Hoe krijgt ze haar vertrouwen weer terug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Hoe krijgt ze haar vertrouwen weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 21:24

Eva (net 9 jaar), dat meisje dat ik vaak help met haar pony was vroeger helemaal niet zo bang voor pony's. Met zolly, haar eerste pony heeft ze wat vervelende dingen meegemaakt.. ze is er 3 keer afgevallen en de laatste keer is hij in rengalop het hele "voetbalveld" overgegaan en vlak voor de weg viel ze er af, zolly is de weg op gerend.
Nouja, zolly was dus gewoon niet de geschikte pony en hij is verkocht. Nu heeft ze een nieuwe pony, een bravere en kleinere die niet snel zal bokken ofzo.. maar ze is nog steeds erg bang met het rijden.
ze vind paarden heel erg leuk, en ze kan hem uren poetsen enzo.. maar ik merk wel aan haar dat ze niet graag gaat rijden, ze vind het volgensmij wel heel leuk maar ze is ook erg bang.
Ze wil bijvoorbeeld alleen op de boerderij los rijden, buiten het hek moet ik hem met een longeelijn vasthouden. ook draven doet ze alleen op de boerderij...
Vlak voor haar deur ligt dat "voetbalveld" waar ze heel goed kan rijden met de pony, het is bijna nooit modderig ofzo en het is ook heel dicht bij huis. Maar daar durft ze niet meer te rijden sinds dat ene wat met zolly is gebeurd! Ze durft zoiezo niet meer op het gras te rijden, omdat ze denkt dat hij er dan sneller vandoor zal gaan.

Ik weet niet zo goed hoe ik haar kan helpen.. het rijden op evita hielp toen heel goed, met mijn pony durft ze alles!
In de stal laat ik haar vaak gewoon op hem zitten en dan "kunstjes" doen (achterstevoren zitten enzo) en dat vind ze niet echt eng..

Ik wil haar niet gaan verplichten om bijvoorbeeld op het gras te laten rijden, of te laten draven, ook omdat ik gewoon precies hetzelfde heb meegemaakt als zij. dat heb ik ook verteld aan haar, dat ik heel hard van banjer was afgevallen en dat ik toen heel erg bang was en niet meer in galop durfte, dat er maar 1 pony was op wie ik alles durfte en dat was evita (en nozem) en dat Nesty ook waarschijnlijk een pony is waar je van alles mee kan doen..

hoe moet ik haar nou helpen?

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:50

ik denk dat als ze gewoon een tijdje op die pony heeft gereden ze vanzelf wat meer vertrouwen in hem krijgt. Dan kan ze stapje voor stapje steeds iets meer met hem doen.
En als je ze nou longeert op het gras, tot ze door heeft dat ie helemaal niet vandoorgaat daar, zou dat niet helpen? Je moet er iig niets verplichten, daar word ze heus niet minder bang door.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:07

Gewoon lekker blijven rijden en longeren zoals je nu ook doet ,
misschien jij er af en toe eens op op het gras , zodat ze ziet dat er niks gebeurd ?

Ze zal vanzelf wel meer vertrouwen krijgen als het een tijd goed gaat.

Maar is het echt wel en betrouwbare pony , want als ik dat zo las dat hij er ineens vandoor peert aan het halster ?

Kan hij ook doen als ze erop zit .....kan begrijpen dat ze daar een beetje bang voor is gezien wat er eerder met haar vorige pony is gebeurd...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 22:21

jah dat klopt wat hij gedaan heeft aan het halster... ze zag het ook toen dat gebeurde dus ik snap wel dat ze hem ook eng vind!

Wat hij toen deed was wel de eerste dag dat hij hier was, en hij rende naar het gras toe. Hij heeft het vandaag niet meer gedaan, en met bitje in is hij ook makkelijker.. bij zijn vorige baasje was hij ook ontzettend lief, ze heeft hem proefgereden en hij was gewoon heel erg braaf..

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 08:28

Zorg dat er echt niets fout gaat. Ik ken een meisje van 10 jaar die als de dood was nadat ze op de manege had gereden. Ze heeft nu ook een iegen pony. Elke keer als het goed gaat vind ze het fantastisch en krijgt meer zelfvertrouwen. Ook kan het helpen als je haar lekker spelletjes al slaommen laat doen. Ze durven dan vaak meer, en wat ze een keer hebben gedaan durven ze meestal ook vaker.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 11:56

Ik denk dat ze zelf aan geeft wanneer ze meer durft, misschien als het zo lekker gaat dat ze een keer wat brutaler is en het aandurft, misschien met jouw erbij aan het halstertouw of longeerlijn.
Geduld.

Mellow

Berichten: 6471
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 15:24

ik denk dat ze eerst het paardje moet kunnen vertrouwen dan gaat het al wat beter denk ik.
ik rijd nu op een supergrote fries en dat vond ik op het begin ook eng.
ik was super gespannen en dat merkte tonger(die fries)ook.
maar nu vertrouw ik hem en het gaat super.
alles op zijn tijd Lachen

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 16:53

Ze moet idd eerst het paardje vertrouwen en een keer aan de hand over dat veld heen lopen
en/of een keer aan de longeer lijn of gewoon iemand erlang erover heen...........