Afstand weidepalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaunos

Afstand weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 08:40

Over een paar weken gaan we verhuizen naar ons nieuwe huis in Zuid-Limburg en daar komen de paarden (Fjord + arabier) aan huis te staan.

Op het moment ben ik druk bezig met uitzoeken wat ik allemaal nodig heb voor de afrastering. Er staat in principe een grote heg / poorten om het hele grondstuk, maar ik wilde toch graag nog een extra laag met schriklint maken. Weet iemand hier wat de beste afstand is voor de weidepalen? Hoe ver moeten ze uitelkaar staan? En hoeveel lagen lint kun je het beste gebruiken. Ik dacht zelf aan twee omdat er daarachter nog een omheining zit, waar ze volgens mij niet zomaar overheen / doorheen kunnen.

Als iemand nog een goed adresje voor goede en goedkope weidepalen heeft, dan hou ik me aanbevolen!

Alvast bedankt!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:31

Ik zou ongeveer 5 meter aanhouden. Palen kun je halen bij de welkoop.

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:13

7 tot 8 meter kan wel.. 2 lagen zou ik doen

ellepel

Re: Afstand weidepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:22

ik zou kiezen voor 5-7 meter en inderdaad twee lagen anders heb je risico dat ze eronder door kruipen

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:09

ik zie veel grotere afstanden bij ons op stal en dan met stroomdraad in plaats van band. Dat is veel lichter. Als extra is dat waarschijnlijk ook wel voldoende...

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:57

Ik heb kunstof weide palen van 1.65 hoog. Bovenop heb ik schriklint van 40mm en hakverwege 1 rij koord.
Met deze palen kun je het niet opspannen (je trekt de palen gewoon krom) dus heb ik op alle hoeken een gewone paal. zodat het wel strak gespannen kan worden.

Afbeelding
Zo was het zonder hoekpalen (1ste foto)

Afbeelding

Afbeelding
En zo met (2de 2n 3de foto)

Oja ik heb ze ongeveer 2,5 m uit elkaar.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:05

ik heb mijn palen denk een meter of 15 uit elkaar staan! en dan 2 draden lint vind ik een beetje overdreven eigenlijk! ik vind het en super lelijk en het is veel sneller kapot! gewoon stroomdraad zien de paardjes ook wel namelijk en daarbij komt dat gewoon draad lichter is waardoor het minder snel kapot gaat en je minder palen nodig hebt
voor meer vragen kan je het altijd vragen! ik heb ervaring met alle soorten omheiningen plus het zetten ervan! heb van alles geprobeert maar ben er achter gekomen dat wat ik nu heb toch wel het beste werkt!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:10

Minimaal 4 meter afstand is algemeen. Maar om kosten te sparen worden de afstanden meestal wel groter. Persoonlijk adviseer ik je geen stroomkoord of draad te nemen maar gewoon lint dat snel breekt.
Paarden gaan vaak aan zijkant rollen en kunnen makkelijk met hun benen in het draad komen. Helaas wanneer dit niet knapt krijg je meer kapot dan bij gewoon lint.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:17

Kijk eens op Marktplaats voor kunststof palen, die gaan een leven lang mee (rotten niet weg) én geen onderhoud.
Voor het makkelijk breken van stroomlint en -draad zijn er speciale kleine apparaatjes in de handel, waardoor het draad doorgesneden wordt als er een bepaalde druk op komt te staan. Die moet je om de xx meter er tussen bevestigen.
Ook kun je natuurlijk gewoon ijzerdraad nemen en dan alleen op de bovenste stroom zetten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:49

dinopino -> ik denk dat gewoon draad toch ook knapt als er een paard op zoon manier aankomt! mijn paard heeft er genoeg gewoon draad kapot gekregen en lint kreeg die weer niet kapot lint gaat alleen vaker kapot voor de bevestiging en wind... meer druk door het lint en meer schuring dat heb je bij draad minder!

ijzer draad zou ik persoonlijk niet doen...gewoon stroomdraad is makkelijker en lichter te bevestigen! ik heb ook een deel gewoon ijzerdraad maar heb toch liever gewoon stroomdraad! vooral als je een hele nieuwe omheining moet zetten is dat veel lichter...de levensduur hoeft niet minder lang te zijn omdat ijzerdraad op den duur gaat roesten en dan het stroom ook minder goed doorgeeft!
de tip van sugermiss over die lint-breek-dingetjes is wel goed!!! meestal is 1 per (zij)kant genoeg aangezien de draad als het goed is gewoon doorloop!
kunststofpalen zijn op zich ook heel mooi maar wel duurder dan gewone gecreosorteerde (als je het zo precies schrijft) palen! levensduur is bij ons van sommige palen al 20 jaar de rest wat er niet meer staat heeft het niet overleeft met slepen of andere ''ongelukjes'' maar goed dan sneuvelen kunststofpalen ook

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 06:58

Rianneke schreef:
dinopino -> ik denk dat gewoon draad toch ook knapt als er een paard op zoon manier aankomt! mijn paard heeft er genoeg gewoon draad kapot gekregen en lint kreeg die weer niet kapot lint gaat alleen vaker kapot voor de bevestiging en wind... meer druk door het lint en meer schuring dat heb je bij draad minder!

Over het algemeen breekt draad niet snel genoeg. Als het goed is staat er een breeksterkte op de verpakking. Lint wat geschikt is voor paarden heeft een lage breeksterkte.
Draad daarentegen over het algemeen niet, getuige ook de draadwond op het been van mijn paard.....

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:49

wij doen altijd rondom lint 2 cm wat goed stevig is met gewone houten palen en dan 1 lint en 1 band aan de onderkant.. En i.v.m ongelukken hebben we tussendoor gewoon het goedkoopste van het goedkoopste lint... zodra het ook nog een keer knapt met gewone kunstoffen ringoorpaaltjes.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:29

Ik heb ze 4 meter uit elkaar staan.
Maar wat meer rukimte ertussen.. dat spaart je ook weer in de
kosten dus dat kan ook natuurlijk,

Kaunos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:22

Harstikke bedankt allemaal, ik was even een paar dagen internettoegangloos, dus vandaar nog geen reactie van mijn kant. Draad vs. lint had ik me al in verdiept en ik kies bewust voor lint, juist omdat het sneller breekt. Echt ontsnappen kunnen ze toch niet gemakkelijk. Ik concludeer in ieder geval dat een afstand van 5-7 meter wel o.k. is als extra omheining. Dan kan ik tenminste nu ook gaan uitrekenen hoeveel palen ik nodig heb!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:25

De ene wei hebben we ze op 4 meter staan.
Hier staat vaak de wind op het lint.
De andere wei, waar de afstand kleiner is op 5.

http://www.schapenverzorging.nl/afrastering/index.php
Hier hebben wij onze palen gehaald, die was he goedkoopste van wat ik kon vinden.

Maar mocht je interesse hebben, ik heb nog een heleboel tweedehandse, nog goed bruikbare palen liggen.
Ongeveer 160 lang.

owja, wij hebben overal lint.
Met draad of koord heb ik teveel enge dingen gezien

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:49

Wij ongeveer 5 tot 8m.