Manen trekken/knippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Manen trekken/knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 23:32

Hoi, zondag (2-7-06) heb ik een wedstrijd en aangezien de manen van Bonita weer gedaan moeten worden, wil ik even weten wat het beste is. Ik heb nl echt GEEN ervaring met manen trekken, dus zou knippen een optie wezen? Of je moet het me zó goed uitleggen ( met dat trekken ), dat het misschien wel lukt..

Graag tips waar ik wat aan heb, zodat ik morgen de manen kan doen Lachen
Groetjes Sharona

magic_lover

Re: Manen trekken/knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:35

ik zou persoonlijk niet knippen, met trekken verkort je het niet alleen maar je dunt het ook uit Lachen

ik doe het altijd zo, pak een plukje (niet te groot) die hou je vast, kam je met het kammetje dikste haar omhoog (beetje touperen zegmaar...) pak je dat plukje wat je over heb daar zet je het kammetje in, dat plukje draai je 1 of 2 keer om het kammetje (goed vast houden!!) en dan trekken Lachen

niet zo heel moeilijk, en je krijgt er vanzelf een handigheid in Ja

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 23:37

Hmm oke Lachen

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:13

helemaal met je eens magic_lover Knipoog
ik knip het ook niet snel..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:49

Trekken, zeker weten Ja
Uit nood heb ik ze de vorige keer moeten knippen, maar het is echt een vreselijk gezicht als de knotjes eruit zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:51

of gewoon een plukje manen nemen als beschreven, maar dan niet de restant eruit trekken maar gewoon knippen!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:54

Ik knip altijd.

Maja, heb ook een fjord Haha! Vork Clown

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:15

magic_lover schreef:
ik zou persoonlijk niet knippen, met trekken verkort je het niet alleen maar je dunt het ook uit Lachen

ik doe het altijd zo, pak een plukje (niet te groot) die hou je vast, kam je met het kammetje dikste haar omhoog (beetje touperen zegmaar...) pak je dat plukje wat je over heb daar zet je het kammetje in, dat plukje draai je 1 of 2 keer om het kammetje (goed vast houden!!) en dan trekken Lachen

niet zo heel moeilijk, en je krijgt er vanzelf een handigheid in Ja

ik trek de manen ook op deze manier Haha!

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:39

ja ik ook

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:31

ik knip ze altijd met een toiletteer schaar en dun ze uit met een uitdunschaar of uitdunmes. Gaat prima, ook bij dikke manen. Het vereist een wel beetje oefening.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:30

Ik kon ook geen manentrekken, nog nooit gedaan, heb het vandaag gedaan op de manier van Magic_lover en het ging prima! ik had er al snel handigheid in!
Knippen vind ik persoonlijk ook niet zo mooi.
Succes!

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:39

Aangezien mijn paard dunne manen heeft, kort ik ze in met een uitdunmesje. Het lijkt net alsof ze getrokken zijn. Niet met een uitdunschaar, dat vind ik niet mooi.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:08

ik deed het ook altijd net als magic-lover (heb nu een tinker dus ik ben er vanaf)
niet te dikke plukken nemen. Met dit warme weer of meteen na het werk gaat het het gemakkelijkste, dan staan de porien open.

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:10

Bij de fjorden knip ik altijd. Zou ook moeilijk anders gaan denk ik.
Bij de anderen gewoon trekken. Is netjes en natuurlijk. Wel veel werk. vooral als je het recht wilt. Haha!

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:16

Ik ben het de bovenste mensen eens, trekken.
Misschien je de dikste haren onderop een beetje knippen maar met trekken krijg je nog een beetje een natuurlijk effect.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:14

Ik hou er persoonlijk niet van om te trekken, de meeste paarden vinden het niks. Maar als je paard er geen problemen mee heeft is trekken mooier, ben ik met jullie eens. Maar ik doe het liever niet mij, mij gaat knippen prima af en het ziet er bij mij net zo mooi uit.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:18

Absoluut niet gaan knippen.
Dat wordt zo lelijk omdat je bijna nooit recht kunt knippen. En als je pony met z'n hoofd beweegt heb je gelijk een hap in z'n manen.

Trekken is de beste optie.
Als je pony dunnen manen heeft kan je het ook met een speciaal mesje trekken. Dit snijd de manen af maar je trekt er niks uit zodat je pony dezelfde dikte houdt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:52

ik zou voor knippen met een uitdunschaar gaan. veel paarden verdragen het trekken, maar er is gebleken dat ze het wel degelijk voelen, en het vaak zelfs pijn doet. bovendien is knippen makkelijker, en als je het netjes doet ziet het er net zo uit als trekken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:34

Heb altijd de manen getrokken,maar knip nu alweer heel wat jaartjes. Er worden hier veel wedstrijden gereden en eigenlijk iedereen knipt.Ga jezelf maar even voorstellen dat je bij de kapper komt en die zegt...nou we gaan nu maar wat uitdunnen en ze trekken er gewoon een hele vracht haar uit! Niet echt een fijn gevoel,dus vandaar dat we hier knippen! Het is even wennen om het goed te krijgen de eerste paar keer maar als je het "door "hebt is het vaak mooier dan trekken.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:13

Ik vind trekken mooier lijken, het lijkt natuurlijker, niet zo gemaakt. Maar mijn eigen merrie heeft een bloedhekel aan manentrekken, ze heeft dan ook extreem dik haar, moet er zelfs met anti-klit door om het te kammen! Ik heb voor haar zo'n mesje gekocht, duurt wel langer, maar ze voelt er niets van.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:03

trekken is ook mooier Lachen. . als je gaat knippen wordt het zo echt "lelijk" recht.. niet mooi eigenlijk.. of je gaat scheef.. heb een x moeten knippen ook beetje uit nood.. maar ik trek liever.. Tong uitsteken heb ook wel eens met trekken gehad dat het goed begong en ik trok steeds korter.. :S.. nou en toen moest ik wel knippen :S..

succes..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:53

shrOnatje schreef:
trekken is ook mooier Lachen. . als je gaat knippen wordt het zo echt "lelijk" recht.. niet mooi eigenlijk.. of je gaat scheef.. heb een x moeten knippen ook beetje uit nood.. maar ik trek liever.. Tong uitsteken heb ook wel eens met trekken gehad dat het goed begong en ik trok steeds korter.. :S.. nou en toen moest ik wel knippen :S..

succes..

hoeft niet. als je netjes knipt, en ook van onder naar boven (schaar verticaal), of met een uitdunschaar, dan wordt het niet kaarsrecht, en ziet het er net zo uit als wanneer je het trekt. een stuk paardvriendelijker.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:02

Snijden vind ik de beste manier. Vergt wel handigheid, maar oké. Het ziet er natuurlijk uit, en het is prettiger voor het paard. Beter kan voor mij niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:07

Mik_ schreef:
Snijden vind ik de beste manier. Vergt wel handigheid, maar oké. Het ziet er natuurlijk uit, en het is prettiger voor het paard. Beter kan voor mij niet.

AMEN!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:17

Als je van onder naar boven knipt ziet het er gewoon nog natuurlijk uit hoor. Je knipt er als het ware happen in met de punt van de schaar richting plafond. Zo doe ik het altijd en bij Flair ziet het er prima uit. Bij het trekken is Flair superbraaf maar ik ben er vanaf gestapt omdat ik toch zie dat het niet prettig voor haar voelt. Er zijn ook niet voor niets zo veel paarden die het niet toelaten.