pony verkopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

pony verkopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 17:29

Ja mensjes ik ben ook weer eens (stiekum... Lips are sealed ) op bokt.
En deze keer met een dringende vraag.
Ik heb nu een pony die ik dit jaar 5 jaar heb en waar ik dus een hele goeie en hechte band mee heb.
Nu wil ik dus me vooral gaan richten op het prestatie en sport gedoe in de paarden en ik weet dat ik het met mijn pony niet heel ver kan gaan schoppen. Het is een D pony en ik ben bijna 18 dus dan moet ik met haar bij de paarden, kan wel, maar je word er door de jury wel vaker op aangekeken.
Ik heb er ook nog een paard bijn (nog niet beleerd) en daarmee ben ik dus ook van plan de wedstrijden in te gaan op hoger niveau.
Met mijn pony kan het ook benst wel wat worden in de wedstrijden want ze is een werkwillige pony maar dan bij de pony's dan heeft ze veel meer kansen. Bovendien ben ik bang dat als ik straks mijn andere paard heb beleerd at er dan weinig tijd overblijft voor mijn pony die toch ook veel aandacht opeist en dat ook zeker nodig heeft.
Ook bestaat er nog een kleine kans dat ik ooit te groot word voor haar, maar da's maar een heel klein kansje.
Maar zoals het zo lijkt zou ik haar wel kunnen houden, misschien nog een paar mooie veulens mee fokken oid. Maar nou kwam mijn vader met het aanbod dat als ik mijn pony verkocht ik het veulen van onze fries zou krijgen. Komt heel mooi uit want daar hoef ik de eerste 3 jaar nog niet veel mee uit te halen en zou ik dus alle tijd hebben voor mijn andere paard.
maar ik ben in 5 jaar tijd zo close met mijn pony geworden dat ik bang ben dat ik met geen paard of pony ooit weer zo'n band kan opbouwen.
Alleen als ik voor 500% zeker zou weten dat ze heel goed terecht kwam zou ik haar misschien verkopen en dan nog zou ik spijt hebben denk ik.
maar je kunt niet zo zeker weten of je pony goewd terecht komt, want de volgende eigenaren kunnen haar ook weer verkopen en eerste koop terug kopen is ook niks want dan hoef je je pony niet te verkopen maar waar brengen die mensen haar heen?? en zo kan ze wel weer 100x verkocht worden en dat wil ik dus ook niet. maar aan de andere kant heb ook best zin aan dat friese veulentje want dat is ook een heel mooi en lief beesje.
Dus ik weet echt niet meer wat ik nou moet doen en daarom wil ik graag jullie advies en meningen eens horen en of je misschien zelf ooit zo'n moeilijke keuze hebt moeten maken... Scheve mond


steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 17:45

jeetje das echt moeilijk!!
Ik zou denk ik die pony niet weg kunnen doen. En je zei dat je die mischien als fokmerrie ging gebruiken, dan heb je toch ook veulentjes Haha!
maja je moet hetzelf weten............het is echt heel moeilijk

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-02 17:58

steeffie schreef:
dan heb je toch ook veulentjes Haha!


Das waar maar die veulentjes zullen ook nooit paarden worden dus die verkoop ik dan liever dan mn pony omdat ik me daar bij voorbaat dus al niet aan ga hechten en ik heb er dan in wedstrijd opzicht net zoveel aan als aan mijn pony, met dat friese veulen heb ik in de toekomst meer mogelijkheden. Maar zal ik met haar ook net zo'n band hebben als met mijn pony??
Bovendien zegt de een tegen mij je moet je pony verkopen want zus en zo en de ander vind dat ik die hechte band met mijn pony niet moet verbreken omdat ik er niks aan heb en mn pony ook niet, bovendien wat heb je nou aan een geweldig wedstrijdpaard als dat paard je niet eens ziet staan??? Dan ga ik weer liever voor een pony waarmee ik alles kan doen, die mij vertrouwd en die ik vertrouw. toch??!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 18:08

wat is de kans dat het Friese veulen een geweldig wedstrijdpaard wordt?
Dan ruil je je pony in voor een paard waar je ook 'niks' mee kunt.

Waarom niet je pony houden en je onbeleerde paard gaan rijden. Heb je de mogelijkheid om je pony op de wei te zetten met een ander paard?

Ik heb Bolivia ook op de wei gezet bij een veearts die veel te veel paarden heeft om ze echt aandacht te geven. De paarden geven elkaar aandacht en volgens mij heeft Bolivia het veel beter naar haar zin daar.

Ik kan natuurlijk niet inschatten hoe jouw pony dat zou vinden.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 18:45

Ik zit zo`n beetje in hetzelfde schuitje, Flair is echt een schat en ik zou haar nooit kunnen verkopen. Maar voor mezelf zou ik graag een groter paard hebben waar ik wedstrijden mee kan rijden. (ben ook volgende maand 18, en flair is d-pony)

Ik heb besloten Flair gewoon te houden en te wachten tot ik klaar ben met school, dan vervolgens te kijken voor een bijrijdertje voor Flair die dan met haar kan gaan starten bij de pony`s en voor mezelf een paardje waarmee ik wedstrijden kan gaan rijden. Misschien ook wat voor jou?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 18:55

Ik ken iemand die een D-pony in 1 jaar van de B naar de Z1 heeft gereden bij de paarden. En die had heel af en toe wel problemen met jury's maar je moet wel weten dat dat vroeger veel erger was. Als dat je enige probleem is, zou ik hem lekker houden. Ben je eigenlijk te groot ed, dan zou ik er wel over denken om hem te verkopen. Veel sterkte met je beslissing.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:04

ik zou het beste voor je paardje kiezen...

Misschien kun je een leuke bijrijdster zoeken die echt serieus met haar aan de slag wil?
of alleen verzorgen en na verloop der tijd ook rijden...

Dan kun je je altijd nog bemoeien met je pony, gaat het niet goed, dan stuur je ze weg...
En jij hebt de tijd voor je paard...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

pmarena

Berichten: 48003
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 19:13

Kun je niet gewoon bekijken of het misschien meevalt ,
dat je met een pony helemaal niet zo achtergesteld wordt als je denkt ?

Of wil je zelf echt met een paard aan de start komen ?

In het laatste geval weet je dus zeker dat je met je pony geen wedstrijden zult rijden.
Als je ECHT de sport inwilt , als dat je doel is , dan heb je dus niks aan je pony....

Weet je het nog niet zeker of hogerop komen je absolute doel is dan zou ik je pony houden.
Misschien dat je over een jaartje toch liever voor jezelf verder gaat , en dan heb je spijt dat je je pony hebt weggedaan.

Ga je echt zeker weten 100 % voor de wedstrijdsport dan zou je denk ik het beste op je gemak een geweldig nieuw thuis voor haar kunnen vinden ,
of haar verhuren desnoods als dat je wat lijkt en je de mogelijkheden daarvoor hebt ?

Mochten je paard en "je" Knipoog Friesje nou niet goed genoeg lopen dan wil je ze als je er serieus voor gaat ook verkopen om een goed wedstrijdpaard terug te kopen denk ik ...?

Je pony kan nog heel veel plezier hebben met iemand anders die er wel voor de volle 100% aandacht aan geeft , als jou dat niet lukt dan zou ik
iemand anders voor haar zoeken .

Maar misschien kun je haar wel genoeg aandacht en tijd geven of wil
je uiteindelijk toch liever met haar verder ?

Moeilijk hoor...
Eerst duidelijk op een rijtje zien te krijgen wat je nu echt wilt in de paardensport ,
dan wijst het antwoord zichzelf wel.

Succes , en vertrouw op je hart hoor !

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-02 22:53

Ik heb mijn eerste pony ook verkocht,en heb er echt heel veel spijt van.
Als het kon zou ik hem zo terugkopen.
Nu weet ik wel dat hij het ontzettend goed heeft,maar toch.

Het is een moeilijke beslissing,een bijrijdertje erbij?
En over 3 jaar heb je weer hetzelfde probleem,want dna moet je de fries gaan inrijden.....

Dees

Berichten: 18894
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 09:50

Je kan het altijd eerst een tijdje aankijken, zien of je als je met dat paard aan het werk bent, nog tijd over hebt voor de pony...

Het is voor een gezonde pony met veel werklust niet eerlijk dat hij de rest van zijn leven in een weiland moet doorbrengen zonder ruiter en dagbesteding. Een gezonde pony functioneert veel beter als het af en toe bereden wordt en gepoets, om nog maar niet te spreken over het plezier dat een ruiter met zijn paard kan beleven aan hun contact.

Heb je straks echt geen tijd meer om je pony eerlijk en voldoende aandacht te geven, gun het dan een baasje dat dat wel kan. En als je geen haast met de verkoop hebt, dan kom je vanzelf een ruitertje tegen dat een geod tehuis kan bieden en helemaal verliefd is op die pony. Misschien iemand van je eigen rijvereniging? de beste pony's komen immers nooit echt te koop, die gaan onderling al van hand...

Het is niet waar dat je met geen enkel ander paard weer zo'n band kan krijgen. Met sommige paarden heb je een betere band dan met anderen, maar elk paard is goedwillig en lief, je zal met praktisch elk paard waaar je mee bezig gaat leuke momenten beleven, en je zal er heus wel van gaan houden. Zeker als je weet dat je pony ook een tof leventje leidt, ook al is het niet meer bij jou.... Maar ook dat zal je weldra meemaken, als je met dat paard bezig gaat...

Sterkte!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 12:42

gewoon verkopen of verleasen..

Want: er zijn zoveel mensen die goed voor paarden kunnen zorgen en die dat ook met deze pony kunnen. Dus dan kun je hem wel verkopen toch? Als je hem liever niet uit het zicht wil, kun je hem ook verleasen, dat ga ik ook doen met een pony die onder ons al 3 keer Z heeft gelopen. Uit de kosten maar niet uit het zicht..

Haha!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 13:34

Het friesje word waarschijnlijk wel een klein toppertje gezien de afstamming, het karakter en voor zo ver al te beoordelen de bewegingen, dus daar zit ik niet over in en met haar kan ik het ook prima vinden, het is (nog) niet zo'n slome fries die je wel vaak tegenkomt het is een pittig ding en daar hou ik wel van. Maar ja hoe zal ze zijn over 3 jaar? nog steeds zo levendig of ook net zo'n slome als haar moeder nu is??? Ik denk persoonlijk dat ze altijd wel meer pit blijft houden dan haar moeder.

En om mijn pony nou voor altijd in de wei te houden...?? nee das niks voor haar, ze loopt (nu nog) met gemak 8 uren op een dag! Ze wil heel graag werken! Het is de oudste bok op stal maar ze gedraagd zich als een van de jongsten (ze is net 8). En ik heb nog wel genoeg tijd denk ik voor beide alleen het beleren van mn nieuwe paard kost even wat meer tijd op het moment (nou ja moet nog beginnen, maar het zal zeker meer tijd kosten dan even rijden)

En over mijn ambities als wedstrijdruiter.. Ik wil graag wat verder komen, maar ik wil ook lol hebben en houden met mijn paarden/ponies.

Verleasen is misschien wel een ideetje, maar dan moet mn pa het daar ook mee eens zijn... Zo kan ik mooi een oogje in het zeil houden en ingrijpen als ik vind dat het niet goed gaat.
En met verkopen is dat ook een probleem want ik vind niemand goed genoeg om voor haar te zorgen (zal wel onzin zijn) want wat ze ook doen ik denk altijd, nee niet zo, ik ken haar dus ik kan t weten.... , maar ja ik geef 'vreemden' niet eens de kans dingen uit te proberen... Scheve mond

Aan evt kopers heb ik iig geen gebrek, want er zijn genoeg die haar wel willen kopen ondanks het feit dat ze erg een kenning is en je dus lange tijd nodig hebt om haar vertrouwen te winnen. Met kleine kids geen probleem want die vragen niks van haar, zodra je als vreemde haar aan de teugel oid wil hebben gaat ze uitproberen en protesteren, bijvoorbeeld stilblijven staan en dan kun je in haar buik trappen wat je wil maar ze blijft staan, terwijl ze anders altijd super (over)gevoelig is voor het been... Frusty
maar aan talenten heeft ze geen gebrek, want van alle takken van de paardesport weet ze wel iets, springen blijft haar sterkste kant (dat vind ze het leukste daarna dressuur (genoeg in haar om minstens Z of meer te worden) en endurance/lange afstands ritten(50 KM is geen probleem) maar volgens mijn instruktrice kan ze in bepaalde western onderdelen (weet alle namen zo niet meer) ook een ster worden. En als ik zou willen kon ze ook nog wel voor de kar....
Eigelijk als ik dit stukje zo terug lees, is het een geweldige pony en snap ik even niet waarom ik haar ookal weer wil verkopen.... Verward
Eigelijk lijk ik ook wel gek om dat me in mn hoofd te halen.... Frusty

nou weet ik t helemaal niet meer, maar iig hou ik haar voorlopig nog!!!
*ze moet ook nog steeds eens mee naar een bokt-rit!! Knipoog *

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 16:23

steeffie schreef:
jeetje das echt moeilijk!!
Ik zou denk ik die pony niet weg kunnen doen. En je zei dat je die mischien als fokmerrie ging gebruiken, dan heb je toch ook veulentjes Haha!
maja je moet hetzelf weten............het is echt heel moeilijk


wel een beetje offtoppic maar ik wil er niet een heel nieuw topic over starten: er mag toch officiëel niet meer op de natuurlijke manier worden gedekt?

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-02 21:55

Ik zelf heb ook wel eens zoiets gehad. Mijn Shet heb ik 4 jaar en wil ik niet meer kwijt. Ik heb het heel moeilijk met hem gehad, hij was een dikke dondersteen en soms echt vreselijk en bovendien werd ik te groot voor hem... Mijn moeder zei vaak dat ik hem maar verkopen moest en dat werd ook weer geroepen toen ik mijn verzorgfjord kopen kon. Maar ik wilde mijn Shet niet kwijt en heb eens goed zitten denken hoe ik ze allebei zou kunnen houden. Dat bleek mogelijk te zijn en nu staan ze gezellig saampjes in de wei:) De Shet heeft een verzorgster en een jong meisje rijdt haar les met hem. Ik zelf zit er ook nog regelmatig op. Zodattie zijn beweging krijgt en braaf blijft. Met de Fjord rij ik les en buiten en misschien ooit wedstrijden. Ik kan dus alles doen wat ik wel en zelfs met vriendinnen samen op mijn pony`s rijden en dit vind ik gewoon perfect.
Nu terug nar jou. Ik zou gewoon de pony houden. Je bent gek op het beestje en kan daarnaast ook nog je andere paard in de sport uitbrengen. Je kan met je paard trainen met de pony lekker buitenritjes maken. Desnoods zoek je een verzorgster erbij of geef je kinderlessen. Je hebt de mogelijkheid ze allebei te houden; wat wil je nog meer?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fohadie, Trendiction en 74 bezoekers