Stalhuurverhoging, hoe zit dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Stalhuurverhoging, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:07

Sinds november 2005 sta ik op een kleine pensionstal die me prima beviel. Ik betaal een all-in prijs en hoef dus alleen zelf te rijden. Een van de argumenten om er toen te komen staan is dat ze beloofden dat volgend jaar de stalhuur niet zouden verhogen. Ik schrok dan ook enigzins toen er gisteren een brief aan mijn kast hing dat de stalhuur omhoog gaat met 7,5% per 1 juli. Daarnaast stond er in de brief dat er een aantal kleine dingen niet meer gedaan wordt per 1 juli. (Zoals dekens wisselen, minder ruime openingstijden, zelf mest halen uit de paddocks.) Ik vind het niet zo sterk om de prijs te verhogen en minder diensten aan te bieden. Ik ben bang er niets tegen de huurverhoging te doen is (behalve een andere stal zoeken), maar mag dit op deze termijn (een maand) en hoe zit het met opzegtermijn? Mag ik nu op ieder moment weg vanwege de huurverhoging, of heb ik nog steeds een opzegtermijn van een maand? En hoe zit het met de mondelinge afspraak over het niet verhogen van de huur in 2006? Het is een beetje een dilemma, want mijn paard staat er echt super, maar ik vind deze verhoging ook niet reëel.

Sita_

Re: Stalhuurverhoging, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:14

Ik vind deze prijsstijging inderdaad niet reeel.. Zeker niet met toch een fikse verhoging!

Bij ons is de stalhuur per 1 februari naar boven. We betalen nu 170 euro in de maand ipv 155.
Dit ivm de nieuwe wet over de afvoer van mest, hogere fouragekosten.

Maar de diensten zijn hetzelfde gebleven.
Er word gewoon gemest, gevoerd, buiten gezet en als het moet (vanwege ziekte) zelfs gereden.
Wel hebben we er na 1 februari een aantal voorzieningen bijgekregen.
Een nieuwe paddock, ze zijn bezig voor een nieuwe bodem in de bak en een binnenbak. Ook komt er nu een nieuwe longeercirkel en ze bouwen nieuwe boxen.

Mondeling geld toch ook dacht ik..
Misschien eens een gesprek met je stalhouder aangaan en vragen hoe het nu precies zit.
Als het vanaf 1 juli pas is heb je nu nog je maand opzegtermijn.. Maar ik denk niet dat je zomaar op deze stal wegwil.

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:25

Het lijkt mij dat het een mondelinge overeenkomst is en daar moeten ze zich aan houden. Maar zeker weet ik dat niet. De reden die ze geven voor de verhoging zijn stijgende kosten van water, electra, voer, stro en landhuur. Ik weet dat je bij woninghuur bij een all-in prijs geen verhoging mag doorvoeren voor servicekosten omdat het niet gesplitst is, maar of dat ook voor een paardenbox geldt?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:31

Dat weet ik ook niet hoe dat zit..
Is er geen belangengroep voor paardenboxen ofzo

Hier thuis word gezegt dat dit zomaar kan. Omdat het natuurlijk hun stallen zijn. Maar ik vind de stijging tegenover de daling van het aantal diensten dan niet meer reeel.

imo is een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig..
Ik zou zoals ik al eerder zei eens een gesprek met je stalhouder aanknopen om uit te vogelen of dit zomaar kan..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:37

M.u.v. woningen zegt de wet niks over maximale huurverhogingen en staat het de eigenaar vrij om de huur zoveel te verhogen als hij wil. Behalve natuurlijk als jij door middel van een contract hebt vastgelegd dat hier bepaalde grenzen aan zijn. Ik heb dit toevallig net uitgezocht voor mijn werk.
Ik weet alleen niet hoe het zit met een mondelinge afspraak. Die is wel rechtsgeldig, maar je moet dat wel kunnen bewijzen dat de afspraak zo gemaakt is. Dus heb je getuigen of is er een verslag? Volgens mij geld de opzegtermijn nog wel steeds, helaas.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:27

Volgens mij geldt die opzegtermijn niet als hun diensten ook gewijzigd zijn. Je hebt immers een contract voor een bepaalde dienst afgesloten en deze wordt niet meer (volledig) geleverd. Dus één van de contractanten komt zijn verplichtingen niet meer na. Mondelinge afspraken zijn ook geldig, maar het is wel handig als er getuigen zijn. Staat er in het contract nog iets over tussentijdse verhoging van de prijzen?

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 12:23

In het contract staat niets over verhoging van de prijzen. Ik ben tegelijk met een andere nieuwe huurder gekomen, en daar is het ook tegen gezegd, maar getuigen zijn er niet bij mij. Bij de ander ook niet denk ik. Ik wil er sowieso een gesprek over bij de verhuurders, maar ik denk niet dat het iets uithaalt omdat het aan iedereen al schriftelijk kenbaar is gemaakt.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:49

volgens mij kan dit ook, zolang er niets op papier staat. Wij zijn per januari ook 10 euro omhoog gegaan... Je kan er niets tegen.

Ik zou het zeker aan kaarten bij de staleigenaar dat je dat mondeling afgesproken hebt. Misschien hoef je dan dit jaar nog niet mee te betalen bij de verhoging...

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:55

Als er eenzijdig iets aan de afspraken wordt gewijzigd heb je tussentijds recht om de huur op te zeggen zonder opzegtermijn vanaf het moment dat die wijzigingen doorgevoerd worden. Dus als jij 3 maand van te voren een aankondiging krijgt, dan heb je tijd genoeg om je opzegtermijn in acht te nemen. Doen ze het een maand van te voren, dan zul je zo snel mogelijk moeten melden dat je het er niet mee eens bent en staat het je vrij om te vertrekken. Zo heb ik het in elk geval begrepen. Daarom worden dit soort wijzigingen meestal ook minimaal een maand van te voren aangekondigd. Meerdere maanden zou fatsoenlijker zijn in verband met alternatieven zoeken.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:29

Nou ben ik ook wel nieuwsgierig naar dit topic, ik heb ongeveer eenzelfde situatie.

Ik sta sinds een jaar bij een kleine (net gestarte) pensionstal.
In den begine was de afspraak dat ze zomers (dus 6 maanden) dag en nacht op het land kwamen voor een bepaalde prijs, het land was toen zo groot dat bijvoeren niet nodig was.
En swinters (6 maanden) zou ze op een paddock komen, met schuilstal die we zelf moesten regelen. Zij zelf zouden zorgen dat er zand of eventueel betonplaten op het modder paddock kwamen zodat het te belopen was.

Alles leuk en wel, er kwamen steeds meer paarden, en het groepje wat op de paddock zou komen was van 3 naar 7 gegroeid, en het paddock ondertussen gehalveerd. Er lag nogsteeds geen zand/beton.
In November stond het paard nog op het grote grasland, en het paddock was ondertussen druk bewoont door een hoop andere paarden; maar nog steeds geen zand. Het was een groot zwembad.
Toen ze dan op gingen (het oude grasland werd geploegd) was er van het paddock niets over en stond er een paard bij die mijn paard niet liet eten.

Dus tja, in december is ze dan toch naar binnen gegaan. Maar, toen begon het gezeur, vroeg ze 20% meer als dat wij aan het begin van het jaar als prijsopgave gekregen hadden voor het binnen staan! Dus wij er tegenin gegaan en we mochten toen toch de 'oude' prijs blijven betalen.

Nu het voorjaar, vanaf mei zouden ze naar buiten moeten. Maar medio mei geen weiland, en er waren zoveel paarden bijgekomen dat de paddocks altijd bezet waren.
Kregen we ineens ook een briefje op de kast, dat de prijzen voor dag en nacht buiten met 50%!!! verhoogd waren, en dat 3 weken voordat ze volgens hun het land opmochten!!

Dus alle mensen die er al een tijdje stonden flink pissed, maarja, in het contract geen woord over prijsverhoging dus dan mag ze het nog doen ook...

Ondertussen staan ze nóg steeds niet op het land, en het duurt waarschijnlijk nog wel 2 weken voordat ze erop mogen, en wij ondertussen betalen ons blauw aan het winter stal geld omdat zij zo laat zijn begonnen met zaaien, maaien en omheinen van het land....

En ook hier, er werd vorig jaar beloofd, overdag weidegang, zomers dag en nacht. Maar nu staan er zoveel paarden dat dat niet meer haalbaar is, het gras land is veeeelste klein, daar kunnen ze hoogstens 3 weken op leven, en dan is alles weg.

Dus ja iets anders zoeken, maar was dat maar zo makkelijk.....

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:32

ik weet niet hoeveel je betaalt en hoeveel het bedrag is geworden maar ga anders even met de staleigenaar praten

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:31

je kunt er niks tegen doen .... die mensen zijn de baas over de stallen . jij hebt te nemen wat ze aanbieden en anders zal de instelling wezen "dan ga je maar staan waar je het wel goed hebt "

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:16

shadowflower schreef:
je kunt er niks tegen doen .... die mensen zijn de baas over de stallen . jij hebt te nemen wat ze aanbieden en anders zal de instelling wezen "dan ga je maar staan waar je het wel goed hebt "

is niet waar.

Als er in de algemene voorwaardes een kopje 'tarief/prijs verhoging' zit, en daarin staat dat bijv. tot 5 of 10% per jaar verhoogd kan worden dienen ze zich er wel aan te houden.

Doen ze het niet kan je het wel afdwingen, vraag is alleen of je die moeite wilt nemen. Op het moment dat er niets over afgesproken is (alhoewel het in het geval van de TS mondelijk is, dat is wel rechtsgeldig, maar je moet het kunnen bewijzen) kunnen ze maken wat ze willen.

Wel is het zo, als in het contract staat zoveel keer per dag voeren, e.d., dat ze dat niet zomaar kunnen veranderen, er zit dan weer een periode aanvast dat ze moeten invoeren zodat je als klant kan kiezen of je daar dan nog wel wilt staan e.d.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:12

shadowflower schreef:

Strikt genomen heb je wel gelijk, maar als stalhouder kom je op deze manier wel erg onbetrouwbaar, zelfs achterbaks, over. Aangezien vertrouwen toch wel een basis is waarop je paarden ergens stalt, ondermijn je op dat moment dus het bestaansrecht van je eigen stal!!!
Indien een stalhouder niet op eerste vraag met een goede onderbouwing van een dereglijke actie komt, dan is het voor mij exit.

Dit staat toch wel in schril contrast met onze huidige stal. Toe we daar gingen kijken en aangaven dat hooi voor een van onze paarden een absolute eis was, heeft de baas het gemaaide gras langer laten liggen, zodat het als hooi in het pak ging. We hadden nog helemaal niks toegezegd, het was gewoon een eerste, oriënterend bezoekje!!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:19

dat is dan het probleem van de stalhouder maar hij kan het gewoon maken ookal is het niet netjes .

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:48

ten eerste is het al niet netjes dat hij zich niet aan de mondelinge afspraak houd. en ik vind het al helemaal niet netjes dat het al vanaf 1 juni ingaat.
als jij besluit daar weg te willen denk ik niet dat je je aan je opzegtermijn hoeft te houden.

(en al zou het officieel wel moeten, dan zou ik het ook niet doe. hij houd zich niet aan gemaakte afspraken, dus waarom zou ik het dan wel doen?)

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:28

wij hebben dat ook aan de hand gehad hebben er toen een rechtzaak van gemaakt en gewonen zijn later wel naar een andere stal gegaan en staan daar honderd keer beter maar hij heeft wel advocaad kosten voor ons moeten betaalen en ons een schadeclam moeten geven

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:47

shadowflower schreef:
dat is dan het probleem van de stalhouder maar hij kan het gewoon maken ookal is het niet netjes .

Maar wat moet je met een pensionstal zonder klanten???
Zoiets gaat rond onder pensionklanten en de goede vertrekken naar betere plekken en de "rommel" blijft staan.
Ik heb ondertussen wel zoveel pensionstallen van binnen gezien dat ik weet dat de mentaliteit van de eigenaar bepalend is voor het soort klanten wat er staat.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:38

Ik denk dat je helaas geen poot hebt om op te staan...
Je hebt een contract ondertekend lees ik, waarin niets stond over de eventuele prijsverhoging. Hier zit het probleem. Stond het er wel in dan was het duidelijk geweest (dat ie wel, of juist niet de stalprijs mocht verhogen). Maar nu staat het er niet in en kan hij jou in principe vanalles laten betalen, omdat je nu eenmaal een contract hebt getekend.
Als je (voor een volgende keer ) een contract ondertekent, let er dan op dat de stallingsprijs en de evt. verhogingen erin opgenomen zijn. Dit is in jouw voordeel, maar ook in die van de staleigenaar!
Ik denk nu dus dat je geen keus hebt dan meer te betalen. Maar misschien wil een goed staloverleg ook helpen

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:59

Even een update: Ik heb het er gisteravond over gehad, en vooral de nadruk gelegd op het feit dat er afgesproken is dat het dit jaar niet omhoog zou gaan. Hij gaf gelijk toe dat hij dat gezegd heeft maar heeft afrekeningen gehad waardoor hij er naar eigen zeggen 'op toe moet gaan leggen'. Ik betaal het hele jaar door op dit moment 200 € per maand dus dat lijkt me redelijk onmogelijk. Mijn vriend kwam met het idee de stroom- en gasrekening te bekijken, omdat ze daar vooral mee omhoog zijn gegaan, vriendlief werkt daar namelijk dus kan redelijk inschatten of het goedkoper kan. Ik twijfel of ik blijf of niet, omdat er inderdaad zo met afspraken wordt omgegaan. In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe, altijd goed om te weten hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.