Met praam rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 16:24

Pipo inderdaad... Als het niet anders kan dan moet het maar zo... Elk dier is anders en wij kunnen niet oordelen of het nodig was bij dat paard of niet...

Daarmee valt het niet goed te praten, maar iemand neerhalen en afzeiken gaat ook te ver, je weet niet wat er is gebeurd...

Dat geldt ook voor runningkawa, je weet niet hoe die pony is... Beter een keer een praam gebruiken met opstappen dan met hele zooitje verongeluken........

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:32

Ik vind een praam in geen enkel geval goed!Bij het opzadelen , afzadelen, longeren vaststaan en afstappen of opstappen.
Misschien moeten mensen het woordje GEDULD eens op gaan zoeken in hun woordenboek!

het word wat anders als er noodzaak is bv bij een veearts of een hoefsmid die anders in elkaar gemept wordt

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 17:37

Ik ken et hele verhaal natuurlijk niet maar et klinkt me nogal vaag in de oren, ik heb er dus ook nog nooit van gehoord dat je met een praam kunt rijden. Et zou mijn manier dus niet zo snel zijn, of je moet echt neit anders kunnen. Maar dan moet et wel heel ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 18:11

Citaat:
wij gebruiken alleen een praam, als de pony vervelend is met opstappen, maar die gaat er dan ook direct weer af! Na een paar keer zijn ze braaf,


Dit vind ik dan al een groot verschil met het verhaal van Pipo.
Pipo heeft het over een incidenteel geval, liberty praat in meervoud.

Maar verder denk ik dat het in de meeste gevallen om geduld gaat.
Die echt levensgevaarlijke paarden zijn zeer zeldzaam.

Behalve bij sommige zeikers, daar is een paard dat 1 keer bokt of op zij springt al gevaarlijk Knipoog Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-02 18:12

Ik zal het morgen zelf meemaken hoe zo'n draakje het is, want dan ga ik er zelf mee aan de slag.
Plan is eerst wat grondwerk om te kijken hoe hij reageert en dan longeren met zadel en hoofdstel. Als hij braaf is stap ik erop, anders herhaal ik het grondwerk en longeren nog een aantal keer.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 19:45

In sommige gevallen kun je niet anders? ?!
Nou met geduld kom je al een heel eind hoor!

Dus als een kind iets niet durft (kan/begrijpt), sla je hem d'r ook doorheen, of geef je hem ook verdovende middelen?

BELACHELIJK!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 09:36

Bij een verwende 5 jarige die al 3 keer geprobeerd is zadelmak gemaakt te maken, die door de sedalin heen gaat, en het licht uit je ogen slaat is geduld niet meer het verhaal, dan moet je de cirkel doorbreken, en het verhaal wat ik net schreef is een incidenteel geval, en een incidenteel gevaarlijk geval.
Uiteindelijk is het gelukt, en is het een superbraaf paard geworden, maar je moet soms de cirkel hardhandig doorbreken, hoe erg het ook is. Ik zeg niet dat ik ervoor ben om bij alles maar een praam te pakken, maar soms........kun je echt niet anders.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 21:54

afschuwelijk nietwaar!!!

Bij ons in de buurt is ook iemand die op een dergelijke manier paarden zadelmak maakt. Hij doet dit dmv afsluiten van de luchtpijp als het paard zich verzet en geeft lucht als ie zich rustig houdt.
Heel veel mensen in de manege komen graag naar zijn demonstraties kijken en kikken er op...
ik vind het walgelijk, hij kikt er allen maar op dat ie een paard in een kwartier zadelmak heeft.

Nou ik geloof er geen donder van, zo'n paard loopt gewoon een trauma op, wordt mi geestelijk gebroken. En vroeg of laat krijg je dat terug tenzij je hem verkoopt.

Ik ben er voorstander van ruim de tijd te nemen en stap voor stap. Ik weet wel dat het niet altijd gmakkelijk gaat, maar ligt dit aan het paard of aan de combinatie karakter ruiter en karakter paard.

Soms duurt het bij mij weleens 3 weken voor ik er echt eens op zit, maar dan gebeurt er ook vrijwel nooit iets geks en heeft en houd het paard vertrouwen. enne... ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:34

Heb jij wel eens een paard zadelmak gemaakt die al 3 keer eerder was geprobeerd dan???

En dit is een incidenteel geval he!!!!, dit is de enige die ik ooit op die manier heb zadelmak gemaakt, en ik heb er al heel wat zadelmak gemaakt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 10:12

Inderdaad... Het gaat niet om elke keer deze methode gebruiken, maar om bepaalde gevallen... na 3 x proberen, k.loten en vechten moet je wat anders dan lief en aardig blijven...
En dan moet je een keer doorpakken... Hoe vervelend dat ook is..

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:19

Ik zelf ben helemaal geen voorstander van een praam (zoiezo niets waarmee ik me paard pijn kan doen), alhoewel ik het afentoe wel handig zou vinden (laat de manen van me paard maar groeien omdat ze met trekken van de manen zo'n ramp is, en ik geen praam wil gebruiken Haha! ).

Ik sta ook op een handelstal, en het is weleens voorgekomen dat bij enkele hengsten ook met praam is gereden (met zadelmak maken). Goedpraten wil ik het zekers niet, maar als ik kijk wat ze bereikt hebben met 1x een praam omdoen met het zadelmak maken. Dit waren van die hengsten die volgens mij nog nooit een mens hebben gezien, laat staan de mens vertrouwen. Die zijn met longeren aan een halster al tig x achterovergeklapt (en die beesten gaan dan zover dat ze een gevaar voor zichzelf en voor anderen worden), dus je kan begrijpen hoe dat gaat als je erop wilt stappen. De praam word hier echt niet gebruikt als iedere hengst zich zo gedraagt. Ze steken heel veel tijd in zo'n beest voordat ze op het idee komen om een praam te gebruiken. Maar zo'n praam wordt omgedaan (en de stok gedeelte tussen de wang en bakstukken geplaatst) en dan stapt diegene op en gaat eerst 5 a 10 min. stilstaan en het paard belonen, zachtjes praten etc. om het vertrouwen een beetje te winnen. Daarna stappen ze een rondje en als ze dit gedaan hebben, word de praam er afgehaald en wordt het paard goed beloond en weer op stal gezet. Echter de volgende keer dat er weer opgestapt wordt, zijn er geen gevaarlijke problemen meer. En ik heb enge dingen meegemaakt met die beesten waarbij ik soms me hart vasthield. Die beesten kunnen af en toe zo gevaarlijk en vooral koppig zijn.

Nogmaals, ik wil het niet goedpraten maar ik vond het bij die hengsten (het zijn er maar 2 of 3 geweest) niet erg dat het toegepast werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:26

Ik vraag me af of iedereen de werking van de praam wel kent, er is namelijk een onderzoek naar gedaan, met paarden die in de wei stonden, die werden iedere dag op hetzelfde tijdstip gepraamt, na enkele dagen stonden ze te wachten voor het hek. Door de pijn komt er een verdovende stof vrij in het lichaam een soort van morfine, dit heeft een verslavende werking.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 11:28

Pipo schreef:
Ik vraag me af of iedereen de werking van de praam wel kent, er is namelijk een onderzoek naar gedaan, met paarden die in de wei stonden, die werden iedere dag op hetzelfde tijdstip gepraamt, na enkele dagen stonden ze te wachten voor het hek. Door de pijn komt er een verdovende stof vrij in het lichaam een soort van morfine, dit heeft een verslavende werking.

Dit weet ik ja.
Maar je vergeet te vertellen dat de verdovende stof wordt aangemaakt door de pijn die ontstaat door de praam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:38

Lezen cody, er staat door de pijn komt er een stof vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:39

Cody"]
[quote="Pipo schreef:
Ik vraag me af of iedereen de werking van de praam wel kent, er is namelijk een onderzoek naar gedaan, met paarden die in de wei stonden, die werden iedere dag op hetzelfde tijdstip gepraamt, na enkele dagen stonden ze te wachten voor het hek. Door de pijn komt er een verdovende stof vrij in het lichaam een soort van morfine, dit heeft een verslavende werking.

Dit weet ik ja.
Maar je vergeet te vertellen dat de verdovende stof wordt aangemaakt door de pijn die ontstaat door de praam.
[/quote]

Het staat er wel cody, beter lezen Haha!