nat bix

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

nat bix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 15:38

Tsja, kom vanmorgen op het land staat de bixton open Boos!
Ik heb gistermorgen bix gevoerd en weet heel zeker dat ik hem heb dichtgedaan en mijn medehuurster heeft er ook niet aangezeten.
Nu was het dus ingeregend en is een klein gedeelte van de bix gaan opzwellen. Ik heb het vanmorgen maar gewoon gegeven maar kan het kwaad om dat te voeren??? Het was dus niet zeiknat maar gewoon vochtig en uitgezet.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:41

voor een keer niet denk ik, maar het kan wel degelijk koliek tot gevolg hebben. kan het beter zeik zijn dan een beetje, maar nat bix moet je nooit geven.
hou ze gewoon even in de gaten.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 15:47

je kan het daarna wel weggooien want het gaat heel snel schimmelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 16:07

Idd, meteen het natte biks uit je ton halen, anders staat er morgen een wit-groenig vachtje op....
Natte biks kan zorgen voor proppen in de slokdarm. Je kunt er dan nog beter een dunne slobber van maken.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:09

Wat een onzin dat natte biks koliek kan geven en proppen e.d.. Wat denk je dat er met die biks gebeurt op het moment dat je paard het in z'n mond krijgt en er speeksel bij komt?! Juist, dan wordt het ook nat... En in z'n maag en darmen is het ook niet bepaald droog hoor. En wat te denken van al die paarden die hun biks graag in de drinkbak soppen.

Het is alleen niet echt goed voor de kwaliteit van de biks in de ton, dat gaat heel snel schimmelen als er vocht bij komt en dat is wel slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 17:12

Er staat KAN niet ZAL.... Haha!
Sommige paarden kauwen minder goed als de biks al nat of vochtig is, waardoor ze zelf te weinig speeksel aanmaken. En dan KUN je slokdarmverstoppingen krijgen.
Geen onzin dus.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 18:06

he ik ken een paard die alleen maar natte biks kreeg vanwege zijn tanden niks aan de hand dus maar misschien dat het wel gaat schimmelen na een tijdje ja

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 22:29

guido heeft een keer slokdarm verstopping gehad en daarna nog een paar keer in een wat lichtere vorm. mn DA adviseerde me juist om zn bix nat te maken zodat het al uitzette voordat het met speeksel in aanmerking kwam. maar inderdaad als het nat is zal het wel gaan beschimmelen