vraagje i.v.m. grazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, België)

vraagje i.v.m. grazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-02 15:34

Mijn paard staat op stal en wordt regelmatig uitgelaten naast het rijden (in de piste, paddock, en nu vooral weide). Aangezien ze niet op het weiland staat, is ze dus eigenlijk niet gewoon om veel te grazen. Wanneer ik haar nu voor een uur of zo buitenzet in de weide, dan zie je ze aan één stuk door niets anders doen dan eten (tegen 100/u). Ik heb de indruk dat ze zich gewoon te pletter eet, dat verse gras is natuurlijk ook wel héél lekker.

Nu vraag ik me af of het kwaad kan (zal ze feller worden door de eiwitten in gras?, koliek?, etc.). Ze krijgt ook nog haar gewone voeding van de stal (3 X per dag waarvan 2 x mengeling en 1 x wortelen of hooi)) en ze staat eigenlijk meer dan genoeg vooruit, dus ik wil vermijden dat ze te hevig wordt . Kan ik haar bv. ook een halve dag buiten zetten, of zou ik het geleidelijk aan moeten opvoeren?

Bedankt voor jullie advies!
Joke

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:37

Ik zou het zeker geleidelijk aan doen, en dan zou je eventueel telkens iets meer "vers" land kunnen geven, zodat ze grotendeels op schraal land staat. Bovendien zou je de brok iets kunnen minderen, doordat er in gras zeer zeker veel voedingsstoffen zitten.
Je zult vooral naar je paardje moeten blijven kijken, hoe reageert ie op het gras, wordt ie vet, of erg fel, dan weet je dat ie minder in het land moet...

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:48

je kan het op het weiland zetten gewoon rustig opvoeren. telkens een uur erbij. let goed op de poep. als ze te snel te veel gras krijgen en ze gaat aan de dunne kan je even een stap op de plaats doen. ik heb altijd geleerd dat als een paard 6 uur op het land staat ze voldoende eten krijgen. bij ons staan ze 3 uur smorgens en 3 uur smiddags/avonds. je kan het andere voer dan steeds wat minderen. het ligt er natuurlijk ook aan hoe hard je paard moet werken. het is niet echt verstandig om je paard van niks ineens een halve dag buiten te zetten dan gaat ze waarschijnlijk aan de dunne en daar zit je ook niet op te wachten.
veel succes

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 15:55

In de mei maand moet je oppassen. Er schijnt in het gras zoveel eiwit te zitten dat veel paarden accuut hoefbevangen staan. Zelf wachten wij eerst tot de boer heeft gemaaid in mei en dan gaan de paarden van de winterwei naar de zomerwei. Als dat niet kan, moet je het echt opbouwen en zeker geen kuil meer bijvoeren...

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 16:05

mobick schreef:
In de mei maand moet je oppassen. Er schijnt in het gras zoveel eiwit te zitten dat veel paarden accuut hoefbevangen staan. Zelf wachten wij eerst tot de boer heeft gemaaid in mei en dan gaan de paarden van de winterwei naar de zomerwei. Als dat niet kan, moet je het echt opbouwen en zeker geen kuil meer bijvoeren...


precies!, dit gras is voor veulens wel heel geschikt maar verder niet! Zelfs het hooi van dit jonge gras is niet geschikt om te voeren voor paarden en pony's! (voor veulens wel weer!)