Hooi of kuilgras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Hooi of kuilgras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 15:23

Hallo ik geb even een paar vragen voor de mensen hier die van die grote in plastic verpakte rollen/ pakken hooi of kuilgras voor hun paarden hebben. Zelf voerde ik nl. altijd pakje hooi maar omdat het buiten kan blijven liggen leek kuilgras me wel makkelijker. Nu dus mijn vragen:
-hoe lang kan je zo`n rol/pak goed voeren (ik bedoel is dat gewoon de hele winter lekker zeg maar)?
-hoelang doen jullie ermee voor hoeveel paarden?
-waarom kozen jullie juist voor hoooi of juist voor kuilgras?
Ik wil er mijn Fjord en Shet deze zomer wat mee bijvoeren en de Shet moet er in de winter ook van eten.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:17

Kuilvoer is pittiger voer dan hooi, ze krijgen er meer energie uit...je voert van kuilgras dus minder dan van hooi. Een shet krijgt op die manier amper nog voer, lijkt me alleen daarom al minder geschikt...

Kuilvoer kan je inderdaad buiten bewaren, maar zo'n grote rol gaat binnen 14 dagen wel schimmelen. Om zo'n pak op tijd op te hebben, heb je toch wel een paard of 4 nodig...met een fjord en een shet heb je twee weken fatsoenlijk voer, maar kan je waarschijnlijk 60 % van de baal weggooien na die tijd... Dan is kuilvoer duurder dan hooi.

Het beste kuilgras is toch wel gras dat zo droog was dat het ook hooi had kunnen zijn toen het op het land lag te drogen, en dat dan ingekuild. Dat donkere sompige spul wat soms in die pakken zit is GEEN paardenvoer, dat is voor koeien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 17:21

Ik zou zo'n grote rol voor 2 paarden niet nemen, dat houd je niet lang genoeg goed. Neem kleine pakjes.

We voeren het omdat goed kwalitatief kuilgras meer inzit dan hooi. Geen stof....enz.

iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:30

wij doen een week met een baal ,dat is voor 8 paarden,maar heel soms zit er ook allemaal schimmel in vooral als het warm weer is geweest .het is eigenlijk wel zonde want je kan zo een kwart van die baal weggooien.maar wij hebben van die rechthoekige pakken met zwart plastic erom ,ik weet niet of dat meer of minder is!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:38

Wij hebben ook kuilgras, puur omdat onze paarden het lekkerder vinden. Je moet zo'n baal idd wel snel opvoeren, anders bederft het. Wij hebben het geluk dat we nog koeien hebben, dus het dompige spul gaat daarheen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 18:50

Wij hebben er ook oevr gedacht ons gras in plastiek te laten verpakken. Maar we gaan het niet doen omdat:

1) het veel duurder uitkomt voor ons. Een boer aan wie we het gevraagd hebben zei dat het 11.5 euro kost per baal en daar kom je dan 2 weken mee toe.

2) we hebben te weinig paarden (3 pony's) om dat allemael snle genoeg op te krijgen. Het bewaard dus niet lang, eens geopend. Als het vriest 2 weken, maar in heel natte perioden zelfs minder.

En verder is al dat plastiek waarschijnlijk niet zo goed voor het milieu. Ik heb nu geen studie ernaar gedaan Knipoog , maar ik zou niet weten waar ik achteraf met al dat plastiek heen zou moeten gaan en ik weet dat bij ons in de streek de beken vol verbrand plastiek ligt Scheve mond .

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 19:55

Kuilgras heeft eigenlijk te veel energie (vooral eiwit) in verhouding tot de hoeveelheid ruwe celstof. Om het geschikter voor paarden te maken kun je het mengen met stro wat juist weer geen energie heeft en veel ruwe celstof. Bij ons krijgen de paarden ong. 3/4 baal hooi per dag en als ze niet op het land hebben gestaan een plakje kuilgras.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 20:47

Hier krijgen de paarden kuilgras , maar ik heb eigenlijk liever hooi...

Ik heb zelf het gevoel dat kuilgras niet geschikt is als paardenvoer ,
te zuur en te broeierig , maar kan het medisch gezien niet onderbouwen.
Je hoort er ook zo nu en dan wel eens iets over , bv. dat het erg slecht voor de nieren zou zijn en dergelijke.

De nadelen ervan zijn hierboven al opgenoemd , vooral het gaan schimmelen is erg poedersuiker.
Voor minder dan 4 paarden moet je zeker niet aan de grote pakken beginnen , dat is weggegooid geld.

Je krijgt het dan niet snel genoeg op en soms zitten er al schimmel-koeken op als je een baal opensnijdt.
Zonde !!

Wat mij betreft gaat er niks boven een stapel hooibalen ,
daarbij zie je ook meteen of het schoon en fris is , dat is bij kuilgras wat lastiger doordat het wat rommeliger , donkerder en natter is.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 21:20

Juist, dat is nog iets. Hooi kan je echt gemakkelijk doseren: plakje hier plakje daar.
Ik zie mij daar al in weer en wind op een stapel blokken staan ballanceren met een riek die kuil eruit peuteren en dan maar proberen: "dit paard heeft 3 kilo nodig, dat daar zoveel".
Je kan de balen ook niet op je eentje verhuizen, dus eenmaal geplaatst door een vriendelijke boer, kan je niet teveel meer van gedacht veranderen.

Nee, dan ga ik liever even de hooizolder op en gooi ik mooi mijn plakjes in de ruif.

Kuilgras heeft het grote voordeel dat het buiten kan staan zodat je dus geen opslagruimte nodig hebt. Maar als je een degelijke hooizolder hebt, is er volgens mij nog maar weinig reden om kuil te voeren (ja, stofallergie misschien).

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 22:19

Ik heb dus een totaal andere mening.
Ben over gegaan op kuilvoer door een kuchje van de pony. Eerst kleine ronde baaltjes op een pallet geleverd.
Daarna een grote baal bij een boer uit de buurt. In eerste instantie was het de bedoeling het samen met de buren te doen (ook twee paarden).
Dat bleek echter niet nodig. Ik heb nooit iets weg hoeven gooien, geen schimmel, geen vieze lucht. Je moet wel de temperatuur in de gaten houden, in de zomer red je het niet.
Het hangt gewoon van het soort gras af en hoe droog het is. Ik heb kuil dat laat is gemaaid en goed doorgeschoten is. Het eerste, zeg maar vette gras is voor koeien, met veel eiwit om goed melk te kunnen geven.
Voor paarden is dat niet nodig. Liever grof en kruidig gras, vinden die van mij ook het lekkerst. Ze laten hun andere voer er voor staan.
Dat je het niet precies kunt berekenen wat ze moeten hebben is ook onzin. Dat heb je met hooi ook moeten leren. Voeren is ook een kwestie van kijken. Persoonlijk vind ik dat 's winters met kuil veel makkelijker dan nu in de zomer (het weiland) en iedere baal hooi is ook niet hetzelfde.
Ik krijg hele grote balen en het langste dat ik er mee deed was 6 weken!
Duurder is het voor mij niet. Reken de vee-arts maar uit als je paard blijft hoesten. En ik voer wat voor hun het beste is, niet het voordeligst.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 22:27

Een hoestend paard is natuurlijk wel een reden om kuil te voeren. Daarbij zijn er zat paarden die het er goed op doen. Ik voer alleen hooi omdat dat volgens onderzoek beter is en ik geen aanleiding heb om daar vanf te stappen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 22:45

Wij hebben ook van die grote pakken. Maar als wij het gras maaien dan laten we het net zolang drogen tot het hooi is. Dat is beter voor paarden omdat paarden veel droge stof nodig hebben. Ook maaien wij het gras niet al te vroeg we laten het dus goed doorgroeien. Wij voeren ongeveer 2 pakken per week en hebben bijna geen verlies van kwaliteit.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 23:02

Er is wel veel verschil in kuil en kuil hoor!
Echte kuil is mals gras, dat maar heel kort wordt gedroogd en met zuur erbij in de kuil wordt gereden. Dit is eigenlijk meer bedoeld voor de koeien, en erg eiwitrijk. Voor de paarden kan je beter voordroogkuil nemen, dat is gras dat heel lang doorgegroeid is, liefst al gebloeid heeft en bijna zo droog als hooi in de kuilpakken gaat. Dit is nauwelijks eiwitrijker dan gewoon goed hooi.
Over het algemeen is een redelijke voersnelheid gewenst omdat het toch wel gevoeliger is voor bederf. Zo'n pak of baal moeten toch wel binnen een week of twee opgevoerd zijn meestal.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-02 12:22

Ik ga denk ik toch voor hooi als ik jullie reacties zo lees. Twee weken is idd wel heel kort om zo`n baal te kunnen gebruiken en in zo`n korte tijd krijgen mijn paardjes dat nooit op en de helft weggooien is ook niks.
Mijn vader zou volgende week waarschijnlijk beginnen met het bouwen van een stal op ons weitje en dan moet die nog maar een beetje groter gemaakt voor hooi opslag. Lijkt me toch wel het beste.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:45

Tegenwoordig kan je ook baaltjes kuil krijgen in 15 kg en 40 kg verpakking. Het langere kuil, dus bedoeld voor paarden. Ik voer dit nu een jaar, met een pakje van 15 kg doe ik twee a drie dagen. Ik heb nog NOOIT een bedorven pak gehad, de leverancier zegt ook dat als er een bedorven is, ik een nieuwe krijg. Het is wel iets duurder dan hooi, ca. 3 euro per pakje, maar als voordelen: geen stof, makkelijk opslaan en het is echt een hele goede kwaliteit. Vanaf komende winter gaat de stalhouder dit ook voeren, zo enthousiast is hij erover. Ik merk qua voeren echt geen verschil, ze doet het op kuil even goed als op hooi en ze vinden het allemaal heel lekker.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:50

Sunny, waar zijn die dan verkrijgbaar, want...die boeren hierzo rollen alleen maar giga-groot....

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:03

Je moet even het loonbedrijf opbellen. Die kunnen je daar wel over informeren.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:20

Dees schreef:
Sunny, waar zijn die dan verkrijgbaar, want...die boeren hierzo rollen alleen maar giga-groot....


Bij ons gewoon bij de voerhandelaren.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:20

Mijn arabje is erg gevoelig voor eiwitten, dus daarom voer ik goed hooi. Ik heb nu kruidenhooi, dat is bijna nergens te krijgen, maar supergoed spul. Geen stof, en supergezond met allerlei kruiden enzo. Bevalt perfect!

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:28

Ik voer sinds 2 jaar die grote 400kg balen.
Maar let op! als je ze te nat hebt schimmelen ze inderdaad snel. Ik bestel ze altijd zo dat ze bijna droog zijn, het lijkt dan op wollig hooi. ruikt ook niet zuur meer.

Ik heb en voer tempo van een maand, en dat gaat precies!

Het is hooi dat van een natuurgebied in friesland komt, met veel kruiden en alleen bemest door schapen die er in de winter op lopen. o ja en lang!

Verwar kuilvoer uit die balen niet met het kuilvoer dat boeren voor hun koeien inkuilen! daar zit melasse doorheen en is veel en veel te rijk voor onze paardjes!

En ja, ik wil nooit mer iets anders, geen gesleep naar de zolder, geen stof en ze vinden het zalig om te eten. Doen het er ook errug goed op!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:41

Ik zweer bij ingekuild raaigras. Ik voer mijn paarden uiteraard ook wel hooi maar meestal voer ik binnen drie weken een groot pak kuil op en dan ga ik meestal weer 2 weken over op hooi en dan weer kuil.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 19:56

Mijn paard lijkt wat overgevoelig voor kuilgras. (dikke benen en meer last van mok en korstjes). Nu ze op hooi staat, verdwijnen die klachten weer.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-02 13:22

Kan je kuilgras net als sommigen met hooi doen, eigenlijk ook onbeperkt voeren? Of is het daar te eiwitrijk/voedzaam voor?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 13:45

Ligt erg aan het paard en het werk wat hij doet. Ik zou zelf voor hooi kiezen maar je kunt het ook wel met kuilgras doen. Eventueel kun je de kuil mengen met stro om meer structuur en minder voeding te krijgen op die manier kom je weer dichter bij hooi.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 14:07

Hangt ook een beetje van je paardje af, mijn Welsh is giga-gevoelig voor nat-hooi of kuilgras en krijgt daar gegarandeert platte poep en koliek van...
In de winter geef ik mijn andere 2 pony's wel eens van dat ingepakt hooi.
het is speciaal voor paarden, vrij gebruiksvreindelijk (vindt het toch telkens weer een paasei om het goed en wel uit zo een pak te krijgen)

Er is een groot verschil in kuil en "kuil", maar dat is hierbovenal uitgelegd.

Ik gebruik dus nat hooi voor 2 van mijn pony's, echt kuil is het niet volgens mij, het ziet er groen-gelig uit (niet van die zwartachtige zure "drek" die je bij boeren ziet) , nat (duh *LOL* ) en helpt heel goed bij paardjes die hoesten.
Die kun je ook in grote pakken kopen maar lijkt me geen optie voor je aangezien je daar te weinig paarden voor hebt.
Ze zijn verpakt in pakjes van 15 kilo, voor mijn D-pony en jaarling deed ik daar ongeveer 3 dagen mee.
Ikzelf verkies echter gewoon goed hooi. van nat hooi kun je niet teveel voeren en als je dan paarden hebt die heeldere dagen op stal zouden staan hebben ze al helemaal niets meer te doen...gewoon hooi, (bij keuze iets minder krachtig) kun je veel meer voeren, op die manier zijn ze langer bezig en vervelen ze zich minder snel, ze zijn tenslotte langer bezig omdat ze meer ruwvoer krijgen.
Voor een shet vindt ik het niet echt een optie, het is zo eiwitrijk dat ie eigenlijk niets te eten meer zal krijgen...ik weet wat ik een shet indertijd most geven en dat was gewoon "zielig" omdat ie na een 10 minutjes al klaar was en voor de rest heel de dag maar stond te nixen in detsal (maar das een ander verhaal) en dan was ie nog moddervet...(had mss wat meer buiten moeten komen..)

Ik heb niet meer zo een goed idee hoe dat merk heette, maar iemad hierboven gebruikte het ook dus mss dat die het wel weet.

Als ik jou was een klein hokje bijbouwen aan je stal, heb ik ook gedaan. Mijn "hooischuur" is niet groter dan 2 op 3 en daar tassen we (met zadels en andere troep, geloof me dat dat veel is) 12 pakken in (naargelang de grootte van de pakken) maar gemiddeld zijn dat er 12 en moetten we zo om de 2 weken nieuw gaan halen (als ik me niet vergis).

Nat hooi is ook een optie maar ik denk dat je voor jouw pony's beter gewoon droog hooi koopt.