Wat te doen met een nieuw zadel??? Vetten of olien of beide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Wat te doen met een nieuw zadel??? Vetten of olien of beide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 12:30

Ik bedoel om hem lekker soepel te krijgen, moet ik hem dan invetten of olien of allebei??

gr kat

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 12:54

ik gebruik nooit vet op mijn spullen, maar altijd olie. Dat trekt beter in het leer en sluit het niet af (wat vet wel doet). Voordat ik olie maak ik eerst alles schoon met een vochtig sponsje met zadelzeep, laat dat drogen en dan in de olie zetten. Werkt prima en alles blijft mooi soepel. Met de zadelzeep ben ik wel heel voorzichtig, door het vocht kunnen de stiksels sneller doorrotten en bovendien wordt er in de moderne leerindustrie minder en minder aggressieve verfstoffen gebruikt, waardoor je door veel met zeep te werken ook sneller de verf meeneemt in plaats van alleen het vuil!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 14:02

Ik heb laatst een nieuw zadel gekocht en advies gekregen hoe deze te onderhouden aangezien mijn oude zadel te droog bleek te zijn.

De delen van het zadel die niet met je rijbroek in aanraking komen moet je goed insmeren met lederolie, net zolang totdat het leer geen olie meer opzuigt. De bovenkant kun je beter niet met olie doen want dat schijnt lelijke vlekken op je kleren te geven.

Maar zadelzeep heb je zowiezo nodig.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 15:33

Ik kreeg het advies van mijn zadelmaker mijn nieuwe zadel absoluut niet met zadelzeep te behandelen, dat schijnt veel te agressief te zijn voor de nieuwe manier van leer verven. Ik heb op zijn aanraden Rapide Lederdressing gekocht. De eerste dagen moest ik het elke keer gebruiken, nu eens in de 2 weken.

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-02 16:58

hoe bedoel je, de nieuwe manier van leer verven??
Zadelzeep is erg toch om schoon te maken en vet en olie voor het onderhoud? Is zadel zeep slecht??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 17:05

Ik maak mijn zadel iedere dag schoon met zadelzeep, en 1 keer per jaar doe ik het met vet/olie

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:29

is melk dan ook te agressief? Ik heb ooit eens de tip gekregen melk te gebruiken als de zadelzeep op was, en daar werd het leer wel goed schoon van, maar of t nu zo goed is Vork

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 22:56

olie, en net zo lang tot ie niet meer opneemt.
Dat advies kreeg ik bij de aanschaf van mijn nieuwe zadel. En geloof me, het werkt super (dus net zolang nieuwe laagjes blijven doen tot de olie erop blijft liggen, dan een nachtje laten zoals ie is, en dan eventueel overtollig olie met een handoek weg halen)