Manegebodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Manegebodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 02:21

Bij ons op stal willen we voor de binnebak een nieuwe bodem. Welke bodem hebben jullie? Zijn jullie daar tevreden over. Ik heb al heel wat afgezocht op internet.

We zoeken een beetje een onderhoudsvriendelijke bodem. Aangezien het om een manege gaat en er dus verschillende lesen zijn op een dag. (ongveer 5 uur)

Tot nu toe gaat onze intresse uit naar een Cocotop met speciaal wit zand uit belgie. http://www.heritage-products.nl/nl/index.html

Ook hebben we gekeken naar een Zwanenbergbodem. Maar daarvan heb ik gehoord dat het voor binnen niet zo ideaal is.

De bodem moet natuurlijk wel af te voeren zijn. Dus milieu vriendelijk. En het materiaal moet niet (vlug) verteren. Ik ben dus op zoek naar de voordelen en nadelen die je zelf hebt ervaren.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 02:47

Wat voor ondergrond hebben jullie; hebben jullie alleen een bovenlaag nodig of ook iets eronder?

Toen wij ons huis kochten, was de bodem van de binnenbak eruit (er waren al jaren geen paarden meer op stal en ze hadden van de binnenbak een winterstalling voor kampers en caravans gemaakt).
Nu hebben wij hier kleigrond en 2 hoeken van de bak waren dermate nat, dat we bijna tot onze knieen in de prut zakte.
We hebben er nu een ondergrond in (eerste grove split, daarna fijne split, dan matten van otto-reitsport, vervolgens weer een dun laagje split en daarop de bovenlaag: de eigenlijke rijbodem.
Ik heb Donauzand met houtsnippers erin en dat is echt een geweldige bodem; hij veert, maar je zakt er niet in weg.
Mijn vriendin heeft die bodem in haar manege (ook ca. 5-6 lesuren per dag) en ik heb daar een half jaar op gereden voordat wij gingen verhuizen. Omdat die bodem zó fijn was, heb ik hem ook genomen.
Ik meen dat de prijs iets van rond de € 3000,- was (bak van 20 x 40, 10 cm hoogte).
Mocht je genteresseerd zijn, zoek ik wel even naam + tel.nr. van de betreffende firma op.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 00:06

Een topbodem voor werkelijk alles is agterberg. www.agterberg.nl echt topbodems. Niet te zwaar en rijdt heel fijn. Ook fijn voor sport. Het is onderhoudsvriendelijk en een betere bodem kun je je niet wensen!

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:49

Alexandra, jouw link brengt me bij uitvaartverzorging H. Agterberg .

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:10

Het moet ook geen .nl zijn maar . com
Dan kom je bij agterbergbodems

aletniessen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:14

wij hebben ook een Agterberg bodem echt super

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:11

alexandra15 schreef:
Een topbodem voor werkelijk alles is agterberg. www.agterberg.nl echt topbodems. Niet te zwaar en rijdt heel fijn. Ook fijn voor sport. Het is onderhoudsvriendelijk en een betere bodem kun je je niet wensen!

Zulke bodems worden ook gelegd door van Doorn.

Het hangt er van af welke bodem je neemt maar er zitten weinig verschillen in.
En het is fijn dat je daar voor de bodem betaald en niet voor de naam die er aan hangt, wat wel het geval is bij Agterberg.

www.vandoornsoest.nl

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:41

coco top hebben mensen bij mij in de buurt . wel als buitenboden (kannie op bokt) je kunt altijd vragen hoe dat bevalt .... wij willen waarschijnlijk voor onze buitenbak ook cocos haar erin doen .

goofyM

Re: Manegebodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:11

ik weet eigenlijk niet precies hoe debodem heet bij ons op stal, maar ik kan me geen betere wensen!
vaak zie je zand of zang gemengt met een soort van krullen.
Wij hebben van dat leer op de bodem, geweldig!!
alleen weet ik dus niet hoe het nou precies heet enzo, sorry!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:32

goofyM schreef:
ik weet eigenlijk niet precies hoe debodem heet bij ons op stal, maar ik kan me geen betere wensen!
vaak zie je zand of zang gemengt met een soort van krullen.
Wij hebben van dat leer op de bodem, geweldig!!
alleen weet ik dus niet hoe het nou precies heet enzo, sorry!

Onze binnenbak is van gesnipperd leer, lekker veerkrachtig maar niet té, gewoon ideaal!!
De 2 buitenbakken zijn van Semper Equitare, van Klaas de Bruyn.
Eb en vloed bodems dus

De binnenbak heeft wel wat onderhoud nodig, regelmatig slepen en in de zomer heel vaak beregenen.
Beide buitenbakken zijn eigenlijk altijd bruikbaar, maar moeten ook regelmatig gesleept worden en mest eruit natuurlijk.
Maar ik denk dat dat bij iedere bodem geldt, is ook voor het behoud van je bodem he

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:18

Wij hebben binnen cocos bevalt redelijk goed, hebben dit gedaan voor de makkelijke afvoer om dat de paarden hier ook wel los in staan. Buiten hebben we polyvlokken. Is aangelegd door Ron de lange http://www.rdlmanegebodems.nl. Bevalt al 5 jaar uitstekend één keer per week slepen en nat houden, dan is hij perfect

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:07

Sizz schreef:
Zulke bodems worden ook gelegd door van Doorn.

Het hangt er van af welke bodem je neemt maar er zitten weinig verschillen in.
En het is fijn dat je daar voor de bodem betaald en niet voor de naam die er aan hangt, wat wel het geval is bij Agterberg.

www.vandoornsoest.nl

grappig dat je dat zegt... dat schijnen wel meer mensen te denken...
het is alleen echt niet zo dat je alleen voor de naam betaald hoor
de kwaliteit van Agterberg is beter, en daar betaal je voor

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:11

Wij hadden een bodem met een deel leem erdoor. Was best zolang ie redelijk vochtig bleef, maar verder zaten er gauw gaten in, vrij onstabiel. Nu hebben we er houtsnippers door en ik moet zeggen dat we er nu een prima bodem aan hebben (en ik ben een enorme zeur wat dat aan gaat)

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:38

Wij hebben een soort vilt-achtige stukjes als bodem. Rijd superlekker en niet zo zwaar, alleen na een flinke regenbui wel een paar plasjes, maarja