bijten, hoe afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:04

runningkawa"]
[quote="pferdtje"][quote="runningkawa schreef:
En vergeet niet dat wij nooit, maar dan ook nooit de paarden taal kunnen spreken, dus het paard zal maar aan ons mensen taal moeten leren wennen.


Hier ben ik het niet mee eens met je lichaamstaal kan je wel degelijk Paardentaal spreken dat gebruik ik vooral met freestyle maar ook met rijden. Wat veel mensen fout doen en ik hier ook weer in terug zie is dat je een paard gaat vermenselijken dan krijg je de meest rare situaties. Je moet het paard paard laten en jezelf mens maar om met je paard te kunnen communiceren moet je wel degelijk de paarden taal spreken hoe weet je anders wat je paard bedoelt op het moment dat hij of zij je wat wil vertellen. Paardrijden en met paarden om gaan hangt af van communicatie maar hoe wil je communiceren als je de paardentaal niet begrijpt?
[/quote]

Ik denk eerder dat een paard zo slim dat hij ons begrijpt.
Wij maken hem duidelijk door een trekje hier een plukje daar wat we willen.
Maar uiteindelijk noem ik dit geen paardentaal.
Paarden begrijpen ons veel beter dan wij hen.

Natuurlijk zie ik ook aan een paard zijn uitdrukkingen wat hij bedoelt.
Maar ken jij alle uitdrukingen van een paard?
Nou ik niet en Emiel voest ook niet.
Het enige wat hij doet is strand zijn tegen over zijn paard.
Altijd hetzelfde doen. Consequnt zijn.
En die herhaling, het eerlijke consequente is wat een paard begrijpt.

Als ik verder een kudde in de wei zie, kan ik daar veel uithalen, maar ik besef daarmee ook dat ik nooit een paard zal zijn en dat ik ook nooit hun taal echt kan spreken.
En dat vind ik met freestyle wel dat dat te veel vertelt word naar de mens, misschien omdat wij mensen wel de droom hebben om met de dieren te kunnen praten?
[/quote]

Tuurlijk begrijpt een paard ons vind je het gek zelfs met veel geweld zou een chinees begrijpen wat je bedoelt
Maar je kan op zijn minst proberen een beetje met je gevoel te werken inplaats van met alle verhaaltjes uit de boeken enz.
Ik heb met dat freestyle een nieuwe manier ontdekt van met paarden omgaan. Samen met dat freestyle gebruik ik ook "de normale"manier van met paarden om gaan en dingen die je in de praktijk ooit opgedaan hebt je neemt een beetje van alles om tot het perfecte resultaat te komen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:22

pferdtje"]
[quote="Steef schreef:
Ik heb ooit een keer iets gelezen van een of andere free-style meneer die zei dat NH en dat soort dingen niet voor echte paardenmensen waren maar meer voor mensen die een paard hebben maar geen paardenmensen zijn. Dat soort mensen zijn er heel erg veel en daarvoor is freestyle uitgevonden.

Ennem, die freestyle mevrouw hier. Leg eens uit: hoe los jij het op als een paard je bijt?


Wat versta jij onder geen paardenmens zijn dan? zo iemand die zonder hulpteugels en sporen rijdt zo iemand die het paard de kans geeft om paard te zijn zo iemand die niet alle smeerseltjes en dingetjes in zijn kast heeft staan zo iemand die zijn paard probeert te begrijpen zo iemand die zijn paard in zijn waarde laat en niet als mens pobeert te behandelen! zijn dat geen paardenmensen?

En bij mij is bijten heel erg makkelijk op te lossen gewoon meppen (1x geen 10x) en daarna gewoon weer verder gaan waar je gebleven was

[/quote]

Tjee, hoe leg je in godsnaam uit wat niet paardenmensen zijn? Wie helpt er?


Citaat:
En bij mij is bijten heel erg makkelijk op te lossen gewoon meppen (1x geen 10x) en daarna gewoon weer verder gaan waar je gebleven was


Dit bedoelde ik, en andere ook. Zo los je zoiets op IMO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:37

Steef, een kleine poging: de niet-paardenmensen dat zijn mensen die niet in staat zijn gevoel met een paard te ontwikkelen. Mensen die na moeten gaan denken en de boeken er op na moeten slaan om te weten wat goed is voor een paard. Heel vaak zie je dat ze niet van nature een 'relatie' aan kunnen gaan met een paard omdat ze het dier niet aanvoelen. Mensen die vooral veel moeten redeneren over hoe en wat en zich juist niet kunnen aanpassen aan het paard.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:01

Ik ben het met je eens lovely maar het is ook zo dat het tussen bepaaldmensen en paarden niet gaat maar dat kunnen wel echte paarden mensen zijn. Je bent een paardenmens als je paarden begrijpt in de dingen die ze soms doen en daar dan naar gaat handelen.
Ik moet zeggen dat ik er ook weleens de boeken er op na moet slaan maar dat is maar heel zelden als ik het echt niet meer weet.
Mijn pony heeft respect voor mij en ik voor haar en daar horen de nodige ruzies bij. Waar een vriendschap is tussen 2 is ook ruzie
Dus als een paard bijt moet je hem gewoon een flinke knal verkopen en niet te bang zijn.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

bijten...direct afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:07

Mijn paard bijt mij nooit, maar ze zat wel altijd mijn vriend te klieren voor aandacht (hoef op zijn voet, bijten etc). Totdat hij haar 1 keer nog dezelfde seconde een stomp had gegeven. Direct afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 17:17

Sakkia, een boek raadplegen kan nooit kwaad hoor, dat doet iedereen denk ik wel. Hier staat ook een complete bibliotheek die regelmatig geraadpleegd wordt. Hoe meer informatie hoe beter toch?
Maar,de echte paardenmensen doen denk ik het allermeeste nog op gevoel en dan ook goed.
En niet elk paard past bij ieder mens en vice versa, het moet wel klikken natuurlijk. Als het wel klikt hoeft het niet altijd over rozen te gaan, goede ruzie kan geen kwaad.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 19:16

Nou en met freestyle ontwikkel je juist dat gevoel! Dus wat zegt die meneer van het NH dan voor domme dingen?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 22:18

Meestal is het ook zo dat als er iets voorvalt dat ik eerst doe wat mij het beste lijkt en daarna als ik ga twijvelen vraag ik even iemand anders wat die er van vind.
Je hebt al gevoel voor paarden als je ziet dat een paard wat heeft dat je ziet dat hij kreupel loopt of zich niet lekker voelt maar dan niet alleen bij die van je zelf maar ook bij andere paarden. Dat je let op wondjes en mok allemaal van dat soort dingen die moeten automatisch gaan dat moet je kunnen zien.
En ik moet zeggen dat ik mijn pony vandaag iets deed wat ik niet wou en dat ik haar hard geslagen heb op het hoofd het ging zo hard dat mijn hand er pijn van deed maar zij deed haar hoofd niet eens ophoog of draaide weg ze wist niet waar het zo snel vandaan kwam. Ze is de hele avond zo braaf geweest zelden meegemaakt.

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-02 14:49

verkopen ben je er ook vanaf

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-02 21:04

muurbloempje schreef:
verkopen ben je er ook vanaf

jaja.. Lips are sealed

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 07:32

Ik heb dus inderdaad gehoord dat paarden kopschuw worden als je hen een dreun op de neus verkoopt maar dat zal dan wel niet met alle paarden zijn. DC heeft het wel eens geprobeert. Ik heb haar een klap op de hals gegeven en streng "NEE" gezegt. Nu doet ze het niet meer.