Moet een paard 24 uur p/d water kunnen drinken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:51

Bij ons krijgen de paarden grondwater, eerst hadden ze dat alleen als ze buiten stonden en dan was het eerste wat ze gingen doen water drinken. Toen hebben we het dus ook maar naar de stallen doorgevoerd en het scheelt aanzienlijk in de kosten. Ik begrijp niet hlemaal of het een pensionstal is, maar als dat zo is dan willen de klanten toch wel iets bijbetalen als hun paard gewoon de hele dag water heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 22:09

Er zijn wel eens proeven mee gedaan (ik dacht op de waaiboerhoeve), de uitslag was dat paarden die op vastgestelde tijden mogen drinken meer water drinken dan paarden die de hele dag door kunnen drinken.

Al met al zal hij alleen maar achteruit boeren, en meer waterverbruik en waarschijnlijk zullen er klanten zijn die een andere stal gaan zoeken (zou ik nl wel doen).
Misschien kun je ergens dat onderzoek opvragen en het hem laten lezen.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 22:16

Klinkt logisch. Als een paard een tijdje geen water heeft gehad dan zal hij proberen zoveel mogenlijk te drinken omdat hij niet weet wanneer er weer water komt. Althans dat kan ik me zo voorstellen.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 01:04

Dat 's nachts afsluiten deed een stalhouder bij ons in de buurt ook. 's avonds werden de paarden nog gevoerd met biks, konden dus niet drinken daarna. 's morgens lagen 6 paarden dood in de stal. Biks zet uit in de maag van het paard en heeft voldoende vocht nodig om het te verteren. Vergelijk het met een kat die brokjes krijgt, die heeft ook water nodig. Paarden kunnen als het erg warm is wel tot 80 lier per 24 uur drinken nodig hebben. Dan worden de bakken bij het biks voeren of het soppen met hooi maar vies, die maak je dan maar weer schoon. Dat wordt overigens bij ons in de stal toch wel iedere dag gedaan, alleen al om het feit dat we hordes zwaluwen en andere vogeltjes hebben die ook gebruik maken van de drinkbakken en deze zijn niet zindelijk, ze laten dus hun uitwerpselen daar ook achter en die moeten weg voordat de paarden weer kunnen drinken. Sparen aan het verkeerde eind lijkt me dat, water afsluiten.
Paarden drinken heus niet meer naar dat ze behoefte hebben. IBij ons hebben de paarden op stal de drinkbakken altijd aan staan en op het land worden regelmatig de tonnen gevuld.
Ik heb liever een drinkbak of een leiding kapot dan dat er een paard aan koliek overlijdt omdat het geen water heeft gehad. Water duur? O.K. water is duur, paarden houden is duur. Bespaar dan maar liever op andere dingen maar niet op de dieren die je aan je zorgen zijn toevertrouwd.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 01:54

Paarden die in het wild leven gaan minimaal twee maal per dag naar de drinkplaats, in de zomer volgens mij nog vaker. Die paarden eten gras waar ook nog vocht in zit.

Paarden zoals wij ze houden hebben meer drinkmomenten nodig. Zeker als ze droge brok en droog hooi krijgen. 24 uur de beschikking over vers drinkwater is niet noodzakelijk. Maar minimaal vier maal per dag wel. Hoe kan een paard zijn waterbehoefte van gemiddeld 60 liter in vredesnaam in een uur bevredigen? Dat is vragen om grote problemen.
Als ik mijn paard daar had staan zou ik acuut verhuizen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 06:27

Ronduit belachelijk! Dit vind ik echt een geval van verwaarlozing, dit kan echt niet. Kan me ook niet voorstellen dat mensen hun paard hier stallen.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 08:08

Ik moet zeggen nu Fitz op het land staat, drinkt hij overdag ook een stuk minder. Op de een of andere manier wil hij niet uit emmers drinken. En op wedstrijden drinkt hij ook nooit, ook al ben ik bijna de hele dag weg.
Zodra hij dan weer in zijn box is valt hij aan op de automatische drinkbak.

Als het 's winters hard vriest worden ze bij ons ook met de hand gedrenkt en hebben ze ook niet 24 uur per dag de beschikking over water.
In ieder geval zeker 3 keer per dag.

Ik vind 1 uurtje per dag wel erg weinig en je zal idd maar net op wedstrijd zijn o.i.d.

Vaag verhaal, als je als pensionhouder daar je winst vandaan moet halen, vraag ik me af of je wel op de goede weg zit.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 08:15

Ik ken ook een plaats waar de paarden niet altijd beschikking over water hebben, maar daar krijgen ze wél 4 keer per dag water aangeboden, & kunnen dan onbeperkt drinken (als ze de emmer helemaal leegdrinken, wordt die gewoon opnieuw gevuld). Dat zou ik geen enkel probleem vinden. Maar, zo bespaar je natuurlijk geen water bedenk ik me net, integendeel, want er wordt zo natuurlijk ook wel veel water weggegoten, als een paard zijn emmer niet helemaal leegdrinkt...

Maar slechts 1 keer per dag, & dan nog via een automatische drinkbak?? Vraag me af hoe lang het duurt voor zo'n paard doorheeft dat er tussen dat en dat uur wel water is, als hij al een hele dag probeert te drinken & er komt niets uit, moet het toch al toeval zijn dat hij het juist op dat uurtje nog eens prbeert. En dat hij dat, met zijn mini verstand, onmiddellijk onthoudt voor de volgende dag. En dan nog, zelfs al drinkt hij elke dag rond dat uur... Lijkt me dus niet echt een gezonde situatie...

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 08:54

Heeft die man geen kennissen onder de varkenshouders? Ik weet dat ze de dragende zeuge ook beperkt water aanbieden, maar dat heeft een andere reden. Door het huisvestingssysteem bij dragende zeugen, vervelden die beesten zich de hele dag te pletter en gaan uit verveling drinken. En als ze te veel drinken, eten ze minder, hebben ze minder goede biggen. Daarom hebben veel varkenshouders een beperkte waterverstrekking voor zeugen, maar NIET maar 1X per dag!
Ik wi dit ook niet goed praten (ook niet voor de varkens, maar daar leidt het te veel aan water juist tot gezondheidsproblemen, dus moet er dringend weat aan het huisvestingssysteem veranderen), maar ik kan me zo voorstellen dat de bewuste paardenhouder dacht dat dat met zijn paarden ook zo zou zijn.
Alleen is 1X per dag een uur echt veel te weinig. De paarden zullen heel snel doorhebben dat ze alleen dan water krijgen en zich dan echt helemaal vol laten lopen, met alle gevolgen van dien. Als mijn paard daar zou staan, zou ik proberen de eigenaar op andere gedachten te krijgen en alsie niet voor rede vatbaar is, dan zou ik daar weg gaan. En zolang hij daar dan wel nog op stal staat, zorgen dat ik hem zelf gedurende de dag uit een emmer laat drinken, ik wil geen ziek paard!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 09:18

Katja schreef:
Ik begrijp niet hlemaal of het een pensionstal is, maar als dat zo is dan willen de klanten toch wel iets bijbetalen als hun paard gewoon de hele dag water heeft.


Bijbetalen voor een basisbehoefte die gewoon aanwezig hoort te zijn? Dacht het niet. Als ik daar pensionklant zou zijn, dan zou ik dat zeker niet doen!

Maar iig bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Toen ik het hoorde was ik toch wel heel benieuwd hoe andere paardeneigenaren daar tegenaan zouden kijken.

Ik snap best dat die stalhouder ergens op wil besparen, maar besparen op een essentiële basisbehoefte (is dat dubbelop trouwens?) lijkt me niet de aangewezen manier.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 09:24

Nee inderdaad, er zijn dan genoeg andere dingen om op te besparen.
Zoals de spuitplaats, wij krijgen binnenkort ook een wasplaats op stal en daar gaan ze gewoon met muntjes werken voor warm water. Dat is controleerbaar en redelijk omdat je alleen de mensen die wat extra (luxe) willen afnemen laat betalen. Drinkwater zit gewoon bij pensiongeld in. Klaar. Ik vind ook dat paarden regelmatig over de dag verdeeld water moeten kunnen drinken. En niet 1x per dag een uurtje. Belachelijk.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:11

hij geeft ze inderdaad wel erg kort. als je goed oplet drinken de meeste paarden het vaakst s middags, maar daar buiten drinken ze ook. een paard moet 30 l p/d hebben. ga dat maar eens in 1 uur bij elkaar drinken.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:22

Kan die man niet gewoon zelf maar 1 keer in de week douchen.....bespaart een hoop water!!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:29

das absoluut veel te weinig! bij ons is het wel zo dat als het 's winters vriest, dat de waterleidingen uitgaan en dat ze dan overdag wel aanblijven. 's nachts gaan ze dan uit.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 10:48

Karin"]
[quote="Katja schreef:
Ik begrijp niet hlemaal of het een pensionstal is, maar als dat zo is dan willen de klanten toch wel iets bijbetalen als hun paard gewoon de hele dag water heeft.


Bijbetalen voor een basisbehoefte die gewoon aanwezig hoort te zijn? Dacht het niet. Als ik daar pensionklant zou zijn, dan zou ik dat zeker niet doen!

Maar iig bedankt voor jullie reacties tot nu toe! Toen ik het hoorde was ik toch wel heel benieuwd hoe andere paardeneigenaren daar tegenaan zouden kijken.

Ik snap best dat die stalhouder ergens op wil besparen, maar besparen op een essentiële basisbehoefte (is dat dubbelop trouwens?) lijkt me niet de aangewezen manier.
[/quote]

Als hij niets anders vindt om op te besparen en hij kan op deze manier niet rondkomen is het misschien een noodsprong.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:24

1 uurtje per dag is echt belachelijk!

24/7 drinkwater heeft Flair ook niet, ze staat ongeveer 8 uur in het land en daar is geen water aanwezig. Ze mag tussendoor 1 keer drinken, het gaat prima zo, als ik haar op stal zet gaan ze niet eens meteen drinken dus last zal ze er niet van hebben.

Bij mij op de manege krijgen de paarden trouwens slootwater door de automatische drinkbakken, en ook op de spuitplaats is slootwater. (of grondwater iig geen leidingwater)

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:33

ik heb niet alle reacties gelezen dus ik weet niet of het al gezegt is maar ene paard drinkt nogal erg veel liters op ee dag weet trouwens niet precies hoeveel, maar dan kan het paard toch ook koliek krijgen als hij tussen 12 en 1 uur het hele uur achter elkaar drinkt. Nou jah ik vind het belachelijk iig

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:04

Kostenbesparing is een érg zwak argument, maar...
Zelf hebben wij bij Hercules ooit de drinkbak een week eraf gehad. Hij kreeg dan tig keer per dag een emmer water onder zijn neus, nooit iets anders, alleen emmers. Dit omdat hij weigerde uit emmers te drinken. Hij dronk dan 3 slokjes en na een week had hij een vrij slechte turgor, maar gevaarlijk is het niet. Wij deden dit na overleg met de DA en die zei dat hij hem nog wel een week zonder automatische drinkbak had laten staan.

Het is misschien heel kort door de bocht, maar in de natuur krijgen ze toch ook niet constant water aangeboden? Daar moeten ze een eind voor lopen of wat dan ook. Goed, wij houden onze paarden niet natuurlijk, maar ik vind dat je ze ook niet onwijs hoeft te verwennen.

Uiteindelijk heeft ons 'experiment' met Hercules niet geholpen, hij dronk thuis af en toe wel een slokje uit een emmer, en soms stak hij zijn neus op wedstrijd ook in het water, maar het is nooit een echte emmer-drinker geworden.

Ik denk dat een uur per dat wel kort is, hij zou misschien 's nachts het water eraf kunnen halen, dan werken ze niet en dan is het ook niet zo erg, maar een paard moet wel 3-6x water per dag aangeboden krijgen. In de winter gaat bij ons het water eraf en dan mogen ze nóóit zomaar liters koud water achter mekaar drinken. We hebben daarom bakken waar maar tien liter in kan en we doen er altijd lauw water in. Meestal geven we ze dan 3x per dag nieuw water, maar vaak hebben ze het nog niet op, nog lang niet zelfs.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:32

hoe kun je je paard nou wijs maken dat z'n drinkbak het alleen op bepaalde tijden doet Verward

ellezsz
Berichten: 16
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: amersfoort

jeses slaat nergens op

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:56

wat een K*T eigenaar.
1 uurtje drinken per dag!!
das nie goed hoor
zeker niet

je moet protesteren.
ze moeten 1 euro vragen b.v vragne voor de spuitplaats

Verward Verward Verward Verward Verward die eigenaar is echt ziek Verward Verward Verward Verward Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 17:03

Eigenlijk had de titel van dit topic moeten zijn: 'Is één uurtje drinken per dag wel goed voor een paard?'. Zelf ben ik namelijk ook van mening dat je bijv. best 's nachts een paar uur de kraan dicht kunt draaien, en in de paddock of in de wei is ook niet altijd water aanwezig. En er zijn genoeg stallen zonder automatische drinkbak, waar de paarden water uit emmers krijgen, en die zullen ook wel eens een paar uur droog staan.

Maar hoe iemand het in godsnaam in z'n hoofd haalt om slechts één uur per dag water ter beschikking te stellen... Zoals iemand al zei: een paard heeft 30 liter water per dag nodig, en dat moet-ie dan maar in één uurtje naar binnen tanken? Waanzin. Of je moet als pensionklant een paar keer per dag extra naar je paard om 'm een emmertje voor te zetten. Nou sorry, maar je hebt je paard toch niet voor niets in pension staan? Dan mag je toch ook verwachten dat je paard voldoende water krijgt? Een basisbehoefte, zoals ik al eerder zei.

Nee, ik krijg nog steeds jeuk op moeilijk bereikbare plekken als ik aan dit verhaal denk...