Paard op vlas ipv stro, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Paard op vlas ipv stro, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 17:14

Ik zat een beetje te snuffen op het internet en kwam deze site tegen:

www.demak.nl dat ging over vlas als bodembedekking. Het lijkt me wel wat, maar tja dat bedrijf zal zijn producten natuurlijk niet afkraken Knipoog . Wie heeft er ervaring met paarden op vlas?

Kan dit ook gecombineerd worden met stro? En dan in de zin van een plakje stro (van kleine baaltjes) erbij zodat ze toch wat te kauwen hebben als het hooi/kuil op is.

Jol1

Re: Paard op vlas ipv stro, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:19

Wij gebruiken ook vlas met een plak stro om iets te hebben om te knabbelen en tegen de verveling. Nadeel van vlas is dat als je een vies paard hebt, het snel een bende is. De stal van onze merrie was na 3 dagen één grote puinhoop. Omdat de merrie de mest door de hele box loopt, kun je de mestballen er niet uithalen. We hebben nu een rubberen matras en rubber matten eromheen in de stal. We gebruiken nu maar een klein laagje vlas dat we elke dag verversen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:22

Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 22-07-06 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:28

Wij hebben ook vlas op stal, super spul vind ik het! met zo`n speciale hark/schep ( weetnie hoe je t kan omschrijven..Tong uitsteken) heb je zo de mestballen er uit, ik vind t fijn spul Lachen Knipoog

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:25

Hoi Ziolette, Armani staat op vlas nu, en dat gaat prima.
Hij staat nu natuurlijk wel heel de dag op de wei, en als hij sávonds naar binnen gaat krijgt hij een berg hooi.
Ik vind het fijn spul, niet stoffig of nat ofzo.
Armaan vind het ook lekker want hij rolt er net zo makkelijk in als in het stro, haha.

Groetjes Pharlap.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:31

Het is voor mij iets duurder en het oogt wat minder romantisch als stro. Daarom gooi ik er altijd een beetje stro overheen (wat meteen opgegeten wordt). Ik vind dat de boxen véél schoner zijn, de paarden zijn zelf schoner, het dagelijkse mesten kost veel minder tijd en de mesthoop is kleiner en composteerd sneller. Daarnaast is het ook nog eens super geschikt voor dampige paarden, want het stoft niet en ze eten het niet op.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:52

Mijn ouders hebben een pensionstal en eerst stond alleen een nieuwe klant op vlas. Na een half jaar en een keer overleg met de andere gasten, hebben we besloten om alle 15 paarden (inclusief mijn 4 paarden) op vlas te zetten. Wat een goede ervaringen hebben wij er mee! Top spul. Wel verspreiden wij bij sommige paarden een plak stro over het vlas. Zij worden narrig als ze niets te doen hebben. Wij maken alleen geen potstal maar mesten hetzelfde als met stro.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 07:58

Als je inderdaad doet als magicrover is het heel fijn, maar duur. Volgens de producenten moet je het 3 maanden laten liggen en dat is uit ervaring echt niet fijn hoor. Het ziet er gewoon ranzig uit en ze zeggen wel dat het heus droog blijft, maar de urine moet toch ergens blijven en die zuurtegraad kan nooit goed zijn voor de voeten. Bij 'normaal' gebruik zoals je stro of zaagsel gebruikt blijft het kurkdroog en mooi schoon. Vind het alleen prettig dat de paarden wat te kabbelen hebben en vlas+stro vind ik wel erg overdreven aangezien mijn paard toch al erg schoon is. Ook niet elke mestophaler wil het meenemen, informeer daar eerst over.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:03

Mijn paard staat ook op vlas en zijn stal is altijd droog (nu ruim 2 jaar) gooi er elke week 1 baal in. Als je stal te nat is/wordt moet je de pisplek eruit halen, schoon vlas erbij en je paard staat er weer netjes bij.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:25

mijn paard stond eerst altidj o pde manege in eht stro.. in vond het bende echt natte troep. nu de paarden bij ons staan staan ze op vlas en dat soort spul, ik vind het echt super werken bij mijn paard hebben we er ook nog houtte bedekking op en drainage, bij de andere paarden hebben we matten maar ik moet zeggen dat dat hout het best werkt.. echt ik heb nog nooit een natte stal gehad!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:14

Bedankt voor de reacties, klinkt positief. Dit weekend ook nog iemand gesproken die langzama aan op vlas over is gegaan en ze wil ook niet meer terug op stro of zaagsel.

Wat betalen jullie ongeveer voor de vlas? De prijzen op de site die bovenaan staat, is dat een redelijke prijs voor vlas?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:39

De prijs is vrij gemiddeld zo te zien.
Ik sta ook op vlas en zou niet meer terug willen op stro.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:10

hier hebben jullie de prijzenlijst van demak http://www.demak.nl/NL/vlas/vlas%20prijsoverzicht.htm
hier betalen wij voor zaagsel grof 6 euro,als je uitreken hoeveel je nodig heb aan vlas en zaagsel ben je met zaagsel grof goedkoper uit, en ook vind ik dat een stuk luxer staan dan vlas

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:13

Ik kijk niet aan hoe luxe het staat, ik kijk naar de functionaliteit.
Zaagsel kan (kán, hoeft niet natuurlijk) hoefzweren in de hand werken en het kan (wederom kán) stoffig zijn.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:16

mijn paarden stonden ook altijd op vlas. Maar sinds een serieuze koliek durf i kdat niet meer.
Een paard had een grote bal vlas in de darmen. Het was op het nippertje. Vlas heeft het grote grote nadeel dat het bij elkaar klit in de darmen. Dus als de paarden ervan eten ( ook toevallig met stro of hooi te knabbelen) krijg je dus een bal in de darmen.
Heel hard oppassen, zeker met stro op het vlas te leggen ( info uit de kliniek)
Dan is houtkrullen veiliger!!!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:21

Dat is waar Veronake!
Paarden die vlas eten zijn er ook.
En dan is de bodembedekking zelfs dodelijk te noemen.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:25

Mijn paard stond bij zijn vorige eigenaar op vlas. Dat vond hij helemaal nix, omdat hij er heel erg van houd om van zijn stro te knibbelen. Hij begon zich heel erg te vervelen. De vorige eigenaar vertelde dat hij daardoor is gaan luchtzuigen, sinds hij op vlas stond. (Of het echt waar is weet ik natuurlijk niet, ik kan het mijn paard niet vragen Tong uitsteken.)
Bij mij staat hij gewoon op stro, en dat bevalt mij prima. Hij is heel schoon, heeft bijna nooit een vieze stal. En het is niet zo dat hij al zijn stro op eet, maar hij loopt er wel de heletijd in te snuffellen, en is uren bezig.
Ik ken trouwens ook een paard, die altijd haar stro op at, en toen op zaagsel ging, en dat op at, en haar eigen mest ook.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:41

Kiara schreef:
Ik kijk niet aan hoe luxe het staat, ik kijk naar de functionaliteit.
Zaagsel kan (kán, hoeft niet natuurlijk) hoefzweren in de hand werken en het kan (wederom kán) stoffig zijn.

ik bedoelde er eigenlijk mee dat IK vind dat vlas sneller vies eruit ziet dan zaagsel en dat ik het daarom wat luxer vind. mijn paard staat al 6 jaar op zaagsel (koliek gevoelig) en heb er nooit geen problemen mee! vlas zoude we eerst uit proberen maar het is toch duurder

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:12

Whisper van ons staat op rapsodie.
Sinds ze het aan haar longen heeft.
Ons bevalt het heel goed.
Je begint met drie hele pakken voor de eerste keer.
dan hou je iedere dag de drollen en de pis plekken bij en gooi ik over 1 hele week een nieuwe baal erbij.
Ik lees hier over vieze stal, natte drap, drie maanden laten liggen, verveling.
Als je iedere dag ff door de stal heen gaat (ook de mijne poept niet op een plek).
En je vult iedere dag bij dan heb je een hele mooie schone stal die stof vrij is.
En verveling kan je tegen gaat door genoeg hooi of kuil te geven.
Op de stal waar ik sta heeft whisper onbeperkt kuil tot haar beschikking.
Ook doen met een paar meiden onderling zelf balen oud hooi halen voor er ook bij te geven.
Nou whis eet geen rapsodie en verveelt zich ook niet.
En ze staat niet in een stinkende urine stal.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:38

Mijn paard staat nu ruim een jaar op vlas (mei 2005) en ik vind het echt super spul!

Mijn paard heeft bronchitus en is daarom op aanraden van de dierenarts overgegaan op vlas. Makkelijk uit te mesten, makkelijk om af te voeren. (Veel mensen in onze omgeving vragen er echt om, wanneer we het weer af willen voeren)

Naast het vlas krijgt mijn paard er niets overheen. Dan zou het weer gaan stoffen en heeft het geen nut meer.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:01

PriscaZ schreef:
Mijn paard staat nu ruim een jaar op vlas (mei 2005) en ik vind het echt super spul!

Mijn paard heeft bronchitus en is daarom op aanraden van de dierenarts overgegaan op vlas. Makkelijk uit te mesten, makkelijk om af te voeren. (Veel mensen in onze omgeving vragen er echt om, wanneer we het weer af willen voeren)

Naast het vlas krijgt mijn paard er niets overheen. Dan zou het weer gaan stoffen en heeft het geen nut meer.

Whisper heeft ook bronchitus dus ook vandaar onze vloer