Weilandje onderhoud..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Weilandje onderhoud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 12:33

Mijn kampje land heeft het zwaar...mijn dames vreten het zo kaal (het is niet zo'n groot stuk, ongeveer 1.600 vierkante meter, verdeeld in twee stukken) en het regent alsmaar niet echt door bij ons...dus het is kaal.
Het staat ook erg vol met boterbloemen en madeliefjes..echt romantisch, maar de dames lusten het niet...
We hebben het vorig jaar niet behandeld met kunstmest, wel hebben we deze winter er een beetje mest van de paarden overheen gegooit...

Ik haal altijd de mest er goed uit, en de paarden staan er niet de hele dag en niet elke dag op....maar toch, het kampje heeft het moeilijk.
Ik moet toch maar gaan denken aan behandeling met kunstmest...

Vraag: wanneer kan ik kunstmest strooien? En, wie heeft er nog goede tips om mijn kampje de zomer door te helpen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:37

Wij hebben 's winters herstelperiode (geen weidegang) en dan eind maart/begin april wordt er gemest (kunstmest). Wachten op een goede bui en na een maand heb je mooi land. Hopen op af en toe een bui en het ze niet kapot laten rennen (dus eerst werken voordat ze erin gaan). + die van mij staat er maximaal 3 uur per dag op.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:37

Eigenlijk zou je opnieuw in moeten zaaien. En het dan een half jaartje rust gunnen.

Ik heb weinig verstand van bemesten van het weiland, maar ik denk dat in dit geval besproeien/water geven en bidden voor een flinke bui nog de beste oplossing is. Als er natuurlijke mest overheen is gegaan denk ik dat je het risico loopt het gras met kunstmest te verbranden.

Voer je hooi bij?

Je suis Charlie.

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:41

16 are is nog met de hand te doen: als je nu meer gras wilt doe je het als volgt, je lost kunstmest op in water, doet dit in een gieter, gooit alles over het land en vervolgens nog een keer met gewoon water na. Als je dit 's avonds doet, is het goed voor het land en hoef je niet te wachten totdat hetregent.
Maar so what??? HET REGENT VANDAAG AL DE HELE DAG!!!!!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 12:43

Ja, die paarden van mij die komen verder niet zo heel veel tekort, hollands welvaren met staart en oren zeg maar Haha!

Ik voer ze als in de winter, met hooi en brok. Als ze in het landje staan, van krijgen ze minder hooi, en als er veel gras staat (in den beginne... Huilen ) dan krijgen ze ook wat minder brokjes...

Ik doe elke dag de regendans trouwens...helpt soms, maar niet altijd Clown

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 12:46

germie schreef:
HET REGENT VANDAAG AL DE HELE DAG!!!!!


en dus niet bij mij Boos!
Echt waar niet! En zo gaat dat al weken! Als Peter Timofeeff weeer water aankondigd, ben ik elke keer blij verheugd, maar echt, amper een drup!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 17:47

Hoe kleiner de wei, hoe meer onderhoud (en dus tijd en geld) het kost.
Ieder jaar in het voorjaar laten injecteren en je hebt de hele zomer volop gras. Is echt noodzakelijk als je wei zwaar begraast word. Bijzaaien is dan echt niet nodig. Omdat het gras zo snel groeit door de gier gaat het uitzaaien en word je wei ieder jaar weer beter (is mijn ervaring tenminste).

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 18:32

Ik heb het geluk dat ik 6 ha land heb voor mijn paardjes (17 stuks) en het groeit zo hard dat ik al 3 stukken eerst gemaaid heb voor kuilgras.
Verder bemesten wij in de nazomer/vroege najaar met stalmest (ruige mest) en in het voorjaar met kunstmest. Daar groeit het goed van. We hebbem ook nog schapen, die de paardenweides afgrazen: Paarden zijn heel kieskeurig met eten, dus die schapen komen goed uit.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OleJon, wonderlover en 13 bezoekers