wanneer rijd je als manegeruitertje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 16:42

Het woord manegeruiter is ook niet echt gericht op de manegeruiter maar het is meer een defenitie om aan te tonen dat iemand een slechte rijstijl heeft. En natuurlijk komt dat zo omdat mensen op een manege beginnen met rijden en daar ontdek je dus ook snel fouten bij iemand en volgens mij noem je iemand die niet zo denderend rijd een manegeruiter..denk ik.
Groetjesss van Jessica!

Kijk voor mijn tekeningen op Instagram: https://www.instagram.com/JessGProductions


co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 22:09

Maare, iedereen die een eigen paard neemt heeft toch leren rijden op een manege of van een instructeur?? Dat lijkt mij logisch...Op een manege leer je goed te zitten enz enz... Beetje vage opmerkingen van die mensen maar het kan ook aan mij liggen Verward

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-02 20:08

Ik denk dat je uit al deze reacties kunt concluderen dat de ene manege de andere niet is. Zelf ben ik op late leeftijd begonnen op een manege (toen mijn dochtertje van 6 wilde gaan paardrijden, ging ik eens kijken en dat leek me wel wat). Na mijn eerste les zei degene die lesgaf: Gij, gij leert het nooit. Leuk begin. Nu heb ik sinds 5 jaar een eigen paard, en sinds 4 maanden een echt doorgetrained paard, een schat overigens. Ik heb nu sinds dat ik een eigen paard heb prive-les, en ben nu nog, na 5 jaar soms bezig om dingen vooral af te leren die ik op de manege aangeleert heb. Als je het ook omrekend, dan kan het ook niet: 60 minuten les, 10 minuten losstappen, rest 50 minuten. 10 leerlingen met allemaal verschillende paarden, en allemaal verschillende aanpakken. Dit levert dus 5 minuten prive-aandacht op, als je er nog niet aftelt dat een aantal commando's voor alle ruiters geldt. Ik denk dat ook veel afhangt van wat je wilt, gewoon een uur lol hebben en je ontspannen, of leren rijden en lol hebben en je ontspannen. Ik blijf er echter wel bij, het is geen vergelijk of je op een paard zit dat de hele week door iedereen gereden wordt, of jij bent de enige die 4 tot 5 keer per week op het paard zit, en je gaat steeds daar verder waar je gebleven was, echt geen vergelijking.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 16:54

eeh, niet iedereen die op een manege rijd hoeft gelijk te hobbelen oid.
Ik heb 4 verzorpaarden een eigen jonge Tinkerruin, en ik rijd op een manege.

De manege waar ik rijd is dus absoluut gee nachterelkaar aan hobbel manege. Als je nog maar achter iemand aan gaat word er al gezegd: plekje voor jezelf zoeken.
Er word niet met z'n alle gegalopeert. Maar stuk voor stuk, zo kan de instructrice beter op je letten.
Als je hier je paard trapt word er onmiddelijk wat van gezegd!
ook heb ik hier springles. Het is ook niet, spring die hindernis maar en thats it. Nee een stuk of 20 min. balkjes lopen. Daarna springt iedereen (3 mensen) stuk voor stuk.
Nou je hebt het druk als je hier springt! Natuurlijk heb je dat normaal ook. Maar op sommige manege's is het alleen spring die maar en hup hobbel maar weer!!
Nee, ben je in de goede galop, als ie weigerd, word duidelijk uitgelegt waarom, en dat het niet altijd aan het paard ligt. Hij zet je iig goed aan het werk.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 16:58

Oud topic Knipoog

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 19:15

Hoi,

Uiteraard ben ik ook als manegeruiter begonnen. 10 jaar geleden begonnen met 1x per week, maar al snel 3x. Op allerlei verschillende paarden gereden, ook veel in bos/duinen/strand. Goed les gehad; vooral in het oplossen van (in mijn ogen) beginners-problemen; paard schiet weg, wordt sterk, wil steeds harder (vooral met buitenritjes), gaat telkens van hoefslag af, wil stilstaan op het midden tijdens galopperen, wil achter ander aan plakken, wil niet voorwaarts, gaat te hard met galopperen enz enz. zo kan ik nog wel even doorgaan. Extreme duivel Op een goede manege leer je wel hiermee om te gaan en op te lossen. Daarnaast werd er (als je daar zelf aan toe was) met nageeflijkheid ed. begonnen.

Toen ik dan ook eindelijk eens op een ECHT PRIVE PAARD mocht rijden van een vage kennis, had ik van tevoren giga de kriebels! Nu zou het echte rijden beginnen! Paard liep leuk en als de eigenaar erop zat, was het mooi om te zien! Ik had wel veel theoretische kennis (veeeel gelezen) maar in praktijk was ik niet zo handig. Zover kwam ik ook niet in de manegelessen.
Dus ik was helemaal 'in de gloria' dat ik nu eindelijk een mijn kennis kon gaan uitproberen. Nouja; om een lang verhaal kort te maken; viel dat ff tegen zeg! Paard was slecht voor de kuit en (daardoor)vrij sterk in de mond. Eigenaar was erbij en gaf tips; veel meer kuit,drijven,drijven,drijven.. por maar flink me je spoor. Trek m maar naar beneden. Doe anders maar de slof om....(reden ze zelf ook mee...) Verward
Dat bijrijden heeft niet zolang geduurd. En ZEKER niet op die manier. Frusty Ik ben zelf gaan uitproberen en heb er heel veel van geleerd. Daarnaast heb ik de manege lessen ook nog erbij gehouden.

Nu rijdt ik nog af en toe op prive-paarden van anderen. Zelf heb ik ook een paard gekocht 3 jaar geleden.

Mijn ervaring is, dat 'manege-ruiters' (onterecht) heel erg opkijken tegen de 'prive-paarden-eigenaren' en hun rijstijl. Zij zien altijd die ruiter op datzelfde paard. Dat is een eenheid geworden (door vaak jarenlange samenwerking)
Vaak ziet het er ook erg gemakkelijk uit, maar wanneer je op dat paard gaat rijden, voel je dat het soms niet helemaal goed zit en het helemaal niet zo gemakkelijk is. Sterker nog; sommige paarden zijn echt vastgereden door die ene ruiter die er 6x per week op zit.!!

Wanneer je zo'n prive-eigenaar eens op een manegepaard zou zetten, gaan er ook moeilijkheden komen (zie boven.... }> ). Het oplossen van die 'beginnersproblemen' is dan al een item op zich..! Probeer eens een onbekend paard aan je hulpen te zetten.. Knipoog
En dat komt niet alleen doordat dat manegepaard zo 'slecht' aan de hulpen is, maar omdat ze zelf zijn vastgeroest in hun rijgewoontes op hun eigen beessie. Ik spreek zeker ook voor mezelf. Schijnheilig

Wanneer een serieuze manegeruiter de kans krijgt om op een privepaard meerdere keren te rijden, sta je vaak versteld van wat zij met dat paard kunnen bereiken.

Toedeloet
DianaL

Je paard is je spiegel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 19:22

Citaat:
Probeer eens een onbekend paard aan je hulpen te zetten.

Dit is als het goed gedaan is al gedaan door de eigenaar.
Is dit niet het geval is valt de eigenaar ook in de term manegeruiter Haha!

Natuurlijk zijn er paarden eigenaren waarbij je heel erg hard met je tenen knijpt als je die ziet rijden.
heel vaak mensen die te eigenwijs zijn om iets van een ander aan te nemen omdat ze al zo goed zijn Verward

En natuurlijk zijn er maneges die goed zijn, maar helaas heel veel ook niet.

Ik heb dus manege ruiters op paarden zien rijden die wel aan de hulpen waren, en blij toe dat er een longeerlijn uitgevonden is, anders waren ze nu nog aan het rennen Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers