Doorbetalen bij kreupelheid van paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 13:04

Citaat:
Is natuurlijk stierenpoep van de bovenste plank.


Wat een geweldige uitdrukking!

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Bijrijder hoeft bij mij niet te betalen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 13:29

Ik ben van plan een verzorger voor ody te nemen, omdat ik het zelf niet kan redden om mijn paard 7x per week te doen. Ik ben door een val van mijn paard 4 maanden ziek geweest en ben net weer begonnen met werken en ik vindt het nu gewoon te zwaar.

Maar, ik ga hier absoluut geen geld voor vragen, puur om de reden dat ik zelf 100% zeggenschap over mijn paard wil houden en ik blij ben dat iemand me wil helpen.
IN het verleden heb ik tijdje een paard verzorgd omdat de eigenaar ziek was. Toen hoefde ik ook niet te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 13:34

Ik vind dat gedoe over zeggenschap zo raar?

Al betaal je je scheel aan je bijrijd paard, als de eigenaar beslist het paard te verkopen heb je gewoon pech!
Dus zeggenschap als je betaald, dat is pas stierenpoep van de bovenste plank. Haha!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 14:10

Wat mij opgevallen is dat mensen die niet hoeven te betalen zich vaak ook totaal niet verantwoordelijk voelen. Ze blijven weg en gaan achteloos met paard en spullen om. Hoe meer ik deed (op en neer rijden met de veewagen, mee laten eten, een kerstcadeautje geven etc) hoe meer het als vanzelfsprekend leek te worden ervaren. Met als gevolg dat er ongevraagd dingen gepakt werden, te pas en te onpas werd gekomen en meer van dat soort dingen.

Vroeger had ik meebetalende bijrijders. Ik vond dat ze niet alleen voor het paard zelf betaalden maar ook bijdroegen aan het gebruik van de accomodatie van de stal zoals de binnenbak. Per slot van rekening hadden zij er ook plezier van dat het paard op een stal met goede faciliteiten stond. De bijrijders die ik toen had hadden over het algemeen een grotere gemotiveerdheid.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen naar beide kanten maar ik vond het een opvallend verschil. Als ik mensen in mijn omgeving hoor ben ik niet de enige met die ervaring.

Wat betreft het doorbetalen voor een kreupel paard: dat vind ik toch een beetje van de duur van de kreupelheid afhangen. Als het een kortdurende kreupelheid is vind ik het eigenlijk wel logisch wanneer er doorbetaald wordt. Dat is het risico van een bijrijdpaard. Maar bij een langdurige kreupelheid wordt het een ander verhaal. Er kan dan lange tijd ook geen gebruik gemaakt worden van de accomodatie (waar naar mijn idee mede voor betaald wordt) en eigenlijk zijn dat dan toch de kosten die je als eigenaar behoort te dragen.

Maar dat is mijn mening hierover en er zijn zo te zien veel verschillende meningen Knipoog

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 14:28

runningkawa schreef:
Ik vind dat gedoe over zeggenschap zo raar?

Al betaal je je scheel aan je bijrijd paard, als de eigenaar beslist het paard te verkopen heb je gewoon pech!
Dus zeggenschap als je betaald, dat is pas stierenpoep van de bovenste plank. Haha!


Ja oke, als je het paard wilt verkopen heb je iid pech en over dat soort zeggenschap heb ik het niet. Maar meer in de zin van "recht" hebben op........Als je betaald mag je verwachten dat je voor dat geld ook een vast aantal dagen mag rijden (dat heb je dan van te voren afgesproken) Maar als de eigenaarr nu ineens besluit dat je 1 dag minder mag gaan rijden om dat hij/zij zelf meer wilt rijden? En wellicht dat je daarvoor een andere dag terug kan krijgen met de voorwaarde dat je dan wel mee moet springen in de les, zo niet, dat ze daar dan iemand anders voor zoekt? (zoals in mijn geval Schijnheilig )

Naar mijn mening heb ik wel een soort recht van inspraak in dit soort dingen of zie ik dat verkeerd? Gewoon omdat je samen een paard rijdt en het beste met hem voor hebt en ik de helft van het stalgeld betaal en het grootste gedeelte van de zorg op me neem.

Kijk zeggenschap..........ik hou altijd voor ogen dat als ik zeggenschap over een paard wil, ik zelf maar een paard moet kopen. Maar ik betaal voor een aantal dagen en daar heb ik dan ook recht op. Ga ik minder rijden, betaal ik dus minder!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 14:34

runningkawa schreef:
Ik vind dat gedoe over zeggenschap zo raar?

Al betaal je je scheel aan je bijrijd paard, als de eigenaar beslist het paard te verkopen heb je gewoon pech!
Dus zeggenschap als je betaald, dat is pas stierenpoep van de bovenste plank. Haha!


Ik denk niet dat met zeggenschap verkopen bedoelt word.

Ik had ook zeggenschap over Flair toen ze nog niet officieel van mij was, op papier was ze van mijn vriendin. En hier bedoel ik mee dat we samen uitmaakte hoeveel voer ze kreeg, als zij bijvoorbeeld had gezegd dat zij wilde dat Flair 3 kilo bix zou krijgen kreeg ze van mij te horen van 1 kg is zat. Zulk soort dingen, en bijvoorbeeld de manier van omgaan met het paard. Het is toch wel prettig als het paard door allebei zowel bijrijder als eigenaar op ongeveer eenzelfde wijze behandelt word.

Niet dat de eigenaar toelaat dat het paard schuurt na het rijden, en de bijrijder het dan vervolgens afstraft, zo weet het paard niet waar deze aan toe is. Zo gaf ik dus ook mijn oordeel over hoe zij met Flair omging, ik was het daar totaal niet mee eens. Zij heeft dit ook verandert, en dat terwijl ik de bijrijdster was en zij de eigenaar.

En als het praatje verkopen ter sprake kwam had ik de eerste keus of ik Flair wilde kopen tegen een vriendenprijsje, of dat ze gewoon naar iemand anders zou gaan. Uiteindelijk is het anders gelopen en heb ik haar niet gekocht maar gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 14:34

Aanvulling op Dimple:

Als ik mijn bijrijders zou laten betalen, zou ik toch anders met m'n paarden omgaan. Als ik nu een vrije dag heb op een dag dat een bijrijder komt rijden, bel ik gerust van te voren dat ik het paard die dag meeneem. Dan kan er 's avonds nog wel op gereden worden, maar dan heeft het paard bijvoorbeeld al wel een strandrit of dagtocht in de benen, en kunnen ze niet overdag komen omdat ik er dan mee op pad ben.

Dat is nou bijvoorbeeld 1 van die voorrechten die ik als eigenaar heb, en ook houd. Als ik een bijrijder zou laten betalen, dan zou ik dit niet zo makkelijk kunnen maken.
Ook met vakanties/weekeindjes weg enzo: ik deel van te voren mede wanneer ik het paard mee heb, en that's it. Ik overleg daar niet over, ik vraag niks, maar deel het alleen mede.

Voor mijn gevoel verdient een betalende bijrijder 'medezeggenschap' over zulke dingen. Mijn bijrijders betalen niks, en hebben dus wat dat betreft ook niks in te brengen. Klinkt hard, maar that's the truth. Overigens mogen zij mij ook vragen om paarden vrij te houden, extra te rijden/ springen etc. en zal ik dan zo veel mogelijk rekening met ze houden. Alleen als het op een dag is dat ik andere plannen heb, dan hebben ze gewoon een typisch geval van pech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 15:23

Citaat:
Wat mij opgevallen is dat mensen die niet hoeven te betalen zich vaak ook totaal niet verantwoordelijk voelen. Ze blijven weg en gaan achteloos met paard en spullen om. Hoe meer ik deed (op en neer rijden met de veewagen, mee laten eten, een kerstcadeautje geven etc) hoe meer het als vanzelfsprekend leek te worden ervaren. Met als gevolg dat er ongevraagd dingen gepakt werden, te pas en te onpas werd gekomen en meer van dat soort dingen

Niet mee eens.
Ik ben ook altijd een niet betalende bijrijder geweest.
En ik was er 7 dagen per week.

Ik betaalde in natura Haha!
Ik meste b.v. alle stallen en dat was van meer paarden dan dat ik reed.
Als een paard kreupel was, spoot ik ook zijn been af.
Hooi mee halen en weer lossen.
Ik zette ook paarden buiten en binnen, voerde, noem maar op.
Eigenlijk deed ik toen meer dan nu op mijn vol pension plaats Haha!
Dus gewoon alle dingen die gedaan moesten worden deed ik.
En de eigenaar had het dus lekker makkelijk, vond hij zelf ook Haha!
En dan ga ik dus echt niet betalen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 17:11

Sonja"]
[quote="Vippie schreef:
Dus een paard wat ziek of kreupel is heeft ineens geen verzorging meer nodig?
Viv


Ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig waar je DAT gelezen hebt.... Is natuurlijk stierenpoep van de bovenste plank.
Als je even beter kijkt, zie je dat ik me ernstig afvraag waarom iemand door moet betalen als íe niet op dat dier kan rijden. Als je daar de conclusie aan verbindt dat dat dier dan niet verzorgd hoeft te worden, kan ik je even niet meer volgen, maar dat kan best aan mij liggen.... Koe
[/quote]

Nou in je eigen stukje (pagina 1), dat je het belachelijk vindt dat iemand door moet betalen (in vorm van geld of komen dan mijnsinziens) als het beestje kreupel is (en dan de vergelijking met vakantiebungalows en auto's ed).
Kijk als het paardje kreupel is, dan issie er toch nog steeds, issie dan minder lief ofzo of minder aanwezig Verward ?
Als ik al een verzorgster zou hebben verwacht ik wel dat ze dan ook komt. Rijden of niet, ook bij rijden hoort verzorging en ipv rijden kunnen ze ook stappen aan de hand oid. Hoort er ook allemaal bij! In mijn ogen dan Cool .

Kan het idd verkeerd gelezen hebben, maar zo komt het bij mij over in eerste instantie Haha! .
Verder vindt ik dat iedereen het lekker zelf moet weten offie geld vraagt, IK zou het niet durven. Ik zie het meer als een 2-zijdige overeenkomst (verzorgen/bijrijden): de eigenaar heeft geen tijd en zoekt iemand erbij, de verzorger/bijrijder heeft tijd over en doet het paard wanneer de eigenaar geen tijd heeft. Beiden ontvangen hiervoor geen beloning in de vorm van geld (beloning naar de eigenaar = vrije tijd, beloning naar de verzorger = bijrijdpaard).
Isse simpel toch?

Vindt zowizo het onderscheid wat tegenwoordig gemaakt wordt tussen verzorgpaard en bijrijdpaard een beetje absurt. Vroeger mocht je blij zijn als je ook mocht rijden, op die manier waardeerde je je verzorgpaard en de eigenaar ook wat meer en deed je met verzorgen goed je best om zo een ritje voor elkaar te boxen.
Tegenwoordig lijkt het wel of we allemaal minimaneges hebben. 25 piek dokken, rondje scheuren en klaar is klara.
En waarderen ze het, nee want ze hebben er immers voor betaald dus verwachten ze ook wat van het paard. Dat het paard de dag daarvoor bv een wedstrijd heeft gehad oid en de dag erna (als zij mogen rijden) rustig aan moet doen en alleen wat moet loswerken dat schijnen ze dan niet te snappen.

Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 19:00

Vippie schreef:
[Kan het idd verkeerd gelezen hebben, maar zo komt het bij mij over in eerste instantie Haha! .
Viv
[/quote]


Uitkijken met aannames, die mag je nooit doen voor een ander Haha! Je hebt het idd verkeerd gelezen

De overeenkomst tussen een betaald bijrijdpaard en een leaseauto vind ik trouwens niet zo raar. Je betaalt dus om te rijden, dus als je niet kan rijden, waarom dan betalen? Je betaalt de manege toch ook niet voor een les die niet gegeven wordt?

Maar afijn, ik heb inmiddels wel genoeg geschreven in dit topic; ik ben en blijf tegen betaalde bijrijders; de waarde van het rijden op mijn Fjordenmeissie is niet in geld uit te drukken dus dat ga ik ook never nooit niet doen Haha!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 19:01

[quote="runningkawaIk ben ook altijd een niet betalende bijrijder geweest.
En ik was er 7 dagen per week.

Ik betaalde in natura Haha!
Ik meste b.v. alle stallen en dat was van meer paarden dan dat ik reed.
Als een paard kreupel was, spoot ik ook zijn been af.
Hooi mee halen en weer lossen.
Ik zette ook paarden buiten en binnen, voerde, noem maar op.
Eigenlijk deed ik toen meer dan nu op mijn vol pension plaats Haha!
Dus gewoon alle dingen die gedaan moesten worden deed ik.
En de eigenaar had het dus lekker makkelijk, vond hij zelf ook Haha!
En dan ga ik dus echt niet betalen.[/quote]


En waar was jij toen ik een bijrijder zocht Haha!
Jij bent dus duidelijk één van die uitzonderingen. En zoals jij was zijn er wel meer maar naar mijn idee zwaar in de minderheid.
Ik heb mijn Appaloosa-ruin mede daarom verkocht. Als ik iemand had kunnen vinden die hem wilde rijden en verzorgen en in ruil daarvoor af en toe eens alle paarden wilde voeren en binnenzetten als ik een keer een dagje weg was had ik dat graag gedaan. Maar helaas.
Voor mijn Tinker wil ik geen bijrijder maar voor de Welsh K ruin had ik heel graag ook iemand gewild in de toekomst. Maar ik heb er gewoon geen zin in om het weer te proberen.

Straks heb ik wel een probleem. Ik ben zelf te groot en mijn dochters zijn te jong om hem als enigen te gaan rijden. Ik weet echt nog niet hoe ik dat ga doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 19:21

Citaat:
En waar was jij toen ik een bijrijder zocht


Gewoon thuis Haha! Haha!
Of eigenlijk meer niet thuis, maar op het werk of bij de paarden Haha!

1 van die mensen waar ik heb gereden vraagt nu nog steeds of ik niet terug kom en heeft me onlangs (voor de zoveelste keer) een leuk paard aangeboden om te rijden.

Maar ik kom er maar niet uit of ik het wil doen.
En vanavond zie ik hem weer, dus zal het wel weer gevraagd worden.
Stomme M.E. Boos! anders wist ik het wel.

Maar ja beetje oftopic.

Maar zijn er echt geen bijrijders meer die voor rijden alles doen?
Jammer hoor, want je leert zo zoveel.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:47

Nou ja ik ben een verzorger, want mijn verzorgpaard is afgekeurd als rijpaard, ik kom er nu al 2 jaar.
En idd ik mest ook heel vaak meerdere boxen uit en ben bezig met verschillende paarden.
Been afspoelen als ze kreupel zijn, de veearts helpen, de hoefsmid enz.

Zometeen zet ik de paarden binnen omdat de eigenaar weg is, en ik betaal er ook niet voor,ik heb mijn eigen spulletjes gekocht, zoals borstels en benodigdheden voor het longeren.

En ik krijg zo nu en dan een bakje koffie en gisteren heb ik een bos bloemen gekregen omdat ik mijn mbo opleiding heb gehaald.

Ik ga heel vaak mee naar de hengsten houderij, geweldig vind ik dat }> .

En inderdaad ik ben voorstander van meer doen met het paard dan alleen rijden, want je leert er heel veel van en het is ook nog leuk!!!!

En mijn verzorgpaard heeft samen met het veulen de schoonste box van de 11 boxen die er zijn.

En ik heb echt wel verantwoordelijkheids gevoel, omdat ik er alles mee doe.
Ik maak de veulens van mijn merrie zo mak mogelijk zodat ze beter verkoopbaar zijn, dat klinkt misschien stom, maar dan hebben ze niet zoveel stress van nieuwe dingen.
Zo verkom je alleen maar ongelukken, en ik doe de meeste dingen uit eigen initatief.

Ik kan er nou eenmaal niet tegen dat mijn verzorgpaardje in een vieze box staat en binnenkort krijg ik haar stalmaatje als rijpaard er bij.
Dus dan mest ik 2 boxen uit, ik vind het normaal.
Maar mijn ouders verklaren me voor gek.

Gr. Adriana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:53

Citaat:
Maar mijn ouders verklaren me voor gek.


Mag ik nu dan jou ouders voor gek verklaren Knipoog
Ze weten niet wat ze missen.

Heerlijk dat omgaan met paarden.
Natuurlijk is rijden leuk, maar de rest er om heen ook.
En als je ze dadelijk tevreden op stal heb staan en ze staan te genieten van het hooi, daar kan ik uren naar kijken Lovers