leerverzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-01 05:55

Ik vroeg me af hoe vaak jullie het leer invette en waarmee Verward
Ik ver het het om het half jaar in met zaldelzeep en bijenwas.
Me hoofdstel gaat in de olie.
kim Party!!

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 08:15

Heb net zaterdag weer vloeibare leerzeep gekocht en leerolie.
Heb 7 (!!) hoofdstellen en 2 zadels ingevet en geolied.
Misschien tijd om wat spulletjes te verkopen. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:21

Ongeveer 1x per maand met zadelzeep en daarna vluchtig met lederbalsem.
En twee keer per jaar met leerolie (ook dan eerst schoonmaken met zadelzeep). Ik gebruik de olie niet vaker, omdat dat heel slecht schijnt te zijn voor de stiksels van je tuig, en balsam is minder slecht, zeggen ze in de ruitersportzaak.

Sonja

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:22

Ja klopt, heb ik ook wel eens gehoord. Dus de volgende keer wissel ik de olie ook af met balsem.
En hoe vaak ik mijn leer schoonmaak en invet: dat hangt er vanaf hoe het eruit ziet. Als het wat vies en hard wordt smeer ik het weer lekker in en kan het weer een paar maandjes mee.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:23

bij Gerald worden de hoofdstellen in ieder geval elke zaterdag gedaan met zeep en 1 keer in de maand met olie. Volgens mij maakt hij ze elke keer na t rijden schoon met zeep als ie er tijd voor heeft. Best heel vaak dus.

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 09:42

Op heel veel stallen zoals maaike zegt worden ze aan het eind van de dag schoongemaakt. Invetten gebeurt dan niet zo heel veel.
Ik maak meestal schoon wanneer nodig is en invetten doe ik meestal direct erna. (1 x in de maand oid)
Groetjes!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 11:32

In principe....die ik de ene week m'n zadel en de andere week m'n hoofdstel. Dus elk weekend iets. Maar de laatste tijd schiet het er meestal bij in....
Ik doe dan btw zadelzeep en lederolie.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 12:56

Oeps, dat ligt er aan wanneer ik wedstrijden heb. En vooral bij viertal of achttal krijgt alles een goede beurt. Bloos Bloos
Maar alles ziet er goed uit, anders pak ik tussendoor ook nog wel eens een doekje, maar dat is bijna nooit.
Als mensen die verstand van leer hebben mijn spullen zien zeggen ze ook altijd dat het in goede conditie is. Verward (zelfreinigend denk ik)
Als ik eerlijk moet zijn is mijn dure stan en trens hoofdstel er het minst aan toe, maar dat hangt ook al 3 jaar in mijn slaapkamer. Misschien moet ik die een gaan gebruiken en verzorgen.
Misschien om het een betje goed te maken, na hetrijden maak ik altijd mijn bit heel goed schoon en als er dan schuim op het leer zit, spoel ik dat er ook even met water af. Party!!

Navragen is beter dan afvragen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:24

Ik maak het alleen schoon met Stubben zadelzeep en daarna zo'n glansspulletje erover. Geen vet of olie ofzo, daar wordt het zo smerig vochtig van. Alleen nieuwe spullen leg ik een nacht in de olijfolie. Mijn rijlaarzen doe ik met Kiwi schoensmeer die ik in brand steek. Daarna opwrijven en ze glimmen weer! Rijlaarzen moet je trouwens nooooooooit met zadelzeep schoonmaken, maar alleen met water anders worden ze heel dof.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:41

1 keer in de maand met Kieffer zadelzeep en lederolie. Maar kan iemand wat meer vertellen over die balsam?

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:44

Wij ook 1 keer in de maand met zadelzeep en leerolie.Maar ik denk dat ik toch die balsem ga proberen. Haha!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 16:39

In de winkel waar ik mijn Kieffer gekocht heb werd mij verteld het zadel elke week met een "opblinkmiddel" te doen, zoiets je gebruikt voor je schoenen en 1x in de twee maanden een grondige beurt met Kieffer bijenwas.
Mijn Stubben zadel doe ik met olie wanneer het nodig is, zo ongeveer 4 à 5 keer per jaar.
Mijn hoofdstel doe ik afwisselend met dat "opblinkmiddel" en met olie. Maar ik denk erover om voortaan ook de Kieffer bijenwas te gebruiken voor mijn hoofdstel.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 16:55

Ik doe gewoon als ik zin heb hihi.. Gewoon als te merken is dat het nodig is doe ik het. Dan maak ik m'n hoofdstel helemaal goed schoon en dan vet ik hem in meer niet..
M'n zadel is van kunststof dus die hoef ik niet te vetten. Ik maak mijn zadel wel altijd schoon met Kunststof-reiniger. errug fijn.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 17:49

Zo 1 x in de maand hoofdstel+ zadel met zadelzeep en vet of als het er vies uit ziet de leren halsters 1x inde maand vetten 1x in de week met zadelzeep en de rest van t tuig(wordt nauwelijks gebruikt) 1x per half jaar

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 18:15

In het begin deed ik elke week mijn tuig. Maar nu hangt het er een beetje vanaf hoeveel tijd ik (of ik te lang heb gereden of niet) maar gemiideld nog eens per maand. Dan gebruik ik eigenlijk alleen zadelzeep. Zo'n 2x per jaar vet ik het dan ook nog goed in (met leerbalsem). Het tuig dat ik voor het mennen gebuik wordt iedere keer na gebruik goed onder de tuinslang afgespoeld. Af en toe schoongemaakt met zadelzeep en 1 a 2 x per jaar in de balsem gezet. Mijn rijlaarzen maak ik na elk gebruik schoon met een sloffe doek en zeer regelmatig met zadelzeep.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 21:39

Jeeeetje, wat doen jullie dat vaak zeg!
Ehm, ik heb denk ik 3x in het jaar een grote alles schoonmaak beurt. Waarvan 1x voor de marathon, 1x vlak voor de winter en 1x in het voorjaar. Zo ongeveer.
Maar dan wordt het uitgebreid schoongemaakt en ingewreven. Daarna laat ik het een tijdje rusten. Kan het lekker intrekken en dan poets ik het nog uit.
Maar zeker niet iedere week, heb ik niet zo'n zin in!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 19:06

Voor een wedstrijd maak ik mijn tuig altijd schoon met Stubben zadelzeep. Ik gebruik nooit vet of olie voor een wedstrijd want dan krijg je van die vlekken op je rijbroek en zadeldekje. Invetten doe ik eigenlijk haast nooit. Als je je tuig regelmatig gebruikt en goed schoonmaakt met zadelzeep blijft het vanzelf soepel. Ik denk dat ik maar 1 keer in de 2 maanden invet ofzo en dan met stubben Hamanol.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 17:38

volgens mijn zaldelmaker is olie en dergelijke erg slecht voor het leer. Alleen pure bijenwas voedt het leer zonder dat het verslapt.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 12:11

hoi
ik doe ongeveer 1 x in de week men zadel en hoofdstel met zeep af.Behalve als ie veel gezweet heeft doe ik het meteen af.En de singel doe ik bijna elke dag met vloeibare zeep af.
Verder olie ik ongeveer 1 x in de maand alles in.En tot nu toe zijn de stiksels nog heel.Ik droog alles wel goed na.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 12:50

Ik doe mijn zadel en hoofdstel ongeveer 1 keer per drie weken, of 1 keer per maand. Ik doe het altijd met olie. Trekt lekker in. De eigenaar van de ruitersportzaak heeft me olie geadviseerd voor het zadel, maar ik heb inderdaad als een van anderen gehoord dat het stiksel daarvan zou loslaten...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 21:15

hai!
Ik doe als ik er tijd voor heb elke week mijn zadel en hoofdstel met zadelzeep of ledervet. Mijn zadel en hoofdstellen blijven er heel erg mooi bij. Moet ik alleen wel zeggen dat he er op dit moment een beetje bijin schiet!Heb veels teveel te doen haha. Nu doe ik het ongeveer elke drie weken en dat gaat ook goed. En natuurlijk zorg ik dat het schoon is voor een wedstrijd. Ik heb erg veel schik met Effax ledervet.Groetjes van Ilona.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 22:34

tja, ik heb een kunstof zadel, dus daar heb ik geen last van.
Hoofdstel/halster/wagentuig wanneer het nodig is. Eerst met zadelzeep (zo'n oranje blok) en dan vet/olie erop. Het is een oranje fles, met zwarte dop en zwarte letters. Het is eigenlijk geen olie (te dik) maar ook geen vet (is wel vloeibaar)

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 12:27

ff beetje offtopic...ik doe altijd wel m'n laarzen met zadelzeep, en ze glimmen perfect! Ikkrijg daar vaak complimentjes voor, van hoe krijg jij je laarzen zo...met zadelzeep dus.....misschien ligt het aan het merk ofzo?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 12:38

Sorry ik ga ook even off-topic..
Rieja, heb je leren of rubberen laarzen?

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 19:20

ik gebruik stuebben zadelzeep(vloeibare en echte zeep), daarna vet ik het in met stuebben hamanol.
ik doe dit alleen wanneer het nodig is want ik heb echt een hekel aan tuig poetsen(moet voor mn werk minimaal 1x in de week alle zadels poetsen+ hoofdstellen zo'n 5 zadels en ik weet niet hoeveel hoofdstellen Misselijk )
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, sassycas, Trendiction en 41 bezoekers