Wie heeft z'n paard dag en nacht binnen staan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 10:47

Mijn paardjes geef ik s'morgens om half zes a zes uur bix.
Dan wacht ik ff tot ze het op hebben en gaan ze naar buiten (als het slecht weer is niet maar dan gaan ze los in de bak).
S avonds rij ik meestal of aan het einde van de middag.
Dan zet ik ze als het een uurtje of 8 is binnen en krijgen ze weer bix en wat hooi of kuil.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:09

Wat een hoop verschillende reacties zeg! Wat mijn wel opvalt is dat bijna iedereen zijn paard de hele dag buiten heeft lopen. Mij lukt dat dus niet. Niet omdat ik geen land genoeg heb, we hebben gelukkig onze eigen stal, maar meer omdat die van mij dan niet meer lekker loopt. Z'n buikie zit dan te vol en meneer krijgt daar dan last van. Mijn andere paarden hebben daar geen last van maar die lopen wel fijner als ze niet de hele dag buiten hebben gelopen. Dus 4 uurtjes naar buiten en dan lekker in hun koele stal met raam! Ze gaan om 8 uur naar buiten, tussen 12.00 en 13.00 naar binnen, krijgen dan voer en om een uur of vijf weer eten en daarna gaan we rijden of wat er die dag op het programma staat. Om een uur of negen weer hooi en dan naar bed. Misschien ligt het ook aan wat je met je paard doet of het te combineren valt.

UniferB

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 13:40

Mijn paarden staan vanaf april tot oktober buiten en wanneer ze eraan gewend zijn gaan ze dag en nacht naar buiten, dit jaar was het mei.
S'winters gaan ze een paar uur per dag naar buiten, maar dat komt omdat ik ze altijd samen met mijn vriendin haar paarden buiten gooi en zij die van haar met mijn paarden.En als er bv sneeuw is of het land is redelijk gaan ze het land op, ideaal.maar s'winters willen ze na 2 uurtjes wel weer naar binnen, kwestie van wennen denk ik, nu hebben ze daar totaal geen last meer van.
Ik vind dit echt perfect, mijn paarden zouden niet anders willen, maar zijn dit dan ook gewend.
Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt dat je paard zo reageerd, ze heeft nu echt 2 vriendjes waar ze de baas over is en waarschijnlijk erg leuk vind.
Blijkbaar voelt ze zich hier erg goed bij alleen voor jou is het behoorlijk rot..
bij ons hebben sommige merries daar ook erg last van maar wennen vanzelf als ze langer op het land staan.
Je kan als je daar de mogelijk voor hebt ook proberen bij een ander paard te zetten of op een apart weidje, dan heeft ze niet zo;n intensief contact met ze..
tja en als het echt link begint te worden heb je weinig keus, maar ik zou het dan eerst wat anders proberen voordat je haar op stal zet.
Ik heb er zomers ook heel erg last mee,ik heb dan een ruin maar die heeft verlatingsangst, al zou ik hem op stal willen doen, springt hij over de deur heen, dus ik laat hem lekker op het land en probeer zelf erg rustig te blijven, het gaat al wat beter, alleen geduld hebben kom je een heel eind..succes

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 13:43

Ik heb het liefst ook dat mijn paardjes buiten staan(s'nachts binnen)maar momenteel is dat niet haalbaar.We hebben nog maar 1 stukje land door dat het andere stuk net op nieuw gezaaid is en dergelijken.Nu mogen de paarden in groepjes naar buiten.De eene groep van 9 tot 1 en de andere van 1 tot 5.Maar mijn jongste kan niet in het land want die breekt uit.Dus die wordt zo veel mogelijk in de bak gezet.(daar moet iemand bij zijn voor de mest i.v.m. de garantie)Dus er zijn dagen dat zij wat langer binnen staat als normaal.Tja ik kan daar niks aan doen.Leuk is het niet maar ja wat doe je er aan.s'Avonds(door de weeks) gooi ik haar dan wel op het land maar dan kan ik een oogje in het zeil houden.Dan is het gewoon kiezen of delen.Het is op dat moment gewoon niet anders.Ik zie mijn humpie ook gewoon het liefst heel de dag buiten.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 14:00

Ik woon ook in Den Haag en voor mij is het ook niet haalbaar om mn paard elke dag in de wei te zetten, om de simpele reden..er is geen wei.
Chinouc komt er wel elke dag minstens 3 uur uit.En het liefst heb ik haar ook alleen maar in de wei, maar dat kan niet.
Ze gaat wel de maand juni lekker de wei in, misschien wat langer als het me bevalt.Ze staat dan in de wei bij iemand anders.
Zo heb ik het dus opgelost.

Groetjes!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 22:14

Mijn bijrijdpaard stond ook dag en nacht op stal (behalve met rijden natuurlijk). Hij was niet voorwaarts en een echte sul. Nu staat ie sinds 2 maanden op een andere stal waar ze over het algemeen 's morgens vroeg naar buiten gaan en 's avonds laat naar binnen. Het is een heel ander paard, is weer voorwaarts, haalt geintjes uit, is gewoon weer op en top paard!!!! Die gaat dus echt nooit meer de "stal"op!

katjatencate

Berichten: 236
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 23:15

UniferB schreef:
Niet omdat het niet zou kunnen maar omdat ik vind dat presteren en de hele dag op het land staan niet samen gaan. ... omdat die van mij dan niet meer lekker loopt... Mijn andere paarden hebben daar geen last van maar die lopen wel fijner als ze niet de hele dag buiten hebben gelopen.... Misschien ligt het ook aan wat je met je paard doet of het te combineren valt.

UniferB


Ik denk niet dat het heel veel invloed zal hebben op de prestaties van je paard, als hij gewoon de hele dag buiten staat. Ja, een positieve invloed, hij is blij en tevreden. Ik train mijn pony (bijna) elke dag. 3 à 4 keer in de week dressuurtraining op Z2 niveau, 1 keer in de week springles, 1 keer in de week conditietraining in het bos en 1 keer in de 2 weken SGW training voor de EK selectie, dus ook op hoog niveau. Mijn pony staat de hele dag buiten en ik heb totaal geen problemen met het combineren van zware trainingen en weidegang. Ik denk dat mijn pony een stuk minder plezier zou hebben als ie maar weinig naar buiten kon. Bovendien is het een echt 'buitenbeest', als ie ff op stal moet, breekt ie de tent af!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 19:45

Ik denk dus dat ieder paard buiten zou moeten staan. Maar, ik zou ook graag het liefst DC binnen halen. Die heeft zoveel last van de muggen en die krengen zijn niet eens dood te krijgen. Ze vermagert zienderogen omdat ze niet wilt eten. Ze is nu eenmaal niet echt gewoon om met die krengen om te gaan.

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 20:42

hoi,

mijn pony gaat 1,5 uur per dag naar buiten, dat is misschien niet veel, maar het kan gewoon niet anders.
Er is bij de manege een stuk wei, maar niet groot genoeg voor alle paarden(lang niet) dus gaan ze in groepjes van 5.
's nachts staan ze allemaal op stal. Wel gaat ie ook nog in de stapmolen en heeft ie een buitenstal.
Het is misschien niet veel maar het kan gewoon even niet anders en hij heeft afleiding genoeg!!

groetjes anique

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 18:05

mijn hengst staat het meeste binnen af ent oe aan het spit maar alleen zolang ik er ben anders ontsnapt ie en omdat wij naast de manege wonen hehe!