bijten, hoe afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 18:05

Als hij echt bijt, idd een keer goed boos worden.
Is het meer een beetje happen (vaak spelen) kun je ook terug happen, pak zijn onderlip vast en knijp erin.
De meeste paarden houden dan wel op, Tiko was alleen zo'n onmogelijkbeest dat dat wel een leuk spelletje vond, en je echt begon uit te dagen, dus happen en dan echt zo staan van 'hap dan terug'.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 19:09

in zen oor zie mij al midden op de weg staan en men pony in zijn oor bijten hahaha

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 19:42

ik ben ook een voorstander van de 'dierenbeulen' en bijten is een goeie oplossing alleen een beetje harig.
irish heeft weleens de neiging om te bijten vooral met aansingelen maar sla haar dan niet maar zeg: pas erop! met een boze stem en ze doet gelijk niks meer(ze heeft zeg maar een grote mond maar een klein hart)
ze wilt weleens aanvallen naar andere paarden(mer rijden) geen pardon een tik met me zweep of een schop met me sporen! dat mag ze echt niet!

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 19:51

niet al te hard natuurlijk, maar ze voelt hem wel, bij mij weet ze dat het niet mag dus ze doet het ook niet!!

piggie!!!!
Berichten: 318
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 21:55

mijn paard is een beejte ongevoelig voor straf (slaan) bij sommig gedrag negeer ik het. Als hij bijt, zeg ik eerst met een boze stem : Pas op, ofzo. Als hij dan nog niet ophoudt sla ik hem. ik heb hem gewaarschuwd. En ik vind dat als je slaat, niet slecht bent, je bent alleen eerlijk tegenover je paard. je bent pas slecht als je hem straft voor iets wat hij niet doet. onterecht. en als hij iets goed doet, belonen. hoeft niet altijd emt een snoepje, maar een 'klopje op de hals' of 'braaf' is ook genoeg.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-02 22:08

is dit nou zo moeilijk op te lossen? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 02:58

Heeft iemand er al aan gedacht dat je paard terugbijten gevaarlijk is voor jezelf? Met een heel klein beetje pech kost het je je gebit op de koop toe. Als je dan perse je paard niet wilt slaan, zet dan je nagels in zijn vel en draai het een slag om, dat lijkt nog het meest op bijten.
Als een paard mij bijt, dan kan ie net zo veel hijsen krijgen totdat de boodschap duidelijk is. Mijn paard heeft het 1 keer gedaan, doet ie echt nooit meer hoor, neem dat maar van mij aan. Daar wordt geen paard kopschuw van, kopschuw worden ze van klappen die niet terecht zijn, of van heel andere dingen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 03:33

je paard mag best weten dat jij het bent die hem corrigeert na dat hij bijt ik bedoel als hij jou bijt en hij word daarop gecoorigeert weet hij wel weer oja , mag niet van de baas
ik heb er in ieder geval nog nooit een paard kopschuw van gehad hoor ,van een knal voor zijn kop
als je 1 of 2 keer een goede tik geeft is het afgelopen met het gesodemieter en ben je er vanaf, hij mag best weten wie het voor het zeggen heeft

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 10:58

mijn hengst geeft er niks om maar ja daarom is het een hengst é!
maar hij bijt gewoon door.
ik loop vaak met een hoofdstel.
met bit dan heeft ie iets minder te vertellen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 11:26

je kunt zeggen wat je wilt, maar mijn paard op z'n kop slaan nooit. dat doen paarden ondeling ook niet, dus helemaal begrijpen doet hij het nooit en dan weet ik dat jullie gaan zeggen van wel, maar ik geloof daar niet in.
dat is net als boos worden tegen een nederlander die alleen naderlands kent in het japans en hem dan een tik verkopen. dat zal hij nooit helemaal begrijpen en dan is het een mens kan dus zijn zonde over denken.
slaan naar het hoofd no way.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 13:18

Als een japanner tegen me scheld begrijp ik toch heel goed dat dit geen vriendelijke taal bedoeld is, en dat ik in zijn ogen iets niet goed gedaan heb.
Dus dat is precies hetzelfde
Dus niet zo ziemelen met die paarden, maar als het nodig is aanpakken, ze zijn niet van porcelein!!

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 13:57

Ga op het hek van de wei of bak zitten en observeer eens een stel paarden wat gebeurt er als er gebeten word? Er word terug gebeten (echt niet aan te raden!) of geschopt.

Mijn actie als ik gebeten word: Een flinke mep geven. Zelfs Valento krijgt een flinke hengst als het moet.

Bijten is niet aan te raden omdat het indderdaad je hele gebit kan kosten. wil je dat toch bijten gebruik je kiezen en spoel daarna de haren uit je mond.
Schoppen wil ook wel eens werken ik ben er alleen niet echt een voorstander van aangezien je paard soms nogal gevoelig kan reageren op een schop.

Maar ik vind wel dat je een paard moet aan paken op het moment dat hij of zij je bijt want dat doet een ander paard ook.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 16:56

ja!

bedankt ik ga het meteen uitproberen nee hoor haha.
pak um gewoon goed aan .

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 17:58

runningkawa schreef:
Als een japanner tegen me scheld begrijp ik toch heel goed dat dit geen vriendelijke taal bedoeld is, en dat ik in zijn ogen iets niet goed gedaan heb.
Dus dat is precies hetzelfde
Dus niet zo ziemelen met die paarden, maar als het nodig is aanpakken, ze zijn niet van porcelein!!


maar je weet nog steeds niet wat je fout heb gedaan, dus daar word je uiteindelijk toch onzeker van. hij moet toch leren wat hij niet meer mag doen Verward

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 18:41

Ik vind dat je een paard best mag slaan en ook wel op zijn hoofd je moet het wel zo doen dat het snel gaat en dat hij niet zo snel weet waar het vandaan komt dan worden ze ook niet kopschuw.
Een paard mag jou gewoon niet bijten en dat moet hij weten ook en dat mag die dan ook voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:02

phoenix4ever"]
[quote="runningkawa schreef:
Als een japanner tegen me scheld begrijp ik toch heel goed dat dit geen vriendelijke taal bedoeld is, en dat ik in zijn ogen iets niet goed gedaan heb.
Dus dat is precies hetzelfde
Dus niet zo ziemelen met die paarden, maar als het nodig is aanpakken, ze zijn niet van porcelein!!


maar je weet nog steeds niet wat je fout heb gedaan, dus daar word je uiteindelijk toch onzeker van. hij moet toch leren wat hij niet meer mag doen Verward
[/quote]

100% zeker te weten dat hij echt wel weet wat hij fout deed.
Paarden worden zoals gezegt (kop)schuw als je ze onredelijk slaat.
OP het moment dat een paard mij bijt krijgt hij een knal net waar ik hem raken kan, is dat toevallig zijn hoofd, dat is dan zijn probleem.
Een paard in de kudde slaat ook net waar het uitkomt hoor, en mikt ook niet alleen op vlezige stukken.
En als ik op een hardst sla is dat een aai van een paardeslag.

En vergeet niet dat wij nooit, maar dan ook nooit de paarden taal kunnen spreken, dus het paard zal maar aan ons mensen taal moeten leren wennen.
Als ik een maand of 3 in china zit snap ik ook wel wat ze bedoelen Lachen en zal ik zeker enkele uitdrukkingen die steeds naar mijn hoofd gesmeten worden wel ergens mee kunnen asocieren.

Ik heb al met heel wat jonge paarden te maken gehad, en er is er nog geen 1 (kop)schuw geworden, en ze kwamen nog allemaal de wei uit als ik ze om wat voor reden dan ook nodig had.
En allemaal hebben ze ook wel eens klappen van me gehad.
Maar daarbij ben ik wel eerlijk en consequent.
Dus bijten laat ik niet de ene keer wel toe en de andere keer niet, dan snappen ze het idd niet.

Ik heb 1 motto en dat is:
Paard lief= ik lief
paard niet lief= is ik ook niet lief.

Hebben ze nog alemaal gesnapt.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:10

runningkawa schreef:
En vergeet niet dat wij nooit, maar dan ook nooit de paarden taal kunnen spreken, dus het paard zal maar aan ons mensen taal moeten leren wennen.


Hier ben ik het niet mee eens met je lichaamstaal kan je wel degelijk Paardentaal spreken dat gebruik ik vooral met freestyle maar ook met rijden. Wat veel mensen fout doen en ik hier ook weer in terug zie is dat je een paard gaat vermenselijken dan krijg je de meest rare situaties. Je moet het paard paard laten en jezelf mens maar om met je paard te kunnen communiceren moet je wel degelijk de paarden taal spreken hoe weet je anders wat je paard bedoelt op het moment dat hij of zij je wat wil vertellen. Paardrijden en met paarden om gaan hangt af van communicatie maar hoe wil je communiceren als je de paardentaal niet begrijpt?

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:10

ik zou een klap in z'n nek geven of een tik op z'n neus en dat doet dan echt nog niet boveel pijn bij hem als het bij jou doet als je paard hard bijt.
In het oor bijten leert ie misschien ook wel van maar ik ken toch redelijk veel paarden waarbij je dan eerst even een krukje zou moeten halen, daarbi jlijkt het me ook bijzonder smerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 19:15

pferdtje"]
[quote="runningkawa schreef:
En vergeet niet dat wij nooit, maar dan ook nooit de paarden taal kunnen spreken, dus het paard zal maar aan ons mensen taal moeten leren wennen.


Hier ben ik het niet mee eens met je lichaamstaal kan je wel degelijk Paardentaal spreken dat gebruik ik vooral met freestyle maar ook met rijden. Wat veel mensen fout doen en ik hier ook weer in terug zie is dat je een paard gaat vermenselijken dan krijg je de meest rare situaties. Je moet het paard paard laten en jezelf mens maar om met je paard te kunnen communiceren moet je wel degelijk de paarden taal spreken hoe weet je anders wat je paard bedoelt op het moment dat hij of zij je wat wil vertellen. Paardrijden en met paarden om gaan hangt af van communicatie maar hoe wil je communiceren als je de paardentaal niet begrijpt?
[/quote]

Ik denk eerder dat een paard zo slim dat hij ons begrijpt.
Wij maken hem duidelijk door een trekje hier een plukje daar wat we willen.
Maar uiteindelijk noem ik dit geen paardentaal.
Paarden begrijpen ons veel beter dan wij hen.

Natuurlijk zie ik ook aan een paard zijn uitdrukkingen wat hij bedoelt.
Maar ken jij alle uitdrukingen van een paard?
Nou ik niet en Emiel voest ook niet.
Het enige wat hij doet is strand zijn tegen over zijn paard.
Altijd hetzelfde doen. Consequnt zijn.
En die herhaling, het eerlijke consequente is wat een paard begrijpt.

Als ik verder een kudde in de wei zie, kan ik daar veel uithalen, maar ik besef daarmee ook dat ik nooit een paard zal zijn en dat ik ook nooit hun taal echt kan spreken.
En dat vind ik met freestyle wel dat dat te veel vertelt word naar de mens, misschien omdat wij mensen wel de droom hebben om met de dieren te kunnen praten?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:03

Ik heb ooit een keer iets gelezen van een of andere free-style meneer die zei dat NH en dat soort dingen niet voor echte paardenmensen waren maar meer voor mensen die een paard hebben maar geen paardenmensen zijn. Dat soort mensen zijn er heel erg veel en daarvoor is freestyle uitgevonden.

Ennem, die freestyle mevrouw hier. Leg eens uit: hoe los jij het op als een paard je bijt?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-02 22:07

phoenix4ever schreef:
wat je ook doet sla hem nooi, nooit tegen zijn hoofd. kun je beter in zijn oor bijten.
mijn oplossing werk omdat het paard niet weet dat jij het doet, maar wel het verband legt met het bijten en jou dus nooit met iets slechts zal associeren, maar goed het is jou paard.
tip sla je met toch doe het dan met je platte hand onder de buik.
Ja hoor, en wanneer jij hem drie trappen tegen zijn kogel hebt gegeven, kun je hem 3 maanden op rust zetten omdat hij stokkreupel is... Frusty

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 02:23

phoenix4ever schreef:
wat je ook doet sla hem nooi, nooit tegen zijn hoofd. kun je beter in zijn oor bijten.


Dan zal ik eerst een ladder moeten halen want zo hoog kan ik niet springen Pling . En dan nog...tegen de tijd dat ik die ladder heb gehaald ben ik alweer een paar minuten verder dus associëert hij dat niet meer met z'n eigen gedrag.

Nee hoor, ik doe dat heeeeel anders. Ik zeg foei en om dat te benadrukken hef ik ook nog eens mijn wijsvinger. Nou...daar heeft ie niet van terug hoor!
Doet ie het nog een keer dan zet ik mijn woorden wat kracht bij. Foei foei foei!!! Stout paard!! Nou, dat helpt zeker! En als ie het dan nog niet snapt dan keer ik hem zwaar beledigd mijn rug toe en loop de stal uit! Boos!

Ben je mal!! Ik heb maar één reactie. En dat is een hoek van heb ik jou daar. Daarna nooit meer last gehad. En weet je,..hij is niet eens kopschuw.

Kijk eens in een roedel. Als de één ongewenst gedrag vertoont dan wordt ie wel zo ongenadig hard afgestraft dat ie het nooit meer doet. En zo'n correctie is zo hard dat je dat nooit kan evenaren met 1 manpower.
Ja, 10 van die kleine klapjes die maken hem kopschuw.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 10:58

wie is die freestyle mevrouw mevrouw hierdan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 13:38

Citaat:
Kijk eens in een roedel. Als de één ongewenst gedrag vertoont dan wordt ie wel zo ongenadig hard afgestraft dat ie het nooit meer doet. En zo'n correctie is zo hard dat je dat nooit kan evenaren met 1 manpower.
Ja, 10 van die kleine klapjes die maken hem kopschuw


Helemaal mee eens.
Die mugge kracht die wij hebben, stelt niks voor.
Als je hem meteen straft op het moment dat hij het verkeerd doet weet hij dat verband echt wel te leggen.

Zoals ik boven al ergens schreef heb ik nog nooit een paard wat ik reed kopschuw gekregen.
Dat komt alleen als je oneerlijk bent.

Verder lijkt het in deze berichten dat ik niks anders doe dan een paard aframmelen, maar dat is niet zo hoor.
Ik beloon ook heel erg veel.
En daarom weten ze ook heel erg goed dat als ik sla, dat ze wel heeeel erg fout zaten.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-02 14:00

Steef schreef:
Ik heb ooit een keer iets gelezen van een of andere free-style meneer die zei dat NH en dat soort dingen niet voor echte paardenmensen waren maar meer voor mensen die een paard hebben maar geen paardenmensen zijn. Dat soort mensen zijn er heel erg veel en daarvoor is freestyle uitgevonden.

Ennem, die freestyle mevrouw hier. Leg eens uit: hoe los jij het op als een paard je bijt?


Wat versta jij onder geen paardenmens zijn dan? zo iemand die zonder hulpteugels en sporen rijdt zo iemand die het paard de kans geeft om paard te zijn zo iemand die niet alle smeerseltjes en dingetjes in zijn kast heeft staan zo iemand die zijn paard probeert te begrijpen zo iemand die zijn paard in zijn waarde laat en niet als mens pobeert te behandelen! zijn dat geen paardenmensen?

En bij mij is bijten heel erg makkelijk op te lossen gewoon meppen (1x geen 10x) en daarna gewoon weer verder gaan waar je gebleven was