Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 10:25

Heej Bokkers..


Mijn vorige pony, (Z2) had een kwast van een staart, waar je dus één keer per week wat antiklit in spoot, en de borstel doorheen haalde (dag v. concours).. Een paar haren kwamen mee, maar geen ramp dus.

Nu heb ik een nieuw paard, met een spriet van een staart! ( rijmt.. Tong uitsteken ) Opzich ook geen ramp, als je alleen voor concours uitkamt.. maar het probleem is, dat gewoon helemaal niks helpt om de staart zacht te krijgen voor het uitkammen.
Ik heb enkele dingen geprobeert, zoals antiklit, cremespoeling (voor mensen), andrélon (soort mouse, wat je haren zacht en doorkambaar maakt) maar het helpt echt allemaal niet!

De haren in de staart zijn zodanig beschadigt, dat wanneer je al iets probeert uit te kammen, er haren mee komen.. Wat natuurlijk doodzonde is, omdat ze al zo'n spriet van een staart heeft.
Ze zwaait dr staart overal langs heen, zelfs waar ik les heb zitten er haren aan de bakrand van haar!

Ik ben echt wanhopig, want weet zeker dat er over een jaar geen staart meer over is..

Wie kan me helpen? Tips zoals 'twee keer per dag antiklit', of 'gebruik die en die shampoo', zijn niet echt nuttig.. Ik heb échte wondermiddeltjes nodig!!


Doei!

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:55

Ik heb ook een paard gehad met zo'n drama staart. Ik kon er niks op vinden om het beter te krijgen. Uiteindelijk heb ik de staart afgeknipt tot het spronggewricht of iets erboven en gewacht tot het weer bij was gegroeid. Ondertussen ben ik het natuurlijk wel extra goed gaan bijhouden en verzorgen. Vooral de huis van de staartwortel gestimuleerd zodat deze wat gezonder werd en voor de rest zo min mogelijk gekamd.

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:02

Een stukje onder de staartwortel, is haar staart juist heel gezond! Het gaat echt om de onderkant..

heeft het geholpen toen je het afknipte?

Handtas
Berichten: 1944
Geregistreerd: 02-04-04

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:58

Ik gebruik Cockpitspray
Dat werkt écht verbazend goed Haha!

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:45

normaal gezien als je het afknipt groeit het dikker terug aan Ja

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:48

Als het echt zo'n miezerig flutstaartje aan de onderkant is, gewoon afknippen tot op de hakken ( sprongen) Dan groeit het voller en dikker verder.
Ik gebruik Cowboy Magic, dat ontklit heel erg en dan kun je er gewoon doorheenmet de borstel.
Verder loopt die van mij altijd met een vlecht.... dat moet je zelf weten, het scheelt klitten en knopen, makkelijk uit te borstelen..even wennen met zwiepen voor ze maar dat gaat snel goed.
Nu met die vliegen heb ik er overigens geen vlecht in,

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:16

De staart afknippen tot aan de hakken, voor een dressuurpaard?

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:47

Och, waarom niet? Het groeit vanzelf (veel mooier en voller) weer aan. En is dus beter dan allemaal chemische middeltjes erop spuiten om het mooier te laten lijken.
Cowboy magic heb ik inderdaad veel goede verhalen over gehoord, maar als ik jou was zou ik het gewoon afknippen, zelfs als het een dressuurpaard is Lachen

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 14:52

hmm..ik denk er nog even over (ben idd al op gehouden met spuiten en doen, het geeft geen enkel effect.. beter gezegd, het maakt het alleen maar erger) .. Het was al wel eerder bij me opgekomen van het afknippen.. Ik overleg het even met mijn instructrice (heeft veel inspraak op fee's uiterlijk).. ondertussen hoor ik graag nog tips! Als iemand die heeft..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:56

Om te beginnen zou ik de borstel in de hoek gooien en de staart met de hand uitpluizen, haartje voor haartje als dat nodig is. Idd Cowboy Magic gebruiken, zowel de shampoo als de conditioner en de antiklit. Bij een paard met een dunne sprietstaart zou ik geen vlecht in de staart doen, maar als het uitpluizen van de staart teveel werk is kunt je het wel overwegen, veel antiklit tegen het afbreken van de haren, aansluitend vlechten en eventueel een staartzak er omheen tegen het vies worden. Let er wel op dat je de vlecht regelmatig (een a twee keer in de week) los maakt, anders breken de haren alsnog af. Maar met vlecht en staartzak kun je gewoon rijden.

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 15:06

Cassidy schreef:
Veel antiklit tegen het afbreken van de haren.


Mij is verteld, dat antiklit eigenlijk alleen maar haren afbreekt.. het is puur voor de klitten zodat je er makkelijk doorheen kunt kammen! Koe

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 15:12

Er komt een siliconenlaag over de haren, wat wel nodig is als je ze in een vlecht hebt zitten. Als namelijk de haren over elkaar heen schuren in die vlecht breken ze nog sneller af. Maar de staart in een vlecht en daar een zak omheen voorkomt dat de haren overal aan blijven hangen.

Verder kun je ook kijken of je biotine bij kunt voeren. Is goed voor de vacht, de haren en de hoeven, maar dan moet je het over langere periodes blijven geven. Een staart duurt 2 jaar voordat hij is bijgegroeid.

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 08:31

Heeft iemand verder nog tips? Lachen

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:41

MyFee schreef:
Een stukje onder de staartwortel, is haar staart juist heel gezond! Het gaat echt om de onderkant..

heeft het geholpen toen je het afknipte?


Ja, dat heeft geholpen. het paard kreeg een prima mooie aangegroeide staart weer die wel gewoon er goed uitzag en een stuk dikker was. Helaas those things take time...

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:59

kort knippen en cowboy magic.
Vandaag nog heb ik iemand heel blij gemaakt met een klein beetje cowboy magic. Het paard hard flink lopen schuren met de staart dat het bovenin bijna vervilt was, klein beetje cowboy magic en binnen een minuut uit elkaar zonder een haartje verlies.

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:39

Waar koop je dt Cowboy Magic eigenlijk..? Clown

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:42

Het "slechte stuk eraf knippen en steeds bijhouden met afknippen. Verder zo weinig mogelijk aan zitten en al helemaal niet met een borstel.
Eventueel voor de wedstrijd wassen en de goedkoopste cremespoeling erin doen. Daarna met een mensenborstel (platic puntjes die gebruitk wordt om je haar te fohnen) kammen of nog beter met de handen uitpluizen

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:47

Klinkt wel goed die Cowboy Magic.

Ik heb m'n vriendin beveeld dat ze niets aan de staart mag doen. Want ik help dr altijd op wedstrijden enzo en dan is de staart mijn taak.
Ik was soms de staart en helemaal met de handen uitpluizen, komt geen borstel aan te pas. Vlecht erin, equishine er overheen. Tijdje laten zitten. En hij heeft een golvende dikke staart. Lachen

Niet te veel aan doen, alleen netjes recht knippen eens in de zoveel tijd.

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:49

Okeej, nu gaat het idd over het zacht krijgen voor de concoursen.. cowboy magic hoorde ik, verder nog wondermiddeltjes?

(ik zit ook helemaal nooit aan de staart, maar dat is nogal een probleem voor concours. Wanneer ik met mn vingers uitpluis, is het na een half uur (heftig zwaaien) weer een volledige stro-staart!)

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:52

Wat ik heb gedaan bij me verzorgpony die eerst ook een dunne staart had. (afgeschuurt) Is iedere keer alles recht afknippen. Een klein stukje maar vaak. Waar ik voelde dat het echt erg dun begon te worden dat ging weg en zo groeide het weer voller bij. Duurt wel een hele tijd maar ze heeft nu 3x zo'n dikkere staart als eerst.
Verder niet echt speciale dingen gebruikt. Wel eens anti-klit of Cowboy Magic als der staart echt helemaal in de knoop zat maar dat was zo goed als nooit.

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:54

hi-gloss gel erin te koop bij divoza! een sileconengel die de staart voller laat lijken en verzorgt. Werkt super. Mijn paard heeft namelijk ook een spriet. Zie profiel

NoTrouble

Berichten: 1546
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Groningen

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:40

bedankt sies, gaa het ook proberen..! Haha! Wat kost dat spul ongeveer..? Tong uitsteken

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 01:02

Ik zweer ook bij Cowboy Magic. Gaia heeft ook aan de onderkant een flutstaartje (ende bovenkant is juist mooi vol, valt het extra op). Af en toe wat anti klit erin en wassen met CM en belangrijkste; de onderkant recht houden, dan lijkt het voller (hoe korter je knipt hoe minder het in een dunne punt uitloopt).
Het is nog steeds een dun staartje maar wel een stuk mooier, voller en vooral zachter.

En anders extentions Knipoog .

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:01

Cowboy Magic. Gebruik ik zelf ook en die van mij heeft ook zo'n flut staartje. En voor een wedstrijd doe ik er soms wat mousse in zodat het voller lijkt. En in de winter een vlechtzak eromheen met 3 losse stroken.
( Cowboy magic is o.a. bij mij te koop en bij diverse andere (western)winkels )

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Wanhopig! Paard met beschadigde 'stro-staart', hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:07

Je kunt er extentions in laten zetten.