Kan een verkoper een koopafspraak zomaar veranderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

De afgesproken prijs blijft geldig

ja! afspraak = afspraak
23 (79%)
nee, men mag dat zo vaak veranderen als men wil
6 (20%)

Totaal aantal stemmen: 29


kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Re: Kan een verkoper een koopafspraak zomaar veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:36

SuperPepeijn schreef:
Citaat:
En een consumentenkoop gaat ook tussen een particulier en een bedrijf. Het moet dus in principe een bedrijfsmatige fokker of iets dergelijks zijn voor je je kunt beroepen op consumentenkoop.


onzin. consumentenrecht geldt tussen een kopende en een verkopende partij ongeacht of ze een bedrijf uitvoeren.


Je kunt het hier wel niet mee eens zijn maar toch is het zo!
Consumentenkoop: Art 5 uit boek 7 van het burgerlijk wetboek:

In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak (tja een paard is ook een roerende zaak hoe vreemd het ook mag klinken), die wordt gesloten door een verkoper die handelt in in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Het is dan nog steeds niet netjes, daar ben ik het helemaal mee eens maar je kunt je niet beroepen op de regels voor een consumentenkoop als het om een particuliere verkoop gaat.
Er zijn vast ook wel regels voor dit soort gevallen maar daar heb ik me nooit in verdiept.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Re: Kan een verkoper een koopafspraak zomaar veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:49

SuperPepeijn schreef:
Citaat:
En een consumentenkoop gaat ook tussen een particulier en een bedrijf. Het moet dus in principe een bedrijfsmatige fokker of iets dergelijks zijn voor je je kunt beroepen op consumentenkoop.


onzin. consumentenrecht geldt tussen een kopende en een verkopende partij ongeacht of ze een bedrijf uitvoeren.


is idd zo maan het gaat om de kopende en verkopende partijen heeft niets te maken met bedrijf/consument.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Kan een verkoper een koopafspraak zomaar veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 13:02

Citaat:
Consumentenkoop: Art 5 uit boek 7 van het burgerlijk wetboek:

In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in in de uitoefening van een beroep of bedrijf.


Als een contract opgesteld wordt (ie. een krabbeltje) tussen 2 verkopende partijen, of die nu namens een bedrijf handelen of niet, is deze altijd bindend.

Wat betreft mijn stelling tot de TERM consumentenkoop kan ik hiermee in verwarring geweest zijn. Als dat zo is: I stand corrected.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 06-06-02 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Re: Kan een verkoper een koopafspraak zomaar veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 13:15

SuperPepeijn schreef:
Citaat:
Consumentenkoop: Art 5 uit boek 7 van het burgerlijk wetboek:

In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in in de uitoefening van een beroep of bedrijf.


Als een contract opgesteld wordt (ie. een krabbeltje) tussen 2 verkopende partijen, of die nu namens een bedrijf handelen of niet, is deze altijd bindend.

Wat betreft mijn stelling tot de TERM consumentenkoop kan ik hiermee in verwarring geweest zijn. Als dat zo is: I stand corrected.


Een mondelinge overeenkomst is ook gewoon binden ja. Het ging mij hier alleen om het feit dat je je niet kunt beroepen op de regels voor consumentenkoop. Maar ik begrijp dat je de regels in het algemeen bedoelde en niet specifiek consumentenkoop.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de regels voor particuliere verkoop zo niet uit mijn hoofd weet. Ongetwijfeld zijn daar ook regels ter bescherming van de koper in te vinden.
Kan het je helaas niet vertellen.
De regels van consumentenkoop zijn echter wel blijven hangen aangezien ik deze in twee opleidingen heb gehad (detailhandel + makelaardij).

Maar persoonlijk vind ik ook dat de verkoper dit niet kan maken!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Kan een verkoper een koopafspraak zomaar veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 13:21

kaj schreef:
Een mondelinge overeenkomst is ook gewoon binden ja. Het ging mij hier alleen om het feit dat je je niet kunt beroepen op de regels voor consumentenkoop. Maar ik begrijp dat je de regels in het algemeen bedoelde en niet specifiek consumentenkoop.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de regels voor particuliere verkoop zo niet uit mijn hoofd weet. Ongetwijfeld zijn daar ook regels ter bescherming van de koper in te vinden.
Kan het je helaas niet vertellen.


Het is bij mij al een beetje weggezakt die 4 jaar fiscaal- en consumentenrecht. Daarom weet ik ook niet 100% zeker hoe het wettelijk geregeld is mbt particuliere verkoop maar ik denk niet dat de rechter de verkopende partij in het gelijk zou stellen in dat geval. En het is helemaal onweerlegbaar als er een contract opgesteld is, vandaar mijn advies.

Dat was eerder mijn insteek dan het daadwerkelijk beroep doen op consumentenrecht.

Maar bedankt dat je even mijn kennis opgefrist hebt.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 20:02

Ik had trouwens een optie op de pony.
Ik had eerste keus tot kopen.
Maar het maakt eigenlijk niets meer uit.
Uiteindelijk heeft de rechtvaardigheid het gehaald!
En rijd ik zondag naar Enschede (ruim 3 uur)
ja ik heb er wel wat voor over!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 22:19

dit is GEEN consumentenkoop, dat is alleen zo als iemand van een bedrijf oid iets verkoopt. Maar dat maakt niet zoveel uit. Als er een overeenkomst tot stand is gekomen (mondeling of schriftelijk) zijn beide partijen gebonden zich eraan te houden. Alleen is een mondelinge overeenkomst wat moeilijker te bewijzen dat een schriftelijke.