2,5 jaar, en al op gezeten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 12:29

Ik vind als je gewoon aan het rijden bent, dat het voor de pony ook ontspanning kan zijn. Zolang je nog niet aan het wijken, schouderbinnenwaarts, travers, etc... gaat en als je ze nog niet opgericht gaat laten lopen, laat je ze nog niet echt werken. Je laat ze voornamelijk gewoon lopen en je maakt wat wendingen. Dit doen ze zelf ook als ze los lopen, het enige verschil is dat ze nu belast zijn. Ik ben op dit moment bezig met een D-pony, die is nu net 3,5 en daar ben ik ook mee begonnen toen deze 2,5 was. Elke keer als ik aan kome lopen, komt hij gelijk naar mij toe rennen, met zijn oortjes naar voren (heb ik gelijk het hoofdstel al in mijn handen). Dus volgens mij heeft de pony er dan ook plezier van.

Zo duidelijk genoeg toegelicht, Cassidy Lachen

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 12:50

als je niet kunt wachten, koop dan een ouder paard... Maar goed, je hebt van die mensen. Ik vind dat je een dier ook even jong moet laten zijn, en niet meteen overal op, lekker laten groeien!

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 13:08

Cassidy"]
[quote="sunshine schreef:
Ik zou wachten tot ze 3 zijn.
is rijden dan zo belangrijk? koop dan gewoon een pony van een jaar of 3/4.
ik vind dat ze tot hun 3 jaar gewoon mogen spelen en van dat soort dingen.
maarja dit is mijn mening


Het hier niet om het niet kunnen wachten om te kunnen rijden. Het gaat hier om het feit dat een drie of vierjarige meer problemen kan geven met het inrijden. Ze hebben zoveel meer gewicht in de strijd te gooien als het echt tot een strijd komt. Paarden van 2,5 accepteren over het algemeen dingen wat makkelijker, en zijn over het algemeen niet zo sterk als een volgroeid paard. Niet alleen lichamelijk, maar ook en vooral psychisch.

Begrijp goed, we hebben het hier over zadelmak maken. Er een paar keer op gaan zitten na voorbereidend longeerwerk. Niet over uitgebreid werken.
[/quote]

ja en wat gebeurd er met zijn botten later?
3 jarig paard kun je net zoveel mee doen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 13:13

Ik vindt dat het best moet kunnen, er is een groot verschil tussen werken en er een keer opzitten, als je dat laatste doet zal z'n rug heus niet ineens doorzakken, zulke dingen gebeuren bij vroegtijdig beginnen WERKEN, als het paard er nog niet klaar voor is, niet van hem kleine dingen te leren waar je beide later veel profijt van kunt halen.
Ik ben ook van de overtuiging dat je een paard paard moet laten en als ie jong is dat hij moet kunnen spelen en veulen zijn.Dat neemt echter niet weg dat mijn jonge pony's 3 jaar mogen aanklooien op een wei en ik ze er op de dag dat ze 3 worden afhaal, op stal gooi en ermee ga beginnen....zulke dingen lijken me net veel ongezonder voor een paard al dan niet vooral psychologisch...
Als je later met je paard op de tram wilt kunnen stappen moet je hem het nu leren, maar daarnaast moet hij ook op de wei kunnen spelen met z'n leeftijdsgenoten en gewoon lekker paard zijn.
Als je ziet dat je paard het aan kan (twenter dat al op een pony lijkt, niet zo een schrale kip Knipoog )dat je er een keer op gaat zitten zie ik geen reden om dat niet te doen, zolang je van karakter sterk genoeg bent om niet steeds een stapje verder te gaan en je niet ineens tot de conclusie komt op 3-jarige leeftijd dat je best al in het Z kunt starten (bij wijze van..) kun je hem de gehele basis al meegeven waar je later alleen maar baat bij kunt hebben.
we willen immers toch allemaal een veulen dat veel in handen is geweest en niet die wilde mustang of wel?? (ikke niet in ieder geval) maar het moet wel met mate gebeuren.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 13:21

Timon schreef:
Ik vind als je gewoon aan het rijden bent, dat het voor de pony ook ontspanning kan zijn. Zolang je nog niet aan het wijken, schouderbinnenwaarts, travers, etc... gaat en als je ze nog niet opgericht gaat laten lopen, laat je ze nog niet echt werken. Je laat ze voornamelijk gewoon lopen en je maakt wat wendingen. Dit doen ze zelf ook als ze los lopen, het enige verschil is dat ze nu belast zijn. Ik ben op dit moment bezig met een D-pony, die is nu net 3,5 en daar ben ik ook mee begonnen toen deze 2,5 was. Elke keer als ik aan kome lopen, komt hij gelijk naar mij toe rennen, met zijn oortjes naar voren (heb ik gelijk het hoofdstel al in mijn handen). Dus volgens mij heeft de pony er dan ook plezier van.

Zo duidelijk genoeg toegelicht, Cassidy Lachen

Die pony zal het best leuk vinden om te rijden, dat neemt niet weg dat het werken is. Natuurlijk loopt ie in de wei ook gewoon rond, maar nu moet ie ook jou en een zadel tillen das toch al meer inspanning. Bovendien is ie niet vrij om te doen wat ie wil maar moet ie naar jou luisteren. Ik vind dat wel werken, en ik zou het niet doen met een 2-jarige. Erop zitten okeej dat kan, dat is bij sommige paarden denk ik idd slimmer omdat ze met 3 toch sterker zijn. Maar echt rijden dat vind ik te zwaar voor een 2-jarige. Maar ja het ligt ook weer aan het paard het ene paard groeit sneller dan een andere.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 19:37

Timon schreef:
Ik Dit doen ze zelf ook als ze los lopen, het enige verschil is dat ze nu belast zijn.


Dit is alleen een heel groot verschil. Een paard moet dan opnieuw zijn balans kunnen vinden en dat is niet alleen ontspanning hoor.
Overigens lijkt me op je pony even zitten ( sommige ponys zijn wel te iel) geen kwaad kan, zolang de pony het zelf geen probleem vind, en niet vaak en niet lang.
Misschien kan het bij sommige ponys wel, maar ik denk niet dat je dat zomaar op internet moet zetten, omdat het voor veel paarden nog veels te vroeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 20:35

Een keer erop zitten zal hij idd niet dood van gaan.
Maar van het een komt het ander.
Het paard pikte het goed op, dus kan best al wat langer lopen, ach een galopje gaat ook wel want hij is zo braaf enz. BRRRRRR

Waarom zijn mensen zo ongeduldig Verward

Ik heb al heel veel paarden zadelmak gemaakt.
Van rustige wpn-ers tot zenuwachtige en sterke wpn-ers.
Allemaal waren ze min. 3 tot 3,5 jaar oud.
Bij allemaal ging het goed, zonder problemen zonder hulpmiddelen, gewoon zo.

Behalve bij 1, en dat was er 1 waar de mensen al met veulen af aan mee getut hadden, die al een jaar longeren kende, dat was de grootste draak die ook ooit gezien heb.

Als je zonodig moet rijden koop dan een ouder paard en gun aub jonge paarden hun gezondheid.
En binnen een jaar zie je niks aan die paarden, maar ga bij de paarden die te vroeg alles hebben moeten doen maar eens na 10 jaar kijken...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 23:25

pmarena schreef:
Hier op de manege is eens een ponietje al met anderhalf jaar ingereden ,
merkte je in eerste instantie niks aan maar is imo niet normaal om dat te doen.
Lichamelijk is zo'n jong dier daar nog helemaal niet klaar voor......


Dat is wel heel erg jong Boos! Is alles nog goed met 'm Verward Hoe oud issie nu?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 23:30

Ik vind dat je dat niet zo even in een topic kunt bepalen. De ene pony is eerder ontwikkeld dan de ander. Ik ken bv. pony's van 2,5 waar ik persoonlijk nog een jaartje mee zou wachten omdat ze echt nog 'kindjes' zijn, maar neem nou Camilla als voorbeeld, die is echt al heel ver ontwikkeld. We hebben haar ingereden toen ze 2 jaar en een kwart (ongeveer haha) jaar was en ze heeft nu een 'pauze' van 2 maanden achter de rug die waarschijnlijk nog wel een paar weekjes zal duren. Volgens de DA was zij er fysiek én mentaal al aan toe, maar als je andere pony's ziet, kun je beter wachten tot ze dríe en een half zijn...

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 23:49

hoi jah is wel iets te jong je kunt die pony beter gewoon tot z'n 3e in een groot weiland plaatsen.
dan groeien ze meestal ook nog goed.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 00:00

Ik hou er dus niet van als mensen een 2 jarige gaan inrijden. Waarom die haast?
Als ik naar mijn 2 jarige kijk, zie ik een baby-paard, waar ik van ze lang zal ze leven geen zadel op gooi.
Volgend jaar mischien een zadel erop, maar ik denk zelf dat het pas op zijn 4e wordt.
Kan ie nog lekker ff paard zijn, hij kan de komende 20 jaar nog werken. Daar zijn die eerste 3 jaar toch voor bedoeld? Om vooral te groeien en zich te ontwikkelen?
Als je graag wilt rijden, koop je toch een volwassener paard?

Op de stal waar Chester ingeschaard staat, sprak ik met iemand die zijn paard al aan het inrijden is. Die is nu 2. Scheve mond En hij vertelde dat meerdere dat doen daar.
Ik hoor het steeds vaker, en ik kan er niet bij. Kan me er soms zelfs pissig om maken.Maar goed, jou paard jou keuze.

Niet de mijne.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 00:12

ik denk dat je zeker met een paard als chester nog wel wat jaartjes kan wachten.
Ik was altijd fel tegen het rijden op (te) jonge paarden, tot ik zelf ineens, totaal onbedoelt in een vreemde situatie terecht kwam. Ik kocht een 3 jarige merrie, licht aangereden. Met de klinische keuring bleek ze echter 2 te zijn.
Nu hoor ik hier veel mensen zeggen, als je wilt rijden, koop dan geen jong paard.
Tja, ik wilde rijden, en zat ineens met een 2.5 jarige.
In mijn omgeving werd er op me ingepraat, ik ging western rijden, dus dan kon ik er wel mee beginnen. Tja, die uitspraken kwamen mij eigenlijk wel heel erg goed uit. en ach, ik zou toch niet veel doen? Ik zou haar toch niet elke dag gaan rijden? Ik zou toch niet intensief gaan trainen?
Nee, ging ik allemaal niet doe, dus dat kon wel.
Op een gegeven moment tot het besef gekomen dat ik verkeerd bezig was, ondanks mijn goedbedoeldheid (is dat nederlands?) en waarschijnlijk ook nog mijn naiviteit erbij (ofzo, weet het ook niet).
Ík heb haar toen 2 maanden weg gezet, en heb haar daarna heel rustig (engels) weer opgepakt.
Dusdanig rustig dat ze nu (3 mnd onder het zadel) net een B proefje kan lopen.
Ik vind het prima zo, mijn paardje straalt van gezondheid, zit lekker in haar vel, voelt zich (voor zover ik dat kan beoordelen) goed.
Om terug te komen op de daadwerkelijke vraag, ik denk niet dat het veel kwaad kan om af en toe eens op een 2 jarige te zitten. Maar idd, de ene 2 jarige is de andere niet, zowel lichamelijk als mentaal.
Kijk naar je paard, en volg zowel je gevoel als je verstand (wat ik niet gedaan heb)

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 10:20

Citaat:
Volgend jaar mischien een zadel erop, maar ik denk zelf dat het pas op zijn 4e wordt.
Kan ie nog lekker ff paard zijn, hij kan de komende 20 jaar nog werken.


Hier ben ik het 100% mee eens . Vind ook dat je een paard paard moet laten zijn . Hij heeft nog genoeg jaartjes om te werken !

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 10:50

Lieke schreef:
Overigens lijkt me op je pony even zitten ( sommige ponys zijn wel te iel) geen kwaad kan, zolang de pony het zelf geen probleem vind, en niet vaak en niet lang.
Misschien kan het bij sommige ponys wel, maar ik denk niet dat je dat zomaar op internet moet zetten, omdat het voor veel paarden nog veels te vroeg is.


Het gaat hier trouwens om een Fries Party!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 12:05

Anneke schreef:
Op de stal waar Chester ingeschaard staat, sprak ik met iemand die zijn paard al aan het inrijden is. Die is nu 2. Scheve mond En hij vertelde dat meerdere dat doen daar.


Het betreffende paard is in dit geval een 2,5 jarige hengst die niet geruind moet worden omdat er een sportcarriere en later dekhengstcarriere voor hem is weggelegd. De hormonen bij dit dier zijn al zo aan het opspelen dat hij de groep niet meer inkan op het weiland opdat hij door hekken en over sloten gaat. Hij staat hele dagen binnen of komt even een uurtje alleen los in de round pen, is oervervelend als er niet met hem word gewerkt. Hij is volgroeid, zal misschien nog wat de breedte ingaan.
Hij wordt in de round pen gelongeeerd, en er heeft tot nog toe 6 keer iemand opgezeten.

In dit geval is dit dier er lichamelijk en psychisch klaar voor. Zoals ook eerder is aangegeven: je moet goed naar het individuele dier kijken als, waarom en wanneer je wat doet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 12:43

mensen, de vraag was 2.5 jaar en en al eens opgezeten...de helft van de anwtoorden hier gaan nu al in 1 keer over inrijden en werken.....volgens mij niet hetzelfde?
Stef heeft het zo mooi verwoord "Kijk naar je paard, en volg zowel je gevoel als je verstand", ik keur het ook niet goed om een 2-jarige echt al in te rijden dat ie op z'n 3 bij wijze van meteen in het Z kan starten (of het B, das voor zo een paard ook al zwaar genoeg), maar basis kun je al meegeven en er eens opzitten is niet werken...Mijn jaarling heeft een keer 3 rondjes aan een longe gecrost en een zadel op gehad,ze is gek van aandacht en ik weet dat je snel te ver kunt gaan in zo een dingen..das ook de reden waarom ze nu alweer x aantal maanden in de wei speelt met het veulen van een weigenoot. Soms pak ik ze weer even op en ga ik er een dag mee uit wandelen ofzo en gaat ze weer de wei op. Volgens mij zal dit geen blessures in de toekomst geven want zeg nou zelf van een keer een ponyzadel (zonder singel overigens) op je rug te hebben zal hij niet doorzakken...zolang alles niet frequent gebeurd en je je paard verder jong laat zie ik geen problemen eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 12:59

Citaat:
Mijn jaarling heeft een keer 3 rondjes aan een longe gecrost en een zadel op gehad

En denk jij nou echt dat je paardje dit nu leuk vind Verward
Jij vind het leuk. Dat is heel wat anders.

Als ik jullie was zou ik ook een peuter vast aan het werk zetten weet hij dadelijk als die van school af komt ook wat er van hem verwacht word.

Sorry, maar zoiets vind ik rond uit belachelijk, trouwens waarom leg je er al geen zadel op als ze 1 dag oud zijn.
Weten ze meteen niet anders!

Koop een paard van 4 of zo, dan kun je tenminste aan de gang.

Ik kijk verder ook of een paard het aan kan, alleen zie ik heel vaak dat een 3 jarige het vaak niet eens aankan en laat ik die nog een jaartje lopen.

Jullie doen dat al bij een jaar eerder, dan neem ik niet eens de moeite om te gaan kijken, ik weet zo al dat het nog babys zijn!

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 13:05

Idd, kan geen kwaad om er even op te zitten (en niet te vaak) zoals Pinky Girl zei voor een 2,5. Maar om nou een jaarling een zadel op te geven, dat vind ik niet kunnen. Frusty Verward

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 13:08

Ik vind dat die jonge paarden daar gewoon niet bedoeld voor zijn.
Volwassen paarden, daár kun je mee rijden.
Tuurlijk het ene paard is het andere niet, maar ik ben van mening dat je een paard zijn eerste 3 levensjaren gewoon écht paard moet laten zijn, lekker het land op met vriendjes, en niet als jaarling of tweejarige al longeren of zadel opleggen of meer van dat soort dingen.
Hij is toch veelst te jong om dat dan al allemaal op zich te moeten nemen?

Een peuter kun je toch ook niet meteen de tafel van 8 gaan leren??
Die moeten toch ook eerst lekker onbezorgd van hun jeugd genieten? Lekker kind zijn?

Waarom zou je dat je jonge paard ook niet gunnen?
Je kunt dan toch nog wel ff een jaar van m afblijven? Ik vind het een beetje egoistisch ( val trouwens niemand persoonlijk aan hoor?) omdat diegene dan zonodig moet rijden?

*zucht*

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 13:09

ik blijf de vergelijking met mensen raar vinden. Een 3 jarig paard staat gelijk aan een 12 jarig kind (is me verteld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 13:23

Ok een 12 jarig kind
Die kun je toch ook geen zwaar werk laten versichten.
En dan willen sommige al een 2 jarige beleren.
Dus ongeveer een kind van 5/6
Dat is dan toch ook van de zotte.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 13:27

Tsja ik weet niet, iedereen moet het voor zich weten natuurlijk.
Maar ik vind het niet normaal een 2 jarige te gaan rijden, 3 jaar vind ik zelf nog wat jong.
Maar het is idd ook erg afhankelijk van hoe het paard zelf ontwikkeld is, lichamelijk en geestelijk.
Je ziet ook wel eens 3 jarigen die enorm mooi ontwikkeld zijn, en al echt een volwassener uitstraling hebben.
Maar een volwassen 2 jarige? Nee ben ik zelf persoonlijk nog nooit tegengekomen.
Vind het vaak erg veulenachtige paarden nog, die absoluut nog niet mooi volgroeid zijn.

Je moet idd naar het paard zelf kijken. Maar ik ben wel van mening dat mensen erg haastig zijn, ze kunnen gewoon niet wáchten om erop te springen.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 14:09

Nathalie schreef:
Ik vind dat je dat niet zo even in een topic kunt bepalen. De ene pony is eerder ontwikkeld dan de ander. Ik ken bv. pony's van 2,5 waar ik persoonlijk nog een jaartje mee zou wachten omdat ze echt nog 'kindjes' zijn, maar neem nou Camilla als voorbeeld, die is echt al heel ver ontwikkeld. We hebben haar ingereden toen ze 2 jaar en een kwart (ongeveer haha) jaar was en ze heeft nu een 'pauze' van 2 maanden achter de rug die waarschijnlijk nog wel een paar weekjes zal duren. Volgens de DA was zij er fysiek én mentaal al aan toe, maar als je andere pony's ziet, kun je beter wachten tot ze dríe en een half zijn...


offtopic:
Nath camilla was toch niet twee en ene kwart? ze is 3 geworden in juni en ingereden in februarie? dan was ze ruim 2,5 op 4 maanden na was ze bijna 3
Ontopic:
Ik vind dat elke 3 jarige anders bekeken moet worden, de een is er al wel klaar voor de ander niet! Camilla bijvoorbeeld was er al echt aan toe om mee te beginnen! De Da vond dat ook. Zo i ieder paard weer verschillend!Ik vind niet dat je een 2,5 jarige al dagelijks moet berijden hoor maar 2 keer in de week een kwartiertje moet kunnen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 14:55

runningkawa schreef:
Citaat:
Mijn jaarling heeft een keer 3 rondjes aan een longe gecrost en een zadel op gehad

En denk jij nou echt dat je paardje dit nu leuk vind Verward
Jij vind het leuk. Dat is heel wat anders.

Als ik jullie was zou ik ook een peuter vast aan het werk zetten weet hij dadelijk als die van school af komt ook wat er van hem verwacht word.

Sorry, maar zoiets vind ik rond uit belachelijk, trouwens waarom leg je er al geen zadel op als ze 1 dag oud zijn.
Weten ze meteen niet anders!

Koop een paard van 4 of zo, dan kun je tenminste aan de gang.

Ik kijk verder ook of een paard het aan kan, alleen zie ik heel vaak dat een 3 jarige het vaak niet eens aankan en laat ik die nog een jaartje lopen.

Jullie doen dat al bij een jaar eerder, dan neem ik niet eens de moeite om te gaan kijken, ik weet zo al dat het nog babys zijn!


Even ter verduidelijking, ik snap je reactie wel, ik zou ook zo reageren als ik zoiets las, maar mijn jaarling heeft niet met het zadel aan de longe gelopen om te beginnen.Ik was ze gewoon aan het poetsen en er wat mee aan het frullen. ik heb zo een heel oud zadel liggen (het eerste van m'n Welshje) en heb het er toen voor de gein een minuutje op gehad liggen (kaal) als ze het erg vond zou ze wel door het dak zijn gesprongen maar ze deed enkel verder met wat ze bezig was, en dat was m'n gezicht af likken en m'n haar uit m'n kop trekken volgens mij kan het haar dan ook geen bal schelen dat er iets op der rug ligt of vergis ik me?

Om dus duidelijk te zijn, dat is géén werk, het heeft zich allemaal 1 keer voorgedaan spelenderwijs.Nou staat ze weer al maanden op de wei te staan, ik zie echt het probleem der niet van..

wat betreft dat je me atackeert van meteen het veulen een zadel op te leggen, ik ben echt niet achterlijk hoor, mijn veulen van 2 maand kent der halster nog geeneens, simpelweg omdat ik er haast 2 maand mee bezig ben geweest eer ik ze kon aanraken (stonden allemaal op de wei, is daar ook geboren en zij is nou eenmaal niet van het ondernemd type dat zich vanaf de eerste dag liet aanhalen) Er zal wel een dag komen dat ze wél naar dat halster durft te kijken en dat ik het aan zal doen, maar heb geduld en we zullen wel zien wanneer het lukt.

je zegt ook van meteen de kleuters maar te leren werken, vindt ik ook al zo een ongepaste opmerking, je kunt kinderen spelenderwijs een basis meegeven als ze WILLEN, zo kon mijn nichtje op der 4 jaar der naam schrijven en een paar letters lezen terwijl m'n neefje op die leeftijd dat allemaal nog niet kan.Is prima, zijn tenslotte kleuters die pas in het eerste studiejaar die dingen zullen leren, maar de 1 is er wat sneller mee als de ander en laat ze het op hun eigen tempo maar uitzoeken.
Trouwens school is ook werk, gebeurt ook van 9 to 5 en als je thuis bent kun je je nog verder bezig houden met je huiswerk, nou niet echt wat je noemt ontspanning...

Ik kijk dus ook naar hoeverre m'n pony's meewerken, Gypsy daar duurt het allemaal wat langer, kan mij het schelen dat ze nog nooit een halster heeft aan gehad Verward ik ben blij dat ik ze nou eindelijk overal kan aanraken en ze der 4 voetjes geeft, Vanta was gewoon sneller in die dingen en ondernemender, mooi dat dat ding op der rug der geen barst kan schelen maar so what als dat wel zo was?? Dan had ik het er in de eerste instantie niet op gelegd als ik wist dat ze slecht zou reageren maar ze is gewoon makkelijk wat dat soort dingen betreft. Plastic zakken ofzo het doet der allemaal niets terwijl Gypsy niet weet waar ze dan zou moeten kruipen...Ze heeft gewoon heel wat over voor aandacht, Gypsy ook maar dan op een ander manier.

En ik heb trouwens 2 pony's waar ik op kan rijden, een 18-jarige Welsh en een 8-jarige D-pony. Ik ben absoluut niet ongeduldig wat betreft mijn jonge pony's, laat ze het maar uitzoeken. Maar ik ben van de overtuiging dat als ik later met mijn pony op de tram wil kunnen stappen ik ze het nu moet leren aangezien ze jong en volgzaam zijn en ze op zo een leeftijd veel oppikken. Dat houdt niet in dat ik ze alvast ga leren springen en een B-proef lopen, wel dat dingen zoals een auto, plastic zeilen en een vreemd ding op je rug NIET eng zijn.Maar naast die bedoeling die nu ook alweer haast 3 dikke maanden is geleden staat ze gewoon lekker jong paard te wezen op de wei bij 4 andere die ze opvoeden. Ik laat alleen zien dat ik niet eng ben en ook als ik zeg dat de dingen niet eng zijn het ook zo is. Op die manier hoop ik om later met een 3-jarige verkeersmakke merrie aan de slag te kunnen die me ietwat vetrouwd.
Het gaat me dus absoluut niet om het rijden daar kan ik heus wel mee wachten hoor, anders had ik me inderdaad wel een 4-jarige gekocht.

pmarena

Berichten: 48140
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 16:15

Cassidy schreef:

Het betreffende paard is in dit geval een 2,5 jarige hengst die niet geruind moet worden omdat er een sportcarriere en later dekhengstcarriere voor hem is weggelegd. De hormonen bij dit dier zijn al zo aan het opspelen dat hij de groep niet meer inkan op het weiland opdat hij door hekken en over sloten gaat. Hij staat hele dagen binnen of komt even een uurtje alleen los in de round pen, is oervervelend als er niet met hem word gewerkt. Hij is volgroeid, zal misschien nog wat de breedte ingaan.
Hij wordt in de round pen gelongeeerd, en er heeft tot nog toe 6 keer iemand opgezeten.

In dit geval is dit dier er lichamelijk en psychisch klaar voor..


Misschien is dit dier er helemaal klaar voor , maar ik zie daarvoor geen bewijs in dit stukje wat je schrijft.

Hij is niet oervervelend omdat er niet met hem wordt gewerkt , maar vooral oervervelend omdat hij de hele dag op stal moet staan , omdat mensen hem zo nodig hengst willen laten.

Niet als aanval bedoeld hoor , maar dit vind ik toch het een beetje goed praten voor jezelf.