kan luchtzuigen erger worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

kan luchtzuigen erger worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 19:04

Vraagje aan eigenaren die ervaring hebben met luchtzuigers.
Ik ken een jong paard dat luchtzuigt. Lijkt of hij boert. Doet dit tijdens eten en als het druk op stal is. Als hij buiten loopt doet hij het niet en alleen op de stalen etensbak en stalen drinkbak. Hij staat zonder band, is nooit ziek. De eigenaar smeert de bakken in met cribbox en dan doet hij het niet.

Hij is nu 5. Een kennis zei laatst, "wacht maar over een paar jaar hoe erg het dan is". Nou vraag ik mij af, wordt dit per definitie erger na mate ze ouder worden? Het paard staat overdag buiten en wordt regelmatig gereden.

Zijn er gradaties in luchtzuigen of wordt het altijd van kwaad tot erger als het er eenmaal in zit.

Alvast bedankt voor jullie reakties

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 19:15

een paard wat luchtzuigt kan het erger gaan doen of zelfs minder helemaal weggaan doet het meestal niet (is toch een ingesleten gewoonte)
maar het is niet zo dat als een paard in bepaalde mate luchtzuigt per definitie het meer gaat doen sommige paarden doen het hun hele leven in dezelfde mate (bijv dus alleen onder het eten oid)en andere paarden beginnen licht en gaan het steeds erger doen .
als het paard gewoon lekker afwissleing heeft in zijn leventje , dus lekker naar buiten (zo vaak als mogelijk is)en contact met soortgenoten hoeft ht absoluut niet erger te worden

Ponylady

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 19:58

Hey Russel,

Wij hebben een E-pony van 14 jaar. Toen we hem kochten was hij 8. Hij was/is een luchtzuiger. Insmeren met anti-bijt en dat soort dingen hielp absoluut niet. Hij heeft sinds het miracle halster op de markt is dat halster om. Niet zoals het hoort, 1 band voor de oren en 1 band achter de oren maar gewoon alle twee achter de oren. Het halster zit behoorlijk los maar het werkt super. Hij zoog lucht op zijn waterbak, voerbak en op alles waar hij zich maar enigzins op kon vastzetten. Ook hij is nog nooit ziek geweest van het luchtzuigen en eet verder goed. Er werd gezegd dat de dieren van luchtzuigen koliek zouden kunnen krijgen maar dat is inmiddels geloof ik al achterhaald. De lucht zou niet in de maag komen maar tot de slokdarm en niet verder. Waardoor onze pony is gaan luchtzuigen is niet bekend.
Gr. Sonja Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 22:36

Mijn vorige paard was ook een luchtzuiger, die voordat ik hem had om stand stond en ook behoorlijk aan het zuigen was. Toen ik hem kreeg kwam hij in een box en was het praktisch over, het verschil was iig duidelijk te merken.

Maar een ander geval: afgelopen winter stond naast Ironique een paard op stal die ECHT niet ophield, en met dat paard werd het alleen maar erger, vermagerde ook behoorlijk, ondanks dat er behoorlijk wat voer in werd gestopt. Toen hebben ze hem toch maar eens een band omgedaan, dat scheelde wel.