Wat te doen tegen rotstraal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puCkieJj

Wat te doen tegen rotstraal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 13:30

Mijn paardje heeft last van rotstraal. Wat kan je hier het beste mee doen?
Sommige mensen zeggen goed schoonmaken met water en dan teer erop spuiten. Andere raden het teer af omdat het afsluit.
Wie weet het ?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:29

Mijn advies:
Zorgen dat je stal schoon en droog is (en je wei/paddock droog indien mogelijk).
De hoefsmid bellen en ernaar laten kijken zodat hij het bij kan snijden als het ver doorgevreten is.
De hoeven een keer goed schoonwassen met bethadinescrub, zo goed mogelijk droogmaken, inspuiten met bacteriedodende spray en goed inkwasten met bijv. egyptische zalf. Evt. watjes helemaal doordringen ermee en in het gat doen (wel zodat je ze er weer uit kunt halen!). Dit tot de straal weer zijn normale hardheid heeft.

smano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:50

Hoof and Sole hardner. Werkte bij mijn paard erg goed met een paar dagen was hij er weer vanaf en zijn voeten waren weer lekker droog en hard.

mickydo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:31

Urielle schreef:
Mijn advies:
Zorgen dat je stal schoon en droog is (en je wei/paddock droog indien mogelijk).
De hoefsmid bellen en ernaar laten kijken zodat hij het bij kan snijden als het ver doorgevreten is.
De hoeven een keer goed schoonwassen met bethadinescrub, zo goed mogelijk droogmaken, inspuiten met bacteriedodende spray en goed inkwasten met bijv. egyptische zalf. Evt. watjes helemaal doordringen ermee en in het gat doen (wel zodat je ze er weer uit kunt halen!). Dit tot de straal weer zijn normale hardheid heeft.

een beter advies kon ik je niet geven maar het stond er al :d

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:56

Idd, goed droog houden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:59

Ik smeer hoef&zool van de paardendrogist. benhier heel trevenden over. Ja en verder zijn voeten en stal droog en schoon maken.

Als hij net beslagen is smeer ik hem trouwens wel gelijk in met teer. De stralen zijn voor mijn gevoelnet bekapt een stuk gevoeliger.

_Marleen_

Re: Wat te doen tegen rotstraal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:23

Mijn verzorgpaard heeft het ongeveer sinds een week. Is sinds toen elke dag geteerd. De straal brokkelt niet meer en is gewoon hard
Was trouwens wel in het beginstadium, zeg maar.

xxx

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:59

Met teren is het oppassen geblazen, dit dicht de boel en de bacterien vreten zich zo alleen maar beter naar binnen.
Mocht je wel teren, eerst een bacteriedodend middel gebruiken.

Ik pak het altijd aan; Goed stal droog houden, ammoniak in paardenpies is een boosdoener! En ik gebruik Strahlsan van Leovet. (Na het schoonmaken) .

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:44

tandpasta raad onze smid aan. En het werkt uit. Dat droogt namelijk uit.

simone1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:20

Sluit me bij felicity aan! Zelf uitgeprobeerd en de stralen zijn nog nooit zo mooi droog geweest. Ook de diepe scheuren zijn weg. ik koop nooit meer andere dure middeltjes. Ik heb de tip trouwens van mijn da

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:22

willem heeft eigenlijk altijd rotstraal, alleen de ene keer erger dan de ander(door zijn grote holle hoeven)
als de smid is geweest end e boel weer netjes heeft bij gesneden moet ik hem 3 weken 3 keer per week eerst in de soda/biotex weken, laten drogen of droog maken en dan egyptische zalf.

niet teveel egyptische zalf gebruiken, anders wordt de straal weer te droog/hard en dan sluit je de bacterien dus op.

het gaat er dus niet om of die stralen mooi droog blijven, maar dat je de bacterien die voor rotsstraal zorgen bestrijdt. een mooie droge straal kan nl van binnen vol zitten met ingekapselde bacterien, wat weer een hoefzweer of hoefkanker tot gevolg kan hebben.

bij willem werkt het super, hij is nu vrijwel van de rotstraal af, na 2 smidbeurten dit gedaan te hebben.

puCkieJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:05

Oke dankjewel allemaal Ik heb een hoop ideeen en ga wel kijken wat er wel en niet werkt bij die knol van me

Vogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:06

puCkieJj schreef:
Mijn paardje heeft last van rotstraal. Wat kan je hier het beste mee doen?
Sommige mensen zeggen goed schoonmaken met water en dan teer erop spuiten. Andere raden het teer af omdat het afsluit.
Wie weet het ?

www.hoofcare.nl
websie van een hoefsmid, hij kan je wel adviseren
ik vind het persoonlijk een hele goede smid die veel paarden van problemen af helpt...

puCkieJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:07

Dankjewel! Ik ga meteen even kijken

MysteryMum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:18

De hoefsmid laten kijken, wegsnijden en verder naar het advies van urielle luisteren

casjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:07

smano schreef:
Hoof and Sole hardner. Werkte bij mijn paard erg goed met een paar dagen was hij er weer vanaf en zijn voeten waren weer lekker droog en hard.

Dit heb ik dus ook gedaan... Eerst met betadineshampoo heel goed schoongeboend en daarna hoof and sole hardner erin gespoten. De volgende dag liep hij weer normaal erop en nu een paar dagen later gaat het steeds beter.
Trouwens, sluit hoof and sole hardner ook af?!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:45

Nee, hoof and sole hardner beschermt maar laat de hoef wel ademen en heeft daardoor een andere werking dan bijvoorbeeld teer.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:04

Mijn pony had er al meer dan een jaar last van, alle smeerseltjes geprobeerd, als het heel erg is helpt de straal inspuiten met chloor heel erg goed! Om de dag dan even de straal inspuiten helpt goed. Daarnaast voer ik nu PAVO Biotni Forte. Ik doe dit nu een paar maanden en hij is nu bijna helemaal genezen verklaard. Dus de ideale olossing

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 08:42

felicity schreef:
tandpasta raad onze smid aan. En het werkt uit. Dat droogt namelijk uit.

Dit was ook mijn post geweest Helpt erg goed en droogt uit. Je sluit het niet af en is niet niet duur om te proberen.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 09:13

Hmm ga de tandpasta maar eens proberen dan . Als dat niet lukt koop ik de Egyptische zalf.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:46

Mijn smid zij ook gewoon teren maar ik gebruik hoef en zool van de paardendrogist en vind het super, gebruik het al jaren en wil niet anders meer.
Heb trouwens ook geen echte rotstraal!