Hoe kunnen we onze ruimte benutten ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Hoe kunnen we onze ruimte benutten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 12:29

Wij hebben samen met de buurman ongeveer 3 HA weiland en wonen allebij op een boerderij. In de agrarische sector is niet veel verdienst op dit moment dus zitten we te denken of we wat met paarden kunnen doen.
Dus hebben we wat zitten denken.

Wat manege paardjes bijv, of opfok van jonge paarden. Heeft iemand nog tips of ideeen. We zitten 5 minuten van het bos en hebben eventueel nog enkele HA erbij.

Maar bijv een manege paardje hoeveel moet die aan lessen lopen om zichzelf terug te verdienen ?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:52

Ik denk dat je als eerste moet afvragen wat je er zelf mee wilt doen. Waarschijnlijk heb je bepaalde vergunningen nodig om er legaal les te kunnen geven of zo.

Tevens moet je jezelf afvragen of je het hele ge-emmer van een kleine manege op je erf wilt hebben. Er zal weinig van je privacy overblijven. Waar ik dan voor zou kiezen is idd een soort van inschaarweide voor veulens. De eigenaren komen minder langs, je hebt zelf een groot gedeelte van de omgang met de paarden in hand, wat mij heel erg leuk lijkt.
Ik moet er persoonlijk niet aandenken om de drukte van een manege om huis te moeten hebben.

Wat ik zelf wel een leuk idee vind is een soort van manege-leer bedrijf. Dus geen les van en uurtje waar poetsen en verzoring niet aan de orde is. Maar dus echt kinderen een stukje anatomie van het paard bij brengen, leren hoe ze moeten poetsen en noem maar op. Dus geen uurtje per keer, maar zo'n 2,5 uur per keer of zo. Er moet maar net markt voor zijn hoor, want de kostprijs zal daardoor wat hoger liggen, maar geen slecht idee als je sommige mensen met paarden ziet omgaan Haha!

Succes

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:54

simpel:
bereken je dagelijkse kosten per paard, stel even dat dat 5 euro is (zeg even maar wat)
Je vraagt 5 euro voor een les
Om zich dus terug te verdienen moet ie elke dag 1 les lopen, of om de andere dag 2

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:58

stef schreef:
simpel:
bereken je dagelijkse kosten per paard, stel even dat dat 5 euro is (zeg even maar wat)
Je vraagt 5 euro voor een les
Om zich dus terug te verdienen moet ie elke dag 1 les lopen, of om de andere dag 2


Plus alle extra kosten. Denk aan kreupele paarden, slijtage materiaal en ook dingen als reclame, belasting, mestafvoer, verzekering... etc etc..

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:59

Of denk aan bijvoorbeeld een pensionstal. Half- of volpension, ligt eraan wat je zelf wilt.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:44

logeer boerderij of uitleen van paarden voor bos ritten. pensionstal.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:54

Bezint eert ge begint....

Je hebt geen lesgeefdiploma's nodig (vrij beroep) maar weldegelijk een beste aansprakelijkheidsverzekering (die eisen vaak wel een bewijs van bekwaamheid, zoals een diploma of een bewezen sportcarriere).

Pensionstalling bieden, betekent veel werk, veel mensen over de vloer (dagelijks!), en weinig winst, waarover je dan wel afdrachten richting belasting moet aangeven....
Gaat het zonder belasting (foei; mag niet!) dan is het nog wat, maa nog steeds, mee dan een 100 euro per paard per maand zal er niet gauw te verdienen zijn. Voor een beetje inkomen heb je dan al zo'n 20 gevulde boxen nodig, dat betekent dus wel 20 boxen uitmesten dagelijks, voor een minimaal maandinkomen....
ik zou er nog maar eens goed over rekenen, want zwaar werk kan je overal gaan doen, en vaak wordt het elders beter betaald. En reken dan inderdaad ook met afschrijvingen op boxwanden, ander soortig toebehoren, maar ook gederfde renteopbrengst in verband met al je investeringen (maw je had het geld ook op de bank kunnen zetten en rente kunnen ontvangen, terwijl je er niets voor hoefde te doen).

Ik denk zelf dat het priveles geven aan mensen met hun eigen paard de meest interessante manier is om wat te verdienen aan de paardelarij....
Manege houder kan heel leuk zijn, maar rijk zal je er zeker niet van worden.

Ik vind 3 hectare land erg weinig om veel paarden erop in te scharen. Ik denk dat je daar een paard of 20 op kan houden, maar dat brengt wel erg weinig op om van te leven....

Succes, ik wens je veel wijsheid.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:21

Las er een agrarische bestemming op hetr pand zit dan mag je niet zomaar manege of pension aktiviteiten beginnen. Die vallen onder een recreative bestemming. Wel mag je africhting, opfok en fokkerij beginnen en kun je natuurlijk altijd kijken bij de gemeente of een verandering van het bestemmingsplan mogenljk is.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 14:23

Bedankt voor alle tips ! We zullen hier eerst heel erg goed over nadenken.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:39

Hebben jullie ook nog plaats op de boerderij zelf? Dan kan je ook (zo noemen ze dat hier) een wandel-rijd-station worden. Mensen die een "trektocht(je)" met hun paarden willen maken en bij jullie komen overnachten. Je kan dit "luxe" maken (dus kamer met douche/wc) of "gewoon in het hooi". Verder kan je avondeten aanbieden en ontbijt natuurlijk Knipoog . Een paar boxen en een deel weiland voor de "gast"paarden en klaar is kees Lachen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:05

Ik raad je aan eerst eens naar de gemeente te gaan om te informeren wat er allemaal is toegestaan.
Vooral de afd. milieu is hierbij erg belangrijk!!!
Bij hun kun de preciese voorschriften opvragen, en die zijn over het algemeen vrij pittig.
De boete´s op het beginnen van een bedrijf zonder milieuvergunning cq melding zijn erg prijzig.