Hoe scheren jullie de veulens met of zonder....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Hoe scheren jullie de veulens met of zonder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-02 15:50

Hoi

Ik wordt een beetje gek van iemand die de veulens op de ouderwetste manier scheert.
Er komt een touw om de nek daaraan gaan ze hangen dan een touw aan het halster en dan gaat ie scheren, het is deze week al 2 keer fout gegaan.

Een super veulen van Marlon heeft een gaatje bij het koot gewricht dat leek dood eng, want het bloed spoot er uit, het liep niet gewoon bij de wond naar beneden, dat is nu gehecht. Hij doet volgende week wel mee.

En vandaag zou die een gribaldi veulen scheren dat ging heel lang goed totdat hij het veulen een praam op de neus wou zetten en het veulen heb giga op het hoofd heeft geslagen, dus de eigenaar zal lang hoofdpijn houden.

Wat zouden jullie doen, ik ben helaas niet geschikt om de eigenaar te helpen om dat ik het doodeng vindt.
Ik ben er nu 3 jaar en elk jr gebeurt er wel weer wat.

Verdoven jullie het veulen of laten jullie het veulen spartelen, en dan wil ik niet van die reactie's van scheer het veulen dan maar niet, want dan moet bij ons en het schijnt dat het op de meeste stallen gebeurt.
Maar hoe doen jullie dat????????

Gr. Adriana


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 15:55

logisch dat een veulen zo'n ding eng vind, misschien de mogelijkheid om eerst even aan een scheerapparaat te wennen?
Mag ik vragen waarom ze geschoren worden? keuring ofzo?
Zal eens aan een kennis van me vragen, die fokt mini's en scheert regelmatig veulens

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-02 16:06

Het gaat me om de handelwijze hoe iemand een veulen scheert, ik had liever gezien dat die man de veulens op een dus danige manier verdooft dat ze het niet zo eng meer vinden.
Elk veulen en later paard vindt het scheren bij ons eng, en dat wordt op een verkeerde manier opgelost.

En idd het is voor een keuring, maar het gebeurt ook bv voor een veiling of als ze verkocht moeten worden.

Gr. Adriana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:11

Beetje sedalin erin, en je hebt nergens last meer van. Mochten ze dan nog lastig zijn, laat je de veearts ze spuiten.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:28

wat is dit voor figuur. weetje dit soort dingen kun je voor je zelf zovell makkelijker maken als je ze een inprent training geeft. gewoon even dat ding aan op hem/haar houden tot ze ontspant over het hele lichaan en je heb voor je zelf een scheerbaar veulen gecreeerd, maar niemand neemt daar de tijd voor. terwijl het zoveel tijd en va kosten schild dus en trauma's niet te vergeten.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:29

adriana schreef:
Het gaat me om de handelwijze hoe iemand een veulen scheert, ik had liever gezien dat die man de veulens op een dus danige manier verdooft dat ze het niet zo eng meer vinden.
Elk veulen en later paard vindt het scheren bij ons eng, en dat wordt op een verkeerde manier opgelost.

En idd het is voor een keuring, maar het gebeurt ook bv voor een veiling of als ze verkocht moeten worden.

Gr. Adriana


zelfs die verdovings spuit hoef je na zo'n inprent training niet meer te kopen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-02 17:38

nee ok dat is waar, maar ik ben bang dat de eigenaar daar weinig voor voelt, als ik eigen paarden had was het denk ik wel op deze manier gegaan, alleen maar om het feit dat het positief werkt.
Maar wanneer begin je dan met het wennen aan het scheer apparaat?

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 20:30

Ik weet niet precies hoe het allemaal gaat daarzo maar de meeste veulens wennen er na verloop van tijd wel aan. als het echt niet gaat kan je ook steeds kleine gedeeltes doen. Dat is voor het veulen ook veel prettiger, maar kost wel wat meer tijd.

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:32

Misschien een ideetje om die veulens er eerst langzaam, spelenderwijs aan te wennen. Tijd, geduld en een goed getimede beloning doen wonderen. Kwestie van oefenen dus. Ik ben van mening (en heb de ervaring) dat ALLES te leren is.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 22:35

Ik heb mijn pony (ze was toen ruim 3 jaar) voor het eerst geschoren en had er zelf niet eens bij stil gestaan dat ze het wel eens eng zou kunnen vinden....Ze heeft geen krimp gegeven.

Ik denk ook dat als je er zelf veel poeha omheen maakt, zo'n beessie vooraf al aanvoelt dat er iets 'engs' gaat gebeuren......

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-02 13:16

Sinds gisteravond zijn alle veulen geschoren met behulp van Sedalin, en de eigenaar vindt dit een goede oplossing.
Daar ben ik al lang blij om want dat scheelt weer heel wat trauma's voor die arme dieren.

Gr. Adriana

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-02 13:24

Ik heb mijn veullie geschoren zonder iets....die was al zo mak op haar hele lijf dat dat totaal geen problemen gaf...alleen bij de oren heeft mijn moeder haar neusje vastgehouden maar verder niets hoor, ze bleef zo stilstaan.

Vind het een gebrek in de opvoeding als je zulke middelen nodig hebt om een veulen te scheren...

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-02 17:55

Dat ben ik met je eens, het veulen wat ik verzorg is veel meer gewend, maar er zijn nog 3 veulens en ik heb geen tijd om ze allemaal te doen en het zijn mijn paarden ook niet.

Daarom ben ik gelukkig wel blij dat we sedalin gebruiken, want het verkleint de kans op ongelukken.
En na de afgelopen week heeft de eigenaar een goede les geleerd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 90 bezoekers