Zouden paarden dan toch onderscheid maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 21:36

Spot vind alles wel best, behalve vossen. En pas, toen ik op de les was, zat ze zich nogal op te winden omdat ze palomino Ravenna miste...kwam er toch een zweetvos voorbij, nounou Haha! Misschien de lichte manen, ik weet het niet maar die hield niet meer op met dribbelen en hinniken!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:44

Het is wel degelijk bewezen dat een hengst een bepaalde voorkeur heeft voor merries...de kleur van zijn moeder is meestak de voorkeur, bij haar vond ie immers veiligheid en moederliefde..zo zie je dat een hengst meestal liever merries "heeft" met dezelfde kleur als z'n mama.

Er zijn dus ook hengsten die weigeren om een bepaalde kleur te dekken..maaar dat hoeft tegenwoordig gen probleem meer te zijn met al die KI..Maar het is dus wel degelijk bewezen dat paarden voorkeuren hebben. (hengsten hebben dat dus waarom merries niet ?)

Mijn Welshje vindt alles van zijn eigen groote zowat goed..Roan en alles wat er op lijkt vindt ie super, zo had hij indertijd een 'vriendinetje' (Welsh roan) die ie uren kon staan knuffelen en dekken...dat gedrag vertoonde hij niet bij zijn schimmelmaatje (een grijze merrie zelfde grootte Verward ) hij is ook gek van appalooza (wel "rode") zo dekte hij de plaatselijke shet appaloosa RUIN! wel tig keer Verward
raar beestje hoor, verder had ie ook nog een dikke Fjord en een klein "voldbloedje" om het zo maar te noemen (die dan weer dezelfde kleur had als zijn weidemaatje waar ie niets van moest hebben...)

Ik raak er niet wijs uit, maar naar het schijnt hebben ze dus wel degelijk een voorkeur voor bepaalde kleuren, tenminste dat is wat onderzoek heeft uitgewezen en de uitzondering bevestigd de regel..

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 01:08

Hee Germie,
Volgens mij klopt dit niet helemaal:
Citaat:
Paarden staan altijd 2 aan 2 in een kudde. Een oneven aantal is niet echt goed. Verder zoeken ze echt op kleur uit. Een bonte wordt door effen kleuren buitengesloten en waarom?? bont is niet camouflerend, maar valt te veel op. In de natuur is de bonte de zwakste schakel


De Indianen wilden vroeger het liefst een bonte hebben, juist vanwege de schutkleur! Het kan wel zijn dat de bonten door de effen kleuren worden buitengesloten, maar het is imo onzin dat de bonten in de natuur de zwakste schakel zijn!