweld samen zou brengen. Ik denk dat dit voor elk paard anders is. Hij heeft nu een keer (met geweld, dat wel ja) goed op zijn donder gehad, en hij loopt er nu, zonder problemen in, het was dus nodig. Hij loopt er ook niet zeker bang in, gewoon braaf, opgewekt achter mij aan. Een grote omslag na 1 keer goed aanpakken.

Oja...hij liep niet met een vreemde mee, maar met mijn zus, met haar deel ik Tiko...

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 20:07

NaVy! schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Marieke!! En dan ook echt helemaal, fijn dat jij mijn mening verwoord Lachen

`..en hoewel het gisteren dan misschien vrij snel ging bij jou en Navy vrij snel ging, was JIJ niet de gene die NAvy er in kreeg, maar een wildvreemde vrouw. ´
Dat is dus niet waar. Ik kan me ook niet herinneren dat jij erbij stond, maar ik zal je wel over het hoofd hebben gezien..
Navy hebben we er met z´n vieren ingekregen, zonder Richtje, mij en Daisy was het die vrouw echt niet gelukt. Zeg dus geen dingen waar je niet bij was en dus geen verstand van hebt. Dat zij Navy op het goede moment pakte zegt niet dat ze het ook zonder ons had gekunt. Onzin.

Nogmaals, ik ben het helemaal met je eens Marieke, heb je eigen mening en aanpak. Hij heeft geen respect, en moet op zijn plaats gewezen worden, maar met kettingen door zijn mond? Hou je bij je eigen methode en laat je niet opvertuigen door iemand die zegt dat het het beste is.

Het heeft oveerigens wel geholpen, Tik stond er vandaag 2 x achter elkaar binnen een minuuthje in. Grote klasse, hele vooruitgang. Maar hoe dat nou komt (respect? Angst? Begrip?)??


Mandy...soms snap ik jou niet. Gister leek je het eens met de aanpak, hielp je zelfs mee. Ik denk dat jij, net zo goed als ik, doorhad dat tiko ervandaag (bedankt voor het copliment over het snelle er in gaan trouwens!) bepaald niet angstig, en dus uit angst in ging.

Ook heb jij eerder gezegd dat je bij Navy niet gauw een hengstenketting om zou doen, dat heb je gister ook gedaan. Dit, en wat ik gister zei , had ik overigens van Richtje, eerste hands verslag dus Knipoog

Ook zei je houd het bij je eigen aanpak. Zondag zei je echter wat anders: iets in de trant van: Ik weet dat het niet onze aanpak is maar geef nou is harde lel!

Mag hij als hij onder het zadel in verzet komt wel een klap hebben, en als hij bij de trailer in verzet komt geen klap????

Toen ik jou gister belde, en zei dat ik eigenlijk beetje zielig vond, en baalde, hoe het met Tiko was gegaan (ben er nu blij mee, heeft werkelijk geholpen, je kan denk ik beter een keer streng zijn, dan elke keer dat gestress) zei je dat je ook niet weet of je er wat van had durven zeggen als het met Navy gebeurde.....

Ik bedoel dit niet l*llig maar als ik met je praat lijk je het vaak redelijk met me eens, en dan lees ik op bokt ineens iets totaal anders...dat vat ik niet!

Oja...ik heb van ontzettend veel mensen gehoord dat Tiko me meer moet gaan respecteren en vertrouwen. Ik denk dat een paard je pas kan vertrouwen als hij je respecteert, en dus je als leider ziet. Dit verkrijg je bij elk paard op een andere manier, en ik denk dat bij TIko, die niet gauw onder de indruk is, misschien een iets hardere aanpak nodig is voor dit respect dan bij een ander paard. Ik merk duidelijk dat een keer flinke tik oid goed werkt, en ik weet ook zeker dat hij niet bang voor me is. Ook zijn er verscheidene mensen op stal met wie ik het over de relatie Tiko-Mij gehad heb, en alle waren het er over eens dat ik duidelijker, en evt. met geweld, duidelijk moest maken dat ik de baas was. En ja...Natural horsemanship, lett. een natuurlijke omgang/ relatie met je paard. Nou...bekijk maar is video's van een kudde. Respect, leideschap en dus vertrouwen wordt ook verkregen met geweld...een flinke trap krijgt een veulen van de moeder, of een kudde lid van de hengst!

Verder... Jij kent Tiko ook vrij goed, en weet dat sommige dingen gewoon niet helpen. Ook zeggen veel mensen dat als je een laadprobleem hebt, je paard je dus blijkbaar niet vertrouwd (of begrijp ik dit verkeerd??) dan zijn er dus rijkelijk veel mensen bij wie dit vertrouwen mist...ook dus bij jou en Navy...jij bent vandaag toch ook 1,5 uur bezig geweest....Toch den ik dat Navy jou wel degelijk respecteert, en dus dat een laadprobleem niet alles wil zeggen.

Het moeilijke met Tiko is ook dat hij mij over het algemeen lijkt te vertrouwen en respecteren, maar dat af en toe verzet komt opzetten (de ene keer heel ernstig, de andere keer heel klein). Maar toch, ik denk dat een willekeurig iemand die kijkt, (*mits hij of zij niet net een 'verzetmoment') meemaken juist zal denken dat Tiko mij wel degelijk respecteert.
het aantal verzetmoment wordt steeds minder, al was afgelopen zondag wel hevig verzet, het is incidenteel. Ik ben er meer over na gaan denken, en heb voor mezelf bepaald hoe ik wil gaan handelen als hij in verzet komt. Ook ga ik gewoon strenger voor hem zijn, zodat hij mij niet van mijn (als hij er is) gammele leiderspositie stoot. Is hij er nog niet, dan op daar te komen.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-02 20:08

Overigens...deze topic begon met de vraag of ik wel of niet gebruik zal maken van een ijzeren halster. Het is niet meer nodig. Het probleem (lijkt??) is opgelost, met een hengstenketting wel is waar. Dus op die vraaag heb ik eigenllijk geen antwoord meer nodig.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 21:16

jongens iedereen moet toch zelf weten wat goed voor haar paardje is kom eens op de grote bedrijven geen idee van zeker hoe de paarden daar op de vrahctwagens enzo gaan?? Zij vraagt om hulp en het enige wat jullie geven is commentaar daar heeft ze niet om gevraagd en zat ze denk ik ook niet op te wachten jullie hebben het over behandelen met respect doe dat dan ook bij de mensen om je heen

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:06

#Ymke# schreef:
Ik heb met rillingen dit zo zitten lezen ongeveer. Wat een manier om je paard te behandelen. Sorry maar daar weet ik even geen goed woord voor.
Ik kan me niet voorstellen dat je werkelijk alle methodes al hebt gehad ?
Niks hoeft met geweld opgelost te worden, zolang je zelf maar creatief genoeg bent!

Voor diegene die het op een eerlijke en vooral rustige manier wil doen een tip die wel wat langer duurt, maar zeker werkt!

Zet je trailer in de wei of bak. Klep open, deurtje open. Stang weg, zodat het paard nergens over kan struikelen. Laat je paard in de bak/wei.
Snij een paar appels in stukken en leg deze over de loopplank de trailer in. Neem je paard aan de hand mee richting trailer en geef hem een laag stuk appel,zodat ie met z'n neus bij de klep is. Laat je paard dan los en ga buiten de bak of wei zitten ( zo laag mogelijk, dat het paard je niet ziet.) Het kan een dag duren het kan een uur duren, maar elk paard gaat erin, als is het uit nieuwsgierigheid.! Probeer dit een paar keer, laat desnoods een trailer altijd in de wei staan, ! nooit meer problemen, ik ken nu 3 paarden waarbij het op deze manier is gebeurt, en alle 3 de paarden gaan fif en oortjes naar voren de trailer op zonder ook maar in te houden of om te draaien!


Ben het hiermee eens. als een paard om wat voor reden dan ook niet in de trailer wil los je dat paardvriendelijk op en niet met geweld.
Als het paard je vertrouwt en respecteerd gaat hij echt de trailer wel in.
de oefeningen zoals hierboven werken goed.
Rustig het paard eerst laten wennen aan stil staan bij de klep, er wat lekker op leggen, benen de klep op, veel belonen als hij iets goed doet en en steeds een stukje verder.
Het kan idd even duren, maar het lukt uiteindelijk echt wel.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:06

#Ymke# schreef:
Ik heb met rillingen dit zo zitten lezen ongeveer. Wat een manier om je paard te behandelen. Sorry maar daar weet ik even geen goed woord voor.
Ik kan me niet voorstellen dat je werkelijk alle methodes al hebt gehad ?
Niks hoeft met geweld opgelost te worden, zolang je zelf maar creatief genoeg bent!

Voor diegene die het op een eerlijke en vooral rustige manier wil doen een tip die wel wat langer duurt, maar zeker werkt!

Zet je trailer in de wei of bak. Klep open, deurtje open. Stang weg, zodat het paard nergens over kan struikelen. Laat je paard in de bak/wei.
Snij een paar appels in stukken en leg deze over de loopplank de trailer in. Neem je paard aan de hand mee richting trailer en geef hem een laag stuk appel,zodat ie met z'n neus bij de klep is. Laat je paard dan los en ga buiten de bak of wei zitten ( zo laag mogelijk, dat het paard je niet ziet.) Het kan een dag duren het kan een uur duren, maar elk paard gaat erin, als is het uit nieuwsgierigheid.! Probeer dit een paar keer, laat desnoods een trailer altijd in de wei staan, ! nooit meer problemen, ik ken nu 3 paarden waarbij het op deze manier is gebeurt, en alle 3 de paarden gaan fif en oortjes naar voren de trailer op zonder ook maar in te houden of om te draaien!


Ben het hiermee eens. als een paard om wat voor reden dan ook niet in de trailer wil los je dat paardvriendelijk op en niet met geweld.
Als het paard je vertrouwt en respecteerd gaat hij echt de trailer wel in.
de oefeningen zoals hierboven werken goed.
Rustig het paard eerst laten wennen aan stil staan bij de klep, er wat lekker op leggen, benen de klep op, veel belonen als hij iets goed doet en en steeds een stukje verder.
Het kan idd even duren, maar het lukt uiteindelijk echt wel. en je zult zien dat als je idd het respect en vetrouwen hebt dat het voortaan goed gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 14:10

Poohbeer"]
[quote="#Ymke# schreef:
Ik heb met rillingen dit zo zitten lezen ongeveer. Wat een manier om je paard te behandelen. Sorry maar daar weet ik even geen goed woord voor.
Ik kan me niet voorstellen dat je werkelijk alle methodes al hebt gehad ?
Niks hoeft met geweld opgelost te worden, zolang je zelf maar creatief genoeg bent!

Voor diegene die het op een eerlijke en vooral rustige manier wil doen een tip die wel wat langer duurt, maar zeker werkt!

Zet je trailer in de wei of bak. Klep open, deurtje open. Stang weg, zodat het paard nergens over kan struikelen. Laat je paard in de bak/wei.
Snij een paar appels in stukken en leg deze over de loopplank de trailer in. Neem je paard aan de hand mee richting trailer en geef hem een laag stuk appel,zodat ie met z'n neus bij de klep is. Laat je paard dan los en ga buiten de bak of wei zitten ( zo laag mogelijk, dat het paard je niet ziet.) Het kan een dag duren het kan een uur duren, maar elk paard gaat erin, als is het uit nieuwsgierigheid.! Probeer dit een paar keer, laat desnoods een trailer altijd in de wei staan, ! nooit meer problemen, ik ken nu 3 paarden waarbij het op deze manier is gebeurt, en alle 3 de paarden gaan fif en oortjes naar voren de trailer op zonder ook maar in te houden of om te draaien!


Ben het hiermee eens. als een paard om wat voor reden dan ook niet in de trailer wil los je dat paardvriendelijk op en niet met geweld.
Als het paard je vertrouwt en respecteerd gaat hij echt de trailer wel in.
de oefeningen zoals hierboven werken goed.
Rustig het paard eerst laten wennen aan stil staan bij de klep, er wat lekker op leggen, benen de klep op, veel belonen als hij iets goed doet en en steeds een stukje verder.
Het kan idd even duren, maar het lukt uiteindelijk echt wel. en je zult zien dat als je idd het respect en vetrouwen hebt dat het voortaan goed gaat.
[/quote]
Nou ik kan je toch verklappen dat als Kawa nu ineens na ruim 6 jaar normaal op de trailer lopen verzint dit ineens niet meer te doen, en ik weet dat er niks engs gebeurt is, hij toch wel solliciteerd naar een paar harde klappen.
En dit doe ik overrrigens met elk paard die streken heeft.
Met onervaren paarden heb ik engelen geduld en een emmer brokken Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:27

Ik geef helemaal toe toe dat Navy mij niet genoeg vertrouwt, heb ik je al+ velen malen verteld. Ze vertrouwt me op de momenten wanneer het moet, maar niet als zij te duidelijk weet dat het niet pluis is, dan volgt ze haar eigen intuïtie. Die plek moet ik nog innemen. Maar dat is iets anders dan respect, wat ze weer wel heeft.

Ik ben van mening dat een paard je niet in (levens)gevaar mag brengen, en dat als dit wel het geval is er wel maatregelen genomen moet worden. Voor een auto op de rem staan, in sloten lopen, vind ik gevaarlijker dan niet een trailer in willen/gaan/durven. Het lijkt me duidelijk dat Tiko wel durfde, anders was deze aanpak helemaal onterecht geweest.

Ik heb gezegt dat ik geen hengsteketting zou gebruiken als jullie deden. Een paar keer door zijn mond, hoppa, trekken en erin. Een hengsteketting is een pittig hulpmiddels, maar een die alleen inwerkt wanneer dit moet, en dus bij wegrennen o.i.d. Wat dus niet het geval was door zijn mond, zijn onderlip kon hij niet meer bewegen door het aanspannen..

Zou het niet zo kunnen zijn dat hij een spelletje met je speelt? Ook voor zondag leek de realtie behoorlijk, maar schijn bedriegt. Ik hoop dat het écht heeft geholpen, en dus geen spelletjes met je uithaalt.

Of het angst was, merk je gauw genoeg, namelijk zondagmiddag. Gaat hij er dan weer niet in, zal dat dus komen doordat de heenreis hem niet is bevallen. Hopelijk is dat dus niet het geval, zodat jullie deze ´behandeling´niet hoeven te herhalen.

Richtje schreef dat Tiko het nu snapt, dat hij de trailer in moet. Deed hij dat voorheen niet dan? Dat lijkt me wel, anders was deze methode ook onterecht, bij onbegrip dient geen zweep aan te pas te komen.

Mi8sschien is het verstandig een punt achter dit topic te zetten? Zoveel mensen, zo veel meningen. Ik denk dat het goed is dat Myrthe voor haar zelf heeft uitgemaakt wat ze wil, wat ze dus niet wist voor ze dit topic bgeon, anders had zij zelf wel uit kunnen maken of zij dit halster wou gebruiken of niet. Toch al een stap verder. Ik denk dat we elkaar manieren en meningen moeten respecteren, we hoeven er niet mee eens te zijn, natuurlijk niet, maar het respecteren is iets anders. Ik denk dat Myrthe Tiko het beste kent, en ieder zijn paard, dus dat de eigenaar het best weet welke methode.

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:34

En nog een kleine aanvulling.. Wat zou het toch fijn zijn als onze paarden een ahndleiding schreven.. Tevaak loop je tegen dingen en methodes die 2 kanten hebben.

NH bijvoorbeeld.. Een vriendlijke manier, maar is dat wel zo? Is de duidelijkheid en het leiderschap niet te verwaterd? Zonder leiderschap heb je geen relatie, in elk geval geen veilige..

De geweld-methode, om het zo maar te noemen, vopor het oog onvriendlijk maar wel erg natuurlijk, wat Myrthe al schreef, zo corrigeren de hengsten van een kudde hun groep.

De tussenmoot.. wellicht de meest interessante, een mengeling van beiden. Myrthe volgt dat, voor zover ik weet, in grote lijnen. Vriendelijke omgang, maar ook duidelijkheid. Op sommige punten misschien te grof, of juist niet, maar het lijkt zo een fijne manier.

Heeft er misschien iemand zó´n goede communicatie met zijn paard dat deze persoon ons wel even gaat leren wat een paard nou wilt?? Help de mensen!! Knipoog Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 17:52

Het gezegde 'Zachte heelmeesters maken stinkende wonden' is maar al te waar in de omgang met paarden!
Als een paard bang is, dan pas je geduld toe. Zeikt een paard dan mag er best opgetreden worden en indien nodig hard ook!

Nulla tenaci invia est via

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 21:04

Tiko liep voorheen altijd redelijk makkelijk de trailer in, er is niets gebeurt en nu wil hij opeens niet meer. En het is echt niet willen en geen onbegrip of angst. Mandy, ik bedoelde niet dat hij eerst niet snapte dat hij de trailer in moest, maar als hij geen zin had deed hij het gewoon niet, en nu begrijpt hij (is hem duidelijk gemaakt) dat dat zo niet werkt, maar dat hij gewoon moet doen wat wij van hem vragen.
En even voor poohbeer en #Ymke#, dit is normaal ook echt niet de manier waarop wij met TIko omgaan, maar het was heel duidelijk niet willen en we hebben al zoveel uren met geduld geprobeerd zonder effect. Nu hebben we één keer geweld gebruikt (klinkt erger dan het is) en nu loopt hij zonder problemen elke dag de trailer in. Dan is dit naar mijn idee toch echt een betere oplossing. Hoewel ik het sowieso met jullie eens ben als het om een jong / bang / onervaren paard gaat. Dan zou dit absoluut een hele slechte manier van aanpak zijn.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 22:38

Ik begrijp het hoor, kijk wat je ermee hebt bereikt.. Als een almmetje volgt hij jullie, inderdaad lijkt er geen angst aan te pas te komen. Maar, het is niet mijn manier.. Kun je je deze reactie´s niet voorstellen? Als je een topic zou lezen met als onderwerp ´ik heb mijn paard de trailer ingeslagen´, zou je net zo reageren, toch?

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 22:42

Hij loopt nou goed de trailer in?? Ook zonder hengstenketting?? Dan is het toch opgelost.

En margreet ik ben het met je eens als een paard met je speelt moet je optreden en hard ook je moet duidelijk laten weten waar hij staat en dat kan soms een hevige strijd zijn had ik het begin mret mijn pony ook nu zijn we vrienden bwvs ik wil niet zeggen dat het altijd goed gaat maar ze heeft donders goed door dat ik de baas ben.
Paarden testen af en toe eens of je nog wel bij les bent en of ze misschien een stapje verder kunnen gaan en dan gaat het mis als je dingen toe laat!!
Als hij met je speelt moet je hard op treden als ie bang is moet je niet met hem gaan vechten want dat heeft geen zin.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 18:00

Ik kan me de reacties idd ook wel voorstellen. Misschien zou ik een tijdje geleden (nu niet meer, denk er nu anders over) ook wel zo gereageerd hebben.
Maar het is duidelijk dat hij het nodig had, en nu is hij helemaal in de omgang weer wat makkelijker geworden, met gewoon met hem wandelen enzo.
SAKKIA, hij loopt nu gewoon met een halster en touw en een beetje voer (dus zonder ketting en / of zweep) de trailer in, ik kan hem nu helemaal in mijn eentje in de trailer zetten, ik loop er naar toe en hij loopt zo in éé keer met me mee de trailer in. Het heeft dus zeer goed geholpen!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers