nog een longeer-vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 09:27

Hoe bevestigen jullie een longeerlijn aan het hoofdstel? Het moet aan het hoofdstel zijn, want ik rijd naar de piste en daar longeer ik mijn paardje met iemand die leert rijden. Verward
Femke

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 10:31

Je hebt verschillende manieren.

1. De vriendelijkste, volgens Lammert Haastra: Je haalt de lijn door de bitring, onder de neusriem door en klikt hem dan aan zichzelf (de lijn)

2. Voor paarden die ad lijn trekken: 1 maal dopor de binnenste bitring, dan vastklikken aan de buitenste

3. Scherpere inwerking: lijn door bitring, achter z'n oren, aan de buitenste bitring vastklikken.

Je kan natuurlijk ook zo'n longeertussenstukje gebruiken, mar dat doe ik eigenlijk nooit, LH zegt ook dat de druk dan toch vaak ongelijk verdeeld word en het bit naar 1 kant getrokken wordt.

Succes! Party!!

Viera
Berichten: 837
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 11:20

ik heb z'n longeertussenstukje werkt wel lekker
je kunt ook een kaptoom gebruiken

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 11:23

ik bevestig de longeerlijn altijd alleen aan de neusriem(aan de kinkant)maar dit kan je alleen doen met een paard dat niet uit zijn bol gaat en gaat trekken.anders vind ik dit het fijnste want zo trek je ze niet in de mond.
anders kun je door de twee bitringen en dan klipje vast aan de lijn.
of een longeerstukje gebruiken.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 11:44

Ik heb zo een tussenstukje gehad, maar ik vind dat het over het algemeen heel de tijd zwabbert onder zijn kin. Een kaptoom is niet handig, omdat ik er zelf ook mee rijd en dat zit dan wat in de weg.
Die eerte methode die Laura gegeven heeft, lijkt me nog het beste voor mijn pony. hij trek nooit, hij heeft zelfs eer de de neiging om de longeerlijn te laten doorhangen en hij is heel gemakkelijk. *LOL*

Ik deed normaal altijd het '2de' manier, maar deze middag zal ik het eens zo proberen. Het grote voordeel van een tussenstukje vind ik, is toch dat je kunt van hand veranderen, zonder de opstelling te hoeven veranderen. Party!! *LOL*

En wat vinden jullie van de volgende techniek die soms wordt toegepast: longeerlijn door de binneste bitring en dan vastklikken aan het ringetje vanvoor aan je zadel (of aan de longeersingel) .
Verward

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 11:48

Verward raar hoor,dan kun je je paard zo óm'trekken.....zeer vreeemd,dit heeft toch geen doel?als je nou twee lijnen gebruik,en aan beide kanten dat zo doet heeft het nog een gelijke werking.ik vinnut maar nix

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 11:50

ik heb een kaptoom en ben dar super tevreden mee. je moet hem wel goed strak doen en dat vergeten veel mensen. Anders gaat ie schuiven. Ik maak de touwtjes vast aan de ringen aan de zijkant en het longeertouw op de neus zodat ze iets druk voelt op de neus.
Afbeelding

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 11:52

Daar op de Leuvensesteenweg zeiden ze steeds dat je dat aan het bid (aan de binnenkant van de ronde die hij dus loopt) moet vastmaken, nog onder daar waar de teugels en de bakstukken vastgehecht zijn aan het bid...

zo doen wij dat met warre ook, en dat gaat prima, wel zien dat je longe niet voortdurend gespannen staat.


ciao femke!

'Aglaranna'

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 12:25

Maar trek je het bit dan niet door de mond???

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 12:35

Dat van de bitring naar de singel, dat doe ik ook wel...je zou inderdaad je paard om kunnen trekken maar je hoeft dat nog niet te doen.
Als je een goed afgesloten longeerring hebt, vind ik het super werken. Je kunt heel veel buiging vragen, maar die ook elk moment dat je wilt weer laten vieren. een soort bijzet dus die je tijdens het longeren af kunt stellen.
Voor het doel waarvoor femke longeert lijkt het me alleen niet ideaal...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 16:30

ja rieja maar als je als bijzet wilt werken met druk-minder druk kun je beter met de dubbele longe werken,dan kun je ook de achterhand actieveren en het bit niet aan 1 kant druk heeft,maar aan twee kanten en gelijke druk.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 16:18

Ik heb disteren eens geod geken hoe ik het beste zou longeren. Die manier van je longeerlijn door de neusriem (hoogste, aan de onderkant) mijkt mij nog niet zo eenvoudig. Zit dat niet in de weg?
We hebben boor-lopig nog eens door de eerste ring en aan de 2de gadaan, omdat onze pony toch zo braaf is en niet trekt, maar als hijz ou verschieten heb ik het liever veiliger.

Zou ik niet bev. een klein bandje aan de enusriem hangen en daar de longeerlijn doorsteken en aan 'zichzelf' vastklikken?
Femke