onregelmatig lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iloon
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-02

onregelmatig lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-02 20:05

mijn pony is nu al 1, 1/2 jaar onder het zadel ,en ik heb hem nu 2 weken geleden weer na een jaar op ijzers gezet . maar als ik op hem rijd in galop of in middendraf dan hoor ik dat iedere keer zijn achterhoef tegen zijn voorhoef aan klapt,want ik hoor gewoon een harde klap.
kan het dan dat hij na anderhalf jaar rijden nog steeds zo onregelmatig loopt??
want het was me wel eerder op gevallen toen hij vorig jaar ijzers had maar ik dacht dat gaat wel snel over(niet dus)
heeft iemand tips :wat ik eraan kan doen? want ik rijd zelf juist veel op de binnen hoefslag en veel met lange teugel zodat hij op zijn eigen benen kan leren lopen, en aan de longe doet hij het ook vaak als hij net iets boven zijn tempo eigen tempo loopt Verward

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:35

Max heeft weliswaar geen ijzers, maar doet 't ook. En dan vooral in de stap. Bij hem komt t omdat ie nog niet snel genoeg is met zn voorbenen, maar dat schijnt nog te verbeteren (is al beter geworden). Max is ook nog jong.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:56

Veel jonge paarden hebben dit "probleem", het heeft met evenwicht en ruimte in de gangen te maken.
Vaak gebeurt het als er een verruimde gang gevraagd wordt, dan tikken de hoeven elkaar net even aan.
Meestal gaat het over als je paard nog wat beter in balans is, soms is het gewoon ook een soort van onhandigheid van paarden, moeten gewoon wat meer routine krijgen en weten hoe ze met hun jonge puberlijf om moeten gaan.
Er zijn trouwens ook oudere paarden die het doen hoor, mijn paard tikt bijv. altijd in stap aan.
Hij heeft een superruime stap van zichzelf, misschien zelfs wel iets te ruim Haha!
Het is overigens niet iets om je veel zorgen over te maken, het kan verder geen kwaad.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 09:26

Het kan van alles zijn, en ook een combinatie...
Bij jonge paarden is het vaak slapte, maar mijn [naam verwijderd] is nu wel wat sterker, die doet het ook nog steeds. [naam verwijderd] is heel compact gebouwd met een extra ruime stap en soms ook draf...nou tikken geblazen!

Je kan de hoefsmid de voorhoeven zo laten bekappen/beslaan dat het voorbeen wat makkelijker weg kan komen (ik geloof dat ze dat 'opzet' noemen), daar wordt het wel iets beter van.
En bij slappe dieren is het zaak om ze sterk te maken door training. Een superfit paard zal minder aantikken. Dat geldt ook voor [naam verwijderd], als ze dagelijks gereden wordt, is het duidelijk minder.